Miről szól az Alkotmánybíróság hajléktalanság kérdésében hozott döntése?
Az
Alkotmánybíróság nemrég megjelent határozata ismételten felkavarta a
közvéleményt. A közterületen történő életvitelszerű tartózkodás
kriminalizálását kimondó szabálysértési tényállást számos járásbíróság és
törvényszék alkotmányellenesnek vélte, ezért az Alkotmánybírósághoz fordultak,
akik azonban elutasították a kérelmeket. Ezen a média – főleg az ellenzéki
média – igencsak felháborodott és jogászok is kinyilvánították nemtetszésüket.
Jogosan tették? Vagy a jelenlegi helyzetben más döntést nem is lehetett hozni?
Esetleg az Alkotmánybíróságnak van igaza? Ezekre a kérdésekre keresem a választ
a következő cikkemben.
Nem ez volt az első alkalom
A
hajléktalan életmód szankcionálására már 2011-ben tett kísérletet a kormány.
Akkor is az Alkotmánybíróság elé került az ügy, azonban más vége lett a
történetnek. A megfogalmazásában hasonló tényállást két fő szempontból
kiindulva semmisítette meg az alkotmánybíróság. Az egyik, hogy ha a
hajléktalanság, mint életmód kriminalizálása a nélkül történik, hogy bármilyen
társadalomra veszélyes cselekményt elkövetnének, az egyértelműen sérti az
emberi méltósághoz való jogot, ami egy korlátozhatatlan jog. E tekintetben
azonban muszáj megjegyezni, hogy a bírák egy része azt az álláspontot
képviselte, hogy szerintük nem az emberi méltósághoz, hanem csupán az
önrendelkezéshez való jogát korlátozták a hajléktalanoknak, ami pedig egy
korlátozható jog, ám ez az álláspont kisebbségben maradt.
Egy
másik esetben Kaposvár MJV önkormányzat rendeletének egy pontja került górcső alá. Ez alapján: „Aki életvitelszerű
lakhatás céljára használt ingóságait közterületen tárolja vagy helyezi el,
közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartást követ el.” E
tekintetben az Alkotmánybíróság sajátos döntést hozott. Formálisan ugyan elutasította
a kérelmet, viszont megállapította, hogy hajléktalanok esetében nem
alkalmazható ez a szabály, tekintettel a kényszerhelyzetre és az ő emberi
méltóságukra. A döntés azért érdekes, mert szent meggyőződésem, hogy a rendelet
kifejezetten a hajléktalanok miatt született (eleve teljesen életszerűtlen,
hogy egy lakóhellyel rendelkező személy közterületen tárolja a lakhatás célja
használt ingóságait), és bár nem szüntették meg, mégis teljesen kiüresítették a
szabályt.
A
fenti határozatok közül az elsőre 2012-ben, a másodikra 2016-ban került sor.
Látható tehát, hogy a korábbi alkotmánybírói gyakorlat ezekben a kérdésekben
mindig a hajléktalanok pártját fogta.
Az Alaptörvény azóta megváltozott
A
korábbi alkotmánybírói határozatok azonban mind 2018 előtt keletkeztek. Azóta
azonban történt egy fontos módosítás. Konkrétan, amiről már korábban is írtam,
hogy az Alaptörvény 7. módosításával bekerült, hogy a közterületen történő
életvitelszerű tartózkodás tilos. Noha látszólag ennek túl nagy jelentősége
nincs, a gyakorlatban hatalmas súllyal bír, két okból is:
1. Az Alkotmánybíróság az alkotmányt nem vizsgálhatja – az Alkotmánybíróság funkciója, hogy a mindenkori
alkotmányban – jelen esetben az Alaptörvényben – foglaltaknak az érvényesülését
biztosítsa, ha ezek sérelme bármilyen ügyben vagy akár normatív módon felmerül.
Ugyanakkor az alkotmányozás a jogalkotó feladata. Ebből kifolyólag nem
módosíthatnak az alkotmány egyes rendelkezésein, még akkor sem, ha az egy másik
alkotmányban megtalálható elvvel (jelen esetben emberi méltósággal)
ellentétesnek gondolják. Ezen az a tény sem változtat, ha az ütköző
rendelkezések között az egyik az elfogadott joggyakorlat szerint egyértelműen magasabb
értékrendű. Ennek azért van jelentősége, mert a korábbi esetekben
hivatkozhatott arra az alkotmánybíróság, hogy a közterületen tartózkodás tilalma
önmagában véve alkotmányellenes. Most már nem hivatkozhattak erre, hiszen
magában az alkotmányban szerepel, hogy tilos közterületen tartózkodni.
2.
Az Alaptörvény rendelkezéseit irányadónak kell tekinteni – ez azt jelenti, hogy az Alkotmánybíróságnak az alkotmányban
foglaltakat kell alapul venni a döntéseik során, akkor is, ha azzal egyébként
nem értenek egyet. Tehát annak kell lennie a döntés kiindulópontjának, hogy az
életvitelszerű tartózkodás a közterületeken tilos. Innentől a vizsgálat
kizárólag arra terjedhetett ki, hogy a szabálysértési törvényben foglaltak
arányosak-e a cél megvalósulása tekintetében, magyarán szólva nem lenne-e más,
kevésbé drasztikus módszer arra, hogy ezt a célt – közterületen tartózkodás
tilalma – elérjék. Azért érezhető, hogy ez mennyire nehéz lehet valakinek, ha
mondjuk alapból nem ért egyet az adott szabállyal.
Megjegyzendőnek
tartom e mellett, hogy nagyon súlyos aggályok merülnek fel annak kapcsán, hogy
a jelenlegi hatalom ennyire kénye-kedve szerint módosítgatja az Alaptörvényt.
Többször előfordult már, hogy miután egy jogszabályt az Alkotmánybíróság
megsemmisített, a parlamenti többség korlátozta az Alkotmánybíróság jogkörét a
konkrét eset vonatkozásában, majd a törvényt gyakorlatilag változatlan
tartalommal újra beadták, megszavazták, és az Alkotmánybíróság másodjára már
semmit nem tudott tenni. Egy jogállamban úgy gondolom, hogy ez elfogadhatatlan.
Az alkotmány fő funkciója, hogy a hatalom korlátja legyen, megakadályozza az
alapvető jogok lábbal tiprását, vagy az önkényes hatalomgyakorlást. Az Alkotmánybíróság
pedig az a szerv, aki ezeket a jogokat védi (legalábbis a legmagasabb szinten).
Ha a hatalom arra használja az alkotmányt, hogy az Alkotmánybíróság jogát
csökkentse, akkor az alkotmány éppen a legfontosabb funkcióját veszíti el,
hiszen nem gátja lesz a korlátlan hatalomnak, hanem az elősegítője. Ez semmiképpen
sem egy elfogadható állapot, de sajnos Magyarországon egyre gyakoribb jelenség.
Beadványozók érvei
Az
előbb felvázolt probléma nem csak az Alkotmánybíróságot érintette, hanem a
kezdeményezőket is. Ugyanis ők is tisztában voltak azzal, hogy ha az lesz
tartalmilag a beadványukban – még ha csak következtetés szintjén is – hogy a
közterületen tartózkodás tilalma alkotmányellenes, akkor azt az Alkotmánybíróság
biztosan el fogja utasítani, hiszen az alaptörvény e téren egyértelmű. Tehát
azt kellett megpróbálni bizonyítani, hogy a mellett, hogy a közterületen
tartózkodás életvitelszerűen tilos, ez a szabályozás alkotmányos szempontból
nem megfelelő. Meg kell hagyni, nem könnyű feladat.
Az
ügyben az alkotmánybíróság számos beadványt összevontan vizsgált. A legfőbb
érvek az alábbiak voltak:
1. A szabálysértési törvény
bővítésével a jogalkotó szociális kérdést kíván alapvetően büntetőjogi
eszközzel szabályozni. Ez annak az alapelvnek, hogy a büntetőjog csak azokba az
életviszonyokba avatkozik be, amihez más jogágak szankciórendszere nem elegendő,
nem fér bele.
2. A szabály (mármint a
szabálysértési törvény rendelkezései) nem átlátható, nem világos, így a
jogállamiság elvébe ütközik. Mivel a rendőr csak a körülményekből tudja
eldönteni a szabálysértés fennálltát, fennáll annak a lehetősége, hogy egy
közterületet rendeltetésszerűen használó személyt is eljárás alá vonnak.
3. Mivel a törvény csakis
és kizárólag a hajléktalanokat érinti, ezért diszkriminatív.
4. A határozat sérti az
emberi méltósághoz való jogot, hiszen gyakorlatilag kényszerhelyzetbe hozza a
hajléktalanokat.
5. Az eljárásban részt vevő
hivatalos személyek – kiváltképp rendőrök és bírák – jogai is korlátozottak,
hiszen a rendőrségnek nincs mérlegelése az intézkedés foganatosítása
tekintetében, az őrizet időtartama a törvény erejénél fogva hosszabbodik, és a
bíróság sem szabhat ki akármilyen szankciót.
Alkotmánybíróság érvei:
Az
Alkotmánybíróság számos ellenérvet hozott fel. Mindenek előtt aggályosnak
tartotta, hogy a beadványok csak említés szintjén foglalkoznak azzal, hogy a
törvény miért ütközik alaptörvénybe, jogi levezetés szinte sosem történt.
Utalnak arra, amiről az előző fejezetben írtam, hogy mivel az Alaptörvénybe
foglalták a közterületen tartózkodás tilalmát, ennek alkotmányosságát nincs
lehetőségük vizsgálni. Ezenkívül több alkalommal említik, hogy az egyénnek a
társadalmon belül együttműködési kötelezettsége van és ez a szankció nem az
elszegényedés, a hajléktalanság ellen van, hanem az együttműködési
kötelezettség megszegése – közterület túlzott mérték használata, rendőrséggel
való együttműködés megtagadása – miatt van. A konkrét érvekre az alábbi
reakciók voltak:
1. A kérdést nem
büntetőjogi, hanem szabálysértési jogi szinten kezeli a jogalkotó, ami nem
érinti az Ultima Ratio elvét. A szabályozás arányos, hiszen csak az
együttműködést megtagadó vagy 4. alkalommal eljárás alá vont személlyel szemben
alkalmaznak szankciót.
2. Az alkotmánybíróság
szerint azok a kritériumok, amelyeket a törvény megfogalmaz, egyértelműek, ezek
alapján tud a hatóság intézkedni. A rendőrség ennek ellenére rugalmasan tud
intézkedni. Új jogszabály esetén pedig el kell telnie kis időnek, mire a
gyakorlat annak tényleges kereteit meghatározza.
3. A diszkrimináció a törvény
szövegéből nem következik, hiszen a közterületen életvitelszerűen tartózkodás
nem csak a hajléktalanok, hanem mindenki számára tilos.
4. A jogalkotó a
szankciórendszert ténylegesen nem korlátozza, csak a leggyakoribb elkövetők
életmódjából adódóan olyan tilalmat fogalmaz meg szankciók terén, amit
praktikusan amúgy is értelmetlen lenne kiszabni (pl. pénzbüntetést
nincstelenekkel szemben).
5. Az Alkotmánybíróság
szerint itt nem az emberi méltóság a kérdés, hanem egy szűkebb alapjog, az
emberi önrendelkezéshez való jog. Az pedig korlátozható, az ember magatartását
igenis lehet korlátozni, pontosan ezt teszik a szabálysértése és a
bűncselekmények, tilalmaznak bizonyos magatartásokat. Így ez önmagában nem
alkotmányellenes. Megjegyzendőnek tartom, hogy itt jelent meg a média által
felkapott mondat, miszerint „a hajléktalanságra
senkinek nincs joga” . Ez nagyon sok ember felháborodását kiváltotta, nem
is véletlenül, mindazonáltal szerintem itt inkább egy nagyon szerencsétlen
megfogalmazással van dolgunk. A szegénységgel itt valószínűleg inkább a
hajléktalan életmódra gondoltak, amihez nincs joga az embereknek a jelenlegi Alaptörvény
szerint. Sajnos ezt nem lehet vitatni. Viszont egy Alkotmánybíróság nem
engedheti meg magának, hogy ennyire kétértelmű kijelentéseket tegyen, főleg
nem, hogy ezeket írásba is foglalja! Így a felháborodás jogosságához kétség nem
férhet.
Megjegyzendőnek
tartom, hogy az Alkotmánybíróság azt is rögzíti, hogy ezeknek az
intézkedéseknek csak akkor van létjogosultsága, ha az állami ellátórendszer
alkalmas a hajléktalan személy elszállásolására. Noha ezzel egyetértek, a
gyakorlatban mégis felvethet problémákat. A rendőrség egy eljárás során csak
azt tudja vizsgálni, hogy adott pillanatban az adott város hajléktalan
ellátásában van-e egy szabad hely. Ez a legfagyosabb téli napokat kivéve
meggyőződésem, hogy nem okoz gondot. De nem tudják megválaszolni azt a kérdést,
hogyha az összes hajléktalan hirtelen be akarna menni a szállókba, lenne-e
elegendő hely? Ez azért még felvethet aggályokat a jövőben.
Különvélemények:
Az
alkotmánybírák közül többen különvéleményt fogalmaztak meg, nem értettek egyet
a többségi állásponttal. Egészen pontosan 6 különböző bíró 4 különböző
véleményt fogalmazott meg, ami elég jelentős, ez utal a téma megosztó
jellegére.
A büntetőjog világából az Alkotmánybíróságba került, vagyis a konkrét kérdésben egyik legkompetensebb bíró, Dr.
Czine Ágnes fogalmazta meg a legmarkánsabb különvéleményt. Elsődlegesen azt
fejtette ki, hogy még ha tilos is a közterületen való életvitelszerű
tartózkodás, a szabálysértési alakzat kialakítása aránytalan. Elmondása szerint
a büntető jellegű szankciók kialakításának az az indoka, hogy olyan társadalmi
viszonyt kell szabályozni, „amely emberi
életet, testi épséget, egészséget vagy jogot veszélyeztető, általánosan
elfogadott együttélési szabályt sért.” Márpedig önmagában véve az életvitelszerű utcán tartózkodást még nem
valósítja meg ezek egyikét sem. Kifejtette továbbá azt is, hogy bár a korábbi
alkotmánybírósági döntések indoklásának az a része, ami a közterületen
tartózkodás emberi méltóság jogával kapcsolatos aggályait veti fel, valóban nem
alkalmazható az Alaptörvény-módosítások miatt, de a határozatban az is
szerepel, hogy a korábbi jogszabály – amelynek szövege igencsak hasonló a
mostanihoz – több tekintetben nehezen értelmezhető, pontatlan, így a
jogbiztonság kritériumával sem összeegyeztethetők. Ez a bírónő szerint az új
szabály kapcsán is fennáll. Utal ezenkívül arra is, hogy ez a 3
figyelmeztetéses szabály sem feltétlenül szerencsés, mert volt már arra példa,
hogy ugyanazt a személyt 2 órán belül figyelmeztették kétszer, ami több aggályt
is felvet, mind jogi, mind az ellátórendszer hatékonysága szempontjából.
Dr.
Juhász Imre alkotmánybíró szerint is hiányzik az államcél, azaz a valódi indoka
annak, hogy szabálysértéssé nyilvánítsák az adott cselekményt. Ezenkívül
aggályosnak véli az Alkotmánybíróság azon megnyilvánulását is, hogy a
szabálysértési eljárás csak akkor alkalmazható, ha az ellátórendszer képes hajléktalan ellátására. Álláspontja szerint
ez a törvény szövegéből nem következik, így az Alkotmánybíróság kvázi
jogalkotói tevékenységet végzett, ami pedig nem feladata.
Dr.
Schanda Balázs alkotmánybíró (akinek különvéleményéhez 2 másik bíró is
csatlakozott) szintén ezt látja problémának egy másik aspektusból. Ha a tilalom
célja az, hogy a hajléktalan személyeket az ellátó rendszerbe integrálja, abból
következik, hogy ugyanez megfordítva azt jelenti, hogy alaptörvény-ellenes a
szabálysértési szankció, ha annak célja nem az elesett személyekről való
gondoskodás, ellátás. Álláspontja szerint addig a pontig, hogy a hatóságok a
hajléktalan személyt a szállóba viszik, nincs probléma, de ha bíróság elé
kerül, már túllépnek ezen a célon.
Dr.
Stumpf Istvánnak szintén a határozatnak ezzel a részével volt problémája.
Hivatkozott a korábbi alkotmánybírósági határozatra is: „az Alaptörvény II. cikkében szabályozott emberi méltóság védelmével
összeegyeztethetetlen önmagában azért társadalomra veszélyesnek minősíteni és büntetni
azokat, akik lakhatásukat valamely okból elvesztették és ezért kényszerűségből
a közterületen élnek, de ezzel mások jogait nem sértik, kárt nem okoznak, más
jogellenes cselekményt nem követnek el. Sérti az egyén emberi méltóságából
folyó cselekvési szabadságát az is, ha az állam a büntetés eszközeivel
kényszerít a szociális szolgáltatások igénybe vételére” Álláspontja szerint
annak ellenére, hogy a közterületen való életvitelszerű tartózkodás tiltott,
ezek az elvek nem változtak. Ezenkívül nem látja a határozatban, hogy az
intézkedés arányossága kellőképpen megindokolt volna.
Konklúzió
Magam
részéről – már amikor az Alkotmánybírósághoz fordulás megtörtént – tudtam, hogy ennek nem lesz sok értelme. És
nem azért, mert borítékoltam volna a döntést, ez számomra nagyon nem volt
egyértelmű. Hanem, mert a kérdésnek a méregfogát kihúzták, mielőtt az
Alkotmánybíróság véleményt nyilváníthatott volna.
Azt
gondolom, hogy mindegyik beadványra egy nagyon egyszerű választ kellett volna
adni: elfogadva, mivel nyilvánvalóan alkotmányellenes a közterületen történő
életvitelszerű tartózkodás tiltása (erről egy korábbi cikkemben már leírtam a
véleményem). Azonban – ahogyan azt már említettem – erre nem volt lehetőség.
Innentől kezdve bármit csinált volna az Alkotmánybíróság, a kormány tudott
volna rá lépni. Ha a szabálysértést érzi aránytalannak, akkor alsóbb szinten
szankcionálják a cselekményt (igaz, legalább az elzárás lehetőségét akkor nem
lehetett volna alkalmazni), ha pontatlan a megfogalmazás, akkor pontosítanak,
ha részletszabállyal van a baj, módosítják. Innentől kezdve tehát biztos volt,
hogy tartósan ezt a jogszabályt megsemmisíteni nem lehetett volna.
Ezzel
együtt azt gondolom, hogy az Alkotmánybíróságnak be kellett volna vállalnia a
megsemmisítést. Noha nagyon sok beadványban fellelhető érv valóban komolytalan,
a Czine Ágnes-féle különvélemény álláspontom szerint remekül fogalmazza meg a
rendelkezéssel kapcsolatos anomáliákat, és ezek alapján a megsemmisítésnek
helye lett volna. Valószínűleg nem hosszú távon, de legalább jelzésértékkel
bírt volna, hogy az Alkotmánybíróságnak fontosak az alkotmányos értékek. Sajnos
azonban erre nem került sor.
Mindazonáltal
az alapvéleményem erről a kérdésről továbbra is az, amit már fél éve is
megfogalmaztam: aki egy társadalmi problémát büntetőjogi eszközökkel kíván
megoldani, az nagyon rossz úton jár.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése