Zagor minikalandok elemzése 1. rész
A
legutolsó „Vissza a múltamba” írásban több komment jelezte, hogy szeretnétek,
ha nem hagynám abba a KJK-s elemzéseket. Ezért úgy döntöttem, hogy a témán belül
maradva új irányba viszem ezeket és a Zagor Játékfüzetek kalandjait fogom
kielemezni. A játékfüzetekről tudni kell, hogy egy könyvben 2 vagy 3 kaland van
(kezdetben 3, ez később 2-re módosult), és a terjedelmük rövidebb, mint egy KJK
könyv, általában 200 fejezetpont, de van, hogy egy kicsit több.
Egy
ilyen műtől nyilván mást vár el az olvasó, mint a klasszikus KJK könyvektől.
Jobban belefér a nosztalgiahangulat, kevésbé érdekel a kreativitás, és nyilván
annyi rejtvényt meg intellektuális feladatot sem lehet betenni, mint általában
egy 400 fejezetpontos könyvbe, ezenkívül az is természetes, hogy valamivel
rövidebb lesz azoknál. Így ha 1-2 órás tartalmas szórakozást tud adni egy játék,
azzal már elégedett vagyok. Ezért egy kicsit az elemezésemet is megváltoztatom.
Mostantól 4 szempontról fogok leírást készíteni:
Történet: Ez hasonló lesz, mint a korábbi cikkekben, összefoglalom a
küldetésünket és röviden értékelem, hogy volt-e már hasonló, de ezúttal
értékelést kevesebbet fűzök hozzá.
Nehézség: Ez szintén hasonló lesz, leírom, hogy szerintem könnyű vagy
nehéz-e a kaland, és miért.
Fény… : A
könyv pozitívumait fogom felsorolni, ami tetszett benne.
… és árnyék: A könyv hibáit fogom felsorolni, amik rontottak az
összélményen.
Ezúttal
nem fogok 4 különböző pontot adni, hanem csak egyet, 1 és 10 között, az alábbi
szisztéma szerint:
10 pont: A
könyv a rövidsége ellenére olyan élményt tudott adni, ami még a rendes KJK
könyvek között is megállja a helyét. Újszerű, egyedi, és nagyon lehet élvezni a
kalandot, mindeközben a nehézsége sincs rosszul belőve.
8 pont: Ha
nem is hatott a könyv az újdonság varázsával, de voltak benne emlékezetes
momentumok, maga a játék pedig (majdnem) végig élvezhető volt, kellemes
élményekkel fejeztem be a kalandot. Egy jobb Harcos Képzelet könyv szintje.
6 pont: Jó
érzés volt újra kalandban részt venni, 1-2 órán keresztül kellemesen el is
voltam, de igazából rendkívüli élményt már nem tudott nekem nyújtani. Kb. egy
átlagos Harcos-képzelet könyvvel ér fel a színvonala.
4 pont: Szinte
már untam a könyvet, annyira nem tudott semmi újat és semmi extrát nyújtani.
Játék közben azt éreztem, hogy – bár természetesen be akarom fejezni sikerrel a
könyvet – igazából nem vagyok kíváncsi rá, mivel vagy túlságosan a régi
kliséket veszi elő, vagy nem igazán jönnek be az újításai.
2 pont: A
könyv inkább dühöt váltott ki belőlem. Egyáltalán nem élveztem, aminek oka
valami olyan logikai hiba vagy óriási szemétség, amit nem normális dolog
betenni egy ilyen könyvbe, és a játék maradéka sem tudott javítani a helyzeten.
Bánom, hogy lejátszottam.
A
páratlan pontszámok pedig a két állapot közötti véleményt tükröznek. Persze
ezek csak az alap pontok, egy kreatív történet, jó ötlet vagy újszerű megoldás
ezen javíthat, míg valami nagyon kellemetlen élmény ronthat ezen.
No,
de ennyi elég is volt a szabályokból, lássuk az első 3 művet!
Az Ítélet labirintusa:
Történet: Zafírváros felé tartunk pénzszerzés reményében, amikor
szemtanúi leszünk annak, ahogy egy goblin megöl egy elf vezért. A goblint már
nem kapjuk el, de a helyzet később még ennél is rosszabb lesz. A halott elf
törzse ugyanis megtalál a holttest mellett, és minket gyanúsít a vezér
megölésével. Mivel azonban nincs bizonyítékuk, ezért az Ítélet Labirintusába
visznek minket. A feladat egyszerű: végig kell menni a labirintuson és
megtalálni egy kis aranyszobrocskát. Ha megtaláljuk, ártatlanok vagyunk és
szabadulhatunk, ha nem, akkor végünk. A labirintus túl sok extrát nem nyújt,
vannak benne különleges tárgyak, szörnyek és kemény kihívások, de azt kell,
hogy mondjam, hogy igazából semmi olyan nincs benne, amit eddig ne láttunk
volna és igazán az újdonság varázsával hatna.
Nehézség: Ha csak annyi lenne a feladat, hogy kijussunk élve a
labirintusból, akkor nem lenne nehéz. Nem extrém nagy az azonnali halál mezők
száma, ha jól láttam, 10-es ügyességnél nincs nagyobb a műben, tehát viszonylag
alacsony (no nem 7-8-as ügyességre gondolok) harcértékkel is jók lehetünk,
ráadásul nincs is benne túl sok bunyó. Azonban az, hogy közben az aranyszobrocskát
is meg kell találni, szinte lehetetlenné teszi a könyv megoldását. Egyrészről
azért, mert jól el van rejtve, másrészről pedig…na jó, erről majd később.
Fény…: Izgalmasnak
tartottam életemben először kipróbálni egy 200 fejezetpontos kalandot…
… és árnyék: …de ezzel ki is fogytam a pozitív elemekből. A könyv a
nagyon sokadik labirintus-kaland, ez már önmagában nem ígér túl nagy izgalmi
faktort. Ráadásul az előtörténete is teljesen logikátlan. Hiszen ha kicsit
megnézik a holttestet, látják, hogy a halálos sebet tőrrel okozták. Látják, hogy nem vagyunk
véresek, és a kardunk sem az. Továbbá nem értem, hogy egy ilyen labirintusban
miért rejtenek el pl. aranyat. A túléléshez szükséges tárgyakat még csak-csak
megértem, de pénzt, amit nem tudunk felhasználni…rögtön meg akarják jutalmazni
azt, aki kijutott (no nem mintha nem érdemelné meg, de akkor is)? Továbbá nagy
logikai bukfencnek tartom, hogy a könyvben gyakorlatilag sehol sem lehet
visszafordulni, ami egy olyan esetben, ahol az életünk záloga egy tárgy
megtalálása, bizony evidens lenne. De még ezeken is túl tudnék lépni, azonban
egy nagyon lényeges eleme a játéknak teljesen feldühített és elfogadhatatlanná
tette az egészet: SPOILER!!! Ahhoz,
hogy a könyvet sikerrel teljesítsük, el kell buknunk egy ügyességpróbát! Már
önmagában elég gáz, hogy akkor járunk jól, ha elrontunk valamit, de ennek
mennyi az esélye? 12-es ügyességgel (amire van 1/6 esélyünk) ez fixen bukó,
11-el is 1/36 az esélyünk. 7-es ügyességgel ez némiképp javul, de még itt is
csak 5/12 az esélyünk, és nem mellesleg nem tudom mit csinálunk, ha belefutunk
egy 10-es ügyességű lénybe. És ha el is bukjuk azt a próbát, utána kell tenni
egy szerencsepróbát is, hogy azért életben maradjunk, így lesz meg a szobor. Ne
szépítsük, teljesen irreális, ráadásul kb. tízszer nyomtam le a könyvet és soha
nem találtam meg, eszembe sem volt, hogy ez az ára a megtalálásnak. Hagyjuk
már! SPOILER vége! Ez a hiba nélkül
is egy gyengébb eresztésnek tartottam volna a kalandot, de ezzel együtt végképp
csak indulattal tudok a kalandra gondolni, egyáltalán nem tudom ajánlani,
kerüljük el messziről!
Értékelésem: 1/10
Anakendis Stötét Krónikái:
Történet: Bátor és hős kalandozóként egy faluban szállunk meg, amikor
kiderül, hogy nagy a baj. Legendák terjedtek arról, hogy egy környékbeli
barlangrendszerben Anakendis, a gonosz varázsló és szolgái élnek. A legenda
szerint Anakendis a Sötét Krónikájából meríti az erejét. Egy Trasskand nevű
harcos vezetésével egy csapat elindult felderíteni a barlangrendszert, és
kiderül, hogy nem kell félni…elvégre semmi értelme már attól félni, amiről
kiderül, hogy igaz. Trasskand a mágus szolgájaként tér vissza, aki közölte,
hogy minden héten két szüzet kell küldeniük, különben a falunak vége…hát ha
belegondolok abba, hogy hetente 2 szűz eltűnik a faluból, ez nem tartható
hosszú távon, így előbb-utóbb fixen vége lesz. Ok, ezt kicsit
elkomolytalankodtam, de próbáltam legalább kiszínezni ezt a nagyon sablon
sztorit J. A feladat a mágus legyőzése és a Krónika elpusztítása. A
kaland végig egy labirintusban játszódik, ott kell elpusztítani a varázslót és
két kulcsot megtalálni, hogy teljesíthessük a küldetésünket.
Nehézség: Ez sem könnyű, de az előzővel ellentétben nem szadista,
hanem „hagyományosan” nehéz. 2 kulcs megszerzése kötelező ahhoz, hogy a végén a
Krónikát el tudjuk pusztítani, de 3 kulcs van a játékban, tehát a két kulcs még
nem garancia a sikerre. Ezenkívül a főmágus elpusztítása sem könnyű, amihez
mágikus fegyver vagy ezüst amulett kell (bár nem meggyőződésem, hogy azon az
úton, amin a 2 jó kulcs van, az ezüst amulett összeszedhető). Ezek mellett
azért a főmágus sem könnyű ellenfél és van még pár masszív lény, és azonnali
halál. A labirintus rendszer miatt akár egy rossz ösvény is azt jelentheti,
hogy nem tudjuk teljesíteni a küldetést SPOILER!!!
például rögtön az első
választásnál Spoiler vége! De azért
nem tartozik a teljesíthetetlen küldetések közé.
Fény…: Sajnos
túl sok pozitívumot nem tudok mondani erről sem. Tetszett a halálcsapda, amit a
mágus egyik szolgája tett bele, és a végjáték a mágussal is a kaland
rövidségéhez képest elég epikus. Ezenkívül bejött az utolsó döntésnél a
fejezetpontokkal a trükk SPOILER!!! a
200-as fejezet halálpont Spoiler vége!
De nagyjából ennyi.
… és árnyék: A sokadik labirintus kaland már nem igazán hozott lázba
(most sem). Túl sok kihívás nincs benne, gyakorlatilag az ösvényeket kell jól
kiválasztani ahhoz, hogy sikerüljön a küldetés. Ezenkívül az egész történet
túlságosan koppintja a Tűzhegy varázslóját, ami a nosztalgia faktor
szempontjából akár még jó is lehetne, de ha eltekintünk attól, hogy az első KJK
könyvről beszélünk, akkor azért az a
kaland messzemenőkig nem tartozik a legjobbak közé. Így igazából a
másolatára sem vágytam igazán.
Értékelésem: 4/10
A Dervis köve:
Történet: Egy Shanhara nevű Dervis pap rálelt egy nagyméretű és
gyönyörű gyémántra, amit aztán senki nem tudott tőle elrabolni. A gyémánt
ugyanis egy barlangba került, amibe senki nem tud behatolni és onnan élve
kijönni. Mindez már évszázadokkal ezelőtt történt, mígnem rálelünk egy
tekercsre, ami utal a Dervis kövére, és kalandozóként elhatározzuk, hogy
nekivágunk a küldetésnek. Ez sem egy túl kreatív történet, meg kell hagyni. A
kaland a sivatagban játszódik, ahol végigmegyünk egy falun, majd a sivatag egy
részén, majd egy tűzóriás birodalmán, aztán találkozhatunk egy remetével, majd
jön maga a barlang. Ennyi minden belefér 200 fejezetpontba?
Nehézség: Nem annyira nehéz a mű. A harcok viszonylag könnyűek,
kötelező tárgy ha jól tudom, egyáltalán nincs benne. Ami némiképp megnehezíti,
hogy 3 olyan jelenet van a könyvben, ahol 2 random lehetőség közül
választhatunk és az egyik azonnali halállal jár. De hát azt meg mindenki tudja,
hogy ezek azok a részek, ahol a játékos csal és nem kezdi újra hanem
visszalapozik J.
Fény…: Na,
ez a kaland már sokkal jobban tetszett, mint az előző kettő. Egyrészről
örültem, hogy végre nem egy zárt labirintusban vagyunk, hanem kimentünk a
szabadba, a mű egy részének a hangulata a Rémület útvesztőjének elejére
emlékeztetett, ami egy nagy kedvenc kalandom. A városon belüli kalandok
egyszerűek, de mégis szórakoztatók, az esemény menete pörgősebb, és a kissé
lineárisabb kaland is úgy gondolom, hogy minikalandok esetében jó (bár engem alapból
nem igazán zavar), mert legalább hosszabb lesz általa a történet. Ezen
túlmenően nagy Star Warsos rajongóként nekem az SW-s Easter Eggek is bejöttek…
…és árnyék: volna, ha tud a mű mértéket tartani. De sajnos nem tudott.
Már a felvezetésben is erősen volt utalás, az egyik kocsmai jelenet is kísértetiesen
emlékeztetett a Tatuinra, a varázstárgyainkat kb. úgy használjuk, és olyanok is
a leírások, mint a Jedik az Erőt (főleg az elején az emberirányítás italánál
jelenik ez meg), a Földdémonos rész meg szinte egy az egyben a Jedi visszatér
Sharlack jelenete. Mindez már sok. Ráadásul a koppintások itt messze nem érnek
véget. A tűzóriás-kaland után lejátszhatjuk Szindbád második utazásának egy
részét, a vége meg egy erős Indiana Jones kalanddá válik. Ez már túl sok a másolatokból
nekem, nem vall kreatív íróra. Ezenkívül
a Skorpió próbája meg a fehér-fekete kő is egy szimpla szerencsejáték, ezek
helyett rejtvényeknek jobban örültem volna. Illetve a végjáték is 3 ügyesség
ill. szerencsepróba…láttam már ennél kalandosabbat, na. Sajnáltam, mert a
kaland közepe egyébként nagyon szórakoztatóra sikeredett.
Értékelésem: 6/10
Úgy
gondoltam, hogy itt is készítek TOP-listát, azonban csak olyan könyv kerülhet
rá,
amelyik legalább 6 pontot elér. Így a jelenlegi TOP-lista:
1.
A Dervis köve – 6 pont
A
játékfüzet letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=77
Pár
hét múlva következik a második minikaland-füzet, addig is lehet kommentelni, ha
valamivel nem értetek egyet.
Örülök,hogy folytatod. :)
VálaszTörlésA labirintust NAGYON elrontották,ez tény.(Én végig azt vártam,hogy a kijáratnál az elfek közlik,hogy tudták,hogy ártatlanok vagyunk,csak kellett nekik a szobor.)
Anakendis:az ezüst medált nem lehet megszerezni,így a főellenség 12/20-as!(A heti két szűzön én is röhögtem.El lehet képzelni,mi zajlik a faluban,a lányok mindenáron szabadulni akarnak a szüzességüktől...)
Dervis:A három közül a legjobb kaland,sajnos a leggyengébb illusztrációkkal("gonosz"tekintetű ork).