Vissza a múltamba 10. – Halálmocsár, Démonvadász, A félelem fantomjai
Ismételten
végeztem 3 könyvvel, ezúttal, talán az ünnepek miatt is, gyorsabban, mint
általában szoktam. Ezúttal is nagy kíváncsisággal kezdtem el ezeket az
alkotásokat, aminek ezúttal is az írók az okai. A Démonvadász írója az a
Stephen Hand (legalábbis részben), akinek a két előző könyve, amikről a 9.részben írtam, kifejezetten tetszett. A másik két mű írója pedig az a Robin
Waterfield, aki a Pusztítás maszkjainak és a Lázadók bolygójának az írója.
Ezzel a két könyvvel vegyes érzéseim vannak. Mindkettőt kreatív, jól
kidolgozott könyvnek tartom, viszont egyben már-már irreálisan nehéznek.
Ugyanakkor mindkettőbe belecsúszott egy vagy több komoly fordítási hiba. A
Pusztítás Maszkjaiban Ifor Tyni nevének meg nem változtatása okozott komoly
nehézségeket, a Lázadók bolygójáról meg inkább ne is beszéljünk… . Kíváncsi
voltam viszont, hogy ezek a hibák nélkül mennyire képes maradandót alkotni
számomra az alkotása. Lássuk, milyen élményekkel gazdagodtam!
Halálmocsár:
Történet (1): Picit meglepődtem a háttérsztorin. Robin Waterfield előző
két könyvének történetét nagyon alulmúlja, de amúgy sem sokkal komplexebb egy
Sárkányvár titkánál (ami gyakorlatilag egy mese szintjén van). Adott a király,
akinek legkisebb lányát, akinek még szép és szőke haja is van, elrabolja a
gonosz varázsló, aki aztán az aranygazdálkodás monopóliumát kéri a királytól,
ami a birodalom bukását eredményezné. Ezért hát a király felajánlja a fele
királyságát annak a bátor kalandozónak, aki megszabadítja a királynőt. És
persze jön is sok bátor kalandor, de csak egy tudja teljesíteni a küldetést.
Nem, ez most nem a Magyar Népmesék legújabb fejezete volt, ez a könyv
története. Az egyetlen, ami némi izgalmat vitt volna a játékba, hogy mi
elkésünk, ezért az uralkodó, másra, konkrétan az egyik ősi riválisunkra,
Fan-Zenre bízza a küldetést. Ebben a kalandor-rivalizálásban szerintem bőven
lett volna potenciál, hogyha az író kihasználja, de sajnos nem ez történt. A könyv
elején egy tőrjátékban elvehetjük tőle a megbízást (ezt is elég rangon alulinak
érzem), hogy aztán később megpróbáljon minket kinyírni. Ha már itt tartunk,
abszolute nem értettem, hogy hogyan van az, hogy Fan-Zen ügyessége mindenképpen
kettővel kevesebb, mint a miénk. Miért nem lehetett fix. értéket adni neki? Lehet
valami újításnak szánták, de nagyon értelmetlen. De még ez az apró kis
rivalizálás volt talán legeredetibb része a kalandnak. A mocsárban lévő kaland
gyakorlatilag tipikus ösvényválasztós játék, szinte minimális egyedi elemmel,
az utolsó csata és a zárás meg az inkább hagyjuk kategória. Nem is pazarolnék
erre több szót. Az egyetlen igazán emlékezetembe vésődő dolog az iránytű
készítése volt, annak a magyarázata szerintem kifejezetten jóra sikerült. De ez
kevés az üdvösséghez.
Gondolkodás/szerencse (3): Ez akár egy magasabb pontszám is lehetne, hiszen voltaképpen
egy rejtvény megfejtésén múlik a végső küldetésünk sikere. Az egyetlen
szépséghiba, hogy ez a rejtvény hibás. Ugyanis Othus fia nem akkor halt meg,
amikor feleannyi idős volt, mint Othus MOST, hanem amikor feleannyi idős volt,
mint Othus a halálakor. Ez elég zavaró, mert a megoldhatatlan rejtvények nem
tesznek hozzá a történethez ilyen szempontból. Ezenkívül van még néhány
szituáció, ahol okosan kell gondolkodni (megfelelő tárgy átadása az óriásoknak,
az elején a gyilkos személyének kitalálása, tárgyak megfelelő időpontban való
felhasználása). Ezzel szemben az ösvényválasztásoknál a szerencse szerepe nagy,
elég sok a random-halál ilyen téren, és a kötelező tárgyak megszerzése sem egyszerű.
Nehézség (3): Mivel az első pontnál kicsit szigorúnak éreztem magam, itt a
két pont közül, amin vacilláltam, a magasabbat adtam, azonban be kell ismernem,
elég nehéz a kaland. Eleve az elején a levél megszerzése sem egyszerű, aztán
jön 3 kötelező tárgy a varázsló titkos barlangjának a kinyitásához, majd belül
újabb 2 kötelező tárgy kell, amiből az egyiket elég könnyen el is lehet
veszíteni, és a végén még egy ital is fontos, hogy meglegyen, amit szintén
többször el lehet kótyavetyélni. Ezenkívül nagyon sok a random halál, amikor
rossz utat választunk és gyakorlatilag máris kampec. Még egy külön aljasság az
„A” betűs amulett is SPOILER!!! több
helyen is meg lehet szerezni és a könyv végén elkerülhetetlen tárgy lesz.
Azonban ha túl hamar szerezzük meg, akkor akár az életünkbe is kerülhet, mert
az amúgy jó lelkek nem igazán tolerálják, ha nálunk van. SPOILER vége! Ami egy kicsit elveszi az élét, hogy viszont extrém
erős szörnyek nincsenek és nem kell kifejezetten magas harcérték a könyv
teljesítéséhez, én minden értékre a legalacsonyabbat dobtam (azzal, hogy 1 és 2
helyett mindig újat dobok, mert azért 7 ügyességgel minden kaland irreálissá
válik…tehát 9 ügyesség, 18 életerő és 9 szerencse volt a kezdőértékem), és nem
haltam bele az egyik harcba sem. Szóval nehéz, de talán még nincs a szadizmus
szintjén.
Játékélmény (3): Felemásnak mondanám. Egyes részei nagyon bejöttek, főleg az
eleje, a faluban járás, a rivalizálás, az aprócska rendőrsztori, és a báró
palotája is nagyon hangulatos elemei voltak a játéknak. A mocsár már jóval
kevésbé jött be, az már nagyon klasszikus vonalat hozott be. Persze ebben is
voltak aranyos részek, a csontvázsereg bejött, és a kovabőrűek táborát is
szerettem, de összegészében sajnos ez lapos lett, és a végére még inkább gyengül.
Azért nosztalgiázásnak oké volt, és egyszer teljesen jól el lehetett vele
lenni, de nem hiszem, hogyha majd újabb 5-10 év elteltével visszagondolok
ezekre a könyvekre, akkor ennek az emléke fog bennem a legmélyebben megmaradni.
Összességében: 10/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=70
Démonvadász:
Történet (3): A cím nevében egyben a sorsunk is megjelenik. Démonvadászként
tevékenykedünk és már számos démont sikerült a másvilágra küldenünk életünk
során. Örök ellenségünk, a démon nagyúr, Myurr azonban bosszút akar állni
emiatt és elrabolja a szüleinket. Meg kell találnunk őt, ki kell szabadítanunk
a szüleinket, és elpusztítani a démon lordot. Bár most hirtelen nem jut eszembe
olyan KJK könyv, ahol a szüleinket keresnénk, valójában azonban nem lehet
igazán kreatívnak tekinteni a történetet. A szabály ad nekünk némi újítást,
mindenek előtt az extra képességekkel, valamint a szentelt víz-kereszt
kombóval. Ezentúl ott vannak a gonoszság pontok is, amiket szeretek, bár itt
nem olyan nehéz alacsonyan tartani ezeket. Ezenkívül van a könyv elején egy kis
figyelmeztetés, amit tényleg nem árt komolyan venni. Maga a könyv a falukban
járó-azokat megtisztító vonalon halad tovább, ilyet láttunk már párat, nem egy
leleményes vonal (igaz, ezekből a könyvekből ez az egyik legkorábbi időben,
csak Magyarországon „jelent meg” relatíve későn). A végső csatában sincs túl
sok extra, de azért amíg addig eljutunk, több érdekes elem van, amikor
szellemként visszatérünk testvérünk temetésére, az például nagyon tetszett.
Gondolkodás/szerencse (3): Érdekes, mert bár egyetlen klasszikus rejtvény sincs benne,
mégsem mondanám egy buta könyvnek. A képességek kiválasztása is fontos, bár ez
legalább annyira szerencse kérdése is, mint gondolkodásé, hiszen vannak jónak
tűnő képességek, amik annyira nem lesznek hasznosak, de vannak olyanok is, amik
nem tűnnek olyan erősnek, de a gyakorlatban mégis sokat érnek SPOILER!!! a meditáció képességet
kifejezetten gyengének éreztem, de valójában nagyon életképes, a démoni nyelvet
meg értékesnek gondoltam, és kb. alig használható volt SPOILER vége! Ráadásul van jó néhány olyan eset, amikor a démon
lord kifejezetten szadista csapdákkal próbálja megoldani a halálunkat, néha a
saját szuperképességeinket használja fel ellenünk SPOILER!!! démoni nyelven ír le egy halálos átkot, amit felolvasunk
SPOILER vége! Randomfaktor is jópár
van a könyvben, viszont ezek általában nem járnak azonnali halállal. Érdekes
még a varázsló börtönének rejtvénye, mondjuk ezt nem tudnám teljesen logikai
feladatnak venni, hiszen intuíció is kell a feladat kitalálásához. Ezenkívül
érdekes erkölcsi dilemma a sötét szavak használata, amivel megmenthetünk egy
falut, de ez elvileg tilos. Szóval ezeket nem nevezném teljesen „gondolkodós”
elemnek, de a szerencse sem annyira domináns.
Nehézség (4): Nem nevezném nagyon nehéz könyvnek. Kötelező tárgyak gyakorlatilag
nincsenek a könyvben, a főellenség legyőzése nem túl nehéz, ráadásul több
módszer is van rá. Az ellenségek szintén nem mondanám, hogy annyira nagyon
durvák lennének. Az egyetlen, ami igazán nehézzé teszi, az a nagyon sok
azonnali halál mező. Ezek mondjuk általában nem ösvényválasztáson múlnak
szerencsére, hanem egy döntésen, illetve, hogy felismerjük-e a lord alantas
csapdáit. Ezeket azért jobban szeretem, mert legalább részben a kezünkben
tartjuk az irányítást, ha elrontjuk, kicsit inkább magunkra vethetünk SPOILER!!! a best offom, amikor az
előttünk álló démonról a démonazonosító képességgel felismerjük, hogy démon és
közben kinyír minket…sad story SPOILER
vége! Nem egy nehéz könyv, na!
Játékélmény (4): Szerettem. Bár a 3 Stephen Hand könyv közül én személy
szerint ezt tartom a leggyengébbnek, de ez is bőven hozza az elvárt szintet. Az
egyes falukban megjelenő feladatok érdekesek, változatosak, a démon várát is
élveztem és az utolsó csatának is megvan a hangulata. Megmondom őszintén, nekem
egy problémám van. Ez pedig az „átrohanás” lehetősége. Gyakorlatilag simán
megtehetjük azt, hogy a falukban lévő veszélyeket hagyjuk a csudába. Kötelező
tárgyakat nem vesztünk el ezáltal, jó, szerzünk 1-2 gonoszság pontot, de még
ezzel együtt is teljesíthető a könyv (főleg, ha simán csak lekardozni akarjuk a
főellenséget). Így ezt egy kicsit súlytalannak érzem. De ettől eltekintve ez
egy jó könyv.
Összességében: 14/20
Letöltés helye: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=61
A félelem fantomjai:
Történet (4): Na, ez a történet már sokkal inkább méltó Robint
Waterfieldhez. A sztoriban egy elfet testesítünk meg, aki jó vadász,
harmóniában él az erdővel és rendelkezik a mágia és az álmok ismeretének
képességével. Éppen egy ilyen álom hozza a problémát, amiben látjuk, hogy
Isthra démonherceg káoszsereget gyűjt a világ leigázása céljából, és az elfek
elpusztítása a listája élén szerepel. Ezt még nem nevezném annyira kreatív
történetnek, de már önagában az elf karakter számomra szimpatikus. Ami azonban
igazán kreatívvá teszi az egész történetet, az az álomvilág. A könyvnek az a
fajta kidolgozása, hogy egy szakaszban az álom és a valóság között
vándorolhatunk, és rengetegszer válthatunk és párhuzamosan játszhatjuk a két
világot, nagyon érdekes és a kivitelezése szerintem elsőosztályú (jó, össze
lehet benne zavarodni, de ez egy tudatos jelenség). Ebben nem kevés munka volt,
lássuk be! Az álomvilágban játszódó jelenetek érdekesek, kreatívak, egy-egy
álomképben pedig nagyon frankó képek jelennek meg, nagyon tetszett például a
Bajnokok próbája Easter Egg a halálarénából, de a modern társadalom előrevetítése
is bejött. Ezenkívül ott van még a varázsolás lehetősége, ez viszont nem
sikerült túl jól. Eleve kevés a varázslat, ritkán lehet alkalmazni, a könyv egy
részében pedig már egyáltalán nem, ráadásul nem is biztos, hogy olyan jó ötlet
a varázslás SPOILER!!! a könyv vége
kétféleképpen teljesíthető, és szerintem az energiaszinttel egyszerűbb, de
varázsolással könnyen elveszíthetjük ezt a lehetőséget SPOILER vége! De mindent egybevetve ez egy jó történet.
Gondolkodás/szerencse (3): Itt egy kicsit jóindulatúnak érzem magam. Van a könyvben 1-2
rejtvény, amiket élveztem, bár a számos-verses rejtvény szerintem egy kicsit
már morbid lett. A könyvben nem árt odafigyelni az apró jelenetekre is, 1-2
helyen ez is fontos lehet. Ugyanakkor a szerencse szerepe is eléggé nagy, az
ösvényválasztásokon nagyon sok múlik. Ezen enyhít valamelyest az, hogy az
álomvilágban is teljesíthető a küldetés, ahol már jóval kevesebb múlik a random
szerencsén, de ott meg az álomvilágos harcokban van nagyon komoly
szerencsefaktor, ráadásul ott tényleg szerencsésnek kell lennünk, ugyanis a
kockadobásoknál 21 számunkra rossz és csak 15 számunkra jó opció van, szóval
nem könnyű ezekben győzni. Persze ezekben nem muszáj győzni, de az
energiaszintünk növekedéséhez mégiscsak szükséges ez, így a szerencsefaktor itt
is jelen van.
Nehézség (3): Nem egyszerű könyv, sőt! Bár azonnali halál nincs, és az
ellenfelek sem túlságosan vészesek, kétféleképpen lehet legyőzni a főgonoszt.
Az egyikhez ezek közül azonban szükség van 6 különböző tárgyra (első alkalommal
én kerek 2-t szereztem meg közülük), és a sorrendet sem árt tudni. Ez önmagában
nagyon nehéz, hiszen ha csak 1 is hiányzik a tárgyaink közül, máris esélytelen
ez a vonulat. Az álomvilágos győzelem szerintem kivitelezhetőbb, de ehhez is
kell a végén egy elég magas energiaszint SPOILER!!!
22 SPOILER vége! Ez gyakorlatilag
lehetetlen, ha mondjuk 8-as energiaszinttel kezdünk. Egy középértéknél magasabb
értékkel már jóval teljesíthetőbb, feltéve, ha elfelejtjük a varázslás
lehetőségét. Az álomvilágos részben nehezebb elbukni, bár a Kísértetek próbája
szerintem nagyon aljas és szinte reménytelen rész (igaz, elkerülhető). Mindent
egybevetve a két lejátszási mód átlagát írtam ide.
Játékélmény (4): Én szeretem az
újításokat, ez a könyv meg vitán felül újító volt. Az álomvilágban lévő
kalandok, képek annyira érdekesek, hogy annak minden egyes percét élveztem.
Bejöttek a nyugalom szigetei is, üde színfoltot hoztak a darkos hangulatú
elemek között. Ha viszont átlépünk a való világba, akkor onnantól megkapunk egy
szokásos, hétköznapi labirintus-játékot, amiből már elég sok van. De én azt
mondom, ignoráljuk ezeket a gondolatokat, ne a rosszat lássuk, hanem dicsérjük
a változtató szándékot, még ha kétség kívül vannak is hibái!
Összességében: 14/20
A könyv letölthető itt: http://www.zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=56
Ezzel
a mai nappal és a mai évvel végeztem! Aki még nem ismerné a pontozási rendszeremet,
itt megtekintheti. Mindenkinek nagyon Boldog Új Évet Kívánok és jövőre rögtön
jöhet az egyik legnagyobb félelmem, a Halállabirintus bajnoka, majd a
Szellemvadászok és a Halálúr erődje! Remélem, tetszeni fognak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése