A bizottsági helyek körüli vita margójára
Az új
pécsi képviselőtestület első közgyűlése a jelentős változások ellenére
viszonylag békésen zajlott le. Igazából vita csak 4 kérdéskörben alakult ki, a
túlóratörvény alkalmazásának korlátozása, a frakcióalakulás új szabályai, a
bizottsági alelnöki tisztségek megszüntetése és az új bizottsági összetétel
körében. Az előzetes várakozásokkal ellentétben ez utóbbi téma keltette a
legnagyobb feszültséget, aminek meglátásom szerint két oka van. Az egyik, hogy
a bizottsági összetételek irreálisan későn, gyakorlatilag a közgyűlés napján
kerültek ismertetésre az ellenzéki (ami most már a FIDESZ-KDNP-ÖPE hármas,
illetve az LMP még bizonytalan e körben) képviselők részére. Ez önmagában véve
aggályos, hiszen a bizottsági összetétel meghatározza azt, hogy a következő 5
évben a képviselő kikkel és milyen kérdésekben dolgozik együtt. De egy korrekt
elosztás esetében azt hiszem, ezzel még nem lett volna probléma. A nagyobb
kritikát viszont az kapta, hogy ezeknek az elosztása finoman szólva sem tükrözi
a választások eredményét. És bár lehet, hogy korai ilyen kijelentéseket tenni,
de a személyes véleményem az, hogy ennek a látszólag nem olyan fajsúlyos,
lakosságot érdemben nem érintő kérdés megvitatásának (illetve annak hiányának) körülményei
arra engednek következtetni, hogy ha hosszú távon nem változtatnak a győztes
erők ezen a hozzáálláson, akkor nem megszüntetik a FIDESZ-rezsimet Pécsett,
hanem a helyükre lépnek. A következőkben azt fejtem ki, hogy ezt miért gondolom
így, és milyen különbségeket látok az első ülés után Péterffy Attila és Páva
Zsolt között.
Az aránytalanságot csak a vak nem látja
A közgyűlés
7 bizottság létrehozása mellett döntött, bizottságonként 5 fővel, ami összesen
35 hely. A képviselőtestületből 24-en végeznek bizottsági munkát, Péterffy
Attila polgármester és Bognár Szilvia alpolgármester nincs benne egyikben sem.
Ebből következően 11 képviselő 2 bizottságban végez munkát. Lássuk, kik a
„szerencsések”, és melyik frakciókban ülnek (*-gal jelölöm azokat, akik még
bizottsági elnöki posztot is ellátnak a duplikáció mellett).
Ágoston
Andrea – PM-Öttorony
Auth
István – DK
Csaba
István – MSZP
Fürj
Csaba – Jobbik
Hencsei
Zsolt – Jobbik
Nyögéri
Lajos* – MSZP
Pokorádi
Gábor – Momentum
Sajgó
György – Momentum
dr.
Schmuck Roland – MSZP
Siposné
Bikali Éva – DK
Topán
László* – Momentum
Ez az
a pont, ahol a FIDESZ-ÖPE-KDNP hármas már aránytalanságot kiáltott, és nem is
alaptalanul. Dr. Csizmadia Péter azzal érvelt, hogy az ő rendszerük alatt egy
2/3-1/3 arány jelen volt a bizottságokban a városvezetés és az ellenzék
tekintetében, és nem látja az okát, hogy itt miért tolódott ez el.
Kővári
János még ennél is messzebbre ment. Az érvelésében arra hivatkozott, hogy mivel
53-42% volt az arány a választáson a Mindenki Pécsért Egyesület javára, ezért
valami hasonló arány lehetne elvárható a bizottságok összetételében is. Ez
alapján szerinte nekik 14, az LMP-nek kettő hely járna. Hasonló érvelés alapján
dr. Kóbor József (LMP) is 2 bizottsági helyre tartott igényt az LMP részére.
Kővári
János vélhetően a polgármester-választás adatait vette alapul, én viszont azt
gondolom, hogy a bizottságok tekintetében érdemes megvizsgálni az egyéni
jelöltekre adott szavazatokat úgy, hogy a be nem jutott erőket kiszűrjük. Ez
alapján – ahogy a korábbi cikkemben jeleztem – a 3 párt az alábbi mennyiségű
szavazatot kapta meg:
FIDESZ-KDNP-ÖPE:
19.897 (41,35 %)
MPE:
24.902 (51,75%)
LMP:
3,323 (6,9 %)
Ha
ezeket az arányokat lebontjuk a 35 mandátumra, akkor az alábbi eredmények jönnek
ki:
FIDESZ:
14,47 mandátum
MPE:
18,11 mandátum
LMP:
2,42 mandátum
Ezek
az arányok alapján még a Kővári János által említett 19-14-2-es
mandátumelosztás teljesen reálisnak tűnik (sőt, minimálisan az MPE-re nézve
hízelgő), és az LMP kétmandátumos követelése is abszolute jogosnak (sőt, még
kicsit enyhének is) tűnik.
Maga
az érvelés azonban sántít. Az eddigi közgyűlésekben – sem Pécsett sem máshol –
nem nagyon tudunk olyan példát hozni, hogy a bizottsági helyeket teljesen a
szavazatok arányában osztották volna ki a képviselő testület tagjai között. A
bizottságokban is fontos biztosítani egy olyan többséget, ami a döntési
helyzetekben szükséges. Ez akkor valósul meg, ha minden bizottságban 3 fős
többséget alkot a jelenlegi hatalom, vagyis 21 hely kell hozzá. Ezt nyilván nem
vonnák meg maguktól, hiszen azzal a saját dolgukat nehezítik meg.
Ahogyan
a FIDESZ sem tette meg annak idején. Ők sem szerezték meg 2014-ben az
önkormányzati választáson a voksok 2/3-át, mégis 2/3-os többségük volt a
bizottságokban. Így ez az érvelés elég gyenge lábakon áll.
Az
aránytalanság viszont kétségkívül fennáll. Vegyünk egy másik összehasonlítási
alapot! A jelenlegi összetétele a közgyűléseknek (polgármesterek nélkül) így
néz ki:
FIDESZ-KDNP-ÖPE:
7
MPE:
17
LMP:
1
Ha
megnézzük ezt az arányt a szavazatok arányával, látjuk, hogy a jelenlegi
önkormányzati választási rendszer nagyon durván győzelemcentrikus, hiszen
11%-os különbség is elég volt a mandátumok 2/3-ának a megszerzéséhez. Hasonló
helyzet állt elő már 2014-ben is, amikor a rengeteg egyéni győzelem révén a
FIDESZ-KDNP 18 egyéni mandátumot szerzett, a többi párt pedig összesen 8-at.
Látható tehát, hogy a 2014-es bizottsági eloszlások nagyjából a
mandátumarányoknak volt megfelelő, egy minimális kompenzációval az ellenzék
javára.
Ha
ebből indulunk ki, akkor a mandátumarányok az új eredmények alapján az alábbiak
szerint lennének reálisak:
FIDESZ-KDNP-ÖPE:
9,8
MPE:
23,8
LMP:
1,4
Tiszta
matematikai kerekítéssel egy 24-10-1-es arány tűnne fentiek alapján reálisnak.
Azt gondolom, hogy ennél a Mindenki Pécsért Egyesület jelöltjei számára
kedvezőbb elosztás már racionálisan nem magyarázható, mert már egy eleve
felülreprezentáló szisztémát tol el még jobban a maga javára.
Ehhez
képest a bizottsági arányok az alábbiak szerint alakultak:
FIDESZ-KDNP-ÖPE:
7
MPE:
27
LMP:
1
A helyzet egyszerű: az új többség 1-1 bizottsági helyet adott minden ellenzéki
képviselőnek, a többit meg megtartották magának. Erről egy szó jut eszembe:
abszurd. Persze lehet azt mondani, hogy a FIDESZ sem nagyon törődött a
demokrácia fenntartásával, de ha valaki arra hivatkozik a kampánya során, hogy
a demokráciát kell újjáépíteni a városban, akkor a legelső elvárás az, hogy az
aránytalanságokat kiküszöbölje. Itt nem kiküszöbölés történt, hanem még
rátettek egy lapáttal az eddigi aránytalanságra. Ilyen szempontból pedig –
függetlenül attól, hogy melyik oldalon állunk – csak a tartalmát nézve jogos
Csizmadia és Kővári kritikája.
A szétszakadástól félnek?
A
racionális érvek mentén igen nehéz megmagyarázni tehát, hogy mi az oka ennek a
többségnek. Ha azonban a politikai helyzetet nézzük, akkor már sokkal több
érdekességet lehet találni. Mint említettem, a bizottságokban az 50%+1-es
többég elég, tehát az 5 helyből 3. A jelenlegi bizottságokban egy kivételével
4/5-öt visznek az MPE jelöltjei. Elvileg teljesen mindegy, hogy 4 vagy helyük
van-e, a többséget megszerezték.
Hacsak
nem tartanak a széthullástól. Sokszor vetődött fel a kérdés, hogy mi fog
történni itt (és általában bárhol), ha az ellenzéki összefogás nem működik, és
valamelyik párt a kilépéssel fenyegetőzik? Pécsett valószínűleg semmi. A 26
helyből 18 van jelenleg az MPE színeiben induló jelöltek kezében. Tehát még ha
a legtöbb jelölttel rendelkező Demokratikus Koalíció is szakadna ki (erre
mondjuk nem sok esélyt látok), akkor is 13 emberük maradna. Ez az egyszerű
többségi szavazásoknál valószínűleg bőven elég lenne, és a minősített többség
is kivitelezhető lenne, ha meggyőzik az LMP-s dr. Kóbor Józsefet az
együttműködésről. A többi párt kiválása esetében pedig még ez utóbbi lépésre se
volna szükség. Tehát hacsak 2 párt nem lép ki az együttműködésből, akkor
közgyűlés szintjén nem lesz baj.
Azonban
ugyanez a probléma relevánssá vált volna a bizottságokban, hogyha megadják a
Kővári János által meghatározott helyeket. Ugyanis ezesetben, hacsak egy párt
is kilépne az együttműködésből, akkor rögtön 3-4 bizottságban állna fenn az a
veszély, hogy elveszítik a többségüket. Ez jelenthetne problémát már az
önkormányzati munka során is. Lehetséges, hogy azért tartották meg maguknak a
lehető legtöbb helyet, hogy bebiztosítsák magukat erre az esetre? Nyilván csak
találgatok, de jelenleg (a hatalom-maximalizálás nyilvánvaló és logikus
szándéka mellett) ez tűnik a legracionálisabb magyarázatnak.
A kommunikáció elégtelen
Az előző
gondolatmenetre visszatérve, sajnos e tekintetben csak a találgatás jutott
nekünk, ugyanis, amikor Péterffy Attilát erről megkérdezték, kitérő választ
adott. Mint ahogy általában az egész közgyűlésen ezt tette, azon kevés
alkalmakkor, amikor megszólalt.
Az ülésen
az új polgármester módszerét sok tekintetben lehet kritizálni. És itt nem arról
beszélek, hogy viszonylag vontatottan vezette le, 1-2 alkalommal
SZMSZ-ellenesen nyilvánult meg, vagy nem vette észre, hogy valaki fel akar
szólalni, mert ezek olyan hibák, amik egy első ülésen előfordulhatnak, és
nyilván, amikor Péterffy belejön, szerez egy kis tapasztalatot, akkor ezeket a
hibákat ki fogja javítani.
A
megszólalásainak a tartalma tekintetében azonban nagyon sok a probléma. Én nem
szerettem Páva Zsoltot, és egyáltalán nem gondolom, hogy egy jó polgármester
lett volna, de volt két olyan dolog a közgyűlések levezetésében nála, amit nagyon
kedveltem. Az egyik, hogy minden ülés előtt odament az összes képviselőhöz (az
ellenzékiekhez is) egy kézfogásra és váltott velük néhány baráti szót. Ez azért
egy pozitív alaphangulatot adott. A másik pedig, hogyha valamikor vita alakult
ki, akkor mindig a végén reflektált az ellenzéki érvekre. Persze ezek a reflexiók
legtöbbször tele voltak csúsztatásokkal és elfogult politikai véleményekkel, de
legalább megvoltak és az elhangzottakra törekedett válaszolni, nem
személyeskedéssel zárta le a vitákat. Tehát a külsőségekre adott és próbált
tiszteletet tanúsítani.
Ennek
tegnapelőtt a nyomát sem láttam. Az, hogy nem üdvözölt senkit, még betudható a
feszültségnek meg az új testület megalapításának. Azonban, hogy a vitákhoz
semmilyen érdemi gondolatot nem fűzött hozzá, az nálam nagyon visszás volt.
Gyakorlatilag két alkalom volt, amikor reflexiót hallottunk tőle. Az egyik a
túlóratörvény kapcsán, amikor dr. Csizmadia Péter elmondta, hogy mivel a 400
óra túlmunka egy lehetőség, ez voltaképpen egy lehetőségtől való megfosztása a
munkavállalóknak. Erre Péterffy azt reagálta, hogy a választási kampányban
megígérte ennek eltörlését és ő betartja az ígéretét. Ez dicséretes, de nem
válasz a feltett kérdésre. Nem akarom, hogy félreértés legyen, én is nagyon
aggályosnak tartom ezt a törvényt. Ugyanakkor azt gondolom, hogy egy
polgármestertől, aki a javaslat előterjesztője egyben, elvárható, hogy
szakmailag is meg tudja védeni a tervezetét, ne csak politikai érveket
hangoztasson.
A
másik eset a részletezett bizottsági vitában volt, amikor megkérdezték tőle a
FIDESZ soraiból, hogy milyen szakmai alátámasztása van ennek az egyoldalú
bizottsági elosztásnak. Erre a válasz a következő volt (szó szerint idézve): „Mert így tartottuk praktikusnak és hatásosnak
a demokrácia képviselete érdekében.” Ez a válasz tartalmát tekintve a „Boldog
Karácsonyt Kívánok!”-kal van egy sorban, vagyis értékelhetetlen. Persze lehet
azt mondani, hogy mert a FIDESZ-nek sem volt fontos a demokrácia, de ezen az
ülésen többször éreztem azt, amit a Parlamentben Gyurcsány Ferenc kapcsán, hogy
bármit mond, a másik oldal jön az elmúlt 8 évvel, a szemkilövetéssel, az öszödi
beszéddel, és a kettős állampolgárságos népszavazással, a nélkül, hogy a
felvetéseire értelmest választ adnának. Pécsett ugyanezt éreztem a közgyűlés
alatt a másik oldalról. Viszont itt nem lehet kettős mércével mérni: ami a
FIDESZ képviselőitől elfogadhatatlan, az a FIDESZ képviselőivel szemben is az.
Amit
én Péterffy Attilából csütörtökön láttam, az nem egy elszánt, felelősségteljes,
a kihívásokkal szemben felkészült politikus látszatát adta, hanem egy még
győzelmi mámorban égő, kissé szórakozott emberét, aki most úgy érzi, bármit
megtehet. Ez a nagyon sima választási eredmények után persze érthető, de semmi
sem tart örökké. Jönnek majd a választópolgárok, akik elvárják, hogy előrelépés
legyen mind városi, mind egyéni szinten. Lesznek majd a 4 irányító párt között
súrlódások, amiket neki felelősségteljesen kell megpróbálnia kisimítani. És ott
lesz a jobboldali média, ami továbbra is mindent meg fog tenni azért, hogy
alkalmatlannak titulálja őt, és ami alá nagyon nem szerencsés táptalajt adni
olyan viselkedéssel, ami objektív mércével mérve is aggályos. Nehéz lesz ez az
időszak, és a következő 1-2 éven múlik, hogy sikerül stabilizálni a jelenlegi
helyzetet, vagy a városvezetési hibák megadják a lehetőséget a FIDESZ-nek, hogy
ismét átvegye a hatalmat. Szóval nagyon remélem, hogy Péterffy leszáll a magas
lóról, és problémák mentén, szakmailag is megalapozottan nyilvánul meg a
közgyűlésekben. Mert most ez mindenki érdeke.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése