A nagy kolozsvári hamburger-teszt


Kolozsváron nagyon sok helyen kóstoltam hamburgert, amíg ott éltem. Eddig csupán egyet elemeztem, a Mana Manuban lévőt, ami azonban egy olcsó verzió, nem egy klasszikus, minőségi burger. Azonban messzemenőkig nem ez az egyetlen lehetőség. Számos olyan 15 és 30 lej közötti (1.000 és 2.000 ft) hamburger és menü van Kolozsvár belvárosában, amit érdemes lehet megkóstolni. Meg is tettem, és bár már régen történtek ezek, jobb későn, mint soha, ezért írok egy összehasonlító elemzést a különböző ételekről. Mint említettem, ezúttal a 15 és 30 lej közötti ételeket vettem górcső alá, hogy az összehasonlítás reális legyen. Volt még egy ennél magasabb árkategóriás hely, amivel próbálkoztam, de arról majd egy külön cikkben értekezem. Ebben a kategóriában 5 különböző helyen ettem, lássuk milyen élményekkel gazdagodtam:



Steak & More Burger House:


Burger House étterem több is van Kolozsváron. Pontos címet nem tudok mondani, de én a Mátyás szobortól kb. 5 percnyire lévőben voltam. Jól elbújtatott helyről beszélünk, vagy legalábbis egy építkezés miatt elég nehéz volt felfedeznem. De ha már megtaláltam, akkor ki is próbáltam, hogy milyen. Egy Treehouse burger formájában tettem ezt meg, ami egy klasszikus hamburger, hús, sajt, zöldségek, szószok.

A felszolgálási idő kb. 10 perc volt, ami teljesen korrekt. A burger mellé sült krumplit is kértem, valamint egy akció keretében (ha rendelünk burgert és krumplit is, akkor az üdítő féláron van) egy doboz kólát is. A burgert nagysága alapján kis jóindulattal közepesnek tudnám mondani, a hús mellett saláta, paradicsom, hagyma, sajt, és szósz volt benne, tehát klasszikus. A magyar burgerekhez képest a savanyú uborka, ami hiányzott belőle, azonban, mint azt látni fogjátok, ezt nagyjából mindegyik ételnél leírhatnám, így a jövőben nem fogom.

A krumpli nekem egy mirelit terméknek tűnt, de legalább frissen készült és jól átsült, és ami még egy kis pozitívum, az a fűszerezése, nem csak sót használtak, ez egy picit még feldobta az ételt. A burger maga korrekt, de nem kiemelkedő. A buci szerintem kereskedelmi forgalomban kapható termék, de abból legalább a jobb fajtákból való. A hús alapvetően finom, jól átsült verzió, a borsmennyisége nekem egy kicsit több volt, mint amit szeretek, de ez ízlés kérdése. A sajt egyszerű ömlesztett cheddarnak tűnt, és amit sajnálok, hogy semmi nem történt vele azon kívül, hogy rátették a hús tetejére. A végére hagytam a szószt, ami itt egy fűszeres, majonézes szósz formájában jelent meg. Ez kicsit érdekes volt abból a szempontból, hogy bár a kolozsvári gyrososok többsége majonézes szósszal dolgozik, burgerben – mint azt később látjátok – inkább a paradicsom és a barbecue vonalon mozognak. Egyébként ez is teljesen rendben volt, a majonéz édessége és a fűszerek savassága jól kombinált. Nem mondom, hogy kiemelkedő, rendkívüli, de a maga nemében teljesen korrekt, belekötni nem tudok. És igazából ez volt a véleményem az egész ételről is, amiért üdítő nélkül 21 lejt fizettem.

Értékelésem: 8/10




Chelsea Bistro:


Egyszer már jártam ezen a helyen, akkor nagyon jó élményekkel gazdagodtam, így természetesen kíváncsi voltam, hogy a Street Food vonalon mennyire vannak otthon. Így hát meg is kóstoltam az étterem Cheesburgerét. Itt nincsen burgerválaszték az étlapon, így nagyon nem kellett hezitálnom, hogy mit kérjek.

A várakozási idő itt egy kicsit hosszabb volt, kb. 20 perc, de egy étteremben ez még bőven megjárja. Az étel nagyon látványosra sikeredett, egy szép, az előzőnél egyértelműen nagyobb buci, benne a különböző alkotóelemek, mellette a krumpli, és még egy paradicsomos szósz is dukál mellé. Remek kezdet. Sőt, még annál is több. Ez volt az első (és mai napig az utolsó) alkalom, hogy kétemeletes hamburgert ettem Romániában. Mindenképpen jó pont. Ráadásul mindkét emeletén majdnem mindegyik összetevőből volt (talán sajtból nem).

Ez utóbbinak nyilván az az ára, hogy a hús valamivel vékonyabb volt, mint a többi helyen, de legalább két szeletet kaptam belőle. Egyébként nagyon jó ízű hús, a sütése és a fűszerezése is médium, én ezt szeretem igazán. Zöldségekkel is gazdagon megrakták, friss és finom az összes. A sajtot itt a húsra olvasztották, ami nekem bejön, így sokkal jobb ízeket lehet elérni, mintha csak szimplán beleteszik a burgerbe. A buci pedig nagyon friss, enyhén édeskés volt, én még azt is meg merem kockáztatni, hogy helyben készítik, de ha nem, akkor is odafigyelnek a minőségre.

Végére hagytam a krumplit és a szószt talán nem véletlenül. Kicsit megijedtem az elején a burgonyától, mert (talán a képen is látszik), mintha zsírosabb lenne a szükségesnél. Az ízén szerencsére ez nem érződött, jóízű, helyben sütött krumpliról beszélhetünk, nem olyan ropogós, mint sok más helyen, de ettől függetlenül nagyon finom. Ezzel ki voltam békülve. A szósszal sajnos jóval kevésbé, talán ez volt az étel egyetlen komoly hibája. Egy sűrű, paradicsomos mártást kaptam hozzá, aminek azonban a fűszerezése meglehetősen furán hatott. Mintha aszalt paradicsom lett volna olaszos fűszerekkel. Nem volt kifejezetten rossz, csak nekem kicsit burger-idegen. Ami viszont jobban zavart, hogy ugyanazt a mártást adták a hamburger mellé a kis tálba, mint ami a burger belsejében volt. Ezt igazából nem nagyon tudom értelmezni. Egy elég sűrű és karakteres ízű összetevőről beszélünk, így amennyi a burgerben volt, az bőven elég, nem vágytam még egy külön adagra belőle, ráadásul nem is értem, hogy ez miért jó, vagy mit ad hozzá az ételhez. Márcsak azért sem, mert aki olvasta az előző írásomat, az tudja, hogy ott szinte ódákat zengtem egy mártásról, amit a csirkehúshoz ettem. Szerintem az a mártás tökéletes lett volna ide is mártogatósnak, miközben a burgerbe mehetett volna a paradicsomos szósz. 

Az étel mellé rendeltem egy kis desszertet is, áfonyás palacsintát. Gyönyörű tálalást kaptam, a szokványostól teljesen eltérően, virág formában készült a palacsinta, körülötte egy kis öntet, meg hab, komolyan szinte alig volt kedvem megenni, annyira tetszett. A tésztája nagyon ízlett, kicsit ropogósabb, mint a magyarországi palacsintáké, de nagyon finom és a töltelék is jó. A mennyiségével már jóval kevésbé voltam kibékülve, ebből simán meg tudtam volna enni még egy adagot. Egy kicsit kevesebb külcsíny és nagyobb mennyiség itt nem vált volna az étel hátrányára, mondom ezt úgy, hogy ízében nagyon kellemes élményt adott.
A burgerért 26, a palacsintáért 8 lejt fizettem. Bár a hamburger kicsit drágább, mint az előző, de minőségében és mennyiségében is van annyival jobb, hogy abszolute megéri, igazából nekem tényleg csak ezzel a szószos dologgal volt bajom.

Értékelésem: 9/10




Klausen Pubhouse


A facebookon kutatva két Klausen elnevezésű kolozsvári helyet is találtam, de a képek alapján egyértelműen beazonosítottam, hogy ahol én jártam a belvárosban, néhány méterrel a főtér alatt, az a Klausen Pubhouse. A másik egy sokkal elitebb étteremnek tűnik, de azért a Pubhouseban is vannak kaják szép számmal, köztük hamburger is. Így hát ezt is kipróbáltuk. Itt muszáj megjegyeznem, hogy a kiszolgálás időtartama nagyon hosszú volt, a rendelés után kb. 40 percet vártunk, mire megérkezett az étel, előtte 20-at, amíg az italunk. Mivel sok vendég volt, ezt betudtam egyszeri alkalomnak, így emiatt most külön pontot nem fogok levonni. Erről az ételről sajnos nem készültek képek, így ide még a Chelsea Bistro palacsintájáról készült fotókat teszem be.

A hamburger és a sültkrumpli mellé ezúttal egy adag salátát is kaptunk. Bár ne kaptuk volna! Sokféle salátával ettem már hamburgert, a leggyakoribb a coleslaw saláta, akár hagyományos, akár lilakáposztával, de salsa salátát vagy vegyes savanyú salátát is kaptam már mellé, és mindegyik jól muzsikált. Itt azonban egy vegyes zöldségekből álló szárazsaláta érkezett, ami ebben a formában elég furán hatott. A hamburger eleve tele van zöldségekkel, miért kell hozzájuk (majdnem) ugyanolyan zöldségeket egy salátába adni? Ráadásul öntet nem volt hozzá, az egyetlen fűszer, amit kapott egy jó adagnyi kapor a tetejére szórva. Ez viszont annyira elvitte a saláta ízét, hogy szerintem ez csak a kapor szerelmeseinek esik jól, senki másnak. Én viszont annyira nem vagyok oda ennek a zöldségnek az ízéért, így ezért a salátáért sem voltam, nem is ettem végül meg.

Szerencsére a többi összetevő azért sok mindent visszahozott. A sült krumpli aranybarna és ropogós, a zöldségek frissek finomak, a buci szintén kellemes ízű és még egy kis pirítást is kapott, a hús itt is médium sütésű és fűszerezésű, a marha íze egyértelműen kiérződik belőle, illetve ezen a helyen bacon is volt a burgerben, jó ropogósra sütve. Az igazi erőssége a helynek mégiscsak a szósza, a barbecue vonalat érzi a hely magának, egy kellemesen édeskék-füstöt kence, amit az étel kapott. Ezenkívül itt is volt sajt az ételben, igaz megint a „rádobásos” technikával.

Ezért az ételért nem fizettem, mert Kokoly Zsolt, a Sapientia egyik oktatója meghívott rá, ezt ezúton is köszönöm neki (ezért is fogalmaztam több helyen többes számban), de ha jó emlékszem, 25 lej körül volt az ára. Összességében a benyomásom pozitív Ezen a salátán valamit nagyon változtatni kellene, de az étel többi eleme jó, viszont legközelebb nem fogok tolerálni ekkora késést. A helyen egyébként beszélnek magyarul, ami szintén egy döntési szempont lehet.

Értékelésem: 8/10




Old and Tasty Burger:



Ezt a helyet, ami a főtér nyugati részénél van, szinte észre sem vettem, és csak a kolozsvári ottlétem legvégén döntöttem úgy, hogy kipróbálom. Viszonylag kicsi hely, de kedves és gyors kiszolgálás jellemzi az éttermet, aminek főprofilja a hamburger, így igen szép választék is volt belőle, szerencsére angol nyelvű étlappal is. Végül egy olyan étel mellett döntöttem, ami Magyarországon a Bacon&Cheese Burger nevet viselné, a hagyományos hamburger összetevők mellett baconnel és sajttal (bár az a legtöbb klasszikus hamburgerben is van), valamint barbecue szósszal gazdagítva.

A várakozási idő ezúttal sem volt sok, kb. 10 perc lehetett, aztán megérkezett az étel. Külsőre talán ez tűnt a legkevésbé bizalomgerjesztőnek a kipróbált ételek közül, leginkább a fehér krumpli és a viszonylag kicsi buci ijesztett meg. A fehérebb krumplinál attól tartottam, hogy nem sült meg rendesen, de amikor megkóstoltam, rájöttem, hogy nincs igazam. Jól átsült, ropogós krumplit ettem. A színe az rejtély maradt, de ettől függetlenül az étel maga jó.

Ami meg a hamburgert illeti, szokták mondani, hogy a zord külső érzékeny belsőt takar, nos, ez tényleg így van. A buciról első másodpercben lerítt, hogy helyben készült termék, íze édeskés, de nem az a jellegtelen bolti fajta, és e mellett nagyon friss és ropogós. Amikor pedig a belsejébe néztem, láttam valamit, ami már nagyon hiányzott:



Igen, itt a savanyú uborka J. Nem mondom, hogy sok, de a többi zöldség mellett jelen van, aminek nagyon örülök. A hús remekül elkészített, jól átsült, közepesen fűszerezett, szeretem ezt a kombinációt, és a mennyisége is oké. A zöldség itt is rendben van, friss, finom. Végre megint találtam egy helyet, ahol tudják a sajtot megfelelően kezelni és hozzáadni az ételhez, és a bacon ropogósságába sem volt semmi kivetnivaló.

Szószból rögtön kétfajtát kaptam, egy majonézeset és egy paradicsomos barbecuet, ezekről megosztott a véleményem, előbbi ugyanis kicsit jellegtelennek tűnt, nem igazán éreztem, mivel több egy sima majonéznél. Nem azt mondom, hogy rossz volt, mert nem, de ha kihagyták volna, nem hinném, hogy sokat veszített volna az étel. A bbq azonbn kiemelkedett. A paradicsom mellett az édeskés és füstös ízvilágot egy kis kesernyés, pikáns mellékíz egészítette ki. A kedvenc hamburgerszószom volt ez Kolozsváron.

Az ételért, ha jól emlékszem, 23 lejt fizettem, ami nem volt sok, főleg, mert úgy érzem, hogy ez volt a legjobb azokból a hamburgerekből, amit kóstoltam (igen, azokat is figyelembe véve, amik nincsenek ebben a cikkben), és tényleg nem sok hiányzik a tökéletességhez. És a mennyiségével sincs semmi gond.

Értékelésem: 9/10

A helyről bővebben itt: https://www.facebook.com/OldTastyCluj/



Petry húsbolt:


A Sapientiától nem messze található egy Petry húsbolt, ahol a hentesáruk megvétele mellett 1-2 ételt is meg lehet kóstolni, főleg szendvicseket, sült kolbászt, meg van hamburgerük is. Utóbbit úgy éreztem, ki kell próbálnom, kíváncsi voltam, hogy a nagy múltú húsüzem mit tud hozzáadni ehhez a klasszikusnak számító ételhez. Ez most csak egy szimpla burger volt, se krumpli, se egyéb extrák.

Az étel kb. 15 perccel a rendelést követően kaptam meg, és talán ez tűnt a legnagyobbnak az összes közül, igaz, ehhez a buci sokat hozzátett. A hússal kezdtem a kóstolást…és ez valami elképesztően jó volt. A marhahús íze egyértelműen kiérződött, viszont omlósabb volt az összes többinél, és nagyon finom úgy, hogy közben alig éreztem rajta fűszerezést. Nem tudom, hogy csinálták, de nagyon jó.

Sajnos az étel összes többi elemét inkább csak közepesnek tudnám minősíteni. A buci szerepét egy édeskés puffancszsemle töltötte be, ami jó nagy, viszonylag laza, így nem adott száraz érzést, de túl sokat nem tett hozzá az ételhez. A zöldségek rendben voltak, de a szósszal nem voltam igazán kibékülve. Nincs vele baj, édeskés-paradicsomos íze van, viszont az eleve édes bucival nekem ez egy kicsit rossz kombináció. Itt nagyon hiányzik valami savanyú elem. Ezzel együtt azért nem rossz, a húsa egyértelműen a legjobb és nem mellesleg magyarul is beszélnek a helyen.

Értékelésem: 8/10

A helyről bővebben itt: https://www.petry.ro/petry-husuzlet


Mindent egybevetve azt éreztem, hogy nem sikerült egy olyat se találnom, ami az eddigi kedvenc helyeimnél jobb lenne, de egyik sem volt kifejezetten rossz, sőt, mindegyiket átlag felülinek éreztem, így örömmel merem ajánlani bármelyiket.

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról