A 10 kedvenc KJK-könyvem
Múlt
héten megírtam, hogy a hivatalosan megjelent lapozgatós könyvek közül melyik 10
az, amit a legkevésbé kedveltem. Most fordítunk egyet a játékon, a 10 kedvencem
jön. Itt is biztosan lesz olyan ember, aki nem fog velem egyet érteni, de nincs
ezzel semmi baj, majd írjátok meg kommentben, hogy nálatok mik a kedvencek.
Kategóriák
terén ezúttal is a legutóbbi szabályt alkalmazom:
· Csak a hivatalosan, magyar nyelven megjelent
Kaland-Játék-Kockázat könyveket listázom (de azokból azokat is, amik mostanában
jelentek meg);
· csak azokat, amik a KJK szabályok mentén működnek;
· a listára nem kerültek fel a Kaland-Játék-Varázslat sorozat
könyvei, mert ott azt érzem, hogy annyit hozzáad a négy könyv fúziója és
egymásra épülésre az egységes egészhez, hogy emiatt külön-külön nehéz őket
értékelni.
Lássuk,
ez a TOP-listám hogyan alakul!
10. A rémület útvesztője
Nehéz
nem elfogultnak lennem ezzel a könyvvel kapcsolatban, ugyanis ez volt az első
lapozgatós könyv, amit valaha a kezembe vettem. Ezzel együtt (vagy talán ezért)
is nagyon szeretem. A varázslatok használata jó ötlet, a könyv hangulata is
átjött, illetve nekem a Halál küldönce játék is tetszett (legalábbis itt még…).
Van benne minden, arany, mágia, kötelező tárgyak, olyan is, amit meg kell
őrizni. Nyilván látom a kaland hibáit, leginkább a végjátékban, aminek
szerintem sokkal nagyobb volt a füstje, mint a lángja. De ezzel együtt én még
mindig jóleső nosztalgiával gondolok erre a könyvre.
Talán
az első komolyabb meglepetés a listámon. Szögezzük le az elején: engem
egyáltalán nem zavar, ha egy könyv a nosztalgiára épít, ha ez nem válik
öncélúvá és van funkciója a régi emlékeknek. És azt gondolom, hogy ez a kaland
ezeknek a feltételeknek tökéletesen megfelel. Itt nem az történik, hogy
megismétlődnek a már ismert sztorik, hanem csak utalás szinten jelennek meg
azok a kalandok, amelyeket más könyvekben olvasunk, így csak hozzáadtak a
hangulathoz. Az egyetlen kivétel ezzel kapcsolatban Csontos Zanbar, akinek a
visszatérte viszont számomra nagyon jól sült el. A Tolvajok városát egyébként
nagyon szerettem, de azért nem kerülhetett fel erre a listára, mert a vele való
végjáték nagyon gyenge, talán még a Rémület útvesztőjénél is rosszabb. Itt
viszont megláthatjuk a valódi erejét és hatalmát, és a legyőzésében itt már
kevés, ha Yaztromo és Nikodémusz csak ül és tanácsot ad, aktív részesei az
összecsapásnak. Szimpatikus volt nekem Hakasan karaktere is, őszinte, kedves,
de azért ha kell, helytáll a harcokban. Mindent egybevetve én nagyon élveztem a
kalandot, így kell megírni egy nosztalgiára épülő kalandot.
8. Az elátkozott ház
Szerintem
itt sokaknál nem az lesz a meglepő, hogy ez a könyv a listámon van, hanem, hogy
miért csak itt, miért nem sokkal előrébb. Ennek két oka van. Az egyik
meglehetősen szubjektív: ez a könyv 10 éves koromban került a kezembe, ráadásul
egy olyan napon, amikor még hasmenésem is volt, így sokáig nem kötöttek
kellemes emlékek ehhez a könyvhöz. A másik – jóval objektívebb ok – pedig a
nehézsége. Nálam azért szempont, hogy egy könyv játszható legyen, lehessen
teljesíteni, akár elsőre is (többek között ezért nem lesz fenn a Pusztítás
teremtménye a listámon). Na, ez az a könyv, amit elsőre szerintem képtelenség
teljesíteni, még extrém mázlival is, mert egész egyszerűen a szükséges
információk miatt nem tehetjük meg, hogy nem kutakodunk. Ha viszont kutakodunk,
akkor szépen nőnek a félelem pontjaink…és ha már félelem pontok, ha jól néztem,
a helyes úton sem tudjuk teljesíteni a kalandot, ha nincs legalább 9 maximum
félelmünk, ami szerintem egyszerűen nem korrekt.
Persze
negatív lenni nem akarok: a kaland története egyedi, az atmoszférája
fantasztikus, és nekem nagyon jól működik, hogy a különböző misztikus lények
kicsit a XX. század világába vannak beépítve, egészen más reakciókat váltanak
ki belőlem, még olvasóként is, mint egy hagyományos KJK kalandban. Szóval, ha
egy kicsit könnyebb lenne, szerintem a legjobbak között lenne a helye. De ez az
egyik olyan játék, amit, ha az ember elolvas, biztosan nem felejti el.
7. A Skorpiók mocsara
Nekem
összességében tetszenek az amerikai Steve Jackson munkái és kifejezetten bejön,
hogy egy kaland sokféleképpen véget érhet, nem csak egy sikere van. És ezek
közül a kalandok közül nekem a Skorpiók mocsara a kedvencem, mert itt rögtön
három az egyben vagyunk. Jó, ez talán túlzás, mert vannak hasonló kalandok, ám
nem egy szereplőnél egész más lesz a játék végkimenetele attól függően, hogy
melyik mágus megbízásából teljesítjük a küldetést. Mindemellett a Mocsár is
hangulatos (bár kicsit sok benne a barátságos lény), a kaland is teljesíthető,
a varázslást is jól oldották meg, a Mesterek karakterei is működtek nálam.
Szóval az egész egyben volt és tetszett.
6. Találkozás F.E.A.R.-rel
Azért
ez a helyezés egyértelművé teszi, hogy egyáltalán nem zárkózom el a jelenkori,
illetve Sci-Fi kalandoktól, csak legyen érdekes. Ahogy egy korábbi cikkemben
írtam, igazából az alapsztori olvasása során nem éreztem azt, hogy erre én
annyira kíváncsi lennék, számomra a szuperhős karakter nem adott semmi extrát.
Maga a játékmechanika viszont felhozta. Egyrészt, itt is elmondhatom, amit
előbb, hogy tetszik, hogy egyes karakterektől függően kicsit máshogyan alakul a
játékunk, így akár többször is játszható. De ami igazán tetszett, azok az
információk a kalandban, amiket tudni kellett a megfelelő pillanatban
felhasználni, így miközben hajtjuk végre a hőstetteinket, szép lassan áll össze
a kép, hogy mit kell tennünk. E mellett tetszett a képregényszerű felépítés, az
ellenségek is aranyosak, az FTK képességek is bejönnek, és a rengeteg Easter
Egg, ami el van rejtve a leíró részekben, zseniális. És érdekes, hogy bár itt
is van fordítási meg gépelési hiba (és lesz még másik könyvben is listámon), de
így, hogy el tudtam merülni benne, ez jóval kevésbé zavar.
5. A káosz fellegvára
Általában
nem szeretem annyira ezt a „varázsló bezárkózik valahova, találjuk meg és
nyírjuk ki” vonalat. Azonban itt annyira jó a kivitelezése, hogy ez a kaland a
kedvenceimmé nőtte ki magát. Egyrészt van egy jól kidolgozott, és valóban használható
varázslat-rendszer, ez önmagában egy nagy öröm. Másrészt nagyon adtak a
részletekre, a legtöbb epizód izgalmas, érdekes, ahogy a velünk szembekerülő
ellenségek is. Rettegett Balthus pedig az egyik legjobb főgonosz, nagyon
komplex csatát lehet vele vívni a végén, és az ő esetében tényleg elhiszem a
12-es ügyességet. Ez az a kaland egyébként, amire azt mondom, hogy 500
fejezetponttal még jobb lett volna, mert a sok részletesen kidolgozott epizód
ára, hogy viszonylag gyorsan végig lehet rajta futni. De így is egy nagyon
élvezetes.
Egy
viszonylag új kaland is felkerült a listára, ami szerintem különösen jól
sikerült. Szeretem, amikor egy kaland nem csak egy küldetésről szól, hanem egy
életutat bejárhatunk benne, illetve annak egy részét. Ez a játék pedig ilyen
szempontból remekül építkezik, szinte kölyökként érkezünk, aki alig tud
egyetlen aranyat összeszedni, majd egyre erősebb és híresebb kalandozó válik
belőlünk. E közben érdekes miniküldetéseket kell teljesítenünk, amikből összeáll
egy egységes egész képe, ami a legvégén a fő küldetésünk lesz. Tetszik az is,
hogy a főértékeinket nem a klasszikus módon kell meghatározni, hanem sokkal
több benne a taktikázás lehetősége. E mellett itt is elmondhatjuk ugyanazt,
mint a Veszedelem kikötőjénél, hogy jó mennyiségben és jó pillanatokban
adagolja a nosztalgiát. Az unikornisos résznél a korábbi cikkemben említett
hibát nagyon sajnálom, a nélkül még előbbre helyezném, de ez így is egy
remekmű.
3. A szamuráj kardja
Itt
sem tudok teljesen elfogulatlan lenni. Ezt a könyvet gyerekként kezdtem el és a
Síkok Közti Lovagi Torna kezdete előtt sikerült elhagyni valahol a könyvet, és
évek múlva sikerült egy újat szerezni és végigjátszani, így a gyerekkori
élmények lehet felértékelik nálam a kalandot. Ezzel együtt nekem egy nagy
kedvencem és nagybetűsen az a rész, ami a Tsietsin-nagyúr irányába visz. Az egy
szinte teljesen tökéletes vonal. Van egy egyedi atmoszférája, remek hangulata,
és a nehézsége is balanszos. Nagyon tetszenek a szamuráj képességek is, és a
végén a Torna és a végjáték is nagyon tetszik nekem.
Az
egyetlen ok, amiért nem tudom előbbre tenni, az a másik ösvény, amit az elején
választani lehet. Egyrészt, ez – hasonlóan a Káosz Fellegvárához – jelentősen
lerövidíti a kalandot, másrészt, bár ennek a résznek is jó a hangulata,
nehézségben már korántsem olyan balanszos, mint a másik útvonal. De az
összhatás így is nagyon erős.
2. A mélység rabszolgái
Kicsit
én is csodálkozom azon, hogy ennyire előkelő helyen van ez a kaland a listámon
:) de egyszerűen olyan hangulata van, ami mellett az átlagosnál nagyobb
nehézséget és 1-2 nekem nagyon nem tetsző momentumot is meg tudok bocsájtani. Itt
is kiemelném, hogy a könyv nagyon jól építkezik, az eleje egy hagyományos, ámde
izgalmas vándorlós kaland. Aztán onnantól, hogy meglátjuk az ellenséges
seregek, felgyorsulnak a dolgok és a feszültség szinte kézzel tapinthatóvá
válik. A nehézsége és az, hogy a halál lehetősége mindig ott van előttünk,
érezteti a döntéseink súlyát (és ezek legtöbbször nem teljesen random
döntések), így minden lépésemet többször gondoltam át ebben a kalandban, mint
bármelyik másikban (e téren nagyon más, mint pl. a Pusztítás teremtménye, ahol
egy idő után már csak röhögtem, hogy már megint kinyiffantam). Nagyon tetszett
a nyomozós – áruló lebuktatós rész, és a Mélységnek is megvan a maga hangulata,
emlékezetes maradt a végjáték is számomra. És nekem az is tetszett, hogy akár
komplett történetszálakat ki lehet hagyni, hogy aztán a végén ne értsük, mi
miatt vallottunk kudarcot. Nehéz, de ez az a fajta nehézség, ami inkább
motiválja az embert, hogy egyszer becsülettel lejátssza a kalandot! Kezdőknek
nem tudnám ajánlani, de mindenki másnak igen!
1.
Haláltalizmán
Számomra
egyértelműen a lista első helyén álló könyv ez volt. Itt is a hangulat egy
olyan szempont, ami nagyon sok minden elvisz. Leginkább a városi kaland
részénél a feszültség tapintható, és végre egy olyan helyen vagyunk, ahol nem
csak mondják, hogy szinte senkiben nem bízhatunk meg, hanem ez tényleg így van.
A Talizmán visszaszerzése egy nagyon emlékezetes része a kalandnak, de amit az
Égigérő hegyet megelőző részen átélünk, az nagyon dark hangulatú és sokszor
tényleg félelmet éreztem olvasás közben. Viszont ezzel párhuzamosan itt
található az egyik legpoénosabb rész, amit egy KJK-ban valaha olvastam (amikor
ételt dobunk a disznóembereknek…). A végső csata a sárkánnyal pedig szintén a
kedvenc bossfightjaim egyike. És megemlíteném, hogy bár ez sem egy könnyű
kaland, a checkpoint-rendszerrel azért jóval kevésbé érezhető ez. Úgyhogy nálam
ő a kedvenc.
Szerintetek
van, ami kimaradt a listából? Írd meg kommentben!
Ezzel
végeztem ezzel a listával, legközelebb a Vihar és Vágy elemzésével fogok jönni
KJK fronton, tartsatok akkor is velem!
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről,
csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Szia! A Vértengereket mindenképp feltettem volna a listára.
VálaszTörlés