Vissza a múltamba 42. – A Baziliszkusz árnyéka
A Delta
Vision kiadásában megjelent a második lapozgatós könyv, amely a Baziliszkusz
árnyéka címet viseli. Az első rész nekem alapvetően tetszett, de voltak kritikáim,
kíváncsi voltam, hogy vajon mi változott, mennyiben másfajta ez a könyv, mint
az első. Lássuk, hogy sikerült! A hosszabb könyvekre vonatkozó pontozásomat
fogom ezúttal is használni.
Történet (2): A Zhilar Birodalmat veszély fenyegeti. Egy áruló szekta, a
Hátrahagyottak gyermekei célként tűzték ki, hogy eljussanak az Ősforráshoz, Nourus
erejének legtisztább megtestesüléséhez. Annak pedig beláthatatlan
következményei vannak, ha ez megtörténik. Ezért meg kell akadályozni őket a
tervükben. A Hátrahagyottak gyermekeit egy Utód vezeti, aki az egésznek a
mentális és morális irányítója. Amennyiben őt sikerülne legyőzni, gyakorlatilag
az egész szektát el lehetne pusztítani. Ezért hát megbíznak minket, hogy ezt
tegyük meg. A leszámolás helyszíne Üllőfény bányavárosa, ameddig gond nélkül
eljutunk, ám ott támadás ér minket, melynek következtében, elájulunk és bár
életben maradunk (why???), a páncélunk megsérül, a manakardunk megsérül, és a
sisakunk drágaköve is leesik, amit meg kell találni. Így a történet java része
arról szól, hogy megjavítsuk a felszerelésünket, hogy ezáltal felkészüljünk a
végső összecsapásra.
Őszinte
leszek: ez a történet minden létező negatív sztereotípiát megjelenít a
játékkönyvek története kapcsán. Adott egy csapat, akit a helyett, hogy egy
sereggel mennénk oda, egy emberrel akarunk legyakni. Adott egy hely, ahol – bár
ellenséges terület – de mit ad Isten, minden rendelkezésre, ami kell a tropára
ment mágikus eszközök megjavítására. Ráadásul engem külön zavar, hogyha már
arra épül a történet, hogy a mágikus eszközeinket javítsuk meg, akkor legyen
már komoly súlya ezeknek az eszközöknek a végső harcban. Itt azt érzem, hogy
majdhogynem teljesen feleslegesek. Persze fontos, hogy megjavíttassuk őket, de
nem magukért a tárgyakért, hanem, hogy a különböző helyeken olyan eszközöket
találjunk, amik még hasznosabbak lesznek a végső harc során. Tehát valahogy a
történet vége éppen a tárgyakról veszi el a hangsúlyt. Ez azért eléggé furcsa.
A
kaland megírása azért jobb, annak örülök, hogy a három helyszín szépen
elkülönül egymástól, de ezen belül is van pár logikai bukfenc. Az egyik az,
hogy elvileg, ha itt nem sérülne meg a páncélunk, akkor rögtön mennénk a végső
csatára az Utóddal. Ehhez képest a játék elején egyetlen varázslatunk van egy
varázstudó ellenféllel szemben, a többit ott a kaland közben tanulhatjuk meg. Magyarul,
ha nem sérülnének meg a cuccaink, valószínűleg elbukjuk a küldetést. Jó,
persze, nyilván van némi szőrszálhasogatás is ezekbe, de amikor ennyire
egyszerre van jelen minden ilyesmi, az azért fokozza a hatást.
Még
egy dologra muszáj fókuszálnom, és ez a hárfás szoba. Átmegyek spoilerbe, hogy
ne lőjem le a poént SPOILER!!! ahol próbálkoztak egy olyan mechanika
beépítésével (hasonló volt egyébként az előző könyvben is), hogy írjuk fel mit
csinálunk és a következő oldalon mindegyikről kiderül, hogy jó-e vagy rossz. Ez
alapból szerintem nem egy rossz elgondolás, de itt bejött egy időtényező is,
hogy bizonyos idő után kidob minket a szellem (aminek egyébként nincs semmi
következménye, ezért nem is értem, miért kellett ide). Ez viszont így logikátlan,
hogy lehet, három, de lehet, hogy 6 dolgot kutattunk át, mielőtt megérkezik. Ennél
a résznél igenis rá kellett volna szánni a fejezetpontokat, hogy mindegyik
kutatás külön fejezet és 3 után jön a kidobás. Spoiler
vége! Ezzel párhuzamosan viszont nekem nem tetszett, hogy visszatért a régi
„jó” fejezetpont-pazarlás, hogy egy vesztes csata után külön el kell lapozni
egy halálpontra. Ez az előző kalandban az izgalmas halál-leírások miatt még
tetszett is, itt azonban feleslegesnek éreztem. Ahogy néha a győztes leírások
részletezésénél is volt ilyen érzésem.
Hogy
valami pozitívat is mondjak a végére: továbbra is nagyon tetszik, ahogyan az
alapértékeket meghatározzuk, jók a varázslatok, a kasztok, a kis
háttértörténet, ami a karakterünket színesíti. Annak is örülök, hogy picit a
varázslatok is változtak az első kalandhoz képest, kicsit a kasztok képességei
is, a történetek pedig teljesen újak lettek és a hozzájuk köthető
felszerelések/képességek is (bár azt megjegyzem, hogy szerintem a kísérletes
képesség az nagyon gyenge, szinte sosem éri meg használni, gyakorlatilag csak
közvetlen életmentésnél jutna eszembe).
Gondolkodás/szerencse (4): E téren szerintem nagyon jó irányba ment el a játék. Nagyon
tetszett már legutóbb is a varázslatok harcban történő felhasználása, de az
első kalandban a csökkenő elmepontok ezt nagyon erősen korlátozták. Itt most
végre volt lehetőségem ezt úgy igazán kihasználni ezt, és ezáltal a taktikainak
érezve még a kockadobásos csatákat is. E mellett vannak benne rejtvények, van
olyan információ, amire oda kell figyelni, a szerkezet működésbe hozása is egy
nem túl nehéz, de azért izgalmas agytorna, és az is tetszik, hogy van olyan szituáció,
ahol egy később fontosabb tárgyat el lehet kótyavetyélni. Ravasz, taktikus
könyv, nekem tetszik. Ami picit zavar benne, az egyrészt az, hogy azzal, hogy
jópár varázslathoz elmepróba kell, meg néha a harcok közben másfajta próbákat
is kell tenni, picit megnöveli a kockadobások számát. A másik pedig, ami nekem
kicsit sok, az a sérült mágiatartály. Persze lehet ez azért van, mert én is
felrobbantam vele :), de ez egy nagy csalásgenerátor. Viszont ami nagyobb baj,
hogy ezt a szabályt, hogy a fejezetpontok utolsó száma alapján kell dobni,
nekem picit olyan szempontból kellemetlen, hogy itt ha a játékos figyelme a
vége felé lankad, akkor egyszerűen elfelejti ezt, akkor is, ha egyébként nem
akarna csalni. Én itt – ha már ragaszkodunk ehhez a dobáláshoz – vagy egy olyan
szabályt használtam volna, hogy pl. harcok közben robbanhat fel (ami
életszerű), vagy egy olyan mini-illusztrációval is meg lehetett volna oldani,
mint a Salamonis titka disznói. De ezt leszámítva azért nagyon rendben volt a
kaland ebből a szempontból.
Nehézség (4): A legutóbbi kalandnál azt írtam, hogy ha valaki csak
átlapozza, akkor nagyon könnyű, de ha becsülettel lejátssza kockával, akkor nem
egyszerű. Simán átlapozva ez se nehéz, de ez igazán nem para akkor sem, hogyha
becsülettel játsszuk le. Eléggé könnyű lett, talán kicsit könnyebb is, mint
kellene. Azonnali halálmező szinte alig-alig van, kötelező tárgy egyáltalán
nincs, még ha valamelyik cuccunkat nem tudjuk megjavítani, akkor sem
reménytelen a küldetés. Az igazi kihívás az utolsó ellenfél, akinek azért nem
gyenge értékei vannak, a maga kis 11/30-ával. Ez azért nagy kihívás, mert a
reálisan a küldetésünket 9 kecsességgel kezdjük, mert a 8 szerintem a legtöbb
embernek kevés lesz, ha viszont 10-re emeljük, akkor a többi értékünkön már
alig tudunk emelni. Tehát igazából az a feladatunk, hogy a döntő csatára minimum
11-re, de inkább 12-re növeljük a kecsesség pontunkat. Ez azért nem
reménytelen, van egy varázsfegyver, ami ebben segít, van egy gyorsító ital, van
egy varázslat, illetve nekem az a szerencsém is megvolt, hogy a vérebek
kasztjába kerültem, ami alapból növeli eggyel ezt az értékünket.
És
itt jön az a rész, amiről az elején beszéltem, de akkor itt picit részletezem. Az
utolsó csata nem csak egy sima harc, hanem az Utód különböző trükkökkel
nehezíti meg az életünket. Először a mágikus kisugárzása tehet kárt bennünk, és
ha nincs megszerelve a páncélunk, akkor még nagyobbat. A bajom csak az ezzel,
hogy megfelelő mennyiségű elmeponttal ez amúgy is minimális sebzés, így túl
nagy jelentősége nincs. Utána illúzióval támad minket, amit a kristályunkkal
semlegesíthetünk. Na, ez mondjuk tényleg fontos, az illúzió elég nagy előnyt ad
a harcban, a kristály meg más helyeken is jól hasznosítható. A végén meg
védőmágiával csökkenti a sebzésünk, de a manakardra ez nem hat. Ugyanakkor
őszinte leszek: elő sem vettem a manakardom erre a harcra. Úgy éreztem, hogy – mínusz
egy sebzés ide vagy oda – még mindig többet érek a Mertans penge +1 kecsességével
és a mágiáimmal. Szóval egy szó mint száz, azt éreztem a kalandban, hogy sokkal
fontosabb néhány fontos tárgyat megszerezni, mint a sérült eszközeinket
megjavítani.
De
ezt az egy dolgot leszámítva – ami azért elsősorban történeti probléma – nekem tetszett,
hogy a kaland nem akar minket minden áron kinyírni. Ahogy az is érződött, hogy
vagy le lett játszva a könyv alapból, vagy jól átgondolták az értékeket, mert
abszolute teljesíthető így is a játék. Annak meg külön örülök, hogy az elmepontokat
mind a funkciójuk, mind az elvesztésének a lehetősége terén sokkal inkább
sikerült rendbe rakni.
Játékélmény (5): Örök talány nekem ez a könyv. Magam sem értem, hogy egy
ilyen gagyi háttértörténetből hogyan kerekedhet egy ennyire jó kaland. Mégis
azt éreztem, hogy az első pillanatától az utolsóig engem le tudott kötni,
minden percét élveztem. Annak a nagyon rossz szerelős alaptörténetnek nagyon
nagy játéktechnikai előnye, hogy ezáltal mindent be lehet járni, az egész
kalandot átélni, így a könyv méretéhez képest kimondottan hosszú a játék. Tetszik
az, hogy ezúttal van funkciója annak, hogy az elején milyen alkasztba kerülünk
és milyen a múltbéli történetünk, 1-2 extra kalandot is jelenthet mindez. Tetszik,
hogy a varázslatok révén a csaták is részben taktikai játékká alakulnak, ahogy
bejön a gép működésbe hozásának folyamata, de az üldözős jelenet is.
Amin
talán picit lehetett volna javítani, az a végső csata, mondom ezt úgy, hogy
amúgy nekem teljesen rendben van, hogy egy az átlagnál összetettebb csata
jelenti a végső összecsapást. Csak kicsit gyors volt nekem ez az odamegyek,
lekardozom, aztán hazajövök sztori, picit jobban fel lehetett volna vezetni a
végső csatát, vagy a győzelem után lehetett volna még egy utolsó kihívás. De
összességében ez nem volt annyira zavaró, hogy emiatt pontot vonjak le. Érdekes
élmény volt ez az első kalandhoz képest, mert ott azt éreztem, hogy egy
fantasztikus történetből sikerült csinálni egy középszerű játékot, itt meg egy
kifejezetten rossz alaptörténetből egy több mint korrekt játékot. De ha
játékkönyvekről beszélünk, akkor nálam ez minőségi ugrás. Legközelebb meg
reméljük mindkettő rendben lesz!
Összességében:
15/20
A
könyv megvásárolható a Delta Vision kiadó oldalán meg a viszonteladóknál.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése