Járt-e a menekültstátusz Gruevszkinek?
Nemrégiben
bizonyossá vált, hogy az egykori makedón miniszterelnök, Nikola Gruevszki
menekült státuszt kapott Magyarországon. De vajon mennyire igazságos a döntés?
Az origo kimondottan részletesen fogalmazta meg, hogy jogilag miért
megalapozott a döntést. Ugyanakkor ezt az írást inkább nem elemezném
részletesen, legyen elég annyi, hogy még origos mércével mérve is hatalmas
mértékű igénytelenség, csúsztatások és marhaságok sorozata jellemzi azt a
cikket. Jogilag ennek az esetnek a megítélése nem könnyű, mert rengeteg
ténykérdésről, ami az ügyet befolyásolja, nem tudunk. Ennek ellenére
megpróbálom összefoglalni, hogy szerintem jogos volt-e a különleges bánásmód
és, hogy reális döntés született-e a menekültstátusz megítélése során.
A különleges bánásmód szerintem rendben
volt…
Az
ügy kapcsán számos hír keletkezett arról, hogy Orbán Viktor vagy más Fideszes
személyek valósággal becsempészték az országba Gruevszkit, ők biztosítottak
nekik külön járműveket, bújtatták titokban. Amennyiben ilyenre sor került, az
önmagában felveti az embercsempészés gyanúját, de mivel ezek jelenleg inkább
csak a sajtópletykák szintjén állnak, ezzel nem kívánok érdemben foglalkozni.
Izgalmasabb
kérdés az, hogy Gruevszki miért nem a tranzitzónában adta le a kérelmét? Hiszen
az általános szabály alapján ott kellene, ám a jelek szerint Gruevszki
gyakorlatilag semennyi időt nem töltött ott. Ezt a kormány azzal magyarázta,
hogy különleges bánásmód esetén ez a szabály megváltozik. Szabó Tímea, a Párbeszéd
Magyarország képviselője ezzel szemben azt mondta, hogy a törvényben
szabályozott egyik feltétele sem áll fenn a különleges eljárásnak, így annak
alkalmazása jogszerűtlen volt.
Noha
Szabó Tímea hangzatos szónoklata kétségkívül erős volt a Parlamentben,
valójában nincs teljesen igaza. A törvény ugyanis úgy szól, hogy „különleges
bánásmódot igénylő személy: a
kísérő nélküli kiskorú, vagy olyan kiszolgáltatott személy - különösen a
kiskorú, az idős, a fogyatékkal élő személy, a várandós nő, a kiskorú gyermeket
egyedül nevelő szülő, valamint a kínzást, nemi erőszakot vagy a pszichikai,
fizikai vagy szexuális erőszak más súlyos formáját elszenvedett személy -
akiről helyzetének egyedi értékelését követően megállapítható, hogy sajátos
szükségletekkel rendelkezik;” Noha az tény, hogy a felsorolásban szereplő
kritériumok egyikébe sem illeszthető bele Gruevszki, fel kell hívnom a
figyelmet a jogszabályban szereplő „különösen”
szóra. Ez annyit tesz, hogy a különleges bánásmódnak ezek a leggyakoribb esetei,
de nem kizárólag alapján rendelhető el. A bánásmód megítélése ezesetben a
döntéshozók mérlegelési körébe tartozik. Az persze egy másik kérdés, hogy vajon
egy volt miniszterelnöki státusz önmagában elegendő-e a bánásmód megadásához,
de mivel elég ismert emberről beszélünk egy érdeklődést számot tartó
eseményben, aminek büntetőjogi foganatja is van, én el tudom fogadni, hogy ezt
a státuszt megadták neki. Önmagában tehát ezzel szerintem nincs probléma.
A menedékjog megadása annál kevésbé…
Mielőtt
megnézzük, hogy mennyire volt jogszerű a menekült státusz megadása, érdemes
kicsit átnézni az erre vonatkozó jogszabályokat. A menekültügyi törvény az
alábbiakat mondja ki:
„7. § (1) A menekültügyi
hatóság - a 8. § (1) bekezdésben foglalt kivétellel - menekültként ismeri el
azt a külföldit, aki igazolja vagy valószínűsíti, hogy rá nézve a Genfi
Egyezmény 1. cikkével összhangban a 6. § (1) bekezdésben foglalt feltételek
fennállnak.”
Ezeket
a szabályokat most nem kívánom részletezni, a lényeg, hogy olyan esetekben,
amikor politikai üldözötté válik valaki, vagy az élete veszélyben van, joga van
a menekült státuszhoz. Ami fontos, hogy ezt igazolni vagy valószínűsíteni kell.
Az igazolás sok esetben gond, mert kétséget kizáróan bizonyítani a menekülés
vagy a koncepciós perek tényét az esetek többségében nem lehet. Ezért – a nemzetközi
egyezmények, meg az ésszerű logika alapján jogosan – a törvény a
valószínűsítést is elégségesnek tartja. Ugyanakkor a kérelmező puszta állítása
nem elegendő ennek a bizonyítására. Ráadásul van néhány rendelkezés ebben a törvényben
is, ami a státusz megadását megnehezíti (vagy legalábbis meg kellett volna
nehezítenie):
„9. § Ha a menekültkénti
elismerését kérő származási országa szerepel a biztonságos származási országok
európai uniós vagy nemzeti listáján, az elismerését kérőnek kell bizonyítania,
hogy az elismerést kérő vonatkozásában származási országa nem felel meg a
biztonságos származási országokra meghatározott feltételeknek.”
Jogos
a kérdés, biztonságos származási országnak minősül-e Macedónia? A válasz erre a
kérdésre egyértelmű: igen. Ugyanis minden olyan ország, ami az EU-ban
tagjelölt, biztonságos származási országnak minősül. Makedónia is ide tartozik.
Ez még nem zárja ki elméletileg azt, hogy Gruevszkit a hazájában üldözik, de
innentől kezdve a bizonyítási teher rá nézve még szigorúbb.
Tartalmaz
a törvény pár kifejezett kizáró okok, ezek egyike:
„8. § (1) Nem lehet
menekültként elismerni azt a külföldit, akire nézve a Genfi Egyezmény 1. cikk
D., E. vagy F. pontjában szereplő kizáró okok valamelyike fennáll.
(2) A Genfi Egyezmény 1. cikk F. pont b) alpontjának alkalmazása során
súlyos, nem politikai bűncselekménynek minősül az a cselekmény, amelynek
elkövetésénél - figyelemmel az összes körülményre, így a bűncselekmény által
elérni kívánt célra, a bűncselekmény indítékára, az elkövetés módjára, a
felhasznált vagy felhasználni kívánt eszközre - a bűncselekmény köztörvényi
jellege túlnyomó a politikai jelleghez képest, és amelyre a magyar jog ötévi
vagy azt meghaladó szabadságvesztés büntetés kiszabását rendeli.”
Lefordítva:
ha valakit olyan bűncselekmény ítélnek el a saját hazájában, ami a magyar jog
szerint ötévi vagy súlyosabb szabadságvesztéssel büntetendő, akkor nem adható
neki menekültstátusz, kivéve, ha politikai okokból ítélték el. Az a
bűncselekmény, amiért elítélték, Magyarországon a hivatali vesztegetés
elfogadása címet viseli, ami 1-5 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Tehát a helyzet egyértelmű: nem lehetett volna neki megadni a menekültstátuszt,
már csak az alapján sem, ami miatt elítélték, a többi eljárásról, ami ellene folyik
meg már ne is beszéljünk! Egyetlen kivétel van, ha bebizonyosodik, hogy csak
politikai boszorkányüldözésről van szó. Ennek persze fennáll a lehetősége, de
azért valamire szeretném felhívni a figyelmet: a menekültügyi eljárás 9 nap
alatt lezajlott. 9 nap alatt sikerült a magyar hatóságoknak egy olyan
oknyomozás lefolytatni, ami alapján megbizonyosodott, vagy legalábbis
valószínűvé vált, hogy Gruevszki politikai támadások áldozata? Nem hinném.
Sokkal valószínűbb, hogy csupán a kormányunk politikai véleményét a hatóságok
tényként kezelték. Ha viszont ez történt, az nagyon nagy probléma. Most csupán
utalnék arra, hogy eddig bármilyen konkrét ügyben az Emberi Jogok Európai
Bírósága megsemmisítette a magyar határozatokat, a kormány kommunikációja és
egyik legfontosabb ellenérve az volt, hogy a Bíróság nem szólhat bele egy
önálló állam független bíróságának a tevékenységébe. Nos, Magyarország most
éppen ezt tette, egy önálló állam független bíróságának az ítéletéről mondta ki
egyoldalúan, hogy koncepciós per volt.
Ebből
a szempontból pedig nem elfogadható az az érvelés, hogy Gruevszkit lehet, hogy
megölnék a börtönben a cellatársai. Ha vannak olyan személyek a
bv-intézetekben, akik korábban kapcsolatban álltak az ex-makedón
miniszterelnökkel, és miattuk az élete vagy testi épsége veszélyben van, akkor
kötelesek olyan bv-intézetben elhelyezni, ahol ettől nem kell tartani. De ez az
adott ország feladata, nem vélelmezhetjük azt, hogy erre ott képtelenek.
Álljon
itt végül egy alaptörvényi rendelkezés is:
„Alaptörvény XIV. cikk (4) bekezdés: Magyarország
- ha sem származási országuk, sem más ország nem nyújt védelmet - kérelemre
menedékjogot biztosít azoknak a nem magyar állampolgároknak, akiket hazájukban
vagy a szokásos tartózkodási helyük szerinti országban faji, nemzeti
hovatartozásuk, meghatározott társadalmi csoporthoz tartozásuk, vallási,
illetve politikai meggyőződésük miatt üldöznek, vagy a közvetlen üldöztetéstől
való félelmük megalapozott. Nem jogosult menedékjogra az a nem magyar
állampolgár, aki Magyarország területére olyan országon keresztül érkezett,
ahol üldöztetésnek vagy üldöztetés közvetlen veszélyének nem volt kitéve.”
Erről
már korábban írtam. Aggályos megfogalmazásnak vélem azt, hogy „ha sem a származási ország, sem más”.
Jelen esetben ugyanis sem az nem egyértelműen bizonyított, hogy a származási
ország nem nyújt védelmet, sem másik ország nem teszi azt. Hiszen más
országokban még csak nem is próbálkozott, pedig kettőn átutazott. De persze
tudjuk, ilyenkor nem számít, mit iktatnak Alaptörvénybe… . Arról már ne is
beszéljünk, hogy Gruevszki legalább 3 másik országon keresztülment, ahol nem
volt üldöztetésnek kitéve. Persze meg lehet magyarázni, hogy azok az államok jóban
vannak Makedóniával, de ebből még nem következik az üldöztetés közvetlen
veszélye. Ráadásul az, hogy jóban vagyunk Makedóniával, ránk is igaz volt…legalábbis
eddig.
Mindezek
alapján álláspontom szerint nagyon aggályos a menekült státusz megadása, és nem
lehetett volna ez a magyar hatóságok döntése.
Már megint a Sorosozás...
Természetesen
előfordul, hogy valamit racionális jogi érvekkel nehéz vagy nem lehet
alátámasztani. Ilyenkor az origo hozza a szokásos, színvonalas érvelését (vagy
inkább érvelésszerű írogatását): SOROS. Több oldalban fejtik ki azt, hogy Soros
György hogyan befolyásolja a makedón kormányt és milyen életveszélyes üldözés
folyik most Gruevszki ellen. Csak éppen van ezzel is pár alapprobléma:
1.
Soros György nem egy
nemzetközileg körözött személy. Nem mondom, hogy makulátlan az öreg, és nyilván
nem véletlenül van 1—2 országból kitiltva, de önmagában az a tény, hogy Soros
szervezetek egy országban jelen vannak, még nem szolgálhat okot arra, hogy azt
nem biztonságos államnak tekintsük.
2.
Az, hogy Soros
befolyásolja a makedón kormányt, egy alátámasztás nélküli feltételezés. Az
origo gyakorlatilag teljesen összemossa a baloldali kormányokat a
Soros-szervezettel, holott a kettő egyáltalán nem ugyanaz.
3.
A jobboldali üldözésekkel kapcsolatos
kijelentéseik meg egész egyszerűen hazugságok. Valóban folyik néhány eljárás korábbi
kormánytagok ellen Makedóniában, de ezek köztörvényes bűncselekmények miatt és
nem mellesleg nem nagyobb számban, mint ahány baloldali vagy baloldalhoz közeli
személy ellen folyik jelenleg eljárás Magyarországon. Csak amíg Magyarországon
ez „az ország érdekében való küzdelem”, addig Makedóniában „politikai
leszámolás”. Éljen a kettős mérce!
Mi lesz ezután?
A
menekültstátusz megadása miatt Makedónia hiába kéri Gruevszki kiadatását, a
menekülttörvény és a nemzetközi egyezmények alapján erre aligha lesz mód.
Kérdés, hogy Makedónia megpróbálkozik-e valahogy nemzetközi jogi úton elérni,
hogy kiadják nekik a volt miniszterelnöküket. Véleményem szerint nem, ez most
nem érdekük. Igazából nekik sem olyan fontos a Gruevszki elleni eljárás
lefolytatása és végrehajtása, és amíg országon kívül van, addig sem okoz
különösebb gondot. Ha én lennék a jelenlegi kormány helyében, hagynám az
egészet. A jövőben ez egy remek politikai tőke lesz Magyarország ellen, ha a
két ország egymással valóban konfliktushelyzetbe kerül.
Magyarország
viszont ismételten megbukott az igazságosság kérdésében. Egy olyan döntést
hoztak, ami nemzetközi szempontból gyakorlatilag védhetetlen, az országunk
nemzetközi megítélése még inkább csökkent, ahogyan nekem a jogszerű eljárásokba
vetett hitem is. Ugyanezekkel az érvekkel, amiket Gruevszki vélelmezhetően
előadott, több tízezer bevándorlónak lehetne menekültstátuszt adni. De miközben
a kapukat zárva tartjuk, egy jogerősen elítélt személy számára azért mégiscsak
megnyitjuk…azt hiszem, ez további kommentárt nem igényel.
Sajnos, a fejtegetés utolsó 5 sora tökéletesen elegendô. Nem mintha a nyugati demokráciák útja nem egy hegyrôl lefelé vezetne! (Lásd facebook-oldalamon a Blüm-Merz disputa magyar fordítását)
VálaszTörlésBelinkeled azt az oldalt nekem? Szívesen elolvasnám.
Törlés