Magányos Farkas kalandok elemzése 1. – Menekülés a Sötétségből, Lángoló tenger
Bár
túl sok komment nem érkezett az előző konzultációmhoz, de azok többsége a
Magányos Farkas kalandok elemzését kérte tőlem KJK vonal terén. Épp ezért ezt
teszem. Hivatalosan csak a Menekülés a Sötétségből jelent meg a kötetek között,
de Killmaster révén további ötnek sor került a fordítására, idén áprilisban
pedig a Magányos Farkas Világa sorozat köteteinek a fordítása jelent meg a
zagor.hu-n. Ez 10 kalandot jelent, amiket kettesével fogok elemezni.
Gondolkodtam, hogy a 2 elemzési szisztémából melyik mellett döntsek, és bár
terjedelemben a KJK könyvekhez hasonló a kaland, de a sok képességválasztás
miatt mégis valamivel rövidebb, és mivel az eredeti szisztémámat eléggé a KJK
könyvek köré írtam, itt inkább az egyszerűbb minikalandos értékelést használom.
Dilemmát jelentett még, hogy Killmaster csinált egy hosszabbított, 550
fejezetpontos verziót is a Menekülés a Sötétségből-höz, azonban ezt most nem
értékelem, talán majd valamikor külön, mert a fejezetpontok száma tekintetében
az összehasonlítás révén szerencsésebb az eredetihez jobban hasonlító verziókat
kielemezni.
Menekülés a Sötétségből
Történet: A Kai kolostorban a Kai tanok beavatottjaként éljük életünket.
Egy alkalommal ellógunk egy óráról, amiért büntetésből kiküldenek minket rőzsét
gyűjteni. Ez menti meg az életünket, ugyanis a Kai kolostort lerohanják a Sötét
Urak seregei. Rajtunk kívül senki sem éli túl ezt a támadást. Bosszút
esküszünk, de a legfontosabb most az, hogy az uralkodónak elvigyük az eset
hírét. Közben azonban a gonosz szolgái vadásznak ránk, így a kalandból tényleg
egy menekülés lesz. A könyv szabályrendszere eltér a klasszikus KJK-tól ehhez
tízoldalú dobókoca kell (vagy a véletlenszerű számok táblázata, de a kocka
szerintem nagyobb fun). Értékekből harci ügyesség és szívósság van, a szívósság
gyakorlatilag az életerő-pontnak felel meg, harci ügyességünk meg egyfajta
„ügyesség light”. A harcok szabálya kicsit speciálisabb, a mi és az ellenfelünk
harci ügyességének különbsége és egy dobás eredménye alapján a harci táblázat
mutatja meg, hogy egy körben mennyit sebzünk az ellenfelünkön és mekkora
sérülést szenvedünk el mi. Ezenfelül választhatunk az elején 5 Kai képességet,
ezek közül van, ami harcban segít, másik az élelemproblémáinkat oldja meg, de
van, amelyik gyógyít (ha már itt tartunk: ha élelemhiány miatt vesztek 3 Ép-t,
azt miért gyógyíthatom fel a gyógyítással?), mások meg csak simán egyes
szituációkban segítenek. Nehezítő körülmény, hogy a táskánkban limitált a hely,
és minden egyes élelem is helyet foglal, de ha nincs ételünk, amikor kell,
akkor szívósság pontokat bukunk. Ez néhol érdekes dilemma elé állít minket.
Nehézség: Érdekes…régről nekem az maradt meg, hogy ez egy könnyű
kaland. De miközben a zagor.hu-n próbáltam újrajátszani, rengetegszer patkoltam
el. No, de nézzük meg mi a helyzet! Igazából, ami egy nagy könnyebbség ebben a
kalandban, hogy kötelező tárgyunk nincs, ami nélkül nem lehet teljesíteni a
küldetést. Viszont vannak olyan szituációk, amikor a menekülések közbe botlunk
bele egy azonnali halál-mezőbe. Ugyanígy jónéhány harc is veszélyes tud lenni,
például, amikor négy végzetfarkassal ütközünk meg, az akkor is nagyon kemény,
ha viszonylag magas Harci ügyességgel rendelkezünk. Összességében azért elég
kiegyensúlyozottnak gondolom, nem teljesíthetetlen, de kihívást jelent a
kaland.
Fény…: A
könyv hangulata nekem nagyon átjött. Minden pillanatban, bárhol ránk
leselkedhet a halál, és folyamatosan keressük a biztonságos ösvényt, ami ad egy
darkos érzést végig a kaland során. Tetszenek az új szörnyetegek, amik
szerepelnek benne, például a giakok, vagy a kraanok, de a vordak az igazi kedvencem
SPOILER!!! amiből rögtön kettő is
van. Spoiler vége! Az egyes epizódok
közül az Ősök temetője az, ami nagyon működik nálam, amennyi morbid
elmebetegséget betettek abba a pár jelenetbe, komolyan mondom minden
elismerésem az íróknak. Illetve bár ez nem annyira a könyvnek, hanem a
sorozatnak az érdeme, de tetszenek a Kai képességek és azoknak a használata is.
... és árnyék: Ha már a rendszernél tartottam, itt is kezdem egy globális
problémával. Nekem valahogy ezek a harcok nem jönnek be. Az persze jó és
életszerű, hogy adott esetben akár egy csapásra is meg lehet ölni az
ellenfelet, ebben van hitelesség. Viszont elvileg a táblázattól azt várnám,
hogy kiegyensúlyozott legyen, nos ez nagyon nem az. Ha megnézzük a táblázatot
egyenlő ügyességnél, akkor azt látjuk, hogy a legrosszabb opció egy harci
körben az, hogy mi vesztünk 5 ÉP-t, az ellenfelünk 3-at. A legjobb meg, hogy mi
0-át, az ellenfél 12-t. Hol itt a realitás? Kb. sehol. További problémám, hogy
a viszonylag sokfelé ágazó játék miatt – 350 fejezetpont ide vagy oda – elég
rövid a játék. És kicsit átrohanós is. Oké, a történet miatt ez valamilyen
szinten kényszermegoldás is, de azért nem tetszik, hogy mindenhonnan szinte
azonnal távozunk és nincs lehetőségünk sehol egy hosszabb, nagyobb volumenű epizódban
részt venni. Végül pedig engem kicsit zavar, hogyha használunk egy olyan
képességet, ami segíthet egy ösvényválasztásos döntésünkben (leginkább a
hatodik érzék vagy a nyomkövetés, amire gondolok), akkor a legtöbb esetben nem
információt ad, ami után dönthetünk, hanem meghozza helyettünk a könyv a
döntést. Jó, persze, azért használom ezeket a képességeket, hogy ne legyen
teljesen random a döntés, de itt elég lenne az információ. Alapvetően egyébként
azt gondolom, hogy indítónak korrekt a darab, de azért ennél több kell, hogy
megkedveljem a sorozatot.
Értékelésem: 6/10
Lángoló tenger:
Történet: Az uralkodó aggódva hallgatja végig, hogy mi történt a Kai
kolostorral. Azzal is tisztában vannak, hogy ez Sommerlund birodalmára is
közvetlenül veszélyt jelent, főleg, mert a birodalom ostroma már elkezdődött.
Körülbelül 40 napig bírja még a király serege a rohamot. Ezért az uralkodó új
megbízást ad számunkra. Meg kell szerezni a Nap kardját, ami már a múltban is
megvédte a birodalmat. A küldetést vállaljuk, és elindulunk. Az út során
sokszor próbálják szabotálni a küldetésünk teljesítését, és ha megszerezzük a
Nap kardját, akkor még egy vízi csatában is részt kell venni.
Nehézség: Valamivel könnyebbnek érzem, mint az első könyvet. Igazából
ha nagyon le akarom egyszerűsíteni a szerkezetét, akkor vannak a merényletek és
egyéb kísérletek arra, hogy meghaljunk, és a köztük lévő átmeneti szakaszok.
Utóbbiakban nem sok kihívás van, viszont nekem kicsit a halálosnak szánt részek
is lightosak lettek. Az egyetlen kivételnek a föld alatti alagutas részt
tartom, ugyanis ott vagy egy mágikus fegyverre vagy az egyik Kai képességünkre
szükségünk van ahhoz, hogy életben maradjunk, különben a Sötét Urak szolgái
menthetetlenül megölnek.
Fény…: Kicsit
úgy éreztem, mintha a második könyvben maga a szerző is észrevették volna a
rohanást, amit az elsőben produkált és ezen próbált javítani. A könyv egy
kicsit lineárisabb lett az elsőnél, ezáltal viszont több fejezetpont jut az
egyes részekre. A hajóutakon is sor kerül beszélgetésekre, a városban is lehet
sok helyet meglátogatni, és valahogy jobban „be tudjuk szívni” a légkört. Egyébként
a helyszínek kellőképpen változatosak, jól kidolgozottak, ezeket is élveztem,
és az első résszel ellentétben itt már az aranynak is megvan a maga szerepe. Ezenkívül
az utolsó csata is tetszett, bár egy kis taktikai részt is bele lehetett volna
tenni, meg kicsit úgy éreztem, mintha nem lehetne közben meghalni. Tehát nem a
tetőpont volt a kaland csúcsa. De ettől még kalandosra sikeredett, amit növelt
az is, hogy először vethettem be „élesben” a Nap kardját.
… és árnyék: Leginkább a könyv szerkezete zavar. Gyakorlatilag teljesen
sematikus abból a szempontból, hogy végig a veszélyes szituációk és az
üresjáratok váltják egymást az utazásban. Ez pedig kicsit egysíkúvá teszi a történetet,
és pont emiatt nehéz felidézni best of momentumokat is. A Napkard fejezetpontjai jól kidolgozottak, de kissé inkorrektnek
érzem azt, hogy egy képesség SPOILER!!! Hatodik
érzék Spoiler vége! kell, hogy
igazán kijöjjön az ereje. Ez az erő viszont elég morbid, konkretizálva: +8-as
harci ügyességet ad önmagában, ha esetleg valamilyen vágófegyverrel kapcsolatos
fegyverismeretünk van, akkor +10-es lesz belőle. Ez a továbbiakban teljesen
felborítja a játék egyensúlyát: ha megvan ez a fegyver, szinte nevetségessé
válik az ellenfelek többsége a főellenségek kivételével, ha meg nincs, akkor
már a sima harcokban is szenvedünk, és a főellenségekkel szemben szinte alig
van esélyünk. Ráadásul, bár ez nem ennek a könyvnek a bűne, de a további
folytatásokban is nagyon drasztikus a győzelmi esélyeink közötti különbség a
Napkarddal és a nélkül. Szerintem ezt kicsit jobban ki lehetett volna
balanszolni. Egy másik negatívum, ami picit zavar az, amiről már a múlt
alkalommal is beszéltem, miszerint a döntést segítő képességek nem csak
befolyásolnak minket, hanem konkrétan döntést hoznak helyettünk. És néha-néha
azt érzem, hogy nem is a legjobban SPOILER!!!
a városban azt a tanácsot kapjuk, hogy térjünk vissza a szállásra, pedig
egyáltalán nem rossz dolog kicsit még kalandozni a városban Spoiler vége! Végül a mérgezéses rész
is érdekes. Tetszett a döntéshozatal, hogy kit támadunk meg, de tudom, hogy
miként lehetne rájönni a jó döntésre. Tehát ez így nekem egy szerencsejátéknak
tűnt. Persze az is lehet, hogy én nem vettem észre valamit. Írjátok meg
kommentbe, ha így van!
Értékelésem. 7/10
Az
alkotások megtekinthetők itt (Menekülés a Sötétségből-nek az upg. verziója, az
eredeti a zagor.hu játékrovatában játszható).
Hamarosan
jövök a sorozat következő két részével.
Szia!
VálaszTörlésNézd meg alaposan a képet a "kit támadunk meg résznél".SPOILER(A csuhás karját.)SPOILER
Ohhhh, tényleg...annyira a szövegek leírására figyeltem, hogy ezt észre sem vettem...ezt hívják böszmeségnek :(
Törlés