Az elmúlt időszak Formula 1-es büntetéseiről

 

Bár már a katari időmérő edzésen is túl vagyunk, a kedélyek nem csillapodtak a brazíliai büntetések, illetve azok elmaradása miatt. Emiatt úgy döntöttem, én is leírom, melyik esetről mit gondolok, belefért-e a büntetés vagy annak hiánya, esetleg elmaradt valami. Nyilván mindenki szurkol valakinek, ennek ellenére próbálom objektíve elmagyarázni, hogy mit gondolok az esetekről külön-külön. Nézzük is mi borzolta a kedélyeket:

 


Hamilton és a szárnynyílás

 

Az első vizsgálat Lewis Hamilton ellen irányult, egészen konkrétan azért, mert a DRS-e – illetve annak egy része – a megengedett 85 mm-nél 0.2 mm-rel szélesebben nyílt. A vita talán itt volt a legnagyobb, egyesek szándékos csalást és még szigorúbb szankciókat kiáltottak, mások aránytalannak érezték a büntetés mértékét a szabálytalanság mértékéhez képest.

Magam részéről egyik véleménnyel sem értek egyet. A szándékos csalással kapcsolatos érvelések több szempontból is nevetségesek. Az egyik, hogy minden autó előzetes ellenőrzéseken is átesik, amelyen többek között a DRS-t is figyelik. Ha az edzés előtt ez a hiba megjelent volna, akkor már ott észlelik a sportfelügyelők. Ezenkívül az az előny, amit a picit tágabb rés okozott, még századmásodpercben sem mérhető, kizárt, hogy ennyiért csalni próbálnának. Itt egyszerűen történt egy figyelmetlenség (azóta tudjuk, 2 lazult csavar), ami az egész incidens okozója lett.

Ettől függetlenül a büntetés jogos, ehhez nem férhet kétség. Az autó paraméterei elég egyértelmű szabályok, ha ezek nincsenek meg, akkor szabálytalan a kocsi, ennek pedig csak az utólagos kizárás lehet a következménye. Szóval akármennyire tűnik az előny mértékéhez képest szigorúnak ez a szankció, itt nem volt a versenybíróságnak mérlegelése jogköre.

 

Verstappen esete a Parc Fermé-vel

 

Az előző eset nagy mérlegelést nem igényelt volna, ám egy bizonyos körülmény miatt elég sokat vártak vele. Ez pedig az, hogy a Vb-rivális Max Verstappen az időmérő után több alkalommal megérintette Hamilton Mercedesét, többek között ott is, ahol a szabálytalanságot észlelték. Ez pedig rögtön két kérdést is felvetett. Egyrészt megkérdőjelezte Hamilton kocsijának szabálytalanságát, másrészt ez egy önmagában szankcionálandó cselekmény.

Az előbbi kérdés volt, ami miatt a vizsgálatok ennyi ideig tartottak. Ugyanis, ha kiderült volna, hogy Verstappen érintése miatt alakult ki az ominózus 0.2 mm-es különbség, akkor onnantól kezdve Hamilton nem lett volna büntethető, részben azért, mert az eltérés sem neki, sem a csapatának nem lett volna felróható, részben pedig azért, mert ezesetben az edzésen még egyértelműen szabályos lett volna a DRS. A felvételek azonban azt erősítették meg, hogy Verstappen mozdulatai nem voltak hatással az ominózus alkatrészre.

A szankcionálás bizonyos szempontból érdekes kérdést vetett fel, ugyanis bá a Parc Fermé szabályok egyértelműek, a gyakorlatban nem egy és nem két esetben láttuk már, hogy versenyzők megérintik más pilóták autóit és eddig ezek nem voltak szankcionálva és vizsgálva sem. Tipikus eset, amikor egy létező írott szabályt sosem tartanak be. Most is azt gondolom, hogyha nincs a Hamilton-vizsgálat, akkor ez fel sem merül. Ugyanakkor a szabály itt is egyértelmű volt. Ami különbség, hogy itt mérlegelhetett a versenybíróság a büntetés tekintetében. Végülis az 50.000 Euró, amit Verstappen kapott, bizonyos szempontból egy kedvező ítélet volt, mert akár a versenyre vonatkozó büntetést is kaphatott volna, azonban ha tényleg nem volt hatással Hamilton autójára, akkor első alkalommal szerintem ez egy elfogadható döntés, de az biztos, hogy a jövőben ezt a szabályt szigorúbban fogják figyelni.

 

Verstappen kitereli Hamiltont…és saját magát

 


A harmadik incidens a futam közben történt, amikor Hamilton a 4-es kanyarban támadta meg Verstappent, aki azonban nemcsak a Mercedes versenyzőjét terelte ki a pályáról, hanem saját maga sem tudta bevenni az ominózus kanyart – köszönhetően a manőverének. A Mercedes rögtön büntetését kiabált, a Red Bull szerint hagyni kell versenyezni a pilótákat.

Noha a RB nyilván nem mondhatott mást, azt gondolom, hogy ez a szituáció egyértelműen büntetendő lett volna. Mivel Verstappen irányt váltott a védekezés során, csak úgy jöhetett volna vissza, hogy megadja az egy autónyi helyet Hamiltonnak. De nem csak neki nem maradt helyen, hanem Verstappen maga is elhagyta a pályát azért, hogy elől maradjon. Egyértelmű szituáció, nyilvánvalóan elmaradt büntetéssel.

Az egy más kérdés, hogy helyes lett-e volna ezt utólag szankcionálni. A pályán kiszabott büntetésekkel lehet kalkulálni, taktikázni, viszont az utólagos szankciók már váratlanabbul érik a versenyzőt Egy egyszerű példa: lehet, hogyha Verstappen a futamon kap egy szankciót, ki tud autózni annyit, hogy azzal együtt is Bottas előtt érjen célba, de ha a futamon a végén már motort kímél, és kicsit magára engedi a finnt, és utólag kap egy büntetést, amivel pozíciót veszít…no az finoman szólva sem méltányos. Ebből a szempontból én örülök, hogy a futam után már nem történt semmi.

 

Verstappen cikázása

 

Mielőtt Hamilton megelőzte volna Verstappent, még volt egy incidensük. Szintén a négyes kanyar előtt Max több alkalommal váltott irányt – köznyelviesen: cikázott – Hamilton előtt.

Érdekes, hogy ez a cikázás dilemma először éppen Hamiltonnál jelent meg még 2010-ben, amikor Malaysiában használta ezt a módszert, hogy ne tudjon ellene Petrov visszatámadni. Akkor kikeltek ellene, de az FIA nem tudta büntetni az esetet, mert a kétszeri irányváltás tilalma akkor még egy szóbeli egyezmény volt a versenyzők között, de a szabályban nem szerepelt.

A helyzetet azóta korrigálták, most már egyértelmű szabály, amit hol súlyosabban, hol enyhébben szankcionálnak. A fehér-fekete zászlóval Verstappen egy enyhébb büntetést kapott, ami egyébként igazodik az FIA elmúlt időszakban tanúsított gyakorlatához. Ez szerintem egy elfogadható döntést, bár tegyük hozzá, ha legalább ennyit kap az első incidens után is, akkor itt már ez az opció nincs meg…

 

Dupla sárga zászló ignorálása

 

A cikket még be se fejeztem, máris új vizsgálatokról hallunk, mi szerint Verstappen, Sainz és Bottas a katari időmérő utolsó szakaszában Gasly baleseténél figyelmen kívül hagyta a sárga jelzést. Azóta már azt is tudjuk, hogy Bottas 3 rajthelyes büntetést kapott és szerintem percek kérdése, hogy a másik két pilóta is hasonló szankciót kapjon (UPDATE: azóta már tudjuk, hogy Sainz megúszta).

Olvasok ilyeneket a fórumon, hogy ilyenkor miért nem veszik el az utolsó kört, hiszen Verstappen a nélkül is második lenne. Csakhogy itt két külön szabálytalanságról beszélünk. Köridő-elvétel rendszerint a pályahatárok figyelmen kívül hagyása miatt jár. A sárga zászló figyelmen kívül hagyása fix. rajtbüntetés. Ez egyébként már régóta így van, Lewis Hamilton pl. 2011-ben Indiában a dupla sárga zászló szabadedzésen (!!!) történő figyelmen kívül hagyásáért kapott 3 rajthelyes büntetést. Ez szankcionálandó, egyértelműen. Szóval azt kell mondani, hogy ez megint teljesen jogos.

 

Volt még egy incidens, Hamilton pénzbírsága a biztonsági öv kikapcsolásáért, ami egyébként a szabályok szerint teljesen jogos, de annyira jelentéktelen, hogy nem szeretnék vele részletesebben foglalkozni. Az viszont látható, hogy a szezon végére megint megsokasodott a versenybírák feladata, ami egy ilyen szoros harcban elfogadható. Azt viszont remélem, hogy a versenybírák sem szigorúbban, sem kesztyűs kézzel nem fognak bánni a VB-aspiránsokkal, mert ellentétben sok véleménnyel, szerintem pont akkor szólnának bele a világbajnokságért folyó harcba, ha a szabályokat nem alkalmaznák következetesen.

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról