Vissza a múltamba 44. – Sötétség Arkham felett
A Chaméleon Comix gondozásában még
az év elején jelent meg Jonathan Green egy kalandja, ami nem a klasszikus
Jackson-Livingstone vonalat követi, hanem egy egyedibb, másfajta
szabályrendszerű, kicsit a való világhoz közelebb álló játékot hoz, amelyben
viszont bőven van tere a fantasy-világnak is. Izgalmas kalandnak ígérkezett, kíváncsi
voltam, mit lehet belőle kihozni. Mivel 300 fejezetpont és viszonylag kevés
halálmező jellemzi a kalandot, ezért az eredeti pontozásom mellett döntöttem,
amit itt tekinthettek meg.
Történet (5): Az a baj, hogy túl sokat nem írhatok a történetről, mert
akkor nagyon sok poént lelövök, és ezt nem akarom. Legyen elég annyi, hogy
Velma kávézójában gyanús jelekre figyelünk fel és arra, hogy Dr. Blaine elejti
a naplóját. Nem sokkal később a doktort meggyilkolják és azután kezdünk
nyomozni, hogy ez kinek állhatott az érdekében. Később azonban a történet
váratlan fordulatot vesz. Ennél többet tényleg nem akarok írni, mert ennek a
kalandnak nem állna jól, ha elkezdenék spoilerezni.
A szabályrendszerről már kicsit többet
tudok mondani. Eleve a három karakternek fix értékei vannak, amik nagyjából
balanszosak a játék nehézsége szempontjából. Ez mindenképpen pozitívum, mert
nem egy kockadobás dönti el az erőnket. Számos értékünk van itt, a harc és az
életerő mellett az ép elménket is meg kell őrizni, van intellektusunk,
akaraterőnk, de tudunk nyomokat és erőforrást is szerezni, amik még a későbbiek
során hasznosak lehetnek. Szóval eléggé komplex a rendszer. A harcok viszont
rövidebbek, 2-3 kockadobás után mindegyik eldől (viszont nem mindegyik végződik
halállal).
Maga a sztori végig nagyon jó
hangulatot ad, a nyomozós részek nagyon rejtélyesek, a belső kalandok egy
részében a dark faktor pedig annyira erős, hogy már-már az Elátkozott házat
juttatta eszembe, ami azért ezen a szinten nagy dicsőség. Olvastam már a
Kingsporti Hírmondó kritikáját, hogy a három karakternek lehetett volna külön
történetszála. A mellett, hogy értem, hogy miért mondták ezt, meg valóban
kicsit életszerűbb lett volna, összességében nekem ez nem hiányzott. Egyrészt
ez azért eléggé megbonyolította volna a kalandot, ha ezzel a különbséggel
valóban kezdeni akartak volna valamit (felületesen meg nem sok értelme van),
másrészt ezt én olvasás közben nem éreztem hiányosságnak. Ez pedig azért van,
mert a történet olyan szinten vitt magával, hogy azok az apróbb hiányosságok,
amiket más esetekben felrovok, itt egyáltalán nem érdekeltek. Nem akarok tovább
dicsérni, szerintem mindenkinek átjött, hogy nagyon szerettem a sztorit.
Gondolkodás/szerencse (4): Rengeteg olyan hagyományos értelemben
vett szerencse effektet kivett a kalandból ez a könyv, ami más játékoknak a
velejárója. Gondolok itt a kockával kidobott kezdőértékekre leginkább, de arra
is, hogy az elején a csillagszerű elrendezés miatt elég sok helyet be tudunk
járni és az információk többféleképpen megszerezhetők. E mellett a történetre
is folyamatosan figyelni kell. Bármikor előkerülhet egy olyan információ,
amiről nem is tudjuk, hogy később mennyire fontos lehet, akár a
továbblépésünket is nagyban elősegítheti.
Ami miatt viszont nem tudom megadni
neki a maximális pontot, hogy a kevés kockadobás kicsit véleményem szerint
növelte a randomfaktort, mert sokszor 1-1 dobás elegendő ahhoz, hogy
meghaljunk. Ezt annyira nem szeretem, sőt, igazából ezt gondolom elsősorban
csalásgenerátornak, kevés ember fogja ilyenkor abbahagyni a játékot. Ami még
zavar, hogy a középjátékban kicsit random, hogy egy ház melyik részét tudjuk
bejárni és melyiket nem, picit itt logikátlannak érzem, hogy mikor engedi a
könyv a további kutatást és mikor nem. Ezek picit rontanak az amúgy pozitív
összképen.
Nehézség (3): Azért ember legyen a talpán, aki ezt elsőre teljesíti!
Alapvetően 3 részre osztható szerintem ez a könyv. Az első része egy nyomozós
játék, aztán egy házon belüli egyéni kalandozás – ez a rész hasonlít legjobban
a hagyományos KJK könyvekre – és végül maga a végjáték. És azért egyiken sem
túl könnyű továbblépni. Az első szakasznál a 140-es fejezetponton van a
végállomás, vagy ott megszerzünk egy továbblépéshez szükséges információt, vagy
sosem tudjuk meg, hogy mi készül valójában. Ugyanakkor első alkalommal én kb. 5
perc alatt jutottam el oda és fogalmam sem volt, hogy mit kellene csinálni.
Másodszor egy hosszabb utat jártam be, de ismét zsákutcába jutottam, és
harmadszorra sikerült csak megszereznem a szükséges információt. Nem volt
könnyű.
A második szakasznál a túlélés nem
nehéz, ám ahhoz, hogy a harmadikra továbblépjünk, meg kell találni egy tárgyat.
Nekem ez sikerült elsőre, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy azért egyáltalán
nem könnyű, eléggé jól és leleményesen van elrejtve. A végjáték aztán talán a
legnehezebb. Eleve az elején túl kell lenni egy nem túl könnyű harcon (bár ez 2
tárggyal elkerülhető), utána pedig döntések sorozata vár ránk, ahol nem nehéz
ott hagyni a fogunkat. Van ezek között a döntések között egy kifejezetten aljas
is, hasonlót éreztem a Salamonis Titkában, de itt azért nem sugallja olyan
pofátlan módon a könyv a helyes döntés ellenkezőjét, mint ott, így kevésbé
vagyok szigorú ezzel kapcsolatban.
A kalandnak egyébként érdekessége
még, hogy különböző mennyiségű csillaggal lehet lezárni a játékot, ami a
küldetés teljesítésének a mértékét értékeli. A négy csillag a legjobb, az egy
csillag a semminél éppen csak jobb. Összességében ez érdekes, de én nagy
jelentőséget nem láttam benne, meg igazából az utolsó 1-2 döntésünkön múlik,
hogy hány csillaggal zárunk, a kaland 90%-a ezt nem befolyásolja. E mellett
vannak a könyv végén érdekes kis mini-küldetések is, amiket a játék során lehet
teljesíteni bizonyos címekért. Ezek – megmondom őszintén – engem annyira nem
érdekelnek, de ettől függetlenül ad egy kis színt még a játékhoz, ami pedig
sosem baj.
Játékélmény (4.5): Nagyon nagy dilemmába voltam ezzel a pontszámmal,
olyannyira, hogy most először tényleg nem tudtam dönteni (a jövőben nem
szeretnék azért ilyen pontokat adni). Megpróbálom megindokolni, hogy mi volt az
egyetlen problémám, amin nagyon hezitáltam, hogy levonjak-e ezért pontot.
Ahogyan említettem, nálam 3 szakaszra tagolódott a könyv, és ezek közül kettő
számomra tökéletes volt. Az elején a nyomozás titokzatos, érdekes, izgalmas, és
tetszettek azok a szellemi kihívások is, amiket a könyv elénk tesz. És ugyanez
igaz a végjátékra is. Egyedülálló küzdelem egy komplex szituációban, nem csak
simán le kell kardozni valakit, hanem komolyan át kell gondolni az adott helyzetet.
Amivel igazán gondom van, az a
középső részen a házban lévő belső „labirintus”. És mondom ezt úgy, hogy
magukkal az ott lévő jelenetekkel és döntésekkel egyébként nincs semmi bajom,
remekül kitalálták az összeset és kellően félelmetes hangulatot ad a kaland
ezen szakaszának. Ami jobban zavar, hogy egy számomra ennél sokkal izgalmasabb
részt áldozott be a könyv ezért a részért, ami nekem picit elnyújtottnak tűnt.
A 140-es fejezetpontnál én azt hittem, hogy egy olyan központi része lesz a
könyvnek, ahonnan rengeteg helyet végigjárhatunk, és amikor minden helyen
jártunk, akkor kell összerakni valami egységes egészet a végjátékhoz. Valójában
az első két alkalommal, amikor eljutottam oda, konkrétan semmi sem volt, amivel
továbbléphetnék, harmadiknak meg az egyetlen nyom, amin továbbmehettem,
lineárisan vitte tovább a történetet. Örültem volna, ha picit több minden derül
ki azokról az összeesküvésekről és szerveződésekről, amikkel a végjátékban
találkozunk, de ezekről alig kaptunk információt, és jött helyette egy
klasszikusabb kalandrész. És félreértés ne essék, abszolute nincs ellenemre,
hogy egy ósdi épületben hatalmas méretű rovarok esnek nekem – miről beszélünk,
imádom ezeket a jeleneteket – de most lett volna valami, ami jobban érdekel.
Ugyanakkor ezt objektív hibának
nehéz felróni, mert amit kaptunk a nyomozós rész után, az egyáltalán nem rossz.
Csak egész egyszerűen én mást vártam. Tehát itt azt mondom, hogy egy
objektívebb mércével ez inkább 5 pont lenne, ha a saját egyéni elvárásaimat is
figyelembe veszem, akkor meg 4. De mindent egybevetve csak ajánlani tudom,
ebben a kalandban nem voltak üresjáratok és unalmas részek, az első pillanattól
az utolsóig lekötött és a teljesítése is azért komoly kihívást igényel, de
mégsem válik szadistává.
Összességében: 16.5 pont
A könyv megrendelhető a Chaméleon Comix oldalán
Ha szeretnél értesülni az új
cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése