Vissza a múltamba 34. – Korona és Torony
Mai
napon a Legendary Kingdoms sorozat második részét veszem górcső alá. Az első
részéről eléggé részletesen írtam, de pontokat nem adtam, ezen most sem
szeretnék változtatni, egy ilyen hosszú kalandot már nem fair 3-500
fejezetpontos történetekkel összehasonlítani. Úgyhogy csak annyit csinálok,
hogy leírom a véleményemet, hogy mi történt velem a játék során, melyik részről
mit gondolok, aztán ez alapján mindenki döntse el, hogy ad-e esélyt a
kalandnak.
Történet: A történet maga kétféleképpen indulhat. Ha ezzel a könyvvel kezdjük
a kalandot, akkor az egyes fejezetponttól, ahol kapunk némi alapfelszerelést,
valamint a B/2-es kóddal egy küldetést, ami el tudja indítani a játékunkat. Ez
pedig Baldwin báró betegsége, ami a hygliph virággal gyógyítható. Amennyiben
itt kezdünk, rögtön rendelkezésünkre is áll a virág, ami egy elég nagy
könnyebbség a későbbi játék során. A másik opció, hogy egy másik könyvből
érkezünk ide, ahogy történt nálam a Csontok Völgyéből, és hajóval kellett
eljutnom Hosszúrév kikötőbe, ami nem egy egyszerű történet azért (na itt csúnya
dolog, ha az elején rabszolgasorba kerülünk és elveszik minden cuccunkat). Így
is eljuthatunk Baldwin báróig, de ebben az esetben nem kapjuk meg alapból a
virágot, ami nagyon megnehezítheti a küldetést, mert nem könnyű összeszedni ezt
a növényt (hacsak nem szereztünk belőle az előző kalandban).
Maga
a világ sokkal humánusabb, mint az előző kalandban. Az emberek békésebbek, a
rabszolgatartás tiltott, a várak sokkal jobb pompájukban állnak, mint az előző
világban. Persze itt sem fenékig tejfel az élet. Az utazás erősen szabályozott,
Ork hordák próbálják folyamatosan ostrom alá venni a területet, a politikai
ármánykodás pedig minden pillanatban jelen van.
Küldetések: Ahogyan már utaltam rá az első írásomban, ezekben a
könyvekben sok minden közös: van minden könyvnek egy saját, nagyobb küldetése,
e mellett számos kisebb kalandot lehet teljesíteni, e mellett van minden
könyvben az egyik karakternek egy egyéni feladata, amit teljesíteni kell
(feltéve, ha az a kalandozó a csapatunkban van), és van valami nagy globális, az
egységes egészet felölelő küldetés, amiben ahogy haladunk előre, elvileg annál
többet fogunk megtudni. Most ezekről fogok kicsit külön-külön értekezni.
A
kollektív küldetés a Dayne és a Bailey ház konfliktusára épül, ami kezdetben
csak egy politikai küzdelem, azonban a végén valódi háborúvá fajulhat. Eközben azonban számos kisebb feladatot kell megoldanunk: megmenteni egy gyermeket,
megküzdeni az ork hordákkal, vagy akár mesés titkokra fényt deríteni a
Bánatrágta erdőben. Attól függően azonban, hogy melyik házat szolgáljuk, lehet
különbség a kalandon belül: az egyik ház mellett akár beszegődhetünk egy
tolvajcéh mellé segíteni őket, a másik irányban felszámolhatjuk a bandát; egyes
kisebb urak jobban tisztelik az egyik házat mint a másikat, így annak tükrében,
hogy kihez állunk, más lehet a fogadtatásunk; de a küldetéseink között is
lehetnek eltérések. Így kifejezetten érdekes kérdés, hogy kit választunk…
Csakhogy
valójában egyáltalán nem biztos, hogy ezt a választást megtehetjük. Ugyanis ha
a csapatunkban van Sira Jessica Dayne, akkor egyértelműen csak a Dayne ház felé
lehetünk hűségesek, hiszen az ő egyéni küldetése, hogy rendbe hozza a viszonyát
az apjával és bárónő legyen (bár utóbbi nem feltétlenül kudarc, ha nem jön
össze). Az egyéni és a kollektív küldetés szempontjából egyébként nagyon nagy
különbség ez a mű és a Csontok Völgye között. Ott Akihiro küldetése teljesen
független az Örökszülött-küldetéstől, a kettőnek semmi köze egymáshoz, itt
viszont nagyonis összefonódik a kettő, Sira Jessica egyéni küldetése nem
választható el a kaland kollektív küldetésétől.
A
leginkább misztikus része a kalandnak ezúttal a Bánatrágta Szirteknél található
elveszett város, amelynek a felszínén is lehet kalandozgatni, könnyebb-nehezebb
feladatokat teljesíteni és nagyobb kincsekkel távozni, de ha a páncélteremig
eljutunk (ami azért nem túl egyszerű), ott még nagyobb kincsek várnak…de egyben
sokkal nagyobb veszélyek is.
Magáról
a globális összeesküvésről az első kalandban nagyon keveset láttunk, de itt már
sokkal jobban megjelenik. Alakváltók jelennek meg, akik a saját kis csatájukat
vívják, ezenkívül egy hatalmas démon is feltűnhet a kaland egy részében, ami
elképesztő pusztítást produkál. Ezenkívül most már felbukkan (közvetlenül vagy
közvetve) Szent Illés is, akinek a későbbiekben biztosan lesz komolyabb szerepe.
Nehézség: Na, erre voltam a leginkább kíváncsi, hogy miként oldják meg
azt a szituációt, hogy a kaland akkor is játszható legyen, ha valaki itt kezdi,
de akkor se legyen túl könnyű, ha már egy korábbi kalandból érkezett a csapat.
Ami
látszódik, hogy a könyv próbál kompenzálni. Egyrészt az alapfelszerelés, amihez
itt hozzájutunk, jóval több, mint az első kalandban, ez picit azért segít,
illetve itt értékelődik fel leginkább az a játékmechanika, hogy egy
részküldetés teljesítése után ha ez az első kalandunk, akkor mindenkinek a
főértéke emelkedik eggyel, hogyha viszont nem, akkor csak az egyiküknek egy
értéke válik nagyobbá. Ez a kettő mindenképpen jelent némi kompenzációt, ahogy
az is, hogy a fő küldetés előrehaladásában kapunk az elején egy olyan tárgyat,
ami segít elindítani a folyamatot. Kicsit kompenzál az is, hogy sokszor
próbadobás dönt egy értékünk növeléséről, vagyis dobni kell két kockával és ha
az adott érték nagyobb, mint a csapatunk egy tagjának valamely értéke, akkor
történik emelkedés. Ez nyilván alacsony értékeknél még nagyobb esély a
fejlődésre.
Ugyanakkor
játék közben mégis azt éreztem, hogy a küldetés inkább akként van megírva, hogy
a folytatásos kalandban is legyen kihívás. Bár már eléggé harcedzettek voltak a
karaktereim, 1-1 csata mégis nagyon komoly kihívást jelentett (olyannyira, hogy
az egyik karakterem meg is halt…erről majd a végén), a próbadobásoknál is sokszor
azt éreztem, hogy a megnövekedett értékeimmel is neccesek, nehezen tudom
elképzelni, hogy ezek az alapból kisebb értékekkel mennyire teljesíthetők.
A
halálmezők száma ebben a kalandban már jóval több, meg lehet halni az ork
hordák által, van, ahol egy rossz próbadobás is elég SPOILER!!! bár
elég megátalkodottnak kell ahhoz lenni, hogy egy ork táborban maradjunk Spoiler vége! a Bánatrágta szirten is
könnyebben leljük halálunkat SPOILER!!! mondjuk ott is egy bizonyos
szobában csak és ott is van figyelmeztetés Spoiler vége!, egy boszorkány találós kérdései is lehetnek
problematikusak, ahogyan a háború is véget vethet pályafutásunknak igen
könnyedén. És egy kollektív halált én is intéztem a csapatomnak (bevallom,
csaltam és visszalapoztam), de az igazat megvallva az az a kategória, hogy nem
is tudom, hogy lehettem ekkora gyökér SPOILER!!!
Hosszúrév tornyába
teleportáltam, amit egy démon korábban lerombolt… Spoiler vége!
Ezenkívül
nekem a seregeknél is az volt az érzésem, hogy a kaland egy szinttel feljebb
lép, az ellenségek komolyabbak, de a megszerezhető katonák is erősebbek, így
azért kevésbé éreztem szükségét vagy jelentőségét annak, hogy a kikötőbe sok
hadsereg átcsoportosítsak (oké, a Bronzgárda azért jól jött J).
E téren a következő kalandra leszek nagyon kíváncsi, mert azzal, hogy a végső
csatában mindegyik lovas seregem megmaradt, már elég komoly erőket fogok tudni
csoportosítani.
Amit
még megemlítenék a végére, hogy a mellett, hogy ellenfeleink nehezednek, itt
azért jóval erősebb fegyvereket, vérteket, pajzsokat találtam már, ami azért
segít a feladatok teljesítésében.
Ami tetszett: Számomra az egész kaland élvezhetőbb volt, mint az előző. A
politikai szál sokkal jobban kidolgozott, és aminek örülök, hogy itt tényleg
megadatik a választás lehetősége a két oldal között (már amikor…), és mindkettő
köré egy komplett kaland van felépítve, amelyek persze néha ugyan összefutnak,
de mégis kerek egész mind a kettő. Bár a végén azért kiderül, hogy nem minden
úr ugyanannyira hálás…
A
minikalandok között is megvannak a magam kedvencei, ezek közül nekem
kiemelkedik a nyomozós – eltűnt férfis történet, ami érdekes, izgalmas,
megvannak a maga fordulatai, és akár még az összkép szempontjából is lehet
relevanciája.
A
háborús részeknek is megvan a maga izgalma, legjobb az orkok elleni csata,
amiben külön tetszett, hogy akár nyílt színi csata mellett döntünk, akár a
várban való védekezés mellett, megvan a maga izgalma és érdekessége, ami eltér
egy hagyományos csatához képest SPOILER!!!
itt azért jó volt,
hogy néhány sereget át tudtam csoportosítani Kehelyvárból Spoiler vége! Tetszett, hogy a
lovasoknak, lándzsásoknak is megvolt a maga előnye a harcban, ami szintén ad
egy kis extrát. Jó jelenet volt a Sira Jessica tárgyalása is, ahogy tetszett a
két emberrablásos-megmentős kaland is (bár lehet ebből nem kellett volna kettő,
mert eléggé hasonlítottak) és nekem a Bánatrágta szirt kalandjai is
érdekesebbek voltak, mint az előző kalandban Mordain romjai. Ezenkívül nekem a boszorkányos-kérdéses rész is tetszik, kár, hogy csak nagyon speciális döntések esetén juthatunk el oda, így ez azért veszít az értékéből. Úgyhogy nekem az
egész játék lüktetett, jóval kevésbé éreztem üresjáratosnak a kalandot, mint az
előzőt.
Amivel voltak gondjaim: Igazán nagy problémám egy volt, és még megemlítenék kettőt,
ami véleményes. Nekem a legnagyobb bajom az volt, hogy Sira Jessica története
és egyéni küldetései kicsit háttérbe szorultak. Nem arról van szó, hogy az ő
jelenléte nem jelentős, a csapatnak a legtöbbször hatalmas segítség, ha ő ott
van, néha kicsit átok is, de tény, hogy végig érződik a jelenléte. A saját
egyéni történetei azonban nekem egyrészt nagyon rövidek, másrészt a megítélésük
is ambivalens. Igazából 3 nagyon hozzá köthető esemény van. Az egyik az ork
fogság, ami nem rossz, de alig kapott pár fejezetpontot. A másik a terhesség
rész, ami nekem az egész sztori leginkább negatív eleme. Eleve egy picit zavar,
hogy egy könyv, ahol leszbi jelenetek minden további nélkül beférnek, szinte
még utalás sincs arra, hogy mi történt a táborban. Ezenkívül bele akartak tenni
a kalandba egy olyan erkölcsi dilemmát, ami szerintem nem létezik. Adott egy
terhesség, ahol bennünk egy félork gyermek van, ki tudja, mekkora kockázat a
kihordása, ráadásul erőszakkal fogant. Itt nálam nem kérdés, hogy mi a jó
döntés (igaz, Amelia érzelmi érvelése azért szívbe markoló, de ezt csak utólag
olvastam el, itt még nem volt a varázslónő a csapatomban). Ezenkívül ez az
egész gyerekes rész kicsit megkavarja a kaland idővonalát, hiszen lehet, hogy
hónapokat töltünk semmittevéssel, miközben a világban semmi nem történik. A
harmadik rész pedig a bárónővé való válás folyamata, ami a tárgyalással
kezdődik. És bár az ottani bírósági döntés a történet és a politika
szempontjából érthető, játékmechanika szempontjából nem korrekt. Azt meg
szívesen megnézném az eredeti műben, hogy a lovagi viadal harcpróbája tényleg
ilyen magas-e vagy elírták. Mert ekkora értéket egész egyszerűen nem lehet a
két könyv alatt megszerezni, legalábbis nem úgy, hogy azt baromi nagy mázli nélkül
megdobjuk.
És
ezzel eljutunk a második gondolathoz, ez pedig, hogy ebben a kalandban már több
olyan epizódot is látok, ahova egyelőre még nem tudtam eljutni és szerintem egy
másik, még magyarul ki nem adott könyvben kaphatunk meg olyan küldetést, varázslatot,
ami eljuttat minket ide. A kalózokkal szembeni flottacsata szerintem a harmadik
kötetben megjelenő küldetés lesz, de ami érdekesebb, hogy a démontámadásos
résznél elvileg lehet hatástalanítani a démon mágiáját és megküzdeni vele, de
mindezt egy olyan varázslattal az első két kötetben nem szerezhető meg. És ha
ez sikerül és velünk van Sira Jessica, akkor a Dayne és a Baley-ház szövetséget
köt, ami egy elég szép zárása ennek a történetnek. Így viszont ide még nem
juthattam el. Őszintén remélem, hogy a végső összeesküvés és a világ megmentése
nem csak a kalandok egy meghatározott sorrendjében való lejátszásával lesz
teljesíthető, mert ha igen, akkor eléggé inkorrekt az olvasókkal szemben. De ha
ennek nincs a végső egészre befolyásoló körülménye, akkor ez nem olyan nagy
baj.
Végül
szintén ambivalens számomra a fordítás. Azt mondom, hogy nem rosszabb, mint az
előző kötet, de azt is mondom, hogy nem is jobb, még mindig vannak eléggé
magyartalan részletek meg pár elütés. Nekem nem annyi, hogy az az élvezhetőség
rovására megy, de el tudom képzelni, hogy másnak ez nagyobb gond.
Hogyan tovább? A kalandom ebben a könyvben egy érdekes fordulatot vett.
Ezúttal a Csontok Völgyével ellentétben először a könyv küldetését próbáltam
teljesíteni, és csak utána kalandozgatni a Bánatrágta szirteknél. Alapból a
négyesem, akivel indultam az Sira Jessica Dayne, Lord Ti’quon, Tasha és Akihiro
voltak. A végső csatában azonban úgy döntöttem valami megérzés folytán, hogy
nem küldöm Sira Jessicát nemezise, Catherine ellen SPOILER!!! és
milyen jól tettem, utóbb megnéztem, nem lett volna meg a megfelelő fegyvere
Jessicának, hogy megölje őt Spoiler
vége! hanem Tashát és Akihirot küldtem az üldözésére. És egy elég kegyetlen
csata bontakozott ki, melyben Akihiro elesett. Kicsit meg is gyászoltam őt.
Természetesen
a kaland lehetőségeit kihasználva elmentem egy börtönbe, ahol kiszabadítottam
Amelia Pass-Daynet, így újra 4 emberrel kalandoztam, ezzel a csapattal indultam
a Bánatrágta erdőbe. Viszont rögtön egy izgalmas helyzet volt, hogy a 3 már
sokat fejlődött és harcedzett karakterem mellé kaptam most egy sokkal
gyengébbet, akit valamennyire fedezni kell. Öröm ugyanakkor az ürömben, hogy a
varázslói képességei kicsit kompenzálják a harci gyengeségét, az meg, hogy
immáron nem 6, hanem 12 varázslatot tudnak a kalandoraim memorizálni, nagy
előny, mert már szenvedtem, hogy hogyan válogassam a varázslataimat. Persze így
némiképp drágább az újratöltés, de anyagilag most eléggé jónak tűnik a
helyzetem. Kíváncsi leszek, hogy a következő kalandokat ez a furcsa négyes (egy
bárónő, 2 fegyelmezetlen lány és egy magának való mágus) hogyan oldja meg és
milyen belső viszony alakul majd ki egymással. A következő állomás a
Szilánk-Szigetek kalózai, és úgy érzem, nem nehéz kitalálni, hogy itt Tasha fog
a főszerepbe kerülni. Remélem, nem kell nagyon sokat várni a magyar verzióra.
Ami
még egy kis extra érdekesség: mostanra átálltam arra, hogy a karaktereimet is
számítógépes doksikban vezetem, nem papír alapon. Annyiszor változik a
felszerelés, hogy ezt muszáj volt.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése