A Petry húsok nyomában – Petry Grill&Wine Bistro, Marosvásárhely, aranypecsenye


Ha Romániában járok, szinte mindenhol találkozom 1-1 Petry húsüzlettel. Kezdetben azt hittem, hogy ez csak egy a sok közül, amikor viszont kicsit utánanéztem, láttam, hogy ezek az üzletek közel 140 éves hagyományra tekintenek vissza. A Petry Sigmund által alapított húsfeldolgozó vállalkozás 1879-ben kezdte meg pályafutását, átvészelte a szocializmust is és a hagyomány és a modernizáció ötvözeteként a régi receptek és az új feldolgozási módszerek alapján próbál sikeres lenni. Ez érződik a minőségén is. Az üzletekben kapható húsételek remekek, az ABC-k helyett itt inkább ezeket favorizálom. Néhány üzletben külön étkezősarkot is kialakítottak, így húsüzlet mellett kvázi étteremként is funkcionálnak.

Marosvásárhelyen azonban van egy ennél is érdekesebb üzlete is a Franchise-nak, a Grill&Wine bistro. Ez tulajdonképpen egy 3 in 1 hely. Van benn egy múzeum, egy húsüzem és maga a bisztró. Épp ezért nem tudtam megállni, hogy egyszer ide ne nézzek be.

A hely múzeum része viszonylag kicsi, viszont ingyenes. Elsősorban disznóvágáshoz, húsfeldolgozáshoz szükséges eszközök széles tárháza található meg benne, de másféle húsok készítéséhez hasznos eszközöket is megismerhet meg a közönség, ezenkívül a falon elhelyezett képek és feliratok bemutatják az egész üzem történetét. Bár én falusi családból származom és sok ottani információ számomra már nem volt új, de így is érdekes volt, egy szűk fél órát elidőztem ott. A húspult túl nagy látványosságot nem mutatott, úgyhogy nem is részletezem.

Azonban ha már ingyenes volt a múzeum, úgy gondoltam, fogyasztó vendégként is kipróbálom a helyet. Az étlap megtekintésekor viszont kicsit elbizonytalanodtam. Ez nem a street food kajáldák árkategóriája. Azt éreztem, hogyha teljes értékű étkezést akarok, akkor az 40-50 lej körül fog kijönni, ami már nem olcsó. De mivel Vásárhelyen Tamási Zsolt közbenjárásával ingyen kaptam kaját az ott tartózkodásom alatt 1 hétvégi nap kivételével, úgy éreztem, ez egyszer tehetek egy kivételt. Így hát rendeltem egy aranypecsenyét (sertéshús, a disznó medencecsontja mellett található – legalábbis nekem ezt mondták J ), hozzá sült krumplit, és egy süteményt desszert gyanánt, aminek a nevére sajnos nem emlékszem, talán majd a hely utólag megírja nekem a képek alapján.

Az előétel gyorsan megérkezett. Csakhogy nem rendeltem előételt. Nem baj, mint megtudtam, aki nem kér előételt, az is kap egy kis meglepetést. Ez néhány kis szelet pirított bagett volt valamiféle pástétommal, ami leginkább a töpörtyűkrémre emlékeztetett, de kis májas ízvilága is volt. Jól esett, finom volt, köszönöm a kedvességet!

A hús egy hosszúkás tálkán érkezett meg egy kis salátával, a krumplit külön tálon kaptam. Először a burgonyát kóstoltam meg, és vegyes érzéseim voltak. Valóban házi sült krumplinak tűnt és nem mirelitnek, de a fűszerezése egyszerű volt, hétköznapi, és az elkészítése is a klasszikus csíkokra vágott burgonya. Igazából semmi extra. Nem mondom, hogy bármi gond volt vele, viszont a Butchers Kitchen krumplija sokkal jobban ízlett nekem, holott az 2 lejjel olcsóbb is volt. Talán úgy tudnám a problémámat legjobban megfogalmazni, hogy teljesen átlagos volt, és egy ilyen árkategóriájú helytől az átlagos nekem már nem elég.

Húsból 2 szeletet kaptam egy kisebbet, meg egy nagyobbat. Mind a kettő nagyon finom volt, a belseje szaftos, de összességében nagyon puha. A fűszerezése hagyományos volt, de remekül eltalált. Nem bántam meg, hogy ezt kértem, tényleg nagyon ízletes.

A mellette lévő saláta miatt akár köret nélkül is kérhettem volna a húst, nem hiányzott volna. Számomra az volt a különleges benne, hogy szinte minden falatjában más ízt éreztem, volt kifejezetten friss és édeskés zöldség benne, volt, ami kicsit savanykásabb, ami kicsit csípősebb, és ezek keveredése egy nagyon jó élményt adott.

Végére hagytam azt a kis „valamit”, ami az egyik hús tetején volt. Az igazat megvallva először azt hittem, hogy ez valamilyen kis sajtféle, és inkább csak dísznek van ott. Amikor viszont megérintettem az evőeszközzel és kicsit megszagoltam, rájöttem, hogy valójában fokhagymás krém. A húsra rákenve adott neki még egy kis extra ízt. Ez is nagyon ízlett.


A desszertet kb. 5 perccel a főétel befejezése után kaptam meg. Mindenek előtt le kell szögeznem: ilyen esztétikusan tálalt táldesszerttel még sosem találkoztam. A sütemény tetején mascarpone krém volt, fölötte gyümölcsök, nem kis mennyiségben, a tál többi részén pedig apró kis mascarpone-pöttyökön voltak rajta további gyümölcsdarabok. Megkóstolva a mascarpone önmagában nem adott sokat, nekem kicsit íztelen volt, a gyümölcsökkel egyben kóstolva azonban nagyon kellemes lágyságot és krémességet adott a gyümölcsdaraboknak. A sütemény maga pedig leginkább a habcsókok, illetőleg habkarikák ízére emlékeztetett, nagyon finom édes ízvilága volt. Amikor pedig az édes süti, a savanykásabb gyümölcsök és a krémes mascarpone találkozott, az szinte maga volt a Mennyország!

Az egész ételért összesen 48 lejt fizettem, ami kb. 3.200 forint, tehát nem olcsó. Ugyanakkor azt gondolom, hogy egy alkalommal simán belefért, és nagyon kellemes élmény volt.

Maga a felszolgálás is kedves, segítőkész volt, a hely külsőleg is nagyon szép, úgyhogy bátran ajánlom, nekem az egyetlen problémám a krumplival volt, minden más tökéletes.


Értékelésem: 9/10 (hogy ez mit jelent, azt itt megnézheted)

Bővebben a helyről: https://www.facebook.com/petry.bistro/

Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

  1. Köszönjük szépen az értékelést! A desszert neve Pavlova. A névadó, Anna Pavlova korának legnagyobb balerinája volt. A törékeny, kecses balerina társulata az 1920-években Ausztrália és Új-Zéland területén turnézott, és a tiszteletére készítettek egy nagy, kerek, habcsókos édességet, krémes tejszínhabbal és gazdag gyümölcsfeltéttel. Ez lett a Pavlova-torta.

    A bistró menüje félévente megújul, így május másodikán volt a ,,premierje,, a tavaszi, könnyed, szezonális étlapnak. Várjuk sok szeretettel egy ízletes vacsorára, szívesen olvasnánk arról is egy értékelést :)

    Tisztelettel,
    Bardosán Sheila Tímea
    Marketing vezető,
    a Petry Bistro csapatának nevében

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a visszajelzést, kedves Tímea!

      Sajnos most már haza kell utaznom, így az új kóstolás nem tudom, mikor fog megvalósulni :( De ha Vásárhelyen járok a "nyári" időszakban, akkor szívesen)! Volt még egy kóstolásom az egyik kolozsvári üzletben (az nem bistro, hanem ez a húsüzlet-étkezede "keverék"), valamikor majd arról is írok :)

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

Horror után víz – egy újabb pécsi cirkuszlátogatásról