5 hiba, amit nem szabad elkövetni egy választási vita szervezésében
Elkezdődött
a kampányidőszak, ezért ismét aktuálissá vált a választási viták kérdése. Erről
a véleményem már tavaly megírtam, és ezen nem is változtatnék különösebben.
Ugyanakkor azt is fontosnak tartom, hogy egy választási vita arról szóljon,
amiről szólnia kell: a jelöltek bemutathassák a programjukat, egymás
programjának, tevékenységének a hibáira rákérdezhessenek és bebizonyíthassák a
szavazóknak, hogy ők az alkalmasak a polgármesteri tisztség elnyerésére. Ugyanakkor,
ha egy vita nem erről szól, akkor lehet több kárt okoz, mint hasznot. Ezért úgy
gondoltam, hogy írok egy ötös listát arról, hogy milyen hibákat lehet egy ilyen
vitában elkövetni, amire nagyon oda kell figyelni. Ezúttal a sorrend is
releváns, így a listát visszafele kezdem el.
5. Alulszabályozottság
Alapvetően
fontos, hogy egy vitának legyenek meg a maga szabályai. Mielőtt azonban ebbe
belemennék, fontosnak tartom megemlíteni, hogy a másik véglet, a
túlszabályozottság is hiba. Alapvetően meg kell adni minden jelöltnek a
lehetőséget, hogy elmondja a legfontosabb gondolatokat, amik a programját
alkotják és a legfontosabb érveit. Ha nagyon szétdarabolják a vitát, túlságosan
részletezik a szabályokat és azt, hogy ki mit mondhat, az könnyen a tartalom
rovására mehet. Ugyanígy a túl sok félbeszakításnak is lehet ez a
következménye. A 2006-os Orbán-Gyurcsány vitának ez volt az egyik kritikája
anno, némiképp jogosan.
Ezzel
együtt is az a határozott véleményem, hogy még a túlszabályozottságnál is
rosszabb, ha egyáltalán nincsenek szabályok vagy nem érik el a kívánt célt. Ami
abszolute elvárható egy vitától, hogy a résztvevő felek rendelkezzenek
ugyanazokkal a jogokkal (felszólalási, kérdezési lehetőségek), ugyanannyi idő
álljon a rendelkezésükre, beszédeikre egységes szabályok vonatkozzanak (ilyen
szempontból nem volt szerencsés az előválasztás előtti vita
villámkérdés-szekciója sem, hiszen lehet, hogy valaki pont csak a saját
kérdésére tudta vagy nem tudta a helyes választ), a témákat ugyanolyan
mértékben ismerjék előzetesen, illetve ugyanolyan mértékben szólhassanak bele a
témaválasztásokba. Ezek az egyenlőség elvén kívül azért is fontosak, mert
szigorú szabályok nélkül könnyen elképzelhető, hogy egy jó szónoki
képességekkel megáldott ill. agresszív stílusú, de tartalmilag gyengébb vitázó
egyszerűen nem engedi szóhoz jutni a partnerét, így kelti azt a hamis
látszatot, hogy ő a felkészültebb. 2 agresszív karakter vitája meg szabályok
nélkül káoszba fulladhat. A megfelelő szabályokkal azonban ezek a hiányosságok
kiküszöbölhetők.
4. Interaktivitás hiánya
Mindenek
előtt le kell szögeznem: tévés vitákon sajnos ez az elv óhatatlanul csorbul,
egyfelől a limitált időkorlát miatt, másfelől mert egy szalonképtelen
megnyilvánulás akár büntetést is vonhat maga után. Azonban az önkormányzati viták
alapvetően nem tévés események, ezért elengedhetetlen, hogy legyen rajtuk
közönség, akik nem csak nézők, hanem aktív kérdezőkké is válhatnak. Ez több
okból is fontos: egyrészt a véleménynyilvánítás alapvető eleme minden
demokráciának, másrészt így olyan kérdésekre is megkaphatják a választópolgárok
a választ, ami a programokból nem derül ki, harmadrészt a jelöltekről kiderül,
hogy ki mennyire felkészült, hogy tud válaszolni egy előre nem megírt kérdésre.
Ezek hiánya azért jelentősen ront egy választási vita színvonalán.
3. Szelektálás a jelöltek között
Ki
kell jelenteni, hogy ma Magyarországon nincs médiaegyenlőség. A kormánypártok
is óriási túlsúlyban vannak az ellenzékkel szemben, de a nagyobb ellenzéki
pártok lehetőségei is lényegesen nagyobbak, mint a kisebbeké médiafelületek
terén. A vita azonban ezeket a hiányosságokat kiegyenlíti. Ott mindenkinek
ugyanannyi ideje van, ugyanaz a közönség előtt, ugyanarról a témáról. Éppen
emiatt elvárható az összes féltől, hogy függetlenül attól, hogy az ellenfelei
milyen támogatottságot képviselnek, leüljön velük egy asztalhoz. Pont emiatt
nem tudom elfogadni Karácsony Gergelynek sem azt az álláspontját, hogy ő 1-1
elleni vitát akar Tarlós Istvánnal (akit ez nem ment fel az alól, hogy ki akar
hátrálni a vita elől). A vita nem a potenciális győztesek privilégiuma, hanem
egy mindenki számára adott lehetőség a saját alkalmasságának bizonyítására.
Ez az
érv ellen többen felhozhatják – valamilyen szinten jogosan – hogy akkor az
országgyűlési választáson 30 párttal kellett volna vitát szervezni, hiszen ott
volt a rengeteg kamupárt! Azt tényleg be kell látni, hogy bizonyos résztvevő
felett egy vita már irreálisan elhúzódik és nem is lehet követhető mederben
tartani. Ugyanakkor a legtöbb „kamupárt” nem rendelkezik olyan szakértelemmel,
ami lehetővé tenné számukra, hogy egy összetett, sokrétű vitára egyáltalán
kiálljanak a komoly, felkészült jelöltekkel szemben. Így ők valószínűleg akkor
sem vállalnák ezt a megmérettetést, ha lehetőségük lenne rá. Így szerintem
ezzel nem lenne gond.
2. Rosszul kiválasztott tartalom
Egy
vita során nagyon fontos az előzetes téma, illetőleg témák megjelölése, e
nélkül ugyanis nagyon nehéz kordában tartani a kialakult eszmefuttatásokat.
Ugyanakkor arra figyelni kell, hogy ezek tényleg relevánsak legyenek. Ez az
önkormányzati választásoknál különösen jelentős. Nem szerencsés olyan témákat
megjeleníteni, amik bár kétségkívül fontosak, azonban parlamenti vagy
kormányzati hatáskörben vannak, így egy önkormányzati képviselő nem sok mindent
tehet az ügyben. Megemlítendő még, hogy bár a múltbeli események felemlegetése
nagyon fontos, hiszen a regnáló hatalom által elért eredmények döntően
befolyásolják a szavazás végkimenetelét, az viszont már nagyon nem oké, ha ezek
miatt egy olyan személyeskedésbe csap át a vita, ami az aktuális problémákról,
programokról nem, csak a múltról szól. Ezenkívül, mivel mégiscsak helyi
választásokról beszélünk, a helyi ügyek, helyi problémák nagymértékbe kell,
hogy jelen legyenek a vita témái között.
1. Elfogult moderátor
Minden
vita potenciális tönkretevője, az esélyek teljes felborítója az a személy,
akinek a vita levezetése a feladata, de ennél többet gondol magáról. Alapvetően
a moderátor sosem véleményvezér, az ő álláspontja senkit nem érdekel (vagy ha
valakit igen, akkor a vita után el lehet vele beszélgetni, de nem a vita
közben), éppen ezért neki nem feladata ezt kinyilvánítani. Az meg egyenesen
megbocsáthatatlan, ha a kérdéseivel, közbeszólásaival az egyik oldalt
támogatja, a másikat pedig igyekszik nehezebb helyzetbe hozni.
E
tekintetben nem csak a moderátori viselkedés, hanem már a kiválasztás egy
fontos mozzanat. Hiszen, hogyha egy vitára olyan moderátort választanak, akinél
fennáll a reális lehetősége annak, hogy elfogult lesz, az egy racionális érv
arra, hogy egy politikai erő képviselője erre hivatkozva lépjen vissza a
vitától. Ezt a hibát már elkövette a Közös Ország Mozgalom is 2018-ban,
valamint a Szabad Pécs által tervezni kívánt idei vitafórumnál is nagyon súlyos
szervezési hibának gondolom, hogy a közismerten baloldal-barát lap egyik
szerkesztőjét, név szerint Babos Attilát tervezték moderátornak, akit joggal
lehet elfogultsággal vádolni, így pedig igen könnyű érvet adtak Vári Attila
kezébe a vita elutasítására (ettől függetlenül a jelöltnek az a viselkedése, hogy
még csak nem is válaszolt a kihívásra, még így sem elfogadható). Legjobb, ha a
moderátor egyébként nem is foglalkozik politikával, akkor az elfogultság esélye
is minimális.
Ezek
azok a legjellemzőbb hibák, amikre nagyon oda kell figyelni egy vita szervezése
során, és amelyek hiánya a vita céljainak meghiúsulását vonja maga után. Ha
azonban ezekre a szervezés alatt odafigyelnek, akkor minden politikusnak
erkölcsi kötelessége az őt érintő vitákon a részvétel.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése