Vissza a múltamba 28. – A csontok völgye
Újabb
lapozgatós kaland jelent meg nemrégiben, méghozzá a Csontok Völgye, ami a
„Spidermind” Games könyvek magyar fordítása, egészen konkrétan az elsőé. A
könyv megrendelhető Pdf. formátumban és nyomtatott verzióban is, attól függően,
kinek mire van igénye. Természetesen egyértelmű volt, hogy írok róla, már
amikor megjelent, de az igazat megvallva, sokáig gondolkodtam, hogy milyen
rendszerben értékeljem a kalandot. Mert ez egy 903 fejezetpontos kaland, tehát
még a Királyok koronáján is túltesz, amire már azt mondtam, hogy a nagysága
miatt nem fair dolog összevetni a többi kalanddal. Ezért végül azt a döntést
hoztam, hogy nem fogom pontozni a kalandot, csak simán írok róla mindenféle
szempontok szerint, aztán majd eldöntitek, hogy ez alapján kipróbáljátok-e. Annyit
azért elmondok, hogy szerintem érdemes.
Történet: Ha az alaptörténetet nézzük, akkor a mi négy főből álló kis
csapatunk rabszolgasorba kerül, ahonnan ki kell szabadulni, kezdetben ezt egy
gladiátor-arénából tudjuk megtenni. Miközben benn vagyunk és szabadulni
próbálunk, valamint utána, a kalandunk elején, számos információval
gazdagodunk. Megtudjuk, hogy a Csontok Völgye a birodalom egyik legsivárabb
része, javarészt sivatagból áll, a birodalom ura pedig egy bizonyos Vaskirály,
aki kegyetlen eszközökkel irányítja a birodalmat. Ugyanakkor nem muszáj erről
tudomást vennünk, a könyv lehetőséget biztosít arra is, hogy pusztán
kalandozgassunk és kimaradjunk a komolyabb csatározásokból. Ugyanakkor
mégiscsak van egy fő szála a történetnek, ez pedig az Örökszülött-szál. Ezt már
viszonylag a kaland elején megtudjuk, hogy egy boszorkány az Örökszülöttnek
nevezi magát és igényt formál a hatalomra, hogy a Vaskirály hatalmának megdöntésével
egy igazságos rendszert hozzon létre. A zsarnokság képi ábrázolása egyébként
nagyon jó a könyvben, sokszor lehet érezni a kínzásokon, utcai jeleneteken,
hogy itt tényleg nincs minden rendben. Ha úgy döntünk, hogy az Örökszülöttet
próbáljuk meg segíteni, akkor részt kell vennünk a seregek toborzásában, majd a
seregeket vezetve kell megdöntenünk a Vaskirály és az egyes városok hatalmát. Ez
olyan szempontból is érdekes, hogy így olyan helyszínek, ahol egyszer már
jártunk, más aspektusból válhatnak számunkra fontossá. Magának a történetnek
egyébként érdekes dilemmája, hogy már az elején megpróbálunk ráfeszülni a
legnagyobb, vagy egy nagyobb küldetésre, de dönthetünk úgy is, hogy kezdetben
csak kalandozgatunk. Mert azért sok a
politikától független kisküldetést is lehet teljesíteni, trogloditákat
írthatunk ki egy bányából, vezethetünk egy tudós-expedíciót, felkutathatunk egy
barbárt SPOILER!!! bár már csak a
holttestét fogjuk megtalálni Spoiler
vége!, sőt, még akár a Vaskirálynak is segíthetünk egy küldetésében. De ha
az Örökszülöttnek akarunk segíteni, akkor is több miniküldetést kell
teljesíteni, bár teszem hozzá, ezek rendszerint tárgyak megszerzése, és ha
sokat kalandoztunk előtte, lehet ezek egy része már meglesz addigra. A kalandok nagy része a sivatagban játszódik,
de még akár a tengerre is vezethet az utunk egy rövid ideig.
Ami
még érdekes, hogy minden karakternek megvan a saját kis minikalandja és
történetszála, mindenkinek megvan a maga célja és motivációja, amit egyedül el
akar érni. Ez pedig ad némi változatosságot attól függően, hogy kikkel akarjuk
a kalandot teljesíteni. A legtöbb esetben ez csak 1-1 döntéshozatalnál
releváns, de van, aki akár önálló kalandokba is belekeveredhet. Ebben a
könyvben Akihiro az, akinek a történetével igazán foglalkozhatunk, akinek
célja, hogy Kensai szerzetes legyen, miután egyszer e téren már kudarcot
vallott. A templomban pedig különböző próbák elé állítják, hogy ez sikerüljön.
A többi karakter történetének kidolgozása sokkal kevésbé izgalmas, ám az az
érzésem, hogy ennek oka, hogy a hatrészes sorozatban minden egyes könyvben
valamelyik másik karakter történetét veszik majd elő. Szóval kíváncsian várom
azt, hogy a többi kalandban kinek a története fog megjelenni.
Szabályok, karakterek, játékmechanika:
A
kaland igazi egyediségét az adja, hogy egyből 4 karaktert is kapunk, akit
irányíthatunk. Ezek nagyjából hasonló erővel bírnak. Minden karakternek van
életerőpontja és még 5 másik tulajdonsága, túlélés, tudás, karizma, harc és
lopakodás. A harcos karakterek képességeinek összértéke fixen 15 és az
életereje 8. A varázslóknak 11 képességpontja és 6 életpontja van, cserébe
viszont ismernek 3 varázslatot, és tanulhatnak még további 3-at. Ezek egyszer
elsüthető varázslatok, de pénzért újratölthetőek. Ha valamelyik karakterünk a
kaland folyamán meghalna, akkor a rabszolgapiacon megvehetjük az egyik olyan
karaktert a 6-ból, akit még nem választottunk, vagy kreálhatunk egy saját
karaktert 15 képességpontból, illetve 8 ÉP-vel, vagy 11 képességpontból, 6
ÉP-vel és mágiatudással. Ezeknek a karaktereknek az előnye, hogy nem kerül
bajba valamilyen negatív tulajdonsága miatt, hátránya viszont, hogy több olyan
kalandból kimaradhatunk általa, ami élvezetes lehet, valamint az alapkarakterek
rendelkeznek olyan tulajdonságokkal, amik akár hasznosak is lehetnek.
Maguk
a szabályok olvasásra picit bonyolultak, de játék közben azért viszonylag
tiszták voltak. A harcokat alapvetően a tömegharcokhoz igazították, de egyéni
összecsapásokra is alkalmas. A harcérték azt határozza meg, hogy hány kockával
„támadhatunk”, az ellenfél védekezése, hogy mennyire magas kockadobással tudjuk
megsebezni, a támadása meg, hogy mennyit támad és ő milyen eséllyel sebez meg
minket. E mellett vannak tulajdonságpróbák is, amit az adott kalandban
résztvevő csapattagunk csinál, vagy ha együtt a csapat, akkor a 2 legerősebb
tag, ilyenkor meg kell dobni egy értéket és az adott tulajdonságunk értéke
határozza meg, hogy hányszor dobhatunk. Tegyük hozzá, ez így erősen
szerencsejáték, azt gondolom, hogy jóval inkább az, mint a hagyományos KJK
szerencsepróbák, illetve tulajdonságpróbák, mert sokkal könnyebb rajta
véletlenül elvérezni, aminek néha komoly következménye van. E mellett még
kétféle harc is megjelenik a kalandban, a hajócsata – aminek itt inkább csak
epizódszerepe van – és a seregek közötti összecsapás. Ez utóbbi mechanikája
jóval egyszerűbb, de kicsit inkorrektnek tartom, mert nagyon random az, hogy
hányszor kell csapást mérni egy osztagra, hogy elmeneküljön.
Maga
a játékmechanika engem leginkább a Viszályok idejére emlékeztet olyan
szempontból, hogy itt is minden helyet akár többször is bejárhatunk – és itt
még időkorlát sincs rá – ahol meglesznek a magunk kis kalandjai, sőt, van olyan
hely is, ahol ha többször vagyunk, mindig más élményekben részesülünk, attól
függően, hogy épp milyen felszereléssel rendelkezünk, illetve a kaland melyik
szakaszán tartunk, milyen küldetést vállaltunk. Ez egyébként nekem
összességében tetszett, bár olyan szempontból volt némi hiányérzetem, hogyha
ekkora utakat teszünk meg, akkor az élelem kihagyása itt szerintem kicsit
életszerűtlen. Maguknál a feladatoknál azt éreztem, hogy a könyv próbált arra
törekedni, hogy a nehezebb kihívásokat vagy ne tudjuk a kaland korai
szakaszában játszani, vagy figyelmeztetett minket arra, hogy ez azért
valószínűleg nehezebb lesz. Fordítva már nem mindig működött, nekem például
volt egy olyan feladatom SPOILER!!!
A trogloditák megölése Spoiler vége!
ami a kaland viszonylag kései szakaszában jelent meg, amikor már olyan erős
volt az embereim harcértéke, hogy szinte csak testmozgásnak volt jó az egész. Felszerelés
tekintetében van némi korlát, egy kalandornál maximum 10 cucc lehet, de később
van lehetőség ennek a kiküszöbölésére.
Nehézség:
Na,
ezt nehéz értékelni. Ugyanis magának a kalandnak nincsen olyan értelemben vége,
hogy nincs egy olyan fejezetpont, ami egy végső, utolsó, sikeres lezárást adna.
Picit olyan érzésem volt, mint nagyon régen a Diablo 2-ben, ahol miután
megöltem az adott szint legerősebb főgonoszát, visszamehettem a faluba és
elkezdhettem kalandozni, mintha mi sem történt volna. Ugyanakkor a könyv néhány
helyen lehetőséget ad arra, hogy átmenjünk egy „másik könyvbe”, így ott ne az
első fejezetpontról kelljen kezdeni a kalandot, gondolom, ez egy nagy
könnyebbség lesz a többi kötet során.
Ugyanakkor
azonnali halálmezők is alig-alig vannak, lehet, hogy 1-2-t kihagytam, de én
csak kettővel találkoztam SPOILER!!!
amikor a kurzuszi sereg legyőzi a miénket, és amikor a Fekete könyv olvasója
kinyírja a csapattársait Spoiler vége! Mondjuk
több olyan verzió van, hogy elkapnak minket, és rabszolgaként kvázi újrakezdjük
a kalandot, bár akkor sem teljesen nulláról, mert a megnövekedett értékeink és
az esetleg szerzett információink már megmaradnak.
Amit
igazából sikernek lehet leginkább tekinteni, az az Örökszülött küldetésének a
teljesítése. Ezesetben mindenek előtt el kell jutni hozzá, majd sereget
toborozni neki, elfoglalni egy várost, majd újabb toborzással újabb városokat
elfoglalni, miközben megpróbáljuk az ellenséges seregeket is különböző módon
gyengíteni. Kötelező tárgy ehhez nincs, ugyanakkor az utolsó ostromnál két
nagyon erős hadsereget kell legyőzni, így ha nincs megfelelő mennyiségű
osztagunk és nem tudjuk legalább minimálisan legyengíteni az ellenséges
csapatokat. Igazából 4 olyan külsős sereget (helyesebben ötöt, de kettőt
ugyanaz ad) tudunk szerezni, amit mástól kaphatunk, illetve aranyrudakkal
tudunk még sereget képezni SPOILER!!! A
bronzgárda újrateremtése érdemes, mert nagyon fontos szerepe lehet a harcban Spoiler vége! Ehhez 3-szor azért egy
kisebb küldetést is kell teljesíteni, bár én annyit kalandoztam az érdemi
küldetés előtt, hogy ezekből kettőt már addigra teljesítettem. Az utolsó csata
előtt aztán háromféleképpen gyengíthető meg az ellenséges sereg és a saját
osztagaink harcba állítása mellett eldől, ki az erősebb. Összességében
szerintem ez egy igen korrekt kis végjáték lett, nem túl nehéz, de könnyűnek se
nevezném.
Magukat
a harcokat viszont játékosbarátnak érzem, túlságosan is. Eleve a legtöbbször
miénk a kezdeményezés, ebben a küzdelemben ez egy nagy előny. Szintén előny,
hogy nálunk van páncélzat, ellenfélnél nincs (igaz, az életerőpontokban elvileg
ezt kompenzálja a könyv, de nem mindenhol éreztem ezt). De ami talán a
legkeményebb ebben, és amit már konkrétan ignoráltam is a könyvben, és
sorsoltam helyette, hogy minden ellenfélnél mi döntünk, hogy kit támadjon. Ez
szerintem túlontúl is nagy előny, mert így elég pár nagyon erős páncélzatú
harcost legyártani és a többi emberünk gyakorlatilag védve van. Ez nagyon nagy
segítség és szerintem kissé felesleges is.
Amik tetszettek: Nálam a kaland onnantól kezdve indult be igazán, hogy az
Örökszülöttön keresztül lett egy komolyabb célom. Onnantól lehetett útvonalat
tervezni, átgondolni, mikor mit kell tenni, tárgyakat megkeresni, tehát
kialakult egy az eddiginél számomra sokkal komolyabb kaland. Nagyon tetszett
még e mellett az is, amikor a csapatunkat több részre kellett osztani. Ilyenkor
mindig alaposan végig kellett gondolni, hogy kinek mi a feladata és milyen
küldetésben kell előreláthatóan részt venni, milyen tulajdonságokat fog ez
igényelni. Ezek a tervezések és gondolkodások nekem kifejezetten tetszettek.
Maga a seregtoborzás és a hadba vezetés, meg a stratégia elkészítése is
tetszett, jó volt azon gondolkodni, hogy mikor kit ki ellen küldünk harcba,
minden fronton nyerni akarunk, vagy 2 hadszíntérre összpontosítjuk az erőnket.
Nálam ez is működött. Mordain romjai is tetszettek, bár egy kicsit szerintem
túlzásba vitték a nagyságát, ennek ellenére nagyon sok érdekes dolgot lehetett
ott csinálni, csontvázakat idézni, felbérelni egy ogrét (akit én csak Józsinak
hívtam J), kutakodni. Nekem az is bejött, hogy minden egyes
karakternek kialakult azért néhány tulajdonsága, picit meg is ismertük őket,
egyiket meg külön kibontotta a történet. Megemlíteném még a pénzt is, szerintem
remekül használja a történet, szinte mindent meg lehet venni és szinte mindent
el lehet adni, de fennáll az a rizikó is, hogyha valami drága cuccot eladunk,
azt később még nagyon megbánjuk. Ezek
mind pozitívumok voltak.
Ami kevésbé: A könyv már rögtön az elején egy érdekes döntési helyzet elé
állít: elfogadjuk Milagrosnak és társának a segítségét vagy nem, esetleg be is
köpjük őket. És valójában ez a döntés kb. az egész játékot befolyásolja.
Átmegyek spoilerbe, hogy ne befolyásoljam a döntéseteket. SPOILER!!! Ha nem csatlakozunk a szökési tervükhöz vagy beköpjük
őket, akkor a kalandban az Örökszülött-vonal teljesen megszűnik. Innentől pedig
végig azt érzi az ember, hogy kalandozgat, sodródik az árral, de igazából
fogalma sincs, hogy hova tart. Nálam ez nagyon zavaró volt, e nélkül a
magasztosabb cél nélkül nekem teljesen üres a kaland. Spoiler vége! Szóval ez az egy döntés nem is egy élet-halál döntés,
hanem talán rosszabb, a teljes kaland élvezhetőség-faktorát befolyásolja
durván.
Picit
zavar engem, hogy a könyv tele van több kihasználatlan lehetőséggel. Az egyik
ezek közül a Vaskirály alacsony szerepe. Én simán kiépítettem volna arra a
szálra is egy küldetés-sorozatot, hogyha a Vaskirály bizalmát elnyerjük, akkor
az ő hatalmát erősítjük meg. Egyrészt ez kiküszöbölte volna az előző problémát,
másrészt komoly erkölcsi dilemmákat be lehetett volna építeni a kalandba, amik
mélyítették volna az egészet. A másik
hasonló dilemmám az, hogy bár felmerül, hogy az Örökszülött valóban az-e,
akinek kiadja magát, ám ez a rész nem kapott közel sem akkora hangsúlyt,
amekkora indokolt lett volna. Ha ezt a két problémát valahogy összevetjük,
simán lehetett volna egy olyan kaland, ahol az elején eldönthetjük, hogy melyik
oldalra kerülünk, de később valami erkölcsi dilemma révén ezen változtathatunk.
Ezt szerintem nem lett volna nehéz kidolgozni.
Ami még
nagyon zavar, az a romantika rész. Egyrészről totál feleslegesnek és
indokolatlannak tartom a játékkönyvekben a szerelmi szálakat, nem hoz lázba,
nem érdekel, ezeket a fejezetpontokat simán lehetett volna valami izgalmasabbra
szánni. Másrészt nekem itt eléggé komoly zavarom van a nemekkel. Eleve – bár ez
talán fordítási hiba is – Tasha képe alapján nő, ehhez képest ahogy
folyamatosan a lányokkal flörtölt, azt hittem, hogy ez egy rossz ábrázolás, és
inkább férfi, és erre utal a Katherine nevű korábbi szerelme is. Ugyanakkor a 888-as
fejezetpontba kalóznőként említik. Ez önmagában elég zavaró. De ugyanez van
Pimaszúrnál, aki kb. mindenkivel flörtöl nemtől függetlenül. Illetve amikor a
szabadulásnál az őrök elcsábítására dobunk próbát, miközben lehet csak férfi
csábítók vannak…teljes zűr. Értem én…de mitől lett ezzel több a kaland? Nem
adott hozzá semmit az egész könyvhöz, elvenni belőle viszont sikerült.
Apró
dolog, inkább csak kötekedés, de nekem nem tetszik, hogy egy elég szerencsés
dobás szükséges ahhoz, hogy Akihiro összetalálkozzon az utolsó próbájának
főellenségével, illetve kicsit ezek a próbatételek is túl randomok, ebben benne
van a csalásgenerátor effekt. Ezen az egyik haladó szabály azért picit javít.
Végül
néhány szót muszáj írnom a fordításról. Alapvetően érthető, de sajnos akadnak
benne hibák, sok helyen eléggé magyartalan kifejezések születtek. Ez utóbbi nem
túlságosan nagy gond, főleg egy ilyen hosszú mű esetén tudom tolerálni, viszont
ami zavar, hogy néhány próbánál nincs ott az érték, amit próbára kell tenni. Ez
azért eléggé gáz. Illetve ami még picit zavar, hogy a kaland hol úgy ír, mintha
mi egy a karakterek felett álló valakik lennénk (pl. Akihiro nem
engedelmeskedik), néha meg úgy, mintha az egyik ember lennénk (és nem csak az
egyéni kalandoknál, hanem máskor is). Ez azért néha elvonta a figyelmem a
lényegről.
Összegzés: Mindent egybevetve nekem bejött a kaland. A 4 ember
irányítása, a külön felszerelések, külön karakterépítés nóvum azokhoz a
könyvekhez képest, amivel eddig játszottam, ahogy a hajókázás (bár ez ebben a
kalandban kevésbé releváns) és a seregvezetés is. A karakterek nem rosszak, az
új szabályok elsőre bonyolultak, de játék közben azért jól megtanulhatók,
úgyhogy minden hibája ellenére én azért ajánlom kipróbálásra.
A
könyv megvásárolható itt.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése