A hajléktalanság "tényállásáról"
A
hajléktalanság témája már hetek óta folyamatosan jelen van a magyar közéletben,
azonban az Alaptörvény rendelkezéseinek a hatályba lépése, valamint a
szabálysértési törvény változtatása miatt az elmúlt héten ismét előtérbe került
a kérdés. Szinte már szokásosnak mondható, hogy a kormánypárti és az ellenzéki
sajtó mintha két külön eseményről beszélne. Az egyikük a hajléktalanok
megmentéséről, a másik a tönkretételükről és embertelen bánásmódról ír. Vajon
mi az igazság? Ebben a cikkemben kielemzem az új jogszabályi rendelkezést,
megvizsgálom a pro contra érveket, és levonom a konklúziómat. Bár ilyenkor
nehéz, megpróbálom az emocionális érvek félretételével a jogi és racionális
érveket előtérbe helyezni.
Társadalomra veszélyesség kontra társadalmi
probléma
Szerintem
ez a kérdés az alapprobléma. Egy bűncselekmény tényállása – és ugyanez igaz a szabálysértési tényállásokra is –
akkor jó és akkor indokolt, hogyha a társadalmi együttélést biztosítja és arra
reagál, ami ezt sérti vagy veszélyezteti. Ez persze nem kell, hogy valóban társadalmi
szintű legyen, egy-egy személy sérelmére elkövetett bűncselekmény is
veszélyezteti a társadalmi együttélést. Fontos alapelve azonban a büntetőjognak
az ún. ultima ratio elve. Mivel az emberek cselekvési szabadsága alkotmányos
alapjog, ezért az ezekbe való beavatkozás a büntetőjogi eszközökkel csak
különösen indokolt esetbe jöhet szóba.
És
ebben az esetben én nem látom ezt a különös indokot. Mit sért vagy mit
veszélyeztet valaki önmagában azzal,
hogy az utcán él és alszik? Igazából semmit. Persze lehet azt mondani, hogy
koldulás közben, ha valaki agresszív, vagy ha az aluljáró közepén végzi el a
dolgát, az már azért elég zavaró. Azonban ezek az érvek nem helytállóak.
Egyfelől önmagában a koldulás továbbra sem minősül büntetendő cselekménynek,
csak a közterületen való életvitelszerű tartózkodás, így a jogszabály ezt a
problémát nem szünteti meg (ami a legkevésbé sem baj). Másfelől az előbb
felsorolt tevékenységek önmagukban is büntetendő cselekmények, ugyanis vagy
bűncselekményt vagy szabálysértést valósítanak meg (pl. köztisztasági
szabálysértés, esetleg zaklatás, kényszerítés). De csak és kizárólag az utcán tartózkodás véleményem szerint még nem
olyan cselekmény, ami ilyen szintű beavatkozást igényelne. Az persze igaz, hogy
ezt sokkal könnyebb bizonyítani, mint bármelyik másik előbb említett
cselekményt, no de nehogy már ez legyen a szempont egy új tényállás
megalkotására! Éppen ezért nem tartom indokoltnak ezt a szabályt.
Azt
nem vitatom, hogy a hajléktalanság, mint társadalmi probléma létezik. A baj
csak az, hogy itt nem a hajléktalanok
jelentik a problémát, hanem az a tény, hogy a
hajléktalanság létezik, hogy vannak olyan emberek, akik az utcára
kényszerültek. Tehát ahogy előbb is megírtam, ez egy társadalmi probléma.
Márpedig aki egy társadalmi problémát büntetőjogi eszközökkel akar megoldani,
az szükségszerűen kudarcot vall. Kicsit olyan ez, mint a megélhetési bűnözés.
Meg lehet (és kell) büntetni azokat, akik élelmet lopnak, de ettől még a
szegénység és az éhezés jelen maradnak, amíg nincs meg a megfelelő
ellátórendszer erre. Ugyanez a helyzet a hajléktalansággal is. Amíg nem adunk a
hajléktalanoknak esélyt a felzárkózásra, addig hiába tiltjuk ki őket, a valós
problémára semmit sem reagálunk. Ez csak egy tüneti kezelés, egy látszat, hogy
megoldottunk egy problémát, azonban valójában csak elrejtettük azt. De – ha már
így megjelent a médiában a téma – akkor feltehetjük a kérdés: vajon ha a
dohányzás egyik pillanatról a másikra bűncselekmény lenne, akkor senki nem
dohányozna? Dehogynem. Csak olyan helyen tennék, ahol nem szankcionálják őket.
Valami hasonló történik most is. A városok látképéről lehet, hogy eltűnnek a
hajléktalanok és kifelé egy szép képet mutatunk, valójában a helyzet jottányit
sem változott.
Mibe fog ez kerülni?
Óhatatlanul
felmerül a kérdés, hogy mennyi energiájába kerül a rendőrségnek, bíróságnak és
a bv-szerveknek ez az új szabály. Hiszen nyilván nem egy eljárás lesz ezek
miatt.
Mindenek
előtt abból a szempontból meg kell dicsérnem a törvényalkotót, hogy a
szabályban szerepel egy olyan rendelkezés, hogy az eljárás nem indítható el, ha
a hajléktalan önként távozik a közterületről vagy elfogadja a jelenlévő hatóság
vagy más szervezet segítségét. Ez egy kicsit lecsökkenti az eljárási
kötelezettségeket és így a költségeket is. Azonban csak ideig-óráig. Ugyanis
akivel szemben 90 napon belül harmadszor foganatosítják ezt, ott már nincs
pardon, meg kell indítani az eljárást. Márpedig gyakorlatilag borítékolható,
hogy az esetek többségében ez lesz.
Ilyenkor
mi a rendőrség feladata? Mindenek előtt őrizetbe venni az eljárás alá vont
személyt a bíróság elé állításig (max. 3 napig), ezenkívül az ingóságait
lefoglalni, tárolni, adott esetben megsemmisíteni. A bíróságoknak le kell
folytatni az eljárásokat, és kiszabni a szankciót.
Apropo,
szankció. Újabb pirospont azért a jogalkotónak, hogy a pénzbírság kiszabását
kizárta, semmi értelme nem lenne. Marad tehát a közérdekű munka és az elzárás.
De vajon mi lesz belőle? Noha semmi kétségem sincs a felől, hogy a bíróságok
elsősorban közérdekű munkát fognak kiszabni, a többségükből a végére elzárás
(90 napnál rövidebb szabadságvesztés) lesz. Azaz az adófizetők pénzén a
hajléktalan olyan helyre kerül, ahol az életviszonyai jobbak, mint ahol
eredetileg van. Ezt akár még üdvözítőnek is nevezhetnénk, csak éppen a rövid
tartalmú szabadságvesztések a visszaesés melegágyai. Csak reménykedni lehet,
hogy odabenn nem bűnözői fortélyokat fog megtanulni az emberünk.
Összefoglalva
az előzőeket, úgy gondolom, hogy ez tipikusan az a tényállás, amiből hosszú
távon több kárunk lesz, mint hasznunk.
A hajléktalan szállók dilemmája
Nagyon
sokszor hangzik el az az érv, hogy a hajléktalanoknak ezzel még jót is tesznek.
Hiszen, ha beleegyeznek, elviszik őket egy hajléktalan szállóba és ott kapnak
meleg ételt, fedélt a fejük fölé, tehát sokkal jobb körülmények közé kerülnek.
Ebben kétség kívül van igazság, de azért vizsgáljuk meg ezt a kérdést néhány
más kontextusból is. Az ellenzéki média arról ír, hogy a hajléktalan szállókban
a hajléktalanok egymást lopják meg, ezért nem mennek oda, a kormányközeliek ezt
tagadják. Mivel erre nem tudnék autentikus bizonyítékot felmutatni, nem szeretnék
foglalkozni ezzel a témával. Azonban 1-2 valósabb problémával igen.
Az
egyik, hogy nem tudom, hogy egyáltalán készen állnak-e erre a befogadó
intézmények. A kormány nyilatkozatai alapján igen, mert több férőhely van, mint
amennyi hajléktalan. Azonban ezt komoly fenntartásokkal fogadom. Ugyanis az
egyetlen információ a hajléktalanok mennyiségéről azoknak a személyeknek a
listája, akiknek nincs lakcímük. Azonban rengeteg olyan hajléktalan van, akinek
hivatalosan van valamilyen lakcíme. Vagy egy korábbi lakcíme, vagy egy már
lerombolt, romos épület, esetleg valamilyen szociális intézmény. Ezeknek a
személyeknek a létszámát meg nem lehet biztosra tudni.
De az
eddigiek alapján ez az aggodalom nem akut. Ugyanis, amiről sokan elfeledkeznek,
hogy az, hogy a hajléktalan elmegy a szállóba, és ott marad, egy lehetőség. Egy
olyan lehetőség, ami eddig is a rendelkezésére állt. Ha eddig nem élt vele,
akkor vélelmezhetően csak azért, mert szabálysértés lett az utcán tartózkodni,
ez nem fog megváltozni. Erről írtam a cikk elején, hogy itt az okokat kell
megtalálni, hogy miért választják inkább az utcát, és ezeket megoldani. Mert
amíg ez nincs meg, addig semmivel sem vagyunk előrébb. Hiszen nem kötelessége a
hajléktalannak szállóba menni, elég a közterület elhagyása. És ha be is megy,
semmi nem tiltja meg, hogy másnap már ne menjen vissza. Helyette keres egy
nyugisabb helyet, ahol kisebb eséllyel hívják ki a rendőröket, mondjuk egy
kapualjat, lépcsőházat, liftet, sikátort, ahol kisebb az esély, hogy
felfedezik. A helyzet tehát jottányival sem javul, sőt, nekem van még egy külön
félelmem is, amiben csak reménykedem, hogy nem fog megvalósulni: egyáltalán nem
szép látvány, ha egy téren vagy aluljáróban van egy hajléktalan, de az ilyen
nyilvános helyeknek megvan az az előnye, hogy legalább biztos nem követ el ott
bűncselekményeket. De egy nem frekventált helyen kevesebb a tekintet, ami
megnövelheti ennek a veszélyét. Hiszen, ahogy a mondás tartja: alkalom szüli a tolvajt.
Embertelen eljárások?
Különböző
hírportálokon olvastam arról, hogy az előállított hajléktalanoknak fényképeit,
személyes tárgyait a rendőrség elégette, elpusztította. Ezzel kapcsolatban
azonban muszáj megjegyezni, hogy ha történt ilyen, akkor az rendőri túlkapás
volt, ami nem a jogalkotók hibája. A törvény egyértelműen kimondja, mit kell
csinálni az ingóságokkal: lefoglalni, 6 hónapig megőrizni, utána
megsemmisíteni. Mivel az elzárás maximális időtartama 90 nap, az előtte lévő
őrizetbe vétel pedig 3 nap, kizárt, hogy a hajléktalan ne tudna elmenni a holmijaiért.
Egyedül a tárolhatatlan vagy gyorsan romló/bomló termékek esetében kell azonnal
megsemmisíteni, de ez főleg élelem esetén releváns. Azonban mivel az
ellátásukat biztosítani kell az eljárás alatt, ezért ezeknek a megsemmisítése
gyakorlatilag nem veszteség nekik. De pl. egy fénykép megsemmisítésére a
jelenlegi szabályok alapján nincs lehetőség.
Az
már más kérdés, hogy maga az egész eljárás viszont szerintem embertelen. Olyan
személyek ellen folyik ugyanis eljárás, veszik őket őrizetbe, akik azon túl,
hogy az utcára kerültek, nem követtek el semmit. Ez számomra elfogadhatatlan.
Már megint az Alaptörvény…
Manapság
már meg sem lepődünk azon, hogy egy ilyen változtatás valamilyen formában a
gránitszilárdságú, hétszer módosított alaptörvényünkben is megjelenik. Csak ez
megint több szempontból problémás. Egyrészt, a szöveg kapcsán itt már nem tudom
megdicsérni az alkotót. Nézzük meg ezt a pontos szöveget.
"(1) Az állam jogi védelemben részesíti
az otthont. Magyarország törekszik arra, hogy az emberhez méltó lakhatás
feltételeit és a közszolgáltatásokhoz való hozzáférést mindenki számára biztosítsa.
(2) Az emberhez méltó lakhatás
feltételeinek a megteremtését, továbbá a közterület közcélú használatának
védelmét az állam és a helyi önkormányzatok azzal is segítik, hogy törekszenek
valamennyi hajlék nélkül élő személy számára szállást biztosítani.
(3) Tilos az életvitelszerű
közterületen tartózkodás."
A
kedvenc kifejezésem az a törvényszövegekben, hogy valamire „törekedni kell”. Ez ugyanis
a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem kell igazából megvalósítani, elég, ha
„próbálkozunk”. Sokáig a börtönök túlzsúfoltságának a problémáját oldotta meg úgy
a magyar állam, hogy csak annyi volt a jogszabályban, hogy „törekedni kell” a
megfelelő légköbméternyi terület biztosítására. És erre mindegyik
börtönigazgató hivatkozhatott úgy, hogy „törekszünk, de nem tudjuk megoldani”.
Mondanom sem kell, nemzetközi bíróságok előtt ez már nagyon kevés volt, emiatt
számos pert vesztett Magyarország az Emberi jogok európai Bírósága előtt. Ez a
szabály pontosan ugyanezt eredményezi, igazából nem ró kötelességet senkire.
Ezzel ellentétben a hajléktalanoknak nem csak törekednie kell az utca
elhagyására…
De ha
ettől a szövegbeli problémától eltekintünk, akkor sem vagyok kibékülve az új
rendelkezéssel. Ahogy a legutóbbi alaptörvénnyel foglalkozó cikkemben írtam,
egy alkotmány funkciója, hogy alapelvi szinten egyfajta minimálkonszenzust
teremtsen, nem pedig az, hogy részletszabályokat tartalmazzon. Ebben a
kérdésben úgy gondolom, hogy nincs társadalmi konszenzus, ráadásul ez egy elég
erőteljes részletszabály. Emiatt semmi keresnivalója nincs egy ország
alkotmányában.
Sajnos
megint ugyanazt látom, mint amit már oly sokszor. Van egy olyan rendelkezés,
amit racionálisan nem igazán tudnak megindokolni, ezért beteszik az
Alaptörvénybe, és aztán megindokolják a jogszabályt azzal, hogy „az alaptörvényben
ez szerepel”. Ez a fajta jogalkotási folyamat ugyanakkor súlyosan aggályos,
hiszen nem valós indokok alapján történik, hanem legyártják az indokot, ami a
jogszabály okát szolgálja.
Konklúzió
Mindent
egybevetve a véleményem erről a szabályról egyértelmű. Az egyetlen
elvitathatatlan előnye, hogy a városokban a nagyobb tereken lévő hajléktalan
populáció létszámát csökkenti, a város látképét szebbé teszi. A másik oldalon
szerepel viszont az embertelen bánásmód, a kriminogén szituációk előteremtése,
a jelentős extra munka és kiadás, és egy olyan probléma, amire tüneti kezelést
adtak, de meg nem oldották. Úgy gondolom, hogy nem ez a helyes út. Innentől
kezdve kirakatba lehet tenni, hogy a hajléktalanságot megoldottuk, valójában
viszont semmi sem történt.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése