Vissza a múltamba 43. – Árulók, gyilkosság a kastélyban
Nemrégiben
egy különleges lapozgatós könyv jelent meg a könyvesboltokban, amely az RTL-en
futó Árulók – Gyilkosság a Kastélyban egy játékát mutatja be. Az író maga is
részt vett egy ilyen műsorban, részben saját élményeiből inspirálódva írta meg
ezt a történetet azzal a céllal, hogy az olvasó is – a lehetőségekhez mérten –
beleélje magát ebbe a nagyon komplex játékba. De vajon ez így mennyire tér el a
hagyományos szerepjáték-könyvektől, illetve mennyire sikerült megvalósítani
azt, amit ez a játék nyújthat az ember számára? A cikk tervezésekor még azt
gondoltam, hogy mindkét szempontot megpróbálom érvényesíteni, de aztán
rájöttem, hogy nem volna szerencsés. Egyrészt, mert a két elemzési szempont sok
tekintetben ütné is egymást, másrészt, mert a szerző célja aligha az volt, hogy
a hagyományos KJK szempontokból egy jó kaland legyen. Ezért kizárólag a műsor
aspektusából fogom elemezni a művet, és ezúttal a pontozástól is eltekintek,
mert szükségképpen torz képet okozna. Amit még muszáj előzetesen leírnom, hogy
a spoiler részeknél ezúttal kiderül, hogy kik az árulók, így aki le akarja
játszani a könyvet, semmiképpen se nézze meg őket!
Történet: Nagyon egyszerű a sztori. Részt veszünk az Árulók – Gyilkosság a Kastélyban c. műsorban és meg kell próbálnunk megnyerni. A könyv tulajdonképpen a vetélkedőt másolja, van benne játékmester, kerekasztal, konklávé reggeli döbbenet a kiesések miatt, diskurzusok, a műsor eleji próbatétel is megjelenik (amin én rögtön kiestem :)), sőt, még azt is lehetővé teszi a könyv, hogy a játék egy szakaszában mi magunk váljunk árulóvá. A játékban minden társunk kap egy önálló karaktert, ezek többsége inkább sztereotip figura, nincsenek részletesen kidolgozva, de van néhány, aki szimpatikussá válhat a végére. Az én személyes kedvencem a 72 éves biztonsági statisztikus, Anna volt.
Igazából
két olyan rész van, ami valamennyire elüt a játéktól. Az egyik, hogy a
csapatjátékok helyett itt néhány rejtvény, illetve többféle közösségi játék
kerül bemutatásra, amelyek révén akár többen közösen is le lehet ülni játszani
a kalandot. E mellett megjelennek bónuszjátékok is a könyvben, amelyek a
játékostársainkkal való tétnélküli kártyázgatásainkat illusztrálják, amiről a
műsorban nem sok szó esik, de nyilván valamivel a versenyzők is eltöltik azokat
az órákat is, amiket a TV-n keresztül nem látunk. A másik jelentős változás,
hogy bár a játékmester és a száműzetés a műsornak megfelelően történik, a
gyilkosságok valósak. Van, amikor mérges gázt szivárogtatnak be a szobánkba,
van, amikor kígyót dobnak be, máskor egy maszkos alak jön el értünk. Hogy
őszinte legyek, ezt teljesen feleslegesnek gondolom, és nem is tetszett igazán.
Szerintem itt nem kell középutakat keresni, vagy le kell modellezni a műsort,
vagy csinálni kell egy olyan Fantasy-kalandot, ami ezeknek a „szabályoknak”
mentén, de élesben történik, ahol tényleg száműzetés van és gyilkosságok. Ha
már az volt a koncepció, hogy a műsort másoljuk, akkor szerintem a „meghaltál”
levél bőven elegendő lett volna, számomra ezek a leírások nem adtak hozzá a
kalandhoz, sőt, inkább elvettek belőle.
Nehézség: A feladat egyszerű: meg kell nyerni a játékot. A könyv olyan
szempontból nem tesz különbséget, hogy egyedüli győztesek vagyunk árulóként,
vagy még egy áruló társunk marad a végén, esetleg ártatlanként nyerünk. A valós
műsorban ez anyagilag jelent különbség (nem mindegy, hány részre kell osztani a
pénzt), de ezt a bonyolítást a könyv nem vállalta be.
Kiesni
a játékból elvileg kétféleképpen lehet: meggyilkolnak vagy száműznek. Illetve
van még két negatív zárás: az egyik, ha ártatlanként bejutunk a TOP3-ban, de
marad egy áruló a csapatban, vagy ha az első próbatételt elbukjuk. Ez utóbbi
kicsit ellentmond a játéknak (meg azzal is, ami a könyvben akkor történik, ha mi
nem bukunk el), ugyanis elvileg ebben az esetben azok, akik látszólag
búcsúznak, valójában nem esnek ki, csak a játék egy későbbi szakaszában
csatlakoznak. Itt viszont nekünk rögtön vége a játéknak. Ezt azonban nem rovom
fel hibának, történetileg egyszerűen lehetetlenség lenne egy ilyen típusú
könyvben egy külön idővonalat írni arra az esetre, ha később csatlakozunk be a
játékba.
Visszatérve
a tényleges nehézségre, nyilván kötelező tárgyak nincsenek benne, ahogy harcok,
kockadobás sincs, minden a döntéseinken múlik. Van ugyanakkor pár olyan
szituáció, amikor 3 lehetséges döntésből kettő a bukásunkat jelenti, így
könnyűnek sem mondanám. A könyv érdekessége egyébként, hogy a játék elején még
sokkal jobban kell attól félni, hogy meggyilkolnak minket, mint attól, hogy
száműznek, viszont úgy kb. a 3. nap után már csak száműzéssel érhet véget a
kalandunk. Egy másik apró érdekesség, hogy a könyv minden napot egy
checkpointként használ, vagyis, ha kiesünk, nem kell az egész könyvet
újrakezdeni, elég az adott napot. Ez egyébként jó, bár kétlem, hogy sokan ezt
használnák az egy ujj - két ujj - huszonegy ujj helyett :)
Ami tetszett: Jó ötletnek gondolom és számomra jó hangulatot is adott a
kalandban az a sok kis minijáték, ami benne van. Ez egyrészt közösségi élménnyé
is formázhatja a játékot, másrészt picit mindig elterelte a figyelmet a
gyilkosságoktól, a nyomozástól, a megfigyeléstől. Tulajdonképpen visszaadta a
játéknak azt a fajta kettős hangulatát, hogy hiába gyanakszunk mindenkire,
vannak pillanatok, amikor ezt el kell engedni. A kivitelezéssel kapcsolatban
már több problémám is volt, de erre majd visszatérek a negatív résznél.
Tetszik
a könyvben, hogy mi magunk is árulókká válhatunk, és picit megszemlélhetjük a
világot ebből az aspektusból is. Nagyon jó az az ambivalens kapcsolat, ami a
másik áruló társunkkal van, hogy mi tulajdonképpen együtt vagyunk, de a
legnagyobb győzelmet akkor érjük el, ha csak az egyikünk marad benn a TOP3-ban.
Mi sem tudjuk biztosan, mivel megyünk többre, ha megpróbáljuk őt kiejteni, vagy
ha csapatban dolgozunk, és mint kiderül, neki is hasonló gondolatok járnak a
fejében és ő sem hoz fix döntést, nem lehet egyértelműen szövetségesnek vagy
negatív karakternek tekinteni. Ez a konfliktus főleg a végén jön ki, amikor
4-en vagyunk, hiszen akkor számunkra már biztos, hogy az árulók nyertek, már
csak túl kell élni. De vajon az a túlélés záloga, ha együtt dolgozunk a
társunkkal, vagy ha ellene fordulunk? Érdekes dilemma ez is, és egy olyan
szituáció, ami játék közben is el tudott gondolkodtatni.
De
maga a nyomozás is jó. Vannak olyan pillanatai a könyvnek, amikor tényleg
levontam következtetéseket 1-1 mondatból és a legtöbbször, ha lebuktattuk egy
árulót, már valóban tudtam róla akkor, hogy az. Ilyen szempontból picit
rosszabb volt, hogy nagyon kötött a játékmenet, de ez a műfaj sajátja. E
mellett a végjáték sem rossz, különösen árulóként.
Ami kevésbé: Az egész könyv alatt azt éreztem, hogy a szerző nem elég
bátor. Ez valószínűleg abból adódott, hogy ez a műfaj nem volt számára
túlságosan ismert, és nem mert sokat kockáztatni. Ez nem feltétlenül baj, mert
láttunk több olyan játékkönyvet – főleg Luke Sharp és a rajongói-szerző Philip
Sadler ennek az élharcosai – ahol a szerzők minden létező gondolatukat be
akarták építeni egy műbe, aztán végül egy teljes káosz lett a történet vége. Itt
viszont úgy érzem, hogy ennél jóval többet is ki lehetett volna hozni a
kalandból.
Azzal
semmi bajom nincs, hogy a korai szavazatoknál a döntésünknek nincs súlya.
Egyrészt nem lehetett volna kivitelezni egy ennyi szálon elágazó játékot,
másrészt, ha belegondolunk, 15-20 embernél még valóban az a realitás, hogy egy
ember szavazata nem sokat számít, inkább az, hogy hány embert sikerül
befolyásolni. Az viszont már sokkal jobban zavar, hogy a könyv megmondja
helyettünk, hogy kire szavazzunk, és nem adja meg nekünk a voksolás lehetőséget.
Pedig ebben lett volna potenciál: meghallgatják az érveket, le kell írnunk egy
a könyv hátuljára szerkesztett táblázatban, hogy kire szavazunk (úgysem számít),
aztán azt, hogy ki a kieső. És a kaland későbbi szakaszában, ha túl sokszor
szavaztunk a többség ellen, vagy ha sosem szavaztunk a kiszavazott árulóra,
akkor gyanússá válunk és kiesünk (SPOILER!!!
olyan direkt szituációkat persze nem szabadott beírni, hogy „ha Riverre,
Nancyre vagy Timre szavaztál, akkor éjszaka meggyilkolnak”, mert ez a nyomozást
teszi tönkre Spoiler vége!).
És
itt jutunk el szerintem a könyv másik nagy hibájához: egyszerűen nincsenek
benne visszautalások a korábbi cselekményeinkre, nincs azoknak következménye.
Ez persze lehet a checkpoint-rendszer miatt van így. De azzal, hogy napközben
nem lehet meghalni (ez nyilván a játékból egyértelmű) és van a napon belül két
fix fejezetpont (a Próbatétel és Bónuszjáték),
nem volt nehéz rájönni, hogy az, hogy kiszavaznak-e minket, abban a
szakaszban fog eldőlni, ami a későbbi fix-fejezetpont, valamint a
Kerekasztal-szavazás között van. Tehát a reggelitől a Bónuszjátékig (vagy
Próbatételig, ha az van később) azt csinálok, amit akarok, semmi következménye
nem lesz a játékban. Azért ez a felismerés eléggé csökkentette a feszültséget.
Ami
nekem még hiányzik, hogy a próbatételeket helyettesítették közösségi
játékokkal. A játékok maguk jók, annak viszont semmi értelmét nem látom, hogy
ugyanannak a játéknak 8 különböző verzióját leírják. Ez már fejezetszám-pazarlás.
Ha ez kimarad, akkor a közösségi játékokat be lehetett volna illeszteni a
Bónuszjátékok közé. A próbatételeknél meg szerintem 1-2 a televízióban is
látható játék beépíthető lett volna a könyvbe. A Paintball-játék kis stratégiai
játékká átalakítható, Morse-fejtést simán lehet könyvben is, a többinél meg
rejtvényekkel helyettesíteni. És miközben mi is gyűjtünk pénzt, a társaink is,
kialakul egy végső összeg, amit, vagy aminek az arányos részét megnyerjük.
Sokat hozzáadott volna a játékhoz.
Ami
meg még zavart, hogy az Ártatlanoknál a végjátékban többször elég fura
helyzeteket teremtett a könyv. Átmegyek Spoilerbe, hogy ne lőjem le a poént! SPOILER!!! amikor 5 ember van, 3-at
lehet meggyanúsítani, egyet nem, aki River, és aki történetesen az Áruló. A
játéknak ebben a szakaszában én már szinte biztos voltam benne, hogy ő az.
Zavart, hogy valaki olyat kellett vádolnom, akiről 99%-ban tudom, hogy
ártatlan. A másik pedig, hogy a 25-ös fejezetpont. Egy titkos szavazáson ha Gabrielre
szavazunk, ketten szavaznak ránk és száműznek. Ha Riverre, szintén ketten
szavaznak ránk, X, új szavazás. Ha Rubyra, akkor csak egy ember voksol ránk, és
kiszavazzák a többiek az árulót. Ebben mi a logika? Ez tulajdonképpen azt
jelenti, hogy egy tévedéssel jobb helyzetbe kerülünk, mintha tudnánk, ki az
áruló, amúgy meg a 2 rossz tipp közül egyik bukás, egyik siker. Tehát a
végjáték egy szerencsejáték. Szerintem ez nagy hiba. Spoiler vége!
Illetve
nem a könyv kritikája, de volt még valami, amivel nagyon nem voltam kibékülve.
Ez pedig a fordítás. Helyenként az volt az érzésem, hogy egy google fordítóval
készült a magyar változat. Főleg a játék elején zavart ez, a végefelé már
kevésbé, vagy akkor már kevesebb volt a hiba, vagy csak jobban belemerültem a
történetbe, ezért nem volt annyira feltűnő. De lényeg a lényeg, ennél azért
lehetett volna erre kicsit több energiát fordítani.
Konklúzió: Nehéz értékelni egy ilyen kalandot, mert nyilvánvalóan mások
a célok és motivációk, mint egy KJK műben, és nem is a játékkönyv-rajongók az
elsőszámú célközönsége. Én viszont nem tudok teljesen kibújni a bőrömből,
bármennyire is szeretnék. Összességében egyáltalán nem vállalhatatlan a játék,
közben én is nagyon jól elvoltam vele. Talán még azt is merem mondani, hogy aki
korábban nem játszott játékkönyvekkel és a műsor miatt vette meg ezt a könyvet,
az nem fog benne csalódni, talán észre sem veszi azokat a hibákat, amiket én
most írtam. Viszont szerintem a KJK-rajongók azért ezeket észre fogják venni és
talán kevésbé jó szájízzel teszik le a könyvet. De ami engem illet, a számos új
közösségi játék azért kárpótol a könyvbéli hibákért.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése