Vissza a múltamba 45. – A Bíbor Úrnő árulása
Néhány
hete jelent meg a legújabb Vindgardiás könyv, a Bíbor Úrnő árulása, amely
Czicza Ádám nevéhez kötődik. Az előzetesek szerint a könyv kicsit visszatér az
old school irányba, a labirintusos játékmechanikát követi, ám mindezt egy
komolyabb történettel és stílussal próbálták feljavítani. Hogy ebből mi lett a
végén, azt hamarosan olvashatjátok. A pontozásom a szokásos, lássuk, mit ad
nekünk ez a kaland.
Történet (5): A játékkönyv története egyszerű, ám annál izgalmasabb. Egy
sikeres küldetés teljesítése után magunkra haragítjuk Varjúszárny Arruchot, aki
bosszút akar állni rajtunk. És már éppen megkínálna minket egy nyílvesszővel,
amikor egy szellőpille egy varázsalagutat varázsol elénk és egy labirintus
bejáratához teleportál. Innentől kezdődik a valódi küldetés, amelyben két
hatalmas erejű varázsló egy különleges sárkány megidézésével szeretné
elpusztítani Brilliát. Ezt kell megakadályoznunk. Noha nem teljesen szabad akaratunkból
kerülünk bele a küldetésbe, azért a világunk elpusztulása számunkra is járna
némi kedvezőtlen mellékhatással, így nem kérdés, hogy belevágunk!
Egy
labirintus-kalandból játékmechanikailag túl sok mindent nehéz kihozni,
ugyanakkor a labirintust itt remekül sikerült tartalommal megtölteni. Minden
egyes kriptánál, sírboltnál egy komplett történetet, életutat látunk egy
korábbi hősről vagy uralkodóról. Nagyon szerettem azokat a részeket, amikor
ezeket bemutatták, különösen azért, mert – bár lehet ennek a kezdeti
információhiány is oka volt – de egyáltalán nem éreztem őket erőltetettnek,
tényleg érdekelt, hogy mi történt korábban azokban a tárnákban, ahol most
vagyunk. Ezenkívül voltak nagyon érdekes helyszínek is, mint a Királyok
Kriptája, vagy a Farkasverem. De tetszenek a különböző karakterek is, mint
Ottogar, vagy Cypherix. Utóbbi egy nagyon érdekes karakter, és folyamatos
dilemmába állít minket, ha velünk van, hogy igénybe vesszük a segítségét, de
nem tudhatjuk, hogy mi lesz a következménye annak, hogy a könnyebb utat
választjuk. Vannak a kalandban vicces részek is, a tűzdongós jelenet nagyon
betalált például.
Nagyon
tetszett a könyvben a barátok gyűjtése, ami egy eléggé egyedi része a
kalandnak, de nekem bejött, az utolsó csatában szinte láttam a szemem előtt a
barátokat, akiket megszereztem.
A
szabályrendszer eléggé eltér a klasszikusoktól. A játék elején választhatunk
egy különleges képességet, ami kicsit könnyítheti a játékunkat, vagy a
harcokban, vagy a próbadobások során. A harc egy egyedi új mechanikával van,
ahol minél több kardot találunk a Végzet kockái között, annál jobban járunk.
Nekem maga az ötlet bejön, a kivitelezéssel már több problémám van, de erről
majd kicsit később. E mellett több értékünk is van, amelyekre próbadobást kell
tenni a játékban.
A
kaland végén, miután kikerülünk a labirintusból, van még egy végjáték, illetve
rögtön kettő, először a Fekete Apát, majd a Bíbor Úrnő elleni harc. És ami itt
nekem külön pozitívum, hogy két egymástól nagyon eltérő harcot sikerült
összehozni és mindkettő elég izgalmas. Szóval labirintus kaland ide vagy oda,
nagyon fantáziadús az egész történet.
Gondolkodás/szerencse (4): Kezdjük megint egy plusz ponttal: itt sem dobókocka dönt a
kezdő értékünkről, hanem – hasonlóan a Halhatatlanok játékkönyveihez –
meghatározott pontnyi extra értéket adhatunk magunknak. Annak is nagyon örülök,
hogy nem úgy lett kialakítva a könyv, hogy egyszer, ha rossz folyosóra megyünk,
akkor kampec, hanem nagyon kevés a kötelező tárgy, azok pedig olyan
csomópontokon vannak, amiket nem lehet elkerülni. Ez pedig nagyon lecsökkenti a
szerencsefaktort a könyvben. E mellett van benne pár asszociációs rejtvény is,
valamint oda kell figyelni az információkra, mert több esetben jelentős
segítséget tudnak nyújtani.
Ami
egy picit viszont zavar, azok a próbák mennyisége, nekem egy picit sok is,
illetve van pár olyan rész, ahol túlságosan nagy szerepe van egy sikeres
próbának, ami még a több segítség ellenére is eléggé nagy kísértés a csalásra.
Ami picit árnyalja a képet, hogy a játékban egyébként sok olyan tárgyat is
lehet szerezni, ami befolyásolja a dobásokat, csökkentve némiképp a szerencse
szerepét.
Nehézség (4): Nem egy könnyű kaland azért, ha az ember becsületesen le
akarja játszani. Amit éreztem, hogy nagyon nagy volt a törekvés arra, hogy egy
optimális nehézségű játék legyen, de ez egy nagyon picit félrement. Kezdem
azzal, ami jó: talán csak egyetlen olyan tárgy van, ami kötelező ahhoz, hogy ne
haljunk meg, és az sincs elrejtve a kalandon belül. A többi tárgy csak segít,
persze fontos, hogy ezekből minél többet összeszedjünk, de nem esszenciális
(illetve még egy van, ami nekem határeset, de erre majd még kitérek).
Ami
egy külön érdekessége a játéknak, hogy magukon a Végzet kockáin nem egyenlő
arányban szerepelnek a pozitív és negatív jelképek, hanem a pozitívak azért
nagyobb arányban vannak. Ezt ki is számoltam (j: jó, vagyis kard, r: rossz,
vagyis koponya):
j-j-j: |
16 |
j-j-r: |
30 |
j-r-j: |
11 |
r-j-j: |
9 |
j-r-r: |
8 |
r-j-r: |
9 |
r-r-j: |
16 |
r-r-r: |
9 |
Ebből
következik, hogy a próbáknál sem a tiszta matematikai esélyek vannak. Nézzük a konkrétumokat
százalékokban:
Végzet kockáival |
Normál kockákkal |
|
3-as érték sima |
91,7 |
87,5 |
3-as érték nehezített |
61,1 |
50 |
2-es érték sima |
76,9 |
75 |
2-es érték nehezített |
42,6 |
25 |
1-es érték sima |
60,2 |
50 |
1-es érték nehezített |
0 |
0 |
Tehát
ez a rendszer azért eléggé játékosbarát. Viszont az eltúlzott mennyiségű próba
így is kissé nehézzé teszi a kalandot. Van egy tárgy a kalandban, ami ha nem is
kötelező, de nagyon nehéz nélküle teljesíteni Spoiler!!! A Napszilánk szelence ha nincs meg, akkor vagy nem kapunk
meg egy nagy erejű varázslatot, amit csak a Mennydörgés Szerkentyű válthat ki,
vagy védtelenek maradunk a Bíbor Úrnő legerősebb varázslata ellen. E mellett
egy gyógyulástól is elbúcsúzhatunk, valamint több barát is kell Spoiler vége! Na, ennek a tárgynak –
meg az információnak, hogy hol van – a megszerzéséhez kell egy kötél, valamint
két nehezített próbadobás, illetve van egy negatív kritérium is. Viszont a két
próbadobásból mindkettő nehezített (egyik egyébként, mint megtudtam, az eredeti
kalandban normál próba volt, nem tudom, miért nehezedett), így arra, hogy
mindkettő sikerüljön kettes értékek esetén – ha nincs meg az a képesség, ami
negligálja a nehezített dobásokat – 18.15% az esély. Szerintem ez azért nem
korrekt.
A másik,
ami picit zavar, hogy bár nagyon jó ötlet Cypherix segítsége, de igazából nincs
balanszban az előnyök és a hátrányok mennyisége. SPOILER!!! Ha elfogadjuk Cypherix ajánlatát, megúszunk egy nehéz
harcot, felgyógyulunk, egy értékünk megnő, és tudjuk párszor használni a
segítségét. Cserébe 3-4 gyógyulási lehetőség elvész (néha még sebződünk is
helyette), a Napszilánk Szelencét tutira nem tudjuk megszerezni,
egyszer-egyszer kísértésbe eshetünk a démon gonoszságának, és eggyel több barátunk
lesz ugyan, de összességében kettővel több kell ahhoz képest, hogyha a
Szelencét megszereznénk. Végül pedig: ha kettőnél többször használjuk a segítségét,
akkor biztos kudarc a küldetés. Főleg ez utóbbit érzem nagyon igazságtalannak,
mert a könyv nagyon gyakran kínálja fel a lehetőséget a segítségre. De ezzel
szinte biztos, hogy a saját kudarcunkat fogjuk okozni. Én biztosan legalább 4-5-re
felemeltem volna a használható segítségek számát, vagy a barátaink számához
mértem volna már itt is, és „gonosszá válásunk” esetén az utolsó döntést tényleg
meghagytam volna döntésnek. Ez így szerintem picit inkorrekt. Spoiler vége!
Van
1-2 alternatív vég is a kalandban, amelyek közül mondjuk egyiket sem nevezném
félsikernek, mert mindegyiknél egyértelmű, hogy összességében siker vagy kudarc.
Vicces Easter Egg az Örök Börtönbe utazás lehetősége, de az is egy jó zárás,
amikor Cypherix emlékeztet minket, hogy ő még mindig itt van…
Játékélmény (4): Az átlag labirintus játékokhoz képest kiemelkedő. Picit
döcögősen indult számomra, de aztán Cypherix környékén beindul a sztori és
nagyon izgalmas kalandokon vihet át az utunk. Tetszettek a próbák a Királyok
Kriptájában, a tárgycserés játék nagyon érdekes, de egyedi a Farkasverem
fényjátéka is, és a két utolsó összecsapás is nagyon epikus lett. A végére azt
éreztem, hogy viszonylag kevés üresjárata maradt a kalandnak.
Ami
picit elvett az élményből az két dolog. Az egyik a zsoldosos-zombisereges
jelenet. Őszintén szólva, ez a fogócska nekem egyáltalán nem tetszett, nem
éreztem benne semmi izgalmat, nem is hiányzott volna, ha kimarad. Ráadásul szerintem
a kalandban betöltött helye sem jó. A menekülős szakaszokat a játékok elején
még szeretni szoktam, mert ad egy hangulatot, jelképezi az elesettségünket,
hogy sokat kell még tenni a küldetés sikere érdekében. De amikor már
felszerelkeztem, van egy csomó tárgyam, és információm, mágia is segít, akkor
nem tartom indokoltnak, hogy 4 zsoldos elől futkossak. Arról nem beszélve, hogy
a játéknak ebben a részében már lehet nálunk egy Mennydörgés Szerkentyű, ami
elvileg pont az ilyen tömeges ellenfelek ellen lett kitalálva. De a könyv a
lehetőségét sem adja meg a használatának, inkább hagyjuk, hogy elvegyék a
felszerelésünkkel együtt. Lényeg a lényeg, ha már a szerző ragaszkodott hozzá,
én biztos, hogy egy korábbi szakaszba tettem volna.
A
másik a könyvben megtalálható Végzet Kockái. Maga az ötlet jó, de ez a
kivitelezés annyira nem tetszett. Eleve nekem a kockadobásoknak van egy
hangulata, amit ez nem ad vissza, nem szeretem össze-vissza lapozgatni egy harc
miatt a könyvet. Másrészt több olyan része is van a könyvnek, ahol 5-6 pozitív
összetétel van egymás melletti oldalakon, így ha valaki ezeket megjegyzi, nem
nagyon tudja elrontani a dobást. Ez azért elég zavaró.
De
ezeket leszámítva mindenképpen egy minőségi kalandról beszélünk, amit bátran
tudok ajánlani, akár úgy is, ahogy én játszottam, hogy megtartottam a
hagyományos dobókockákat (bár azzal kicsit magunkat szívatjuk meg :) ).
Összességében: 17/20
Ezzel
nem kérdés a kaland helye magyar szerzős a toplistámon sem, ahol a 4. helyre
került, kiszorítva a TOP10-ből a Baziliszkusz árnyékát. Ezzel a lista így néz
ki:
1.
A Fenevad nyomában
2.
Gyíkbőrben
3.
Az őserők ura
4.
A Bíbor úrnő árulása
5.
Karavánkísérők
6.
A végzet prófétái
7.
Nagy Testvér Szeret
Téged
8.
Égi megbízás
9.
Viharűzők
10. Cigánylabirintus
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése