Aladdin cirkuszban is
Az
elmúlt időszakban elkezdtem a Pécsre látogató egyedi cirkuszokról is véleményt
írni. Az America Circus Aladdin produkciója kapcsán azonban kicsit peches
helyzetbe kerültem, ugyanis csak az utolsó előtti pécsi napon tudtam
megtekinteni. Mindazonáltal, mivel nem csak Pécsre utazik a társulat, úgy
gondoltam, érdemes erről is leírni a véleményem. Meg aztán ki tudja, lehet, hogy
valamikor még visszatérnek! Szokás szerint igyekszem minimalizálni a
spoilereket.
Maga
a műsor ötvözi kicsit a színházat, a mesét és a cirkuszi produkciót. Alapvetően
az Aladdin történetének a nyomvonalán halad, és a szereplők egyben karakterek
is. Viszont a történetmesélés közben, annak keretében, vagy kicsit kilépve
klasszikus cirkuszi produkciókat is bemutatnak. Egyébként úgy éreztem – nem
tudom, ez mennyire volt tudatos – hogy az előadás két részében az arányok
kicsit eltértek egymástól. Az első felében inkább a történetmesélésen volt a
hangsúly és a klasszikus cirkuszi elemek kerültek háttérbe, a másodikban
viszont inkább a cirkuszi produkciók domináltak a történet rovására. Ez a
sajátos helyzet rögtön egy kettős értékelésre ad lehetőséget, mindenkit lehet
színészként és cirkuszi szereplőként is valamilyen szinten véleményezni.
E
tekintetben a Jaffarként szerepet kapó tag egy nagy kedvencem volt. Abszolute
hozta a meseszereplőt mind a hang, mind a stílus, mind a kinézet tekintetében,
róla tényleg elhittem, hogy egy igazán gonosz karakter, és amikor „dzsinné
változott” akkor a produkciójában is benne volt az erő. Még nála is jobban
tetszett a dzsinit alakító személy. Egyszerre volt színész, artista és
porondmester, és ami igazán szép a történetben, hogy mindhárom szerepben nagyon
jól megállta a helyét. Tetszett a majom karaktere is, mind a humora, mind az
ügyességi produkcióban mutatott szerepe kiemelkedett. (De miért kellett
átnevezni? Mi volt a baj az Abu névvel? Mivel lett ezáltal több a produkció?
Tényleg nem értem).
Ami
nagyon tetszett még, az Ali herceg megjelenése. Bár jóval kevesebb személlyel
dolgoztak, mint amennyi a mesében szerepel, de nagyon szépen sikerült lemásolni
a jelenetet, közben számos kisebb produkció (tűzfújás, zsonglőrködés)
színesítette az egészet. A teljes produkció, bár állatokat alkalmaz, de szerencsére
nem túl nagy mennyiségben azért, így ez is inkább pozitív volt, mint negatív.
Az Aladdin zenéit – amik közben szóltak a történettel összhangban – pedig
mindnyájan szeretjük.
Átlagos
élményt adott nekem az Aladdint megszemélyesítő karakter. Nekem a színészi
játéka kicsit elveszett, nem éreztem azt a határozott, csibész, érzelmeinek
engedelmeskedő személyt, mint ami az eredeti figura. Viszont a produkció,
amiben főszerepet kapott, nagyon működött. Kicsit hasonló érzésem volt Jázmin
kapcsán is. A hölgy külsőleg hasonlított a meseszereplőre (csinos is volt J),
és egész hiteles érzelmi kirohanásai is voltak, de „sikerült” eléggé háttérbe
szorítani a karaktert, így igazából nem derült ki számomra, hogy milyen ügyes
és a produkciók alatt is nagyrészt háttérben maradt. A produkciók többsége
egyébként rendben van, egyikre sem mondanám, hogy olyan szenzáció, amit még
sosem láttam cirkuszban, de mindegyiket jól kivitelezték.
Voltak sajnos azonban kritikáim is. Az egyik a
szultán szerepe. Az eredeti mesében sincs túl nagy jelentősége, egyedül az a karakterfejlődése
izgalmas, ahogy kezdetben ragaszkodik a törvényekhez és félti a lányát, és a
végére az események hatására megváltozik a véleménye. Az ominózus utolsó mondat
persze itt is elhangzott, de nem tudjuk, hogy miért, mi vezetett ide. Szintén a
történet-elhanyagolásból adódik egy másik problémám. Nyilván egy 90 perces mese történetét nem
lehet egy kb. 80 perces cirkuszi produkcióba beilleszteni úgy, hogy a
cirkusz-jelleg is fennmaradjon, így valamit muszáj szelektálni. A történet
második fele azonban – Jaffartól eltekintve – eredetileg arról szól, hogy Aladdin
miként fogadja el önmagát, valamint a többiek őt hercegként és csavargóként.
Ebből szinte semmit sem mutatott ez a feldolgozás, amit nagyon hiányoltam. A
varázsszőnyeges jelenet felvezetése (Ne haragudj, szabad akaratodból kell
döntened! Mit szólnál, ha kiengesztelnélek egy repüléssel?) meg nekem volt
kínos.
Végül
pár szót muszáj ejtenem a zenéről. No, nem a produkció közbeniről, mert azzal
semmi probléma nincs. De a műsor előtti, illetve szünetben ment zene nagyjából
egy 15 másodpercenként ismétlődő dallam, amit 10. alkalommal már megun az
ember, és itt vagy kétszázszor hangzott el. Azt nem értem, hogyha van egy mese
olyan nagyszerű zenékkel, mint az Aladdin, akkor miért nem lehet a szünetekben
a kimaradt dalokat vagy az angol nyelvű verziókat lejátszani? Biztos sokkal
jobban élveztem volna, mint ezt.
A
cikk végefele kritikus voltam, de mindent egybevetve teljesen jól éreztem magam
a műsor alatt, és a nosztalgiafaktor is működött. Nem mondom, hogy színészileg
varázslatos produkciót láttam, azt sem, hogy cirkuszi szempontból extra
különleges lett volna, de a kettő együttese mégis egy kellemes élményt
nyújtott. És egy másik erénye, hogy ennek ára 1.500 forint, tehát gyakorlatilag
egy mozijegy, pont feleannyi, mint a Horror Cirkusz vagy az Aquatico jegyára.
Azt gondolom, hogy ennyi pénzért mindenképpen érdemes megnézni. Gyerekeknek
nagyon tudom ajánlani (vannak külön játékok számukra is), de felnőtt fejjel is
abszolute élvezhető a produkció.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése