9 ok, amiért haragszom a(z új) Nemzeti Konzultációra
Nemrégiben
kiderült, hogy újabb Nemzeti konzultáció jelenik meg, és bizony a legkevésbé
sem fogadtam örömmel a hírt, különösen, amikor megtudtam, hogy milyen témákat
vesznek elő. Gyöngyöspata, börtönbiznisz, feltételes szabadságra
bocsátás...egyik sem olyan téma, amiből bármikor Nemzeti Konzultációt tartanék.
Bár ha jobban belegondolok, leginkább semmiből nem tartanék Nemzeti
Konzultációt, vagy legalábbis nem a jelenlegi formájában. Miért gondolom ezt?
Erről fog szólni a következő cikkem. Alapvetően az általános problémákról fogok
beszélni, de igyekszem szót ejteni néhány konkrétumról is. És ha már tudjuk,
hogy márciusban 9 kérdés lesz, én is 9 pontban sorolom fel a saját érveimet a
Konzultáció ellen.
1.
Semmilyen jogi relevanciája nincs
Úgy
gondolom minden probléma közül ez a leginkább kiemelendő. Ellentétben mondjuk a
népszavazással, aminek jogi értelemben kötőereje van, ez semmilyen kötelezettséget nem ró a
hatalomra. Szóval feltehetjük a kérdést, miért kell ez egyáltalán? Erre lehet
egy magyarázat, hogy nem akarnak a 2/3-dal visszaélni, és egyfajta
visszajelzést szeretnének a lakosságtól. Csakhogy ez sem tűnik túl hitelesnek
annak a törvényalkotási dömpingnek a tükrében, ami az elmúlt időszakot
jellemezte. Illetőleg ha csak ez lenne a cél, akkor a 2-9. pontban szereplő
problémák sem jelentek volna meg. De ezekről majd később, egyelőre elég levonni
azt a következtetést, hogy így tényleg nincs semmi jelentősége azon túl, hogy
lehet lobogtatni az eredményeket ilyen vagy olyan politikai célból.
2.
Nem véleménynyilvánítás, hanem propaganda
Szögezzük
le: Az első két konzultációnál ezt még nem éreztem annyira, azóta viszont
állandó jelleggel megfigyelhető, hogy folyamatosan azok a problémák merülnek
fel, amik a kormánypolitikában is igen jelentős szerepet kapnak. Ezzel még
önmagában nem is lenne baj, hiszen az aktuális témákról kell megkérdezni az
embereket. Viszont talán célszerű lenne még az előtt ezt megtenni, hogy a
kormány több hónapon keresztül kommunikálja az álláspontját. Ráadásul az
egészet gyakran megtámogatják jónéhány óriásplakáttal, társadalmi célú
reklámmal, amelyen nem csak a kitöltés fontosságát hangsúlyozzák, hanem (nem is
annyira) burkoltan meghatározzák a saját álláspontjukat. Ez innentől nem
vélemény-felmérés, hanem politikai akció. További probléma, hogy az aktuális
témák közül is csak azok kerülnek terítékre, amiben eleve a közvélemény
egyetértése várható, tehát még kevesebb a rizikó a kérdés feltevésére. Engem
például nagyon érdekelne az emberek véleménye arról, hogy mennyire tartják a
magyar közbeszerzéseket tisztességesnek, vagy arról, hogy indokolt-e csak azért
törvényt módosítani, hogy egy újonnan megválasztott polgármester a titulusa
mellett még orvosként is tudjon tevékenykedni. De érdekes módon ezek nem nagyon
kerülnek be a konzultációs kérdések közé…talán nem véletlenül.
3.
Manipulatív kérdés-megfogalmazás, objektív hazugságok
Már a
legelső Konzultációt azzal a kritikával illette az ELTE Társadalomtudományi
Kara, hogy rengeteg kérdés szinte sugalmazza a választ. A helyzet azóta nemhogy
javult volna, de jelentősen romlott. Ezek mélypontját egyértelműen a Brüsszel-ellenes
és STOP Soros konzultációk tették meg. Egy egyszerű példával: „A Soros-terv alapján Brüsszelnek arra
kellene köteleznie minden tagállamot, így Magyarországot is, hogy minden
bevándorlónak fizessen 9 millió forint állami segély”. Az utána lévő
szövegben kifejti, hogy ez adóemelésekkel, illetőleg a mezőgazdasági
támogatások csökkentésével fog járni. Aztán megkérdezi, hogy ezzel
egyetértünk-e? Nyilván erre a kérdésre nem adható más válasz, minthogy nem
értünk vele egyet. Arról az apróságról viszont „megfeledkezik” a Konzultáció,
hogy amikor ezt a levelet kiküldték, már maga Soros György is régen revidiálta
a fenti elképzelését és belátta, hogy nem megfelelő megoldás. Tehát
megszavaztattak velünk egy olyan kérdést, ami már rég eldőlt, hogy nem fog
megvalósulni. Egy enyhébb, de szintén manipulatív megoldás volt, amikor egy
eldöntendő kérdés esetén az egyik oldal érveit felsorolták, a másikhoz meg
annyit írtak, hogy „van aki ezzel nem ért egyet”. Ez szintén nem helyes, mert
azt a látszatot kelti, hogy a másik oldalnak nincsenek valódi érvei. Egy
harmadik, nagyon tipikus manipulatív kérdésfeltételi mód, hogy arra a kérdésre
gyakorlatilag nem lehet, csak egyféleképpen felelni. Tipikus példája ennek a
legutóbbi Konzultáció több kérdése. Például az a kérdés, hogy „Egyetért-e
Ön azzal, hogy a fiatal házaspároknak támogatást kell adni az önálló
életkezdéshez?” Erre az ember nem mond nemet. De ha a kormány
koncepciója pl. az, hogy az egészségügyre fordított pénz rovására teszi ezt,
akkor már nem biztos, hogy mindenki elfogadná, aki igenre szavazott. Így a
megfogalmazott kérdésnek ebben a formában semmi értelme nincs. Amíg nem sikerül
rendesen megfogalmazott kérdéseket feltenni, addig az egész konzultáció
valójában semmit nem ér.
4.
Az ellenzék nem vesz részt a kampányban
Ez
nem kéne, hogy a konzultáció hibája legyen, de a 3. pont igen jelentősen
befolyásolja. Mit csináljon az ellenzék? Kampányolna a kormány mellett? Nyilván
nem fog, nem mellesleg ők is látják azokat a hibákat, amiket én. Ellene megy?
Már jönne is a propaganda, hogy – az előző példából kiindulva – az ellenzék a
családtámogatás ellen van. Egy dolgot tehetnek: bele se szólnak. Ez viszont azt
is jelenti, hogy az ellenzéki szavazók nem töltik ki legtöbbször a kérdőíveket
(ahogy erre vonatkozóan idén ki is alakult egy spontán akció is). Innentől az
egész súlytalanná válik, maximum a beküldött kérdőívek száma adhat egy
visszajelzést.
5.
Ellenőrizhetetlen eredmények
Előző
gondolatot folytatva, mennyien is töltik ki a Konzultációs ívet? A helyzet az,
hogy ezt biztosra sosem tudhatjuk. Eleve nem egy független szervezet ellenőrzi,
ez már önmagában véve nem oké (korábban is volt abból gond, hogy ellenzéki
képviselők nem tudták megnézni a konzultációs kérdőíveket). De még ha
feltételezzük is, hogy e téren minden becsületes volt: honnan tudjuk, hogy
valaki nem töltött ki kettőt vagy többet? Hiszen nincs névjegyzék, amivel ezt
meg lehetne előzni. Honnan tudjuk, hogy valaki nem kezdi el fénymásolni a
biztonsági elemekkel el nem látott íveket? Az elektronikus beküldés meg még
érdekesebb. Az oké, hogy ugyanazzal az e-mail címmel nem lehet beküldeni 2
ívet. Azonban egy korábbi konzultációval próbálkoztam azzal, hogy nem létező
e-mail címet használok, és úgy engedte beküldeni. Ez persze egy javítható hiba,
de a fentiekből következik, hogy biztosan sosem lehet tudni, mennyi a beküldött
kérdőívek száma.
6.
Léteznek szakmai kérdések…
Nem
véletlen, hogy egy népszavazást sem lehet bármiről tartani, vannak szigorú
szabályok ezek korlátozására. A Konzultációs kérdések közül sok olyan van,
amiről eleve nem lehetne népszavazást tartani, mert valamelyik kritériumba
beleütközik. A nagyobb gond azonban az, hogy olyan kérdések is vannak bennük,
ami eleve valamiféle szakértelmet igényel. És attól még, hogy ezek a kérdések
érdekelhetik a közvéleményt, még nem azt jelenti, hogy a véleményére is adni
kell. Nem kérdezzük meg pl. az emberektől, hogy mennyi adót akarnak fizetni,
mert nyilván leginkább semennyit nem akarnak, csak épp csődbe menne az állam,
ha ez megvalósulna. Ugyanígy nem a laikus ember dönti el, hogy egy orvos milyen
irányból vágja fel műtét során a beteget. Ha ezek vitán felül egyértelmű
kérdések, akkor miért tartunk konzultációt arról, hogy független bíróságok
milyen ítéleteket hoznak? Ez épp annyira szakmai kérdés, mint az előzőekben
felsoroltak.
7.
Gyűlöletkeltés reális veszélye
Sajnos
a gyűlöletkampány nem áll távol a jelenlegi kormánypolitikától, de azért annyit
megtesznek, hogy nem közvetlenül Orbán Viktor mondja ki ezeket, hanem általában
kiadják Bayer Zsoltnak, vagy valamelyik szennylapuknak. Azonban ez a Konzultáció
most minimum két olyan célcsoportot fog érinteni, akikkel szemben az emberek
ellenérzése erős: az elítéltekkel, és a romákkal kapcsolatban. Ha ezek a
kérdések úgy lesznek megfogalmazva, mint a korábbi Brüsszeles és Sorosos kérdések,
akkor akár ideológiát is szolgálhatnak ellenük elkövetett bűncselekményekhez.
Nem véletlen, hogy pszichológusok nagy számban tiltakoznak az új Konzultáció
ellen. Egy régi szlogennel élve: Ez veszélyes.
8.
A demokrácia illúzióját adja
A
Nemzeti Konzultációk azt a látszatot keltik, hogy az embereknek sokkal több
ügybe van joguk beleszólni, mint korábban. A valóság ezzel szemben a következő:
- 2010 óta az Actio Popularis, vagyis az utólagos normakontroll kezdeményezésének bármely állampolgár általi lehetősége az Alkotmánybíróságnál megszűnt létezni.
- A népszavazásokra vonatkozó szabályok szigorodtak.
- A népszavazás eredményességhez korábban minimum 75%-os támogatás esetén elég volt 25%-os részvétel, most már kötelező az 50%.
- Az országos népi kezdeményezés jogintézménye megszűnt.
Ezek
egyike sem a nép döntését elősegítő intézkedés volt. Az eredmény számokkal is
igazolható: az elmúlt 10 évben összesen 1 népszavazás volt, az is
kormánykezdeményezésre. Az azt megelőző 2 évtizedben ezek száma 5, illetve 6
volt. De sebaj, van helyette konzultáció, aminek kitöltésével igazából semmit
nem érnek, de legalább van! Gratulálok hozzá!
9.
És azért nem is olcsó…
Megjelentek
különböző facebook-posztok arról, hogy a kormány egymilliárdért megkérdezi,
hogy fizessen-e ki a gyöngyöspataiaknak 100.000.000 forintot. Ez azért így nem
igaz, ugyanis a konzultáció ennél több kérdésről szól (nem mellesleg nem írja
felül egy bíróság ítéletét, Gyöngyöspatáért fizetni kell és pont). Ugyanakkor
tény, hogy a konzultáció összköltsége még az esetlegesen ráköltött propaganda
nélkül is meg fogja haladni az egymilliárd forintot. Ezt a pénzt 100%, hogy
ennél jobb célokra is el lehetne költeni.
Mindezek
alapján számomra világos, hogy a Konzultáció nem viszi előrébb Magyarország
ügyeit, hátrébb annál inkább. Szóval látatlanban azt mondom, hogy én sem fogom
kitölteni és visszaküldeni. Megválaszolni a kérdéseket majd igen, de azt
szokásomhoz híven egy blogbejegyzésben teszem meg.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése