Bunda vagy stratégia? A forma 1-es csapatutasítások dilemmájáról…
A
hétvégi Forma 1-es orosz nagydíjon Lewis Hamilton győzedelmeskedett és 50
pontra növelte az előnyét a vb-rivális Sebastian Vettellel szemben. De ez még
nem lenne olyan téma, ami indokolna részemről egy cikkírást. A körülmények
annál inkább. Hamilton ugyanis sokáig a második helyen állt, ám a verseny 27.
körében az addig az élen autózó Valtteri Bottas átadta neki a vezető helyét, amit
végül meg is tarthatott. Az eset számos vitát váltott ki a sportág berkein
belül, a médiában és az online komment-szekciókban egyaránt. Éppen ezért nem
bírtam én sem megállni, hogy ne ragadjak klaviatúrát, és ne írjam meg erről én
is a véleményem. Cikkemben a csapatutasítások történetéről és a konkrét esetről
egyaránt kifejtem a véleményem.
Ez egy taktikus sport
A
formula 1 sajátja, hogy egy csapatban 2 pilóta van, akik egyénileg
versenyeznek, de a csapat eredményét is értékelik. Ez egy viszonylag speciális
rendszer (persze nem a technikai sportokon belül, ott sok ilyen van). Nem
összevethető mondjuk egy úszóversennyel, hiszen ott egyénileg akarod a legjobb
helyet elérni, akkor is, ha van mondjuk egy márkatársad a medencében. Hiszen
ott kizárólag az egyéni verseny a fontos. Ugyanakkor nem összevethető egy
focimeccsel sem, ahol igazából mindegy ki lövi a gólt, a csapat nyer, illetve
veszít. Azonban az egyértelmű, hogy az egyéni bajnoki címnek nagyobb a
presztízse, és emiatt az értéke is, mint a csapat bajnoki címnek. Emiatt a
csapattársak alapvetően ellenfelek, de mégis, ha a csapatérdek úgy kívánja,
ebből engedni kell.
A
csapatutasítások leggyakoribb fajtái a sportban a következők (ez általam
kitalált csoportosítás, lehet velem vitatkozni):
- Taktikai különbségek a versenyzők között – láttunk már gyakran arra példát, hogy a 2 versenyző
különböző stratégián van. Lehet, hogy az egyik több kiállással megy és éppen
egy gyors etupot kell futnia, míg a másiknak spórolnia kell, mert többször nem
áll ki. Ilyenkor nyilván semmi értelme egymással viaskodni, érdekük, hogy
mindkét pilóta a saját versenyét fussa. Erre, ha kell, a csapat rásegít.
A hátul lévő gyorsabb –
van olyan eset, amikor az egyik versenyző képtelen előrébb törni, a másik
azonban gyorsabbnak tűnik, így a csapat felcseréli a pilótákat, hátha a hátul
lévő több sikerrel jár. Erre főként olyan pályákon lehet szükség, ahol
egyébként nehéz az előzés. Ilyet láttunk tavaly a magyar nagydíjon Hamilton és
Bottas között, de a hétvégén is a Force India pilótái között. De 2016-ban még
az akkor egyértelműen domináns Mercedes is eljátszotta ezt Monacoban Hamilton
és Rosberg között (szerintem indokolatlanul). Ezeknél az utasításoknál gyakori
elem, hogy ha a gyorsabbnak titulált versenyző sem jár sikerrel, akkor
visszaadja a pozícióját
- Mindenki marad a helyén! – ez pont az ellenkezője. Ha a csapat két versenyzője egymás mögött van és a
futamból már nincs sok hátra, akkor időnként utasítja a csapat a versenyzőket a
pozíció tartására, hogy nehogy ütközés, esetleg (kettős) kiesés legyen a vége.
Hamilton már az első évében került ebbe a helyzetbe Monacoban Alonso ellen, de
idén Németországban Bottasnak nem engedték, hogy harcoljon épp Hamiltonnal. De
ki ne emlékezne arra az ominózus multi21-re és az utána lévő Mercis csapatutasításra…
- Direkt pozíciócsere –
erre általában akkor kerül sor, ha már le vannak osztva a lapok. Ha az egyik pilóta
nyerhet Vb-címet, a másik még nem, akkor igyekeznek kimaxolni a lehetőségeket,
amiben akár a helycsere is benne van.
Komolyabb direkt átengedések
csapatutasításra a XXI. században
-
2002 Ausztria, Schumacher-Barichello – az adott futamon kiválóan teljesítő Rubens Barichellonak át
kellett adnia a helyét Michael Schumachernek, amit közvetlenül a célvonal előtt
tett meg.
- 2008 Kína, Massa-Raikkönen
– ez nem győzelem átengedése volt, de a szituáció egyértelmű. Kiminek el
kellett engednie Massát, hogy minél kisebb ponthátránnyal kelljen megküzdenie a
végén Hamiltonnal. Így végül Massa második lett, és 6 pont hátrányt kellett
(volna) ledolgoznia a 8 helyett. Ez pedig a Formula 1 történetének egyik
legizgalmasabb véghajráját eredményezte.
- 2010 Németország, Alonso-Massa – „Fernando faster, than you”, emlékszik mindenki az ominózus mondatra.
Kb. a szezon felénél jártunk, amikor Massának reális esélye lett volna a
győzelemre, ám végül a vb szempontjából sokkal esélyesebb Alonsonak át kellett
adnia a pozícióját. Mindezt úgy, hogy pontosan egy év telt el Massa majdnem
halállal végződő balesete után. Már csak emiatt sem volt szép a történet…
Máig az egyik legvitatottabb elengedés 2002-ből |
Hogy
ezek mennyire voltak indokoltak, az esetenként különböző. Kimi engedékenysége 1
versennyel a vége előtt több, mint indokolt volt. Talán még Massáé is, viszont
az időzítés miatt ez különösen kegyetlen volt, szerintem itt hosszú távon
jobban jártak volna, ha engedik Massát nyerni. Schumi átengedését azonban nehéz
lenne racionálisan magyarázni. Az azt megelőző 5 futamból Schumi 4-et nyert, az
ötödiken is csak rajtbaleset miatt nem tudott nyerni, miközben a 2. helyen
Montoya 23 ponttal (mai pontrendszerben kb. 57 pont) állt, a Ferrari meg
legyőzhetetlennek bizonyult (már a szezon közepén bajnok lett Schumacher). Ott
ez egy erősen felesleges akciónak tűnt.
Szabálytalanság nem történt
Közvetett segítség: tavaly Kimi a Hungaroringen védte a váltóhibás Vettel autóját |
Fontos
leszögezni, hogy a Forma 1 jelenlegi szabályai nem tiltják a csapatutasítást.
Volt olyan időszaka a sportnak, amikor a direkt csapatutasítások tiltottak
voltak, de kódolt üzenetekkel, vagy egyszerű boxtaktikai cserékkel megoldották
ezeket a helyzeteket. Tehát a szónak abban az értelmében nem beszélhetünk
bundáról, hogy itt nem egy titkos megállapodásról van szó, hanem egy nyílt
utasításról, amiről Toto Wolf korábban nyilatkozott, hogy megtörténhet. Ahogyan
nem volt sem tippmixgyilkos szándék, sem fogadási csalás mögötte, csupán egy
egyszerű taktikai döntés, hogy kimaxolják Hamilton előnyét. Tehát úgy gondolom,
hogy mind a fogadóirodák úgy határozták meg az oddsokat, mind a fogadók annak
fényében döntöttek a fogadások mellett, hogy ez a forgatókönyv egy reális
opció. Így aki ennek ellenére mégis Bottasra tett, az ezt a rizikót is
bevállalta. Úgyhogy tisztán jogi szempontból ebbe nem lehet belekötni.
Bottas keserűsége érthető
Valtteri
Bottas igen csalódottnak tűnt a futam után, amin nem is csodálkozom. Ez
kétségkívül az ő hétvégéje volt, és megérdemelte volna, hogy nyerjen. A
csalódottságát pedig fokozhatja az, hogy idén nem ez volt az első eset, amikor
a győzelmet rajta kívülálló okok miatt vesztette el. Sőt, ha minden optimálisan
alakul, akár már 4 győzelem is lehetne idén a neve mellett. Hiszen Kínában a
rosszul időzített SC nélkül alighanem megnyerte volna a futamot. De Bakuban is
közel állt hozzá. Igaz, hogy ott egy SC adta meg neki egyáltalán a lehetőséget
a győzelemre, ám a Sors (vagy inkább a törmelék a pálya szélén) elvette tőle,
amit pár körrel korábban nyújtott neki. És ide sorolható a német nagydíj is,
ahol az SC után sokkal frissebb gumikkal támadhatta volna Hamiltont, a csapat azonban
megtiltotta neki. Illetve ha Hamilton kapott volna büntetést a boxutca
átvágásért, akkor azt a győzelmet Bottas örökli meg. Az tehát, hogy jelenleg
nincs Bottasnak a szezonban futamgyőzelme, minden, csak nem a realitás, jogosan
lehet csalódott, hogy idén negyedszerre is kicsúszott a kezéből a győzelem.
A modern Forma 1 viszont erről is szól
Vettel és Webber a "multi21" megszegése után |
Másik
oldalról viszont a csapat döntését is 100%-osan meg lehet érteni. Otmar
Szafnauer, a Force India első embere nyilatkozta, hogy „én is pontosan
ugyanezt tettem volna, mert sosem tudhatod, hogy mit hoz a holnap. Könnyen
adódhat technikai hibád, és azzal máris oda huszonöt pont. Valaki ki is lökhet
egy rajtnál. Lehet, hogy nem lesz így, de megtörténhet a hátralevő öt futamon.
Ha ebből kettőt nem fejezel be, máris komoly harc megy a bajnokságért. Emiatt
muszáj megragadnod minden lehetőséget, hogy mindkét bajnokságot bebiztosítsd.” Tiszta sor. Az 50 pont soknak tűnik, de
láttunk már ekkora előnyt gyorsan elolvadni, vagy épp ellenkezőleg, szoros
meccsen ekkora előnyt gyorsan megszerezni. Elég csak tavalyra visszamennünk,
ahol Hamilton Monza után éppen csak vezette a bajnokságot. Aztán Szingapúrban
Vettel rajtbaleset miatt kiesett, utána az időmérőn esett ki, majd volt egy
futambeli technikai hibája is, így 3 futam alatt összesen 12 pontot szerzett.
Hamilton ezzel szemben 2 győzelemmel és egy második hellyel 68-at, tehát 3
futam alatt 56 pontot vert rá. 2012-ben meg épp a fordítottját láttuk. Monza
után szintén 1 ponttal vezetett Hamilton Vettellel szemben. Aztán Szingapúrban
technikai hiba miatt nullázott, Japánban csak az 5. lett a rossz beállítások,
illetve felfüggesztés miatt, Dél-Koreában meg a futam közben sérült meg az
autója és csak a 10. helyen tudott beérni 1 pontért (de ezzel megmentett egy
majd 3 éves pontszerzési szériát a csapatnak). Ez összesen 11 pont, miközben
Vettel 75-öt gyűjtött be, tehát 64 pontnyi különbség jött össze 3 futam alatt.
Jó, persze, a Mercedes jelen pillanatban nem olyan
csapat benyomást kelti, mint aki eldob zsinórban 3 futamot egymás után, de ezt
sosem lehet tudni. Egy technikai hiba, egy rajtbaleset, és máris szoros minden.
Sok, főleg Ferrari szurkolótól, hallottam, hogy
oké, de ha ezen a 7 ponton múlik, akkor meg is érdemlik, hogy ne nyerjenek.
Azért ez sem egy reális megközelítés. Azt persze készséggel elhiszem, hogy a
Ferrari szurkolókat nem zavarná, ha Hamilton ezen a 7 ponton bukná el a
bajnokságot, de azért nézzük ezt meg egy kicsit más aspektusból: a vb-címmel
euromilliók járnak, ezenkívül a pilóták mellett több ezer tervező, mérnök,
kivitelező, stratéga, és dolgozó tevékenykedik azért, hogy egy pilóta
világbajnok legyen. Ezért az, hogy ezt a címet megszerezzék, minden másnál
fontosabb. A Mercedes tehát nem gondolkodhat úgy, hogy „mekkora az esélye, hogy
ezen a 7 ponton fog múlni?” Mert hiába minimális ennek az esélye, ha a végén
mégis ez jön be, akkor bizony nem keveset buknak. Ilyen szempontból egyébként
kissé ironikus, hogy Monza után sokan a Ferrarit ekézték, amiért nem
alkalmaztak csapatutasítást a versenyen (főleg az elején), most meg a
Mercedesszel teszik ugyanezt, mert ők meg ezt meglépték.
Ami viszont Bottast illeti, neki már az elengedés
pillanatában sem volt esélye a bajnoki címre. Ha ez a pozíciócsere nem történt
volna meg, akkor is 103 ponttal vezetne előtte Hamilton, 5 futammal a vége
előtt. Ez azt jelenti, hogyha Hamilton mindegyik futamán nullázna, akkor is
legalább 2 győzelemre és 3 második helyre lenne szüksége Bottasnak ahhoz, hogy
őt megverje, ha meg Bottas a maradék 5 futamot megnyerné, akkor is csak abban
az esetben lehetne bajnok, ha Hamilton maximum 22 pontot (egy negyedik és egy
ötödik hely) szerezne. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy e mellett az is
szükséges, hogy Vettel se szerezzen 65 pontnál többet. Beláthatjuk, ez már
tényleg csak matematikai esély. Így hát, annak ellenére, hogy bizonyos fairplay
aggályok jogosan felmerülnek, reálisan nem lehet belekötni a Mercedes
döntésébe.
Hamilton
viselkedéséről
A verseny után érződött, hogy Hamilton sem érzi
túlságosan kényelmesen magát, az interjút is nagyon nagy hatásszünet után kezdte
el, ünnepelni nem ünnepelt, öröm sem volt az arcán. Később is csak annyit
nyilatkozott az esetről, hogy a csapat döntése volt ez, nem ő kérte a
helycserét. Noha ez felelősség-hárításnak tűnik, valójában sok igazság van
benne. Egy ilyen szituációban a pilóták csak a csapatdöntés végrehajtói, nem
pedig az ötletgazdák. Ezt a döntést felülről hozták meg, a versenyzőknek „csak”
engedelmeskedni kellett.
Sokan felvetették, hogy Hamilton akár meg is
szeghette volna a csapatutasítást, hiszen láttunk már tőle 1-2-szer erre
példát. Elég csak a 2014-es Magyar Nagydíjra gondolni, ahol többszöri utasítás
ellenére sem engedte el Rosberget, vagy 2016 Abu Dhabira, ahol a csapat világos
utasításai ellenére próbálta meg lelassítani annyira Rosberget, hogy a többiek
beérjék. Ő tehát az a pilóta, akinek megvan a kellő egója ahhoz, hogy az
ülésben felülírja az utasításokat.
Azonban nem hülye. Az előbb említett két eset elég
nehezen hasonlítható össze ezzel. Ott mindkét esetben egyetlen riválisa volt a
bajnoki címért, a saját csapattársa. Így voltaképpen mindkét utasítás arról
szólt, hogy segítse a legnagyobb vb-riválisát. Abszolute megértem, hogy nem
engedelmeskedett. Itt viszont ő volt a kedvezményezett, és tisztában volt
mindazzal, amiket előbb leírtam, hogy itt még semmi nem dőlt el. És nyilván ő
is bajnokságot szeretne nyerni. Szóval én megértem, hogy ez kellemetlen volt
neki, mert a teljesítménye alapján valóban nem érdemelte meg ezt a győzelmet,
de azt is megértem, hogy nem vette önkezébe az irányítást.
Ti mit gondoltok az esetről?
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése