Lezsák szómegvonásai – szabályos vagy önkényes?
Kedden
a Parlamentben parázs vita kerekedett a Munka törvénykönyve módosításáról szóló
új törvény körül. Illetve inkább csak kerekedett volna. Ugyanis a Fideszes
képviselők gyakorlatilag nem vettek részt a vitán, olyannyira nem, hogy alig
volt egyáltalán néhány képviselőjük jelen. A vita legnagyobb botrányát azonban
nem ez okozta, hanem az, hogy Lezsák Sándor elnök több ellenzéki képviselőtől
megvonta a szót. Demeter Mártától az ismétlések miatt, Bangóné Borbély
Ildikótól az ülés levezetésének bírálata miatt, Szél Bernadettől úgyszintén
emiatt. A kormánypártok és híveik szerint jogos volt, az ellenzékiek a
diktatúra kiépülésének újabb lépcsőfokaként értelmezték ezt. Kinek van igaza?
Mit mond erre vonatkozóan a házszabály? Jogos volt-e Lezsák tette? A 3 esetet
külön-külön vizsgálva próbálom ezeket kielemezni.
Mit ír a házszabály?
A két
ominózus ide vonatkozó házszabályi rendelkezés az alábbi:
„46. § (1) Azt a felszólalót, aki
felszólalása során nyilvánvalóan indokolatlanul eltér a tárgytól, vagy
ugyanabban a vitában feleslegesen saját vagy más beszédét ismétli, az ülést
vezető elnök felszólítja, hogy térjen a tárgyra, egyidejűleg figyelmezteti az
eredménytelen felszólítás következményeire.
(2) Az ülést vezető elnök megvonhatja a
szót attól a képviselőtől, aki felszólalása során a második felszólítás
ellenére is folytatja az (1) bekezdésben meghatározott magatartást.”
49. § (1) Az ülést vezető elnök felszólítás
és figyelmeztetés nélkül megvonhatja a szót attól a felszólalótól, aki az ülést
vezető elnök döntését, ülésvezetését – ügyrendi javaslat kivételével –
kifogásolja. Az a felszólaló, akitől az ülést vezető elnök felszólítás és
figyelmeztetés nélkül vonta meg a szót, kérheti a házszabályi rendelkezések
értelmezéséért felelős bizottság eseti jellegű állásfoglalását.
(2) Az (1) bekezdés kivételével nem lehet
megvonni a szót, ha az ülést vezető elnök a felszólítás alkalmával nem
figyelmeztette a képviselőt a felszólítás következményére.
(3) Akitől a szót az (1) bekezdés, a 46. §
(2) bekezdése vagy a 48. § (2) bekezdése alapján megvonták, ugyanazon az
ülésnapon, ugyanazon napirendi pont tárgyalása során nem szólalhat fel újra.
Demeter
Márta szómegvonása a 46. §, a másik két képviselőnőé a 49. § alapján történt. A
továbbiakban arról fogok értekezni, hogy miként kell ezeket a szabályokat
értelmezni, és jogos volt-e a szómegvonás. Hogy megfelelő kontextusba helyezzük
az egészet, nézzük meg egyszer a videot, amin ez látható (6 óra 31-től van az
érdemi rész kb. 15 percen keresztül).
Demeter Mártánál nem volt minden oké
Demeter
Márta esetében arra hivatkozott Lezsák Sándor, hogy a többszöri ismétlések
miatt vonta meg tőle a szót. Ha végignézzük az egész felvételt, akkor
belátható, hogy annyi igazság van benne, hogy az LMP társelnöke valóban több
olyan gondolatot megismételt, ami korábban már többször elhangzott.
Ha az
eljárás módját nézzük, akkor viszont már találhatunk aggályt. Ugyanis a
szabályzat leírja, hogy abban az esetben kerülhet sor szómegvonásra, ha a
felszólaló a második figyelmeztetést követen sem tér el a tárgytól. Ha tisztán
a matematikát nézzük, akkor persze megvolt a 2 figyelmeztetést. Ugyanakkor
figyelmeztetni csak abban az esetben lehet, ha a képviselő a felszólalása során
eltér a tárgytól. Márpedig Lezsák már azelőtt
figyelmeztette a képviselőt, mielőtt egyáltalán elkezdte volna a beszédét.
A házszabály ilyet nem tesz lehetővé. Eleve gondoljuk csak végig: a
figyelmeztetés funkciója az, hogy az első szabálysértővel közöljék a
szabálysértés tényét, és felszólítsák, hogy a továbbiakban ettől tartózkodjon!
Az egész lényege veszik el, ha olyan emberekkel szemben alkalmazzák, akik még
nem követtek el semmit. Ez kb. olyan, mintha a hajléktalanokkal közölnék,
amikor kimennek a hajléktalan szállóból (most tekintsünk el attól, hogy ez a
szabály önmagában véve elég gáz), hogy „vedd úgy, hogy most már először
figyelmeztetve vagy, úgyhogy a továbbiakban már csak kétszer szabad 90 napon
belül figyelmeztetni, ha bármi történik”. Elég abszurd lenne.
Mindent
egybevetve a szómegvonás indokát hellyel-közzel akár még el is lehetne fogadni,
de az első figyelmeztetés nem volt jogszerű, és legalább még egy alkalommal
figyelmeztetni kellett volna Demeter Mártát, mielőtt a 46. § (1) bekezdést
alkalmazzák.
Bangóné szómegvonása megadható volt
Bangóné
Borbély Ildikó esetében azt gondolom, hogy a szómegvonás lehetséges feltételei
fennálltak. A szabály létjogosultságáról persze lehetne vitatkozni, de
egyértelmű: az elnöki tevékenység bírálata kizárólag ügyrendi felszólalásban
történhet meg. A képviselőnő nem ügyrendi felszólalást kért, ehhez képest két
kijelentése is erősen bíráló jellegű volt. Már a felszólalása elején lévő
ironikus megjegyzések is egy elnöki kritikaként értelmezhetőek, és az utolsó
elhallgattatós megjegyzése is az volt. Hozzáteszem, az elnöknek ilyenkor nem
kötelessége megvonni a szót, csupán lehetősége van rá. És bizony azt kell, hogy
mondjam, hogy ezekben a véleményes szituációkban valahogy a házelnökök sokkal
szívesebben szankcionálják az ellenzéki képviselőket, mint a kormánypártiakat.
Ezzel együtt a szabályok szerint ez megadható volt.
Szél Bernadett: az előzmények tükrében
nevetséges döntés
Ugyanakkor
azt gondolom, hogy még ha az előző két esetben volt is valamiféle valóságalapja
a szómegvonás alkalmazásának, Szél Bernadett esetében minden jogalap nélkül
történt ez!
Az
elején le kell szögeznem: a házelnök megteheti azt, hogy az ismétlődő
hozzászólóknak nem adja meg a szót. Ugyanakkor ez egy szinte sosem alkalmazott
jogszabályhely, ráadásul a határozatképtelenséggel visszaélve ezt tenni
véleményem szerint etikailag aggasztó. De arra nem ad lehetőséget a házszabály,
hogy valakinek, aki rendes, 15 perces hozzászólást kér, kétperces hozzászólás
formájában adja meg a szót az elnök. Ez objektíve jogellenes. Szél Bernadett
pedig erre hívta fel a figyelmet, igaz, kissé vehemens stílusban. Tehát amit
tett, nem több mint a házelnök figyelmének felhívása egy objektív jogellenes
magatartásra. Erre megvonják tőle a szót. Ehhez csak gratulálni tudok…
Meg sok minden máshoz is
Azért
ha már a házszabályt megemlítjük, szeretném megemlíteni egy másik pontját is
csak úgy általánosságban:
„A
Házelnök megnyitja és részrehajlás nélkül vezeti, majd
berekeszti az üléseket; engedélyezi a felszólalásokat, ügyel a házszabályi
rendelkezések betartására, kihirdeti a szavazás eredményét, és ügyel az ülések
rendjére,”
Ez a
részrehajlás nélküliség sajnos a parlamenti közvetítések során a legkevésbé sem
figyelhető meg. Ha megnézzük, hogy hány szómegvonás, szankcionálás, kizárás
történt az ellenzéki oldalon és mennyi a kormánypárti oldalon az elmúlt
években, a különbség nagyon durva. Persze, van amikor az ellenzéki képviselők
tuadtosan szegnek szabályt, de ezzel együtt: következmények nélkül marad,
amikor Orbán Viktor az azonnali kérdésre azt a választ adja, hogy „Boldog
Karácsonyt!”, amikor Rétvári Bence 15 percben sértegeti a komplett ellenzéket
anélkül, hogy egyetlen az ügyhöz kapcsolódó érdemi mondata lenne (ld.
Sargentini-jelentés vitája), vagy amikor Németh Szilárd belepofázik abba az
azonnali kérdésbe, amit nem is neki tettek fel. Ezeket legalább annyira illene
szankcionálni, mint az ellenzéki szabályszegéseket! A parlamenti fegyelem
fenntartásának egyik legfontosabb eleme az elfogulatlanság, mert ha a
képviselők érzik a részrehajlást, akkor erre még inkább rá fognak játszani.
Márpedig a házvezetésről jelenleg mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy
részrehajlásról mentes lenne. Különösen igaz ez Kövér László és Lezsák Sándor
levezetésére.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése