Vissza a múltamba 37. – Az óriások árnyéka
Nemrégiben megjelent Jackson és
Livingstone mester tavalyi (illetve azóta már tavaly előtti :) ) két kötete
magyar nyelven. Vasárnap egy szavazást tettem közzé, hogy melyik kritikájával
kezdjem, és a szavazók többsége az új Livingstone-mű, az Óriások árnyéka mellett
tette le a voksát. Úgyhogy ez következzen most. A pontozásom a szokásos,
nézzük, mit sikerült alkotnia a mesternek a tavalyi évben.
Történet (3): Az alaptörténet nem túlságosan bonyolult: egyszerű
kalandozóként nemrégiben elvesztettük a kardunkat és újat akarunk vásárolni,
hogy aztán belekezdjünk egy kalandba. A többi már játék közben derül ki,
viszont kicsit muszáj belemennem a kalandba, hogy tudjak valamiféle véleményt
írni. Szóval hamar elindulunk egy törpe társaságával egy kalandba, ahol
találunk egy koronát, amit társunk felhúz, és ezzel elindítja a bajok
sorozatát. Egyrészt a korona megöli őt, de ami még ennél is szörnyűbb, hogy négy
rettenetes vasóriás kel életre azzal a szándékkal, hogy elpusztítsanak mindent,
ami az útjukba kerül. Az óriások gyakorlatilag legyőzhetetlenek, csak egy mód
van a megsemmisítésére, amit egy bizonyos Marik Om-Yash ismer. Őt kell
megtalálnunk! Általa egyébként az is kiderül, hogy a rozsdarazsakat kell
megtalálnunk, amik képesek tönkre tenni a fémóriásokat.
Ha le akarom egyszerűsíteni, a
kalandnak négy szakasza van. Az első a kezdeti kis kalandunk és a Hamelinbe
való eljutás, ami nagyon hagyományos panelekre épül, de azért szórakoztató. A
következő a Hamelinben lévő események, amelyekről nekem a Tolvajok Városa
jutott eszembe, hasonló sémát követ a kaland, be kell járnunk sok mindent,
kicsit a megérzéseinkre hagyatkozva vásárolni SPOILER!!! ki gondolná, hogy egy adott szituációban akár a goblin
fülzsír is megmentheti az életünket Spoiler
vége! és kalandozgatni. A harmadik szakasz a rozsdarazsak megtalálása, ami
egy klasszikus labirintus-mechanikát követ, végül a csata az óriáslényekkel.
Összességében nem mondom, hogy egy
eszméletlenül kreatív történet, de azért vannak benne egyedi részek. A különböző
kardok, ha csak apró funkcióbeli különbség is van köztük, adnak izgalmat és 1-2
érdekes döntési helyzetet. Bejött a város hangulata is, valamint a karakterek
is, akikkel találkozunk. Annak külön örülök, hogy a küldetésünk második felére
egy olyan társat kapunk, aki nem patkol el három fejezetpont után. Tetszik,
hogy van néha pár kifejezetten humoros jelenet is a könyvben, kedvencem, amikor
a barbár kiakad, hogy zöldséges pitét kap. És az is működött nálam, hogy bár
voltak easter eggek a játékban, meg visszautalások korábbi kalandokra, ezek
tényleg megmaradtak utalások szintjén, nem próbálta teljesen indokolatlanul
arcunkba tolni a nosztalgiát a szerző.
Ami viszont jóval kevésbé tetszett,
azok maguk a főellenségek. Igazából semmilyen karaktert nem kaptak, ami nem
tetszik, de ki lehet vele békülni. Viszont összességében nem éreztem azt, hogy
néhány vasóriás miért jelent ekkora fenyegetést. Persze oké, hogy brutálisan
erősek, meg sebezhetetlenek, de ha egy rozsdarázs elég, hogy tönkre tegye őket,
akkor nincs egy varázsló, aki valami rozsdásító mágiával ne tudná őket megölni?
Nekem itt jobban tetszett volna, ha a méretük és a fémes mivoltuk mellé kapnak
még valami extra mágiát, vagy a Káosz Koronájának a képességét jobban kibontja
a szerző és egy olyan fenyegetést tesz elénk, ami valóban megijeszt. Az igazat
megvallva ezekről az óriásokról az volt az érzésem, hogy egy kreatívabb
varázsló végezni tudna velük, mi meg több ízben agyatlan módon próbáljuk
legyőzni. És ennek azért nem biztos, hogy így kellene lennie.
Gondolkodás/szerencse (3): Livingstone önmagához képest
meglepően nagy mennyiségű rejtvény- és figyelempróbát tett ebbe a kalandba. Noha
a halálmezők száma nekem soknak tűnt, a legtöbbnél lehetett tudni, hogy ez fog
történni, ha meglépünk valamit, mert voltak rá utalások. Ezenkívül néhány
rejtvény is van a kalandban, amiknél azonban nagyon zavar, hogy teljesen
súlytalanok. Hiába oldhatunk meg sikeresen két rejtvényt is az egyik árusnál,
gyakorlatilag semmi jelentősége nincs. A barlangokban egy másik rejtvény
ugyanúgy súlytalan olyan szempontból, hogy simán el lehet menni mellette. E
mellett a másik oldalon meg eléggé sok a próbadobás, a szerencse- de még inkább
az ügyességpróba, van 1-2 random irány-meghatározás, illetve kicsit
szerencsejátéknak érzem a vásárlás problémakörét is, mert a kaland során
teljesen haszontalan tárgyak válhatnak hasznossá vagy hasznosnak tűnők
jelentéktelenné. Ezzel önmagában egyébként nincs baj, de ha rengeteg mindent
lehet vásárolni, akkor igen. És ami zavar, hogy néha a szerencsét is teljesen
életszerűtlen módon alkalmazzák. Értem én, hogy a középkori világokban volt
istenítélet, de azért az, hogy a városőrök pénzfeldobással döntik el, hogy hisznek-e
nekünk vagy nem, eléggé rangon aluli, bezzeg a barlangban – ahol nem is
értettem ezt a kijárati próbát, tök valószerűtlen – tippelni kell a helyett,
hogy (egyébként sokkal igazságosabban) szerencsepróba döntene. Ezentúl a
mellett sem tudok elmenni, hogy az egyik utolsó döntésünk egy teljesen
véletlenszerű választás. Illetve van még egy momentum, ami fontos és erősen
szerencsejáték. De ebbe majd a következő elemzési szempontnál megyek bele.
Nehézség (4): Egész kiegyensúlyozott a kaland. Ahogyan említettem,
viszonylag sok a halálmező, de mégsem érzem azt, hogy ez szadistává tenné a
játékot, mert a többség jó döntésekkel és némi odafigyeléssel elkerülhető. E
mellett a kaland jól alkalmazza a „Kettő szabályát” (oké, tudom, ez egy Star
Warsos szabály, de szerintem tökre illik ide az elnevezés), vagyis általában
ahhoz, hogy a küldetésünk kudarcot valljon, két rossz döntést kell hozni, vagy
két kötelező tárgy közül kell egynek meglennie, hogy folytathassuk a játékot. Így
nem érzi azt az ember, hogy ha egy tárgyat nem szerzett meg, akkor vége. Ha jól
láttam, akkor egyedül a hálóvarázs gyűrű az, amit mindenképpen meg kell
szerezni a teljes sikerhez, de abba kis túlzással belebotlunk a kaland során.
Van ugyanakkor egy olyan rész, ahol két tárgyból kell egy a továbblépéshez, és
az egyiket sem túl könnyű megszerezni, mert az egyikhez egy totálisan logikátlan
döntést kell meghozni, a másikhoz pedig nagyon nagy szerencse kell SPOILER!!! Egy ponton a továbbjutáshoz
vagy egy aranykulcs kell, vagy egy tolvajkulcs-készlet. Az aranykulcsot úgy
szerezhetjük meg, ha megtámadjuk a révészt (amire igazából semmi okunk nincs), a
tolvajkulcsokat meg akkor, ha a 330-as fejezetpontnál a Tégla utca felé megyünk
a 3 opcióból. Egyiket sem nevezném nagyon könnyű megszerzési módnak Spoiler vége! Az ellenfelek kemények,
de nem irreálisan erősek, ilyen téren szerintem nagyjából reális a kaland. Ami
még izgalmas, hogy van a kalandnak egyfajta félsikeres zárása is, amikor
teljesítjük a küldetést, mi magunk túl is éljük a kalandot, viszont a társunk,
aki a játék második felére mellénk szegődött, nem. Ötlet szintjén tetszett ez
az elképzelés, a kivitelezése viszont szerintem nem volt okés, ugyanis erről
egy szerencsepróba döntött a végén, ami legyünk őszinték, eléggé kiábrándító.
Erről is beszéltem előbb, amikor azt mondtam, hogy néha nem értettem, mikor
használ szerencsepróbát a szerző, és mikor nem…
Játékélmény (3): Azt tudnám leginkább mondani, hogy ez egy tipikus
Livingstone-kaland minden pozitívumával és negatívumával együtt. A helyszínek
kellőképpen változatosak és a tárgyak gyűjtögetésnek is megvan a maga
hangulata. Picit old school, igazából minden jelenete olyan, amihez hasonlót
már láttunk valahol, de mégis össze tud állni egy egységes egésszé. A kezdeti
kalandok adnak egy érdekes felvezetést, a városban járkálás adja a legnagyobb
nosztalgia-faktort, nekem tetszett, hogy az egyik kedvenc kalandom alapjait
találom meg benne, és vannak olyan izgalmas karakterek, mint a virágárus vagy
maga Marik Om-Yash. A labirintus-kalandok általában nem a kedvenceim, de azzal,
hogy nem az elágazásokon volt a fő hangsúly és, hogy izgalmas lényekkel
töltötte meg, mégis élvezhetővé tudta tenni Livingstone ezt a részt is.
Amivel viszont nagyon nem voltam
kibékülve, az megint a végjáték. Tulajdonképpen az egész játék arról szólt,
hogy dobom egymás után az ügyesség- és a szerencsepróbákat és egyszer
beletalálok-e a megfelelő lyukba (nem félreérteni…), ami szintén egy
szerencsejáték. Egész egyszerűen nem értem, hogy a történet végére miért nem
lehetett néhány valódi választási lehetőséget, logikus döntési szituációt betenni,
ami élvezetessé, emlékezetessé teszi az utolsó összecsapást. És igazából a
400-es fejezetpont hozsonnázó örömét sem éreztem teljesen hitelesnek. Hiszen
akárhogy nézzük, végső soron mi okoztuk a problémát, és miattunk halt meg nem
kevés ember. Nekem egy sokkal életszerűbb vég lett volna, hogy mivel jóvátettük
a hibánkat, nem végeznek ki minket, de száműznek a városból, vagy akár a
birodalomból is. Vagy ha már úgy oldjuk meg kalandot, hogy senki sem maradt
életbe, aki tudná, hogy a mi hibánk, említsük meg, hogy azért nem tiszta a
lelkiismeretünk. Vagy a másik megoldás az lett volna, ha az alapkonfliktusban
mondjuk megpróbáljuk megakadályozni, hogy Higgly felvegye a sisakot, de kudarcot
vallunk, és azzal kicsit feloldjuk a felelősségünket. De ez így nekem nem volt
őszinte öröm.
Mindent egybevetve azért egy
élvezhető kaland lett Az óriások árnyéka. Nem gondolom, hogy bárki lenne, aki
15-20 KJK könyv olvasása után betenné egy TOP5-ös listába. De abban is biztos
vagyok, hogy az utolsó 5 között sem lesz ott. Egyszeri lazulásnak teljesen
rendben van.
Összességében: 13/20.
A könyv megrendelhető a Chaméleon Comix oldalán.
Ha szeretnél értesülni az új
cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Nem olvastam még a kalandot, de youtube-on láttam egy párost kalandozni ezzel a könyvvel. Volt olyan logikai feladvány, ami feladta nekik a leckét, holott szerintem elég laza volt az is. A bajnokok próbájában a csontvázak kérdése az megtévesztett, de ezek viszonylag könnyűek voltak. A kaland jópofán van felvezetve, és az ellenfelek, (már akikkel találkoztak) nem életveszélyesek, bár azért mivel kockákkal játszottak volt egy-két izzasztóbb csata. Itt is kincskereséssel indul a küldetésünk, de mint a Hóboszorkány barlangjaiban teljesen más irányt vesz a kaland. Furcsa, de a medúza (vagy gorgó) barlangja tűnt nagyon veszélyesnek, de azért a végére is jutott egy kevés izgalom. Persze jellemzően több felszerelési tárgy is begyűjthető, és akadnak elég átlátszó csapdák, de ahogy jól jellemezted ez egy tipikus Livingstone kaland. Úgy érzem nekem is be kell szereznem ezt a kalandot!
VálaszTörlésIgen, becsülettel játszva a barlangban van két kemény ellenfél, de ha van 1-1 fontos tárgyunk, akkor nagyban csökkenthető a kockázat.
TörlésAmúgy ha nem indul neki az ember extrém nagy elvárásokkal, akkor élvezni fogja a kalandot.
Magam sem olvastam még a művet, viszont +1-et adnék ahhoz, hogy hanyagolni kéne a rendszeres olyan dobásokat, ahol tényleg csak a szerencse (és még csak nem is a Szerencse érték) határozza meg a történet kimenetelét. Ez még gyerekkorban tolerálható volt - akkor még sok mindent toleráltunk :D -, de felnőttként, a számítógépes játékok elterjedtsége mellett nem igazán vállalható. Ha már egy olyan könyv-társasjátékot olvasok, ahol elvileg az én döntéseimen múlik a siker, akkor tényleg ne folyamatosan szerencsejátékot kelljen játszanom...
VálaszTörlés