A pilóták rangsora a 2019-es Formula 1-es szezonban, 2. rész
Néhány
nappal ezelőtti cikkemet folytatva most következzen az idei Formula 1-es szezon
szubjektív élmezőnye. Nem volt könnyű a rangsort kialakítani, hiszen a
versenyzők között újoncok és rutinos pilóták, top- és kiscsapatok versenyzői
egyaránt fellelhetők, sőt, még visszatérő és szezon közben autót váltó pilótát
is találunk. De lássuk, mi lett nálam a végeredmény.
10. Daniil Kvyat
Tavaly
már azt hittük, hogy az orosz versenyző Forma 1-es pályafutásának vége, idén
azonban ismét lehetőséget kapott a királykategóriában, amit meg is hálált. Az
még nem akkora szó, hogy újonc csapattársát a szezon első felében viszonylag
simán verte, az már annál inkább, hogy amikor lehetősége volt rá, stabilan
hozta a pontokat. A kicsit balszerencsés szezonkezdet után az 5. és 11. futam
között 5 alkalommal szerzett pontot, egyszer dobogóra állt, ami szerintem a
kiscsapatok dobogós helyei között messze a legértékesebb (ezen a pályán a
legjobb pilóták közül is többen hibáztak). Ami egy kicsit elbizonytalanít, az
az, hogy miután megkapta csapattársnak a rutinosabb Pierre Gaslyt, őt már nem
tudta legyőzni futamokon sem, időmérőkön meg nagyon látványosan kikapott tőle
(a mindkettejük által befejezett edzésekből 6-1 Gaslynak). Mindezek ellenére úgy
gondoltam, hogy a stabil teljesítménye és kiemelkedő dobogós helye alapján
mindenképp a mezőny első felében van helye.
9. Daniel Ricciardo
Nehéz
megítélni Ric idei teljesítményét. Azt gondolom, hogy a szezon előtt a
legtöbben arra számítottak, hogy a „Formula 1,5” világbajnoka ő lesz. Talán ő
tűnt a nem élversenyzők közül a legerősebb pilótának, és a Renault nézett ki a
legjobb kocsinak is. Ez azonban nem történt meg, amire a McLaren erősödése
mellett az is magyarázat, hogy Ricciardonak nagyon sok kiesése volt részint a
technika miatt, de ő maga is többet hibázott. Talán a hátsó mezőnyben
türelmetlenné vált, vagy azok a manőverek, amik a stabil Red Bullal
működőképesek voltak, egy Renaultval már neccesebbek. Mindazonáltal leírni nem
szabad, mert az élcsapatok pilótáit nem figyelembe véve a 2. helyen végzett a
szezonban, a csapattársát pedig stabilan verte (ezeket az adatokat már az előző
cikkben Hülkenbergnél leírtam) és amikor működött a Renault, akkor azért
masszív pontszerző helyeket hozott, az olasz nagydíj negyedik helye meg
kifejezetten szép eredmény tőle. Szóval leírni semmiképp sem írható le, annak
ellenére sem, hogy előzetesen talán jobb eredményt vártunk tőle.
8. Alexander Albon
Talán
ez egy kicsit meglepő eredmény lesz, lehet, hogy sokan előbbre várták. Azt
beismerem, hogy amit egy újonc pilótától elvárunk, azt maradéktalanul
teljesítette. Nem kapott ki látványosan a csapattársaitól, volt pár kimagasló
versenye (főleg a Kínai Nagydíj, ahol utolsó helyről indulva szerzett pontot),
és bebizonyította, hogy nem ijed meg, hogyha előzésekkel kell pozíciókat
szerezni. De akkor miért nincs előrébb? Leginkább azért, mert mindkét
csapattársa ellen vereséget szenvedett, Kvyat versenyeken 6-3-ra verte,
Verstappen kapcsán meg ugyanaz igaz rá, mint Gaslyra, hogy csak akkor tudta
megverni, ha csapattársa hibázott vagy technikai problémái voltak. Azért ha a
pontjait nézzük, ő Verstappen egységeinek 78%-át szerezte meg, ez Gasly 31%-hoz
képest hatalmas előrelépés (igaz, ebben az is benne van, hogy Verstappen
hibázásai és nullázásai a szezon második felére tolódtak). Ezenkívül bár a
dobogós helyet ő sem szerezte meg, erre Brazíliában minden esélye megvolt és
csak Hamilton közbenjárása révén nem sikerült. Összességében tehát újoncként
abszolute helytállt Kvyat ellen, majd miután átült a Red Bullba, Verstappen
ellen is. Ez elsőre bőven jó, de a második szezonjában már több kell majd.
7. Lando Norris
A
mellett, hogy a szezon elején a mémgyárak arról vitatkoztak, hogy vajon
gyorsabb-e a szélárnyékánál, azért be kell látni, hogy a tavalyi év előtt
mindenki lesajnálta a McLarent, hogy se rendes motorjuk, se rendes kasztnijuk,
és Alonso távozásával rendes pilótájuk sincs, a legtöbb helyen 6-8. helyre
tippelték őket idén. Ehhez képest nem várt fejlődés és nagyon stabil eredmények
jellemezték a wokingiak idei munkáját, amiben Norrisnak is szerepe volt. Főleg
a szezon második felére igazán elkapta a fonalat és bejelentkezett a stabil
pontszerző helyekért. Ezenkívül nem egyszer bebizonyította, hogy nem ijed meg,
ha merész manővereket kell kivitelezni (ez mondjuk Albonra is igaz).
Csapattársával összehasonlítva már kicsit rosszabb a mérleg, a 96-49-es arány
nem túl jó, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy időmérőkön közel azonos
teljesítmény nyújtott, mint Sainz és a mindkettejük által teljesített futamokon
is 8-4-es vereséget szenvedett csak, ami azért nem vállalhatatlan, főleg úgy
nem, hogy a két pilóta közül egyértelműen Lando volt a pechesebb versenyző. És
azért az sem elhanyagolható tényező, hogyha Albont nem ültetik át a Red Bullba,
szinte biztos ő lett volna az év újonca (a közönség szerint így is ő lett és
szerintem is). Mindez elsőéves versenyzőként kiváló.
6. Kimi Raikkönen
Jár a
pacsi az öregnek, az tény. Amikor kiderült a tavalyi szezon végén, hogy nem
vonul vissza, hanem eltölt még 2 évet egykori nevelőcsapatánál, sokaktól
lehetett hallani, hogy ez felesleges, már elvesztette motivációját. Ehhez
képest mintha kivirágzott volna az új autóban. Főleg a szezon elején voltak
látványos előzései, kiemelkedő futamai. A legdurvább statisztika erre az, hogy
a Magyar Nagydíjig bezáróan a 12 futamból 8-szor tudott pontot szerezni (és a 4
kivételből is az egyiken pontszerző helyen ért célba, de utólag kizárták). A
szezon második fele már nem sikerült neki olyan jól, de ez leginkább az
autójának tudható be, a csapattársát ekkor is sikerült stabilan vernie. Egyedül
a nyári szünet utáni 2-3 futamot lehet neki felróni, ott azért több hibája volt
és Giovinazzi be tudott gyűjteni pár pontot, miközben ő semmit. De mindent
egybevetve így is nagyon stabil és eredményes szezont futott, szerintem
várakozáson felülit.
5. Charles Leclerc
Talán
most okoztam némi meglepetést (és még fogok is biztosan), mert a legtöbb
szavazáson és véleményben a monacoi dobogós, vagy legalábbis TOP4-es pilóta. Én
egy picit óvatosabb lennék vele. Ami biztos, hogy óriási tettet hajtott végre,
hiszen 2. évében úgy tudta megverni a Ferrarinál már nagyon rutinos Sebastian
Vettelt, hogy deklaráltan 2. számú pilótának hozták, vagy legalábbis ebben az
évben még ezt a sorsot szánták neki. Ehhez képest már a szezon közben
látszódott, hogy ennyivel nem éri be, és a nyári szünet után már sokkal inkább
úgy tűnt, hogy a csapat őt támogatja. Egy ilyen helyzetet elérni kétségkívül
nagy teljesítmény. De akkor miért nincs még előrébb? Azt gondolom, hogyha
Vettelnél felróttam, hogy sokat hibázott, akkor ez bizony jellemző Leclercre
is, elég a bakui időmérőre gondolni, vagy a német nagydíjon elkövetett
hibájára, de azért a brazil kettős ütközésben is volt némi felelőssége, még
akkor is, ha szerintem az elsősorban Vettel sara. Valamint az agyonsajnált
Vettelt azért összességében nem túl sok ponttal tudta megverni, futamokon pedig
még mindig a német tűnt kicsit meggyőzőbbnek. Szubjektív mércével, az
elvárásokat figyelembe véve nagyot ment tehát a Ferrari új versenyzője, de
objektíve azért neki sem volt tökéletes szezonja.
4. Sergio Perez
Kimi
mellett a szezon másik szürke gyémántja szerintem, ami kezdetben nem nagyon
realizálódott, ugyanis a Racing Point nem várt módon gyenge első félidőt futott
(bár ekkor is volt egy zsinórban hármas pontszerzése). De onnantól, hogy a
kocsi elkezdett működni, vele is ugyanez történt. Az utolsó 9 futamból a
szingapúri kiesését kivéve minden alkalommal pontot szerzett, mialatt
csapattársának ez összesen kétszer sikerült, ez nagyon nagy különbség.
Összességében időmérőkön és versenyeken is nagyon stabilan verte Strollt, és
megszerezte a Formula 1,5 harmadik helyét egy olyan kocsival, ami csak a
konstruktőri hetedik helyre volt elég. Mindez szerintem ha nem is látványos, de
mindenképp kiemelkedő.
3. Lewis Hamilton
Nagyon
nehéz egy ilyen helyzetben bárkit értékelni, ugyanis talán ez volt Hamilton 2.
olyan bajnoki szezonja, ahol a szezon első harmadának végén már egyértelmű
volt, hogy itt senki nem fogja őt legyőzni. A többi csapat autója (meg a
Ferrari stratégiája) jóval gyengébb volt, és Bottas sem volt képes hosszú távon
hozni az ő szintjét. Ennek megfelelően nagyon magabiztosan zárta a szezon első
részét, 8/12-t hozott győzelmek terén. Ugyanakkor a teljes igazsághoz
hozzátartozik, hogy a szezon második felében már csak 3 futamot tudott
megnyerni (amiből az egyik nem kis szerencse volt), és valahogy úgy tűnt,
mintha nem harapna annyira. Ezenfelül az évben volt 2 nagyon gyenge futama
(Németország és Brazília), tőle szokatlan hibákkal. Ugyanakkor azt is látni
kell, hogy tetemes előnynél már egy pilótának arra kell elsősorban figyelnie,
hogy a pontokat stabilan hozva beossza az előnyét, nem szabad rizikós
manőverekbe kezdenie. És ezt Hamilton tökéletesen csinálta. Nem volt egy
látványos, küzdelmes szezonja, viszont cserébe szinte mindenhol kihozta azt,
amire éppen szüksége volt. Ha nagyon őszinte akarok lenni, akkor azt
mondhatnám, hogy Hamilton idén csak annyit adott ki magából, ami a világbajnoki
címének és renoméjának megvédéséhez szükséges volt. Nem ez
volt sem a legjobb szezonja, sem a legnagyobb küzdelme, de tökéletesen hozta az
elvárt szintet.
2. Max Verstappen
2
szempont számított fokozottan az én értékelésemben. Az egyik, hogy egy pilóta
képes-e olyan ellenfeleket legyőzni, akiknek erősebb a technikájuk, másik, hogy
mire képes a csapattársai ellen. Verstappen mindkettőből jelesre vizsgázott.
Egyrészről mindkét Ferrarit meg tudta verni, és így a bajnoki 3. hely az övé
lett, másrészről egyetlen olyan futamot sem tudnék mondani, ahol a csapattársa
nyers tempóval megverte volna őt. Ez a 2 adat pedig szerintem önmagáért beszél.
Érdekes, hogy Hamiltonhoz hasonlóan nála is azt éreztem hogy a szezon első
részében gyakorlatilag tökéletes versenyeket futott, és már-már az volt a
véleményem, hogy teljesen levetkőzte a múltbéli hibáit. A második részében
azonban megint volt könnyelmű rajt utáni balesete, túl merész előzési
kísérlete, kicsit megint a régi Verstappent láttam. Mindazonáltal nála ki merem
jelenteni, hogy ez volt eddigi pályafutása legerősebb szezonja.
1. Carlos Sainz Jr.
No,
szerintem itt most jó nagy meglepetést okoztam sokaknak. Tényleg a „Formula 1,5
bajnoka” lenne a szezon idei legjobbja? Szerintem igen. Az előző szempontok
szerint értékelve: Sainz nem csak legyőzte, hanem konkrétan rommá verte a
középmezőnyt. Azok a pilóták közül, akik egy futamot sem teljesítettek TOP autóban,
minimum 42 pontot vert rá, vagyis átlagban futamonként kettőt, ez a
középmezőnyben nagyon soknak számít. Ráadásul mindkét olyan pilótát képes volt
legyőzni, aki egy fél szezont a Red Bullban töltött. Ezek közül a versenyzők
közül már egy megverésére azt gondolnám, hogy nagy fegyvertény lett volna, a
kettőért meg tényleg fejet kell hajtani. A másik pedig a csapatépítő oldala.
Sokan mondták azt, hogy összeroppanhat a súly alatt, ami rá fog nehezedni,
hiszen Alonso helyére ül, képtelenség, hogy hozza azt a szintet, amit spanyol
honfitársa. Ehhez képest ugyanaz a stabilitás jellemezte, ami a kétszeres
világbajnokot, viszont mindez nem állandó elégedetlenséggel, kritikával
fűszerezve, hanem hálás volt, örült minden sikernek, és rendszerint elismerően
beszélt a csapatáról. A McLaren háza táján mintha a csapatmorál megerősödött
volna, és ebben neki elévülhetetlen szerepe van. Az pedig, hogy Brazíliában az
utolsó helyről ért fel a dobogóra, szerintem semmilyen kommentárt nem igényel!
Hölgyeim és Uraim, nincs más hátra, mint fejet hajtani Carlos idei szenzációs
teljesítménye előtt, mert nagyon megérdemli!
Remélem
mindenki élvezte az elemzésemet. Természetesen mindez szubjektív vélemény, nem
szentírás, így bárkinek lehet más álláspontja. Ha ez így van, nyugodtan írd meg
kommentben!
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése