A Ferrari lenullázza Leclerc esélyeit?

 

Az idei első három Formula 1-es futam után szinte mindenki elkönyvelte: ez az idei szezon unalmas lesz, a Red Bull sokat hibázik, a Ferrari erős, Leclerc extázisban vezet, ez már behozhatatlan. Mostanra nagyot fordult a világ: Verstappen már több ponttal vezet, mint Leclerc korábban, és nagyon nem úgy tűnik, hogy ezt az előnyt leépítené. Noha tagadhatatlanul Leclercnek is volt hibája – egy Imolában – a legtöbb pontvesztés egyértelműen a Ferrari sara. A Silverstone-i eset pedig mondhatjuk, hogy egyfajta megkoronázása volt az esetnek. A továbbiakban rövid elemzést írok a futam ezen szakaszáról és a korábbi pontvesztésekről is.

 


Első komoly stratégiai hiba

 

A futam egy részén úgy tűn, hogy Verstappen ezt a nagydíjat is simán bezsebelheti, ám egy törmelék keresztülhúzta a számításait. Ezzel pedig igen jó esély kínálkozott arra, hogy a Ferrari 1-2-ben behúzza ezt a futamot. A sorrend ugyanakkor az egyéni Vb szempontjából nem volt optimális, ugyanis Sainz Leclerc előtt volt, ráadásul valamivel lassabb tempót is produkált a monacoi csapattársánál, de nem annyival, hogy az előzni tudjon. A Ferrari ekkor kivárt, ami szerintem két szempontból is hiba volt. Egyrészt ha már Verstappen parkolópályára került, akkor elemi érdekük lett volna a lehető legjobban megközelíteni őt. Másrészt Hamilton szép csendesen dolgozta le a lemaradását, ugyanis az üzemmeleg közepeseken egyértelműen gyorsabb volt Sainznál.

A Ferrari egy korai Sainz-kiállással oldotta meg a dolgot, de ezután Lelcerc sem tudott gyorsabb lenni Hamiltonnál, vélelmezhetően a kicsit sérült Ferrarin kívül ebben az is közrejátszott, hogy Sainz mögött jobban fogytak a gumijai. Ezért Leclercet is kihívták, aki így Sainz mögé került vissza és folytatódott a korábbi játék, mialatt Hamilton a használt közepeseken továbbra is gond nélkül hozta Sainz tempóját. Végül a Ferrari látva a helyzetet, beadta a derekát, és helycserét követtek el, de ezt már jóval korábban meg lehetett volna lépni, hogy Leclerc még nagyobb időkülönbséget tudjon kiépíteni.

Ezzel együtt úgy tűnt, hogy ez a helyzet még kezelhető. Miután Hamilton is kiállt és a gumijai felmelegedtek, körönként 6-8 tizedet hozott Sainz ellen, de ennél jóval kevesebbet Leclerc-kel szemben. Az akkori állásból úgy tűnt, hogy Hamilton Sainzot biztos megelőzi, ám utána körönként 5-6 tizedet legalább hoznia kellett volna a monacoi versenyzőn, hogy a végén megpróbálkozhasson egy előzéssel. Nem az mondom, hogy ez reménytelen lett volna, de azért közel sem garantált győzelem. Így úgy nézett ki, minden hiba ellenére a Ferrari meg tudja szerezni Leclerc-kel a győzelmet.

 

Második komoly stratégiai hiba

 

A verseny vége előtt 12 körrel a pályára guruló Saffety Car azonban nagyon felbolygatta az eseményeket…és megágyazott a Ferrari legújabb óvodába illő stratégiájának. A szituáció röviden az volt, hogy mire a boxbejárathoz értek, Leclerc 9 másodperc előnnyel volt Sainz előtt, aki 1.5-2 másodperccel Hamilton előtt.

Az teljesen nyilvánvaló volt, hogy mindkét Ferrari nem maradhat kinn, mert akkor Hamilton – aki mögött Perez nagyon messze volt – teljesen ingyen veszi fel a friss lágy gumikat és levadássza mindkettejüket, ráadásul gyakorlatilag biztos volt, hogy az így ajándék kerékcseréhez jutó Perez is ezt fogja tenni. Legalább az egyik versenyzőt ki kellett hozni.

Személy szerint azt gondolom, hogy meg kellett volna próbálniuk a double stack-et, vagyis, hogy mindkettejüket kihozzák. Elméletileg volt akkora időkülönbség a két versenyző, hogy ez meglegyen. Két kisebb rizikófaktora volt ennek. Az egyik, hogyha picit rosszabbul sikerül, akkor Hamilton bevág Sainz elé, a másik, hogy ha Hamilton kinn marad, akkor mindkettejüket megelőzi. De szerintem egyik se volt túl nagy rizikó. Az előbbi esetben legalább Leclerc pozíciója biztonságban van, ugyanis hiába volt nagyon jó a Mercedes és Hamilton gumikezelése, nyers tempóban még mindig a Ferrarinál van az előny, nem valószínű, hogy azonos, friss gumik mellett Hamilton meg tudta volna őt előzni. A másik esetben pedig friss lágyakon támadhatták volna Hamiltont, aki kemény keveréken marad, így jó eséllyel megelőzik. De ha nem, akkor is van egy fix 2. helye Leclercnek, mert Sainz levédte volna őt Perezzel szemben. Szóval szerintem ez lett volna a nyerő stratégia.

De ha már a megosztott taktika mellett döntöttek, akkor sem értem, miért a Vb-aspiráns pilótájuknál döntöttek a kockáztatás mellett. Binotto a nyilatkozatai során két választ is adott erre a kérdésre. Az egyik, hogy reménykedtek, hogy a lágy gumik elfogynak, a másik, hogy hasonló volt a szituáció, mint Abu Dhabiban Hamilton esete. Az elsőt nem is tudom, hogy gondolta, 12 kört, felgumizott pályán, könnyű kocsikkal a lágy keverék (ami egyébként az ötféle keverékből itt csak a 3. leglágyabb) ki kell, hogy bírjon. Az Abu-Dhabi eset meg teljesen más volt. Ott ugyanis Latifi balesete után törmelék került a pályára és mindösszesen 5 kör volt vissza, tehát a Mercedes megalapozottan feltételezhette, hogy nem indítják újra a futamot (sőt, ahogy korábbi cikkemben írtam, ha követik a szabályokat, nem is lett volna szabad újraindítani). Itt azonban a baleset után 12 kör volt vissza, Ocon kocsija meg nem szórt törmeléket a pályára, így kb. biztosak lehettünk benne, hogy 2-3 kör után tovább fog menni a futam. Így viszont odavetették Leclercet a friss lágyakon jövő versenyzők elé. Gratulálok!

 


Nem az első alkalom

 

Ha belegondolunk, az elmúlt 5 futamból mindegyikben vesztett pontot Leclerc önhibáján kívül. Spanyolországban tönkrement az autó alatta, Monacoban szintén briliáns stratégiát adtak neki, majd Azerbajdzsánban a visszatett spanyol motor (!) ment tönkre ismételten, majd Kanadában emiatt új elemekre volt szükség, amiért rajtbüntetés járt, most meg ez. Még viszonylag pesszimista számítással is azt mondom, hogy minimum 80 pontot vesztett ezekkel Leclerc, miközben Verstappen minimum Spanyolországban és Monacoban profitált ezekből. Persze tény, hogy Verstappen is bukott már több helyen pontok, elég az Ausztrál vagy a Bahreini futamra gondolni, illetve a mostanira. Ám ezek a pontveszteségek töredékei a Leclerc által elveszítettnek (főleg, mert az első 2 kiesése során aligha lett volna esélye a győzelemre), így valószínűleg egy nagyon Vb-állásunk lenne.

Így viszont picit egyértelműnek tűnik az idei szezon. A Red-Bull a technikai hibáit úgy tűnik megoldotta, Verstappen nagyon jól vezet, a stratégiája a csapatnak szinte mindig jó. A Ferrari ellenben technikailag instabilabbnak tűnik és bár Leclerc szintén fantasztikus, stratégiailag meg komplett dilettanizmus a csapat. Ez így nem fog menni.

Persze ahogy volt már az évben egy fordulat, mi akadálya lehet annak, hogy egy újabb megtörténjen? Talán…

 

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

  1. Sok az elütés, szavak kimaradtak...érdemes lenne átolvasni. A Stroll pedig Ocon volt.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról