Lewis Hamilton pályafutásának 10 legszebb győzelme

 

A mai napon tölti be a 36. életévét a Formula 1 immáron legeredményesebb pilótája, Lewis Hamilton. A hétszeres világbajnok elmúlt évei nagy technikai fölényben teltek, de ez nem volt mindig így, ráadásul a csapattársai is nem egyszer komoly kihívás elé állították. Most, hogy a világrekordok tekintetében beállította, győzelmek tekintetében pedig megdöntötte a korábbi nagyágyú, Michael Schumacher rekordját, úgy gondoltam, írok róla egy cikket, amelyben a 10 legkiemelkedőbb győzelméről ejtek pár mondatot. A lista írása során törekedtem azokat a futamokat összegyűjteni, ahol a versenyzői kapacitásokra is szüksége volt, és igyekeztem nem tenni a listára két olyan futamot, ami hasonló érvelés mentén kerülne rá. A lista természetesen szubjektív, ha valaki valamiben nem ért egyet, nyugodtan írja meg kommentben!




 

10. Osztrák nagydíj, 2016

 

Hamilton ezen a futamon nem vétett hibát, a csapata ellenben olyan szintű stratégiai dilettanizmust mutatott be, amit nem is értettem. Először is több mint 20 kört tett meg az ultralágy gumin, és bár kibírta, de stratégialiag ez abszolute nem volt előnyös, olyannyira nem, hogy Nico Rosberg meg is előzte őt ezzel a hetedik helyről rajtolva. Ez persze még mindig megadta volna a lehetőséget Hamiltonnak, mert a rendelkezésre álló két kemény keverékkel simán stratégiával meg lehetett volna előzni Rosberget (Rosbergnek el kellett nyújtani mindenképp a középső etupját, hogy meglegyen a 2 kiállás). A csapata azonban ezt sem tette meg, e helyett szinte egyidőben hívta ki őket. Ezt követően azonban Hamilton a pályán megoldotta azt, amit kellett. Bár csak az utolsó körben lett meg az előzési pozíció, azt könyörtelenül kihasználta és Rosberg még egy szabálytalan manőverrel sem tudta megállítani. Ez pedig emlékezetessé tette a futamot.

 

9. Német nagydíj, 2011

 

A 2011-es év eléggé nagy fekete folt volt Hamilton karrierjében, rengeteg hibával, gumikezelési és magánéleti problémával, és abszolute nem meggyőző teljesítménnyel. Talán öröm az ürömben, hogy mindez egy olyan évben történt, ahol a Red Bull technikai fölénye és Vettel kiváló teljesítménye miatt a Vb-cím egy 100%-os Hamiltonnak sem sikerülhetett volna. Ebben az évben kevés dolgot lehet kiemelni Hamiltonnál, de a nürburgringi futam mindenképp ezek közé tartozik. Az egész verseny egy óriási versenyfutás volt közte, Webber és Alonso között, nem túlzás, amit Czollner Gyula mondott a közvetítésben, hogy itt három azonos erejű autó küzdött. Ami döntött, az pedig nem a stratégia volt, hanem Hamilton kérlelhetetlen manőverei. Egy remek rajttal a vezetést is megszerezte, majd amikor a verseny elején Webber – egy sárga zászló miatt erősen véleményesen – megelőzte, Lewis azonnal visszatámadott és visszaszerezte a pozícióját. Ezután pedig bár Webber elévágott, a második kerékcseréje után a hideg gumikon védte ki Webber támadását, majd egy körrel később előzte meg a csetepaté miatt elé visszaérő Fernando Alonsot. Hatalmas lélekjelenléttel és kiváló manőverekkel hozta le ezt a futamot, ami az adott évben a legjobb teljesítménye volt. Hasonló történt egyébként egyébként 2012-ben Kanadában is a Hamilton-Vettel-Alonso trióval, de ott végül az is közrejátszott a győzelemben, hogy a Ferrari és a Red Bull sikertelenül próbálta meg az egy kiállásos stratégiát, így összességében a két hasonló jellegű győzelemből nálam ez többet ért.


Nem kis küzdelem zajlott a 3 versenyző között

 

8. USA Nagydíj, 2012

 

Ha a 2011-es szezonról úgy beszélünk, mint Hamilton gyenge éve, akkor 2012-ről pedig, mint a legbalszerencsésebb éve kell, hogy szót ejtsünk. Egy gyakorlatilag hibátlan szezont futva lett csupán negyedik a bajnoki pontversenyben leginkább azért, mert a balszerencse és a saját csapata folyamatosan üldözte. Két első helyről kiesés technikai hiba miatt, 3 vétlen baleset, egy csapathiba miatti utolsó helyre száműzés, egy tengelytörés, egy törmelékek miatti kiesés, valamint megszámlálhatatlan mennyiségű elrontott kerékcsere egyengette ebben az évben az útját, melynek vége a csapattal történő szakítás lett. A többi már történelem…

Visszatérve a történetelem első austini nagydíjára, nem hozott egy extrém látványos versenyt, cserébe viszont egy óriási ideg-ideg összecsapást kaptunk Hamilton és Vettel között. A második helyről induló Hamiltont már a rajtnál megelőzte Webber, de vissza tudta szerezni a pozícióját, majd bár Vettel előtt állt ki, át kellett verekednie magát a még kinn maradó Raikkönenen és Webberen, akiket a későbbi cserével Vettel már átugrott. Hamilton ezt követően utol tudta érni a német versenyzőt, de az egyenes szakaszban a DRS-sel sem tudott elég tempót menni, a kanyarokban meg a Red-Bull gyorsabb volt. Így nehéznek tűnt az előzés, biztos volt, hogy nem lesz sok esélye. Az egyetlen helyzetet, ami megadatott, Karthikeyannak is köszönhette, akit pont a pálya olyan szakaszán ért utol Vettel, ahol nem tudta őt elengedni (az előzetes megbeszélések is erről szóltak). És Hamilton ezt a lehetőséget kihasználta. Ezt követően a futam végén védekeznie kellett, mert a használtabb gumijai hamarabb elkoptak, de megoldotta. Egy egyenlő felek közötti nagyon kemény küzdelem volt ez egy teljesen új pályán, és Hamilton győzelmével még életben tartotta Alonso világbajnoki esélyeit. Más kérdés, hogy a spanyol végül nem tudott ezzel élni.

 

7. Német Nagydíj, 2008

 

2008 is érdekes év volt Hamilton karrierjében, amelyet elég sok kapitális baromság, viszont e mellett még több csodás futam övezte, és ez a verseny is ezek közé tartozott (és még lesz a listán 2008-as produkció). Egy olyan futamról beszélünk, ahol Hamilton normális körülmények között simán nyert volna, ám egy Saffety Car bekavart. A 2008-as szabályok szerint a SC bejövetelkor a boxutcát le kellett zárni és csak később nyitották ki, így aki kiállt, rögtön a mezőny végére került. Ekkor jóformán a teljes mezőny kiment a boxba (így Massa alig vesztett pozíciót), Hamilton viszont nem tudott, mert ő még nem tetetett fel lágy gumikat, és egy lágy szettel nem lehetett a maradék 37 kört megtenni. Így néhány körrel a SC végét követően ki kellett állnia és csak a negyedik helyre tért vissza. Ezután viszont nem kegyelmezett, és bár Kovalainen inkább elengedte őt, Massával és az SC előtt közvetlenül kiálló Piquetvel szemben kemény csatában nyert. Ez utóbbi azért is volt jelentős, mert Massa nem tudta megelőzni honfitársát, így a SC hiába hozta helyzetbe Massát, nem tudta legyőzni Hamiltont, sőt, még Piquet ellen is pozíciót vesztett, vagyis 2 ponttal rosszabbul járt, mintha nincs is a biztonsági autós fázis. Hogy ez a két pont mit jelentett, ahhoz elég megnézni a szezonvégi tabellát…


6. Török Nagydíj, 2020

 

Nem rágtuk le a körmünket a VB-címért folyó harc izgalmától az elmúlt 2 évben, de azt gondolom, ez a nagydíj bele kell, hogy kerüljön a Hamilton-krónikába. Az újraaszfaltozott pályával a Mercedesnek komoly gondjai adódtak, az esővel meg még inkább, és az időmérőn látszódott, hogy most nincs meg az a fölény, mint eddig. A futamgyőzelmet így is behúzta, nem akármilyen intelligens versenyzéssel. Nem vállalt be rizikós manővereket, nem sietett sehova, azonban pont ezek miatt nem is vétett jelentős hibákat, ráadásul életben tudta tartani a gumijait, hogy aztán a lekopott intermediate-abroncsokkal egy extrém hosszú és extrém gyors etupot produkáljon. Itt már nem a fiatal, bevállalós manővereiről híres Hamiltont láttuk, hanem egy taktikus higgadt és okos versenyzőt, aki tudta, mikor mit kell kiadni magából a győzelemért. És bár tény, hogy a felszáradó pályán a vélhetően inkább száraz pályára beállított Merci technikai fölénye már jobban kijött, de ha itt a Red Bull versenyzői nem hibáznak, simán hozhatták volna a futamot. És ha már technika: a csapattársa ugyanezzel a technikával hol is végzett?

 

5. Monaco, 2008

 

Hamilton első esős monacoi futama nem teljesen úgy indult, ahogy tervezte, egy kisebb hiba után boxba kellett állnia és pozíciókat vesztett. Ugyanakkor megint jött a már korábban említett visszás SC szabály, ami miatt a kerékcserénél megtankolt autójával gyakorlatilag az élre ugrott. Ezt követően azonban olyan tempót produkált, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Azzal a négy keréken guruló benzintartállyal, amit vitt magával, 54 másodpercet vert Felipe Massára a kerékcseréje előtt. Bár egy második SC a boxkiállás utáni előnyét eliminálta, a győzelme innentől már nem forgott veszélybe. Igaz, kicsit ironikus, hogy épp egy hiba kellett ahhoz, hogy ekkora előnye legyen, de a tempó, amit ment a felszáradó pályán, ismét bemutatta, miért nevezik sokan esőmenőnek. És senkinek ne legyen kétsége: ezt a futamot a hibája nélkül is nyerte volna!

 

4. Bahreini Nagydíj, 2014

 

A kvalifikáción Hamilton ugyan a csapattársa mögött végzett, ám a futam elején az élre tört és úgy tűnt, Rosberg nem lesz képes megfogni. Ezért a német egy alternatív stratégiával próbálkozott: a középső etupján ment keményebb gumikkal, hogy a végén a lágyakon támadhassa Hamiltont. A taktikáját a Saffety Car is segítette, ugyanis a 41. körben a biztonsági autó lenullázta Hamilton előnyét és Rosberg az opciós keverékeken támadhatta a maradék versenyen keresztül a keményebb gumikkal menő Hamiltont. Hamilton azonban kegyetlenül agresszíven, de még a szabályosság keretein belül védte Nico összes támadását, és a végén meg tudta őrizni az előnyét. Hasonló történt egyébként Hamiltonnal 2017-ben is, amikor Vettel került ugyanebbe a helyzetbe, ráadásul ő kettővel lágyabb szettel mehetett Lewis ellen. Hamilton azt is kivédekezte, de akkor jobban segítette őt az, hogy egyenesekben a Mercedes egyértelműen gyorsabb volt, mint a Ferrari. Itt viszont a technológiai háttér kiegyenlített volt, úgy került gumihátrányba. Épp ezért, ez a nagydíj mindenképp Hamilton legkiemelkedőbb versenyeik közül való.


Rosberggel számos összecsapása volt, de a 2014-es Bahreini az egyik legnagyobb

 

Különdíj: Magyar Nagydíj, 2013

 

Nagyon sok top-listámra teszek be egy olyan helyezettet, ami pusztán a szabályok mentén haladva nem biztos, hogy beférne, de valami oknál fogva mégis azt érzem, hogy helye van. 2013-ban a szezon elején a Mercedes gyakran járt be egy sajátos utat: időmérőt az egy körön leggyorsabb autóval elhozták, majd futamon folyamatosan estek hátra a csapnivaló gumikezelés miatt. Az egyetlen futam, amin kb. borítékolható volt a győzelmük, az a Monacoi verseny, amit viszont Rosberg elhappolt Hamilton elől, így olybá tűnt, hogy Hamilton elveszti azt a sorozatát, hogy minden szezonban futamot nyer. A magyar pályán azonban kibírták az abroncsok és ő maga is remek tempót produkálva képes volt erőből megverni Vettelt, és ezáltal megmaradt a rekordja, amely a mai napig nem ért véget. Emiatt a rekord miatt gondolom, hogy ennek a versenynek helye van a listán, még ha kicsit a partvonalon is.

 

3. Kanadai Nagydíj, 2007

 

Lewis Hamilton pályafutásának ez volt a legelső győzelme, de nem (csak) ezért van ilyen előkelő helyen ezen a listán. Már az is nagy fegyvertény volt, hogy legyőzte Fernando Alonsot az időmérőn úgy, hogy ezen a futamon a stratégiai előny a spanyolnál volt. Utána volt ezen a futamon minden, óriási baleset, ütközések, kicsúszások, taktikázás a gumikkal, Sato váratlan előretörése, de egy dolog állandó maradt: Hamilton az élen volt. Nem ritka jelenség, hogy az első futamgyőzelem lehetőségénél egy pilóta keze beremeg, nos, Hamiltonnál ennek a nyomát sem láttuk. Nagyon stabilan, egy másodpercig sem kiengedve vezette végig a McLaren Mercedesét, amely végül a győzelmet szerezte meg, és innentől egyértelmű jelét adta: kész felvenni a versenyt Fernando Alonsoval minden tekintetben.


Az első győzelem öröme


 

2. Német nagydíj, 2018

 

Sokszor mondják, hogy Hamilton csak a poleból tud nyerni. Na, ez a nagydíj bizony igen erőteljesen rácáfolt erre a tézisre, ugyanis Lewisnak a 14. helyről kellett feljönnie. De amit onnan hozott, az önmagában kimagasló. 14 kör után már az ötödik helyen állt, mindezt úgy, hogy ő tartotta legtovább életben a gumijait (tovább, mint jópáran a keményebbet), mialatt az egyik legjobb tempót mente. Aztán amikor elkezdett esni az eső, az ultralágyakon felzárkózott a mezőnyre. Majd jött Vettel óriási hibája, amely megadta neki a lehetőséget arra, hogy a futamot is behúzza. Ez a futam önmagában is nagyon erős volt tőle, de a lélektani jelentősége talán még annál is nagyobb. Az időmérő után úgy tűnhetett, hogy Vettel egy megnyugtató előnyt kiépíthet Hamiltonnal szemben ezen a versenyen, erre ő nullázott saját hibájából, miközben brit riválisa begyűjtötte a 25 pontot. A futam után persze sokan kritizálták Lewist, részben a boxutcából visszaérkező manővere miatt, ami sokak szerint büntetést kellett volna, hogy érjen, részben amiatt, mert a Mercedes nem engedte Bottasnak, hogy támadja (utóbbi szerintem jogos volt, vizes pályán ne rizikózzanak biztos 1-2. helyen), de azt gondolom, hogy mindezek semmit nem vonnak le Hamilton kiváló teljesítményéből.


Az időmérőn még Lewis kocsiját vitték daruval...

1. Brit Nagydíj, 2008

 

Szerintem a legtöbb szurkoló számára nem volt kérdés, hogy ez a futam lesz a lista élén. A negyedik helyről rajtoló Hamilton már az ötödik körre átvette a vezetést, és onnantól kezdve nem volt megállás. Már a felszáradó pályán is képes volt viszonylag stabilan őrizni az első helyét (bár Raikönen ekkor még komoly veszélyt jeltett rá), de amit az újból nekiinduló esőben produkált, az ember feletti teljesítmény volt. Egyetlen nagyon aprócska kicsúszást leszámítva stabilan maradt az élen, és eszméletlenül gyors konstans tempót diktált. Sokat elmond a futamról, hogy a dobogós helyezetteket leszámítva mindenki kört kapott tőle, és a 2-3. helyezett versenyzők is egy percen kívül voltak tőle. Ezt még a legdominánsabb Mercedesében sem sűrűn volt képes hozni. Márpedig itt dominanciáról szó sem volt, persze, erős volt a versenygépe, de ismételten azt mondom: nézzük meg a csapattársát, hogy ugyanazzal a kocsival mit hozott! A 2007-es kínai futamon sokan megkérdőjelezték, hogy Hamilton mit is tud esőben, de ebben az évben a monacoi futam után ismételten bebizonyította, miért ő a vizes pályák királya! Azt gondolom, hogy a mai napig ez a győzelem ragyog a legfényesebben Hamilton győzelmei közül.


A víz sem állt az útjába hazai versenyén


 Neked más a listád? Írd meg kommentben!


Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról