Az ellenzék rájátszott, de a közmédia számára nincs mentség
A
vasárnapi és hétfői események az MTVA székházánál sokakban ellenérzést
váltottak ki. Az egyik oldalon az a tény, hogy az ellenzéki képviselők
egyáltalán nem érvényesülhetnek az adófizetők pénzéből fenntartott
médiaorgánumokban, a másik oldalon pedig az, hogy a képviselők erőszakosan
akartak érvényesülni és még színészkedtek is a kamerák előtt. Egy pillanatig
sem gondolom azt, hogy amit az ellenzék csinált, az minden szempontból optimális
volt, sőt! Ugyanakkor nem lehet elmenni a mellett, hogy ha a közmédia úgy
működne, ahogyan egy közmédiának működnie kell, ezekre az esetekre nem
kerülhetett volna sor. Következő írásomban azt fogom kifejteni, hogy miért
gondolom ezt.
Mi a közmédia funkciója?
A
közmédia televíziós csatornái eltérnek a kereskedelmi csatornáktól. Míg azok
magánkézben vannak, addig ezek a csatornák voltaképpen az adófizetők pénzéből
kerülnek fenntartásra. Emiatt a tevékenységük sem profitorientált.
Gyakorlatilag közszolgálatot végeznek, tehát a szórakoztatás mellett a híradás,
tájékoztatás, ismertetés a feladatuk. Mindezt objektív, részrehajlás nélkül,
minden álláspontot szemléltetve.
A
közmédia feladatairól a médiatörvény külön rendelkezik. Most nem akarom a teljes
törvényt ideidézni, de két részét azért nem hagyhatom említés nélkül:
„82. § A közszolgálati
médiaszolgáltatás
a) az államtól és a gazdasági szereplőktől
függetlenül működik, a közszolgálati médiaszolgáltató vezetői és a
tevékenységében részt vevők - a jogszabályok nyújtotta keretek között - szakmai
autonómiát élveznek,”
Noha
a közmédia jelenleg jogi értelemben valóban független, valójában olyan emberek
irányítják, akik a jelenlegi kormánnyal állnak jó viszonyban. Tehát közvetett
módon valójában a közmédiát jelen pillanatban a kormány irányítja.
83. § (1) A közszolgálati
médiaszolgáltatás célja:
m) kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos és felelős hírszolgáltatás, valamint tájékoztatás,
Hát,
ha valami nem valósul meg, akkor az ez. Régebben adtam esélyt a közmédia
csatornáinak és néha-néha belenéztem a reggeli műsoraikba, híreikbe, de annyira
bántóan egyoldalúan csak a kormány erényeiről, és az ellenzék hibáiról
beszéltek, meg csak a kormánypárti képviselőket hívták meg, hogy végül letettem
erről. Manapság az egyetlen dolog, amit a közmédiában nézek, azok a
sportműsorok. Ezek előtt/után gyakran vannak ilyen egyperces hírek. Amit
ezekből látok:
- Gyakorlatilag nem
hallottam még olyan egyperces összefoglalót, amiben ne lett volna legalább egy,
a kormányt dicsérő megnyilvánulást.
-
Az egypercesek minimum
90%-ban volt legalább egy migránsokat/Sorost/ellenzéket szidó bejegyzés.
- Eddig egyetlen olyan
alkalom sem volt, amikor kormányt bíráló, vagy ellenzéket pozitívan kiemelő
hírt hallottam volna.
És
hangsúlyozom, ez egy sportcsatorna. Akkor mégis mit várhatunk a többitől? Tehát
a közmédia nem teljesíti azt a funkcióját, amit törvény szerint kellene
megtennie.
És
azt kell mondani, hogy minden attrocitásnak az alapja ez volt. Ugyanis ha a
közmédia csak kicsit is elfogulatlan lenne, akkor az ellenzéki képviselők sem
ezt a módszert választották volna. De egyáltalán az eredeti célban volt bármi
rossz is? Az eredeti cél ugyebár az volt, hogy egy 5 pontból álló követelést a
közmédia csatornáján beolvassanak.
Mit
kellett volna ezesetben tennie a közmédiának? A legegyszerűbb dolgot:
megengedni. Az ellenzéki álláspontok ismertetése része a közmédia
tevékenységének, maga a kérés meg nem tartott volna tovább 5 percnél.
Természetesen lehetséges, hogy ez az adott műsoridőbe nem fér bele. Ebben az
esetben pedig oda kell menni és közölni velük, hogy most épp nem lehet, de
jöjjenek vissza holnap, és beolvashatják. Vagy ott helyben meghívni a másnapi
beszélgető műsorba és akkor a felolvasás után kb. 10 percig lehet is róluk
beszélni. És máris meg van oldva a probléma. Vagy ha ez nem lett volna jó az
ellenzéknek, akkor azzal tényleg csak magukat minősítették volna. De a
közmédiában semmilyen kompromisszumkészség nem volt.
A belépés a közmédia épületébe jogszerű
volt…
Vita
áll fenn abban a kérdésben, hogy Hadházy Ákosék beléphettek-e a közmédia
épületébe. Ez azonban meddő vita, a jogszabályok önmagukért beszélnek:
„(4) A képviselői igazolvány valamennyi
közigazgatási szervhez, valamint a közintézetekhez és közintézményekhez
belépésre jogosít. A képviselő - a feladat- és hatáskörrel rendelkező miniszter
által szabályozott módon - jogosult a Magyar Honvédség, a Katonai
Nemzetbiztonsági Szolgálat, a rendvédelmi szervek és a vámhatóság működésére
szolgáló területre is belépni. E jogosultság gyakorlása nem eredményezheti az
érintett szervek rendeltetésszerű működésének aránytalan sérelmét.” (2012. évi XXXVI. törvény, 98. §)
A
közmédia épülete vitán felül közintézménynek minősül, tehát a belépésük a
képviselői igazolvánnyal egyértelműen és vitathatatlanul jogszerű. Azonban
jelenlétük nem eredményezheti az érintett szerv működésének aránytalan mértékű
sérelmét. Ugyanakkor egy ötpontos követelés felolvasását aránytalan sérelemnek
nevezni nem lehet, sőt, az ellenzéki álláspont összefoglalásának nyilvánosságra
hozatala kifejezetten a közmédia feladatainak része. Persze más lenne a
helyzet, ha mondjuk egy élő műsor közben erőszakkal „elfoglalták” volna a
képviselők a médiafelületet, de erre még kísérlet szintjén sem került sor.
Tehát egy szó mint száz, a képviselők semmilyen jogsértést nem követtek el.
…a biztonsági őröké annál kevésbé.
Hadházy
Ákossal szemben azonban a biztonsági őrök egyértelműen szabályt sértettek, mi
több, bűncselekményt valósítottak meg. A Büntető törvénykönyv erre vonatkozóan
egyértelmű rendelkezéseket ír:
„310. § (1) Aki hivatalos vagy
külföldi hivatalos személyt
a) jogszerű eljárásában
erőszakkal vagy fenyegetéssel akadályoz,
b) jogszerű eljárásában
erőszakkal vagy fenyegetéssel intézkedésre kényszerít, vagy
c) eljárása alatt, illetve
emiatt bántalmaz,
bűntett miatt egy évtől öt évig terjedő
szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) A büntetés két évtől nyolc évig terjedő
szabadságvesztés, ha a hivatalos személy elleni erőszakot csoportosan,
fegyveresen vagy felfegyverkezve követik el.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott csoport
szervezője vagy vezetője öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztéssel
büntetendő.
(4) Aki hivatalos személy elleni erőszak
elkövetésére irányuló csoportban részt vesz, vétség miatt két évig, a csoport
szervezője és vezetője bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel
büntetendő.
(5) Aki hivatalos személyt vagy külföldi
hivatalos személyt az eljárása miatt bántalmaz, az (1)-(4) bekezdés szerint
büntetendő akkor is, ha a bántalmazott a bűncselekmény elkövetésekor már nem
hivatalos személy vagy nem külföldi hivatalos személy.
(6) Aki hivatalos személy elleni erőszakra
irányuló előkészületet követ el, vétség miatt egy évig terjedő
szabadságvesztéssel büntetendő.”
Hadházy
Ákos parlamenti képviselőként hivatalos személy, és ebben a státuszában jelent
meg az MTVA székháza előtt. Persze, lehet mondani, hogy rájátszott és valójában
nem okoztak neki akkora szenvedést, mint amekkorát produkált. Csak éppen a
tényállás megállapítása szempontjából ez lényegtelen. Az erőszak már a fizikai
ráhatással is megvalósult, az pedig egyértelműen megtörtént, amikor lefejtették
a kezét a korlátról, vagy amikor megragadták és kivitték.
A
problémát csak fokozza, hogy Hadházy Ákosnak, mint parlamenti képviselőnek
mentelmi joga volt. Tehát intézkedést nem foganatosíthattak volna vele szemben,
kivéve, ha bűncselekmény elkövetése során tetten érték. Azonban megvalósult itt
bűncselekmény?
Amire
most az MTVA-nál is hivatkoznak, az a birtokháborítás. Csakhogy a
birtokháborítás Magyarországon nem bűncselekmény, a polgári- illetőleg
közigazgatási jog, és nem a büntetőjog hatálya alá tartozik. Tehát az erre való
hivatkozás nem alapoz meg semmit.
Ami
még felmerült, az a közérdekű üzem működésének megzavarása. Nézzük csak meg a
tényállást: „323. § (1) Aki közérdekű üzem működését jelentős mértékben
megzavarja, bűntett miatt egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel
büntetendő.” Ezzel is van két probléma. Az egyik, hogy az MTVA székháza
közintézmény ugyan, de nem közérdekű üzem (közérdekű üzemnek a közmű, közösségi
közlekedési üzem, egyetemes hírközlő hálózat, postaszolgálatok és hadianyagot,
hadieszközt vagy energiát termelő üzem minősül). Ezenkívül egy petíció átadását
elég nehezen tudnám „jelentős mértékű”
megzavarásnak tekinteni. Tehát ezt a verziót is kilőttük.
Felmerült
még gondolatként, hogy Hadházy Ákos erőszakot akart tanúsítani az MTVA
dolgozóival szemben. Ilyen esetben a biztonsági őröknek nemcsak joga, de
kötelessége is ebben őt megakadályozni. Csakhogy ebben az esetben az erőszaknak
közvetlennek kell lennie. Hadházy Ákos senkit nem támadott meg és semmilyen
olyan közvetlen magatartást nem tanúsított, ami erre utalt volna.
Ezenkívül
még egy körülményt nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ha Hadházy Ákost
történetesen egy tetten ért bűncselekmény elkövetésében akadályozták volna meg,
azt is csak annyi időre tehették volna meg, amíg a rendőrség megérkezik. Az
őrök azonban nem is hívták a rendőrséget. Tehát ez a cselekmény semmilyen
formában nem volt jogszerű, és ennek meg kell, hogy legyen a következménye.
Legalábbis egy jogállamban…
A baloldali ellenzék megint alakított
Noha
kétségkívül túllépte a hatáskörét az MTVA biztonsági szolgálata és az egész
esemény előidézője a közmédia nem megfelelő működése, mégsem tudok elmenni szó
nélkül Bangóné Borbély Ildikóék tevékenysége felett. Ugyanis, mint kiderült, ők
már jó előre megbeszélték, mit fognak csinálni a biztonsági őrök előtt. Ezzel
két problémám is van. Egyik, hogy ez önmagában véve elvtelen és etikátlan,
másik, hogy ezzel ismételten a FIDESZ malmára hajtották a vizet. Kicsit olyan
érzésem van, mint a 2013-as bajai időközi választásnál. Miközben egyértelmű
bizonyítékok voltak arra, hogy a FIDESZ választási csalást hajtott végre,
ahelyett, hogy ezeket felhasználva mentek volna a FIDESZ ellen, egy hamis videot
használtak fel. Az eredmény az lett, hogy a nyilvánvalóan rossz helyzetből
éppen ők jöttek ki jól, mert a választás körüli aggályok helyett a „baloldal
hamisításáról” lehetett beszélni. Most úgy érzem, hasonló a szituáció. Miközben
egy nyilvánvaló jogsértéssel lehetett volna a közmédia ellen menni, az egész
kormánykommunikáció tele van a „színészkedő balliberális” politikusokkal. Az
ilyen akciók csak a jelenlegi kormányt erősítik tovább és az egyébként
abszolute támogatható célokat relativizálják és veszik el róluk a hangsúlyt,
ami semmiképpen sem kívánatos.
Azonban
nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy mindez nem mentség arra, ami a közmédia
épületében történt, ahogy arra sem, hogy az MTV tevékenysége még nyomokban sem
tartalmazza azt, ami egy valódi közmédiának a feladata lenne.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése