Vissza a múltamba 3. – A mélység démonai, Éjféli tolvaj, A lidérckastély mélyén
Folytassuk
a már elkezdett KJK kalandokat újabb 3 könyvvel. Ezúttal a Mélység démonai, az
Éjféli tolvaj és a Lidérckastély mélyén kerül elemzésre. Gondolom ennyi idő
alatt a pontozást már mindenki megismerte, úgyhogy nem szaporítom tovább a
szót, bele is vágok:
A mélység démonai:
Történet (3): A Naphal nevű hajót, amelyen első tiszt vagy, megtámadja a
Troll nevű kalózhajó és kapitánya, Véresfejsze. Mindenkit megölnek rajtunk
kívül, és bár látszólag úgy tűnik, hogy a kapitány nekünk megkegyelmez,
valójában egy nagy adag élelemmel és a fegyverünkkel a vízbe taszít, hogy ott
leld halálodat. Azonban az igazi meglepetés ezután történik. Atlantiszba, a Víz
alatti városba kerülünk, ahol gond nélkül lélegzünk és úgy mozgunk a vízben,
mintha csak szárazföld lenne. A vízi világban varázstárgyakat és
szövetségeseket keresünk, hogy bosszút álljunk a kalózokon és, hogy életben
maradjunk a kaland során. A történet egyediségéhez kétség sem fér, vízi világban
játszódó könyvből talán ez az egyetlen, a helyszínek kidolgozása is nagyon
tetszik. Van benne több emlékezetes jelenet, az egyik ilyen a fürdő, ami után
úgy érezzük, mi ntha kicseréltek volna…de tetszettek az eszközhalak is. Sajnos
azonban a kivitelezésbe több hiba is belecsúszott. A vízi lények kapcsán
megkaptuk azokat a teremtményeket, amik a fantázia-világban tengeri élőlényként
jelen vannak, de semmivel sem többet. Kicsit logikátlan volt, hogy olyan
halaknak, amiknek a mérete alapján kb. semmi esélyük nem lenne ellenünk,
gyakran 7-8-as ügyessége volt, ehhez képest egy tengeri sárkánynak meg 10 van.
Néha pedig már-már annyira gyermekdedek az ellenfelek, hogy én már tűkön ülve
vártam, hogy mikor fogok Cápalival és Cápetivel megküzdeni. Ez végül elmaradt.
A másik problémám nekem a motiváció. Eléggé hihetetlen véletlen, hogy pont
minket ment meg a város mágiája. Meg egyáltalán miért? El tudtam volna képzelni
valami olyan háttértörténetet, hogy nekünk van valami küldetésünk a víz alatti
világban, amiért valaki kiválaszt minket, ezért menekülünk meg, és ezért a
küldetésért cserébe ez a valaki segít nekünk bosszút állni a kalózokon. De így
ebben a formában egy kicsit céltalan bolyongásnak tűnt az egész. És ha már itt
tartunk, én annyira még csak nem is haragudtam azokra a kalózokra. Oké, ki
akartak nyírni, de ezért kalózok, és végső soron mégis életben maradtam és
életem legnagyobb kalandját éltem át, nekik köszönhetően. Nem éreztem itt azt a
fajta bosszúvágyat, ami mondjuk a Vérescsontban megvolt. Mindent egybevetve egy
nagyon egyedi elgondolást láthatunk, ahol viszont a kivitelezésbe komoly hibák
csúsztak.
Gondolkodás/szerencse (2): A legkevésbé sem szükséges agytrösztnek lenni ahhoz, hogy
ezt a küldetést teljesítsük. Rejtvény egyáltalán nincs benne, csak azt kell
észben tartani, hogy mikor veszítjük el a mágikus áldást, illetve fontos, hogy
ne tékozoljuk el túl hamar az eszközeinket. De ezt leszámítva az a fontos, hogy
minél több helyet bejárjunk. Mondjuk ez a része sem túl nehéz a könyvnek.
Nehézség (4): Itt nagyon relatív, hogy mit tekintünk sikernek. A halált
leszámítva a könyvet hatféleképpen is be lehet fejezni:
-
Hajótöröttként egy
szigetre kerülünk, de legalább élünk.
-
Hazakerülünk, de a
kalózokon nem állunk bosszút.
-
Bosszút állunk a
kalózokon, de a kincsüket nem szerezzük meg.
-
Bosszút állunk és a
kincsek egy részét megszerezzük.
-
Bosszút állunk és minden
kincset megszerzünk.
-
Bosszút állunk,
megszerezzük a kincseket és a hajó is a miénk lesz.
Ha az
életben maradást már sikernek könyveljük el, akkor gyakorlatilag semmi nem
kell, csak végigmenni a könyvön és túlélni. Az utolsó két opcióhoz viszont már
kellenek a fekete gyöngyök, és a varázsige, amivel aktiválhatjuk őket. Ahhoz,
hogy a hajótörést elkerüljük, két különböző szövetségesből kell az egyikkel
összefutnunk, ahhoz, hogy a kalózok ellen megküzdhessünk (3-6. opció) még meg
kell tudnunk, hol vannak. Azért ezeket sem nagy ördöngösség megszerezni. 8
fekete gyönggyel szerezhetjük meg a hajót is harc nélkül, bár ha engem
kérdeztek, szerintem elegánsabb a végén facet to face megküzdeni
Véresfejszével.
Játékélmény (4): Nekem tetszett összességében. A víz alatti világot élveztem,
a nagyobb tengeri szörnyek azért jelentettek kihívást. Az utolsó csata előtt a
sokféle választható opció is szerintem jó volt. Nem mondanám, hogy világrengető
könyv, de abszolút élvezhető.
Összességében: 13/20
Éjféli tolvaj:
Történet (4): Ezúttal nem a jót szolgáljuk. Tolvajként a mestervizsgánk,
hogy megszerezzük a Baziliszkusz szemét, egy drágakövet, amit egy Brass nevű
kereskedő szerzett meg. A feladatunk két részből áll, egyrészt ki kell
deríteni, hogy merre található a drágakő, másrészt meg is kell szerezni azt.
Maga az alaptörténet nekem nagyon tetszik, eleve néha jó a sötét oldalon állni
(a Vértengereken kívül eddig ilyen könyvet nem olvastam), valamint a feladat is
kellőképpen izgalmas. Ehhez pedig még hozzátesznek a képességek is, amelyek
kiválasztása nagyon fontos. Egy másik izgalmas taktikai feladatok jelent a
táskánk limitált férőhelye is. Tetszenek a könyvben a vesztegetés-próbák is.
Ami miatt mégsem tudom megadni a maximum pontot, az két dolog. Az egyik, hogy a
könyv elején 3 lehetőség ajánl kutatásra, de aztán a későbbiekben az egyikbe SPOILER!!! a Hurokba SPOILER Vége! nem enged bemenni, tehát
ha nem ott kezdjük, már bukó a dolog. A másik ami zavar, hogy bár a könyv első
fele a nyomozással nagyon izgalmas, de a második fele átmegy egy teljesen
sematikus labirintus sztoriba. Így azért nem teljesen újszerű az élmény. Még
két apróságot említenék meg. Az egyik a Nikodémusszal való találkozás, ami egy
vicces jelenete a könyvnek (bár ha ide eljutunk, az már régen rossz), a másik,
hogy van a könyvnek egy csapdája, vagyis egyszer felajánlja egy olyan tárgy
használatát, amit addig nem szerezhettünk meg, és ha odalapozunk, közli, hogy
csaltunk és kezdjük elölről. Ez vicces, de szerintem felesleges, aki csal, az
úgysem fogja elölről kezdeni, aki meg nem, az nem fog oda eljutni.
Gondolkodás/szerencse (2): Meglep, hogy egy tolvajos könyvben, ahol szükség lenne az eszünkre,
egyetlen rejtvény nem sok annyival nem találkozunk. Némi gondolkodást a
képességeink választása, a felszerelés cipelése és az utolsó kihívás jelent, de
sajnos ez sem túlzottan sokat. A szerencsén viszont annál több múlik, az elején
a sorrend miatt, a labirintusban meg az ösvények miatt, bár ez utóbbi valójában
nem akkora kihívás, mert ez a része nem túl nehéz a könyvnek.
Nehézség (4): Ha eltekintünk attól az egy dologtól, amit elspoilereztem,
akkor szerintem nem annyira nehéz könyv. Az eleje, hogy a 3 infot megszerezzük,
nem olyan egyszerű, vagy legalábbis az egyik megszerzése komoly kihívás, hiszen
két kulcs is kell hozzá, vagy 1 kulcs és 1 képesség. A másik két információ
begyűjtése annyira nem nagy para. A második fele egy klasszikus labirintus-játék,
de ott mindösszesen két tárgyra van szükség, és ha jól néztem, mindkettő
megkerülhetetlen. Ami még egy kis nehézséget jelent, az a képességek
kiválasztása, ugyanis 3-at közülük tárgyként megszerezhetünk, ami bosszantó
lehet, ha épp azt választottuk, van viszont 2 olyan, tárggyal nem megszerezhető
képesség SPOILER!!! a zsebtolvajlás
és a rejtett dolgok meglátása SPOLIER
VÉGE! amiből ha legalább az egyik nincs meg, nem tudjuk a könyvet
teljesíteni. Mindezektől eltekintve azonban nincsenek benne megoldhatatlan
dolgok. Magas alapértékek sem feltétlen szükségesek, itt 9-es ügyességgel gond
nélkül abszolváltam a könyvet.
Játékélmény (4): Alapvetően itt két részre lehet osztani a könyvet, a városon
belüli részre és a labirintusra. Nekem egyértelműen az első fele tetszett
jobban. Izgalmas volt körbejárni a 3 helyet és megszerezni a különböző
információkat. Ebben a részben a karakterek is bejönnek, akikkel találkoztam. A
második felével már jóval kevésbé voltam kibékülve, az egy kicsit monoton
labirintus-játék lett, igaz, abból a jobb fajtából, mert nem egy
balra-jobbramenésen dől el, hogy teljesül-e a küldetésünk. Az utolsó próba ad
még némi izgalmat a könyvnek, bár annyira azt nem tartom kiemelkedőnek.
Összességében a pontszám a 2 rész átlagát jelöli.
Összességében: 14/20
A Lidérckastély mélyén:
Történet (3): Egy kicsit megfáradt kalandozót alakítunk, aki épp ki akarja
pihenni az elmúlt időszak fáradalmait régi barátja, Tholdur báró társaságában.
Ám e helyett a déli barbárok elfognak. Úgy kell kiszabadítani minket a karmaik
közül. A történetben később tudjuk meg, hogy már semmi sem a régi, és Tholdur
bárót egy ideje nem látták. Később az is kiderül, hogy egy Senyakhaz nevű
boszorkány befolyása alatt áll, aki a szörnyűséges (és ezúttal a szó szoros
értelmében) Xakhaz szolgálatában áll. Őket kell elpusztítanunk a küldetésünk
sikeréhez. Maga a kastély mélye sajnos alig-alig különb egy újabb
labirintus-sztoritól, talán a börtönjelenet az egyetlen kivétel ez alól. A
kastély előtti falusi jelenetek sem annyira izgalmasak, sőt, amikor gyerekeket
gyilkoltam, akkor kifejezetten utáltam magam, bármennyire is legitimnek
tüntette fel ezt a könyv. Ugyanakkor az akaratpróbák és az ezzel összhangban
álló horror-jelenetek nagyon bejöttek, mind képileg, mind hangulatilag nagyon
jól megfogalmazza ezeket a könyv, többször éreztem azt olvasás közben, hogy
összeszorul a gyomrom. Ugyanígy a halálfejezetek is nagyon jól kidolgozottak,
és a korábban említett börtönjelenet is kiemelkedő pontja a könyvnek. Szóval,
amíg a Mélység démonainál azt mondtam, hogy egy nagyon eredeti alaptörténetet
nem sikerült kihasználni, addig itt egy teljesen sablon-sztoriból sikerült
kihozni a maximumot.
Gondolkodás/szerencse (3): Noha rejtvények itt sincsenek, azért próbára teszi a könyv
néha az ember intelligenciáját. Illúziókkal próbál meg kísértésbe ejteni
minket, van benne pár taktikai csata (pl. a savelementállal), és néha használni
kell az eszünket a legjobb megoldás kiválasztásához (pl. az utolsó szerkezet
aktiválásánál is). De ezek mellett ott van a szokásos labirintusos
ösvényválasztás is.
Nehézség (4): Az első 2 döntésből mindkettő olyan, aminél ha rosszul
választunk, meghalunk, más kérdés, hogy nem nehéz rájönni egyiknél sem, mi a
helyes út. Ezt leszámítva viszont annyira nem vészes a könyv. Semmilyen
kötelező felszerelés nincs, bár egy varázsfegyvert azért nem árt megszerezni,
különben szinte esélytelenek vagyunk az utolsó csatában. Ebből Skarlos szigonya
a legerősebb, de a jégpenge se rossz.
Ami egy kicsit nehezebbé teszi, az egyrészt a viszonylag sok azonnali
halál, másrészt az akaraterő-próbák, amiknél elég könnyű ott hagyni a fogunkat,
főleg mert 6 pont alatt egy rossz próba az egy autoloss. De mindezekkel együtt
sem gondolom, hogy ez egy nehéz könyv lenne.
Játékélmény (3): Sajnos a klasszikus labirintusos történetek engem ma már nem
igazán tudnak lázba hozni, ennél komolyabb kihívásokat várok el, amit ez a
könyv nem tudott megadni. Voltak azért olyan részek, amik tetszettek. A börtön
alatti terület átkutatása tipikusan ilyen volt, ahogy az előzmény is, amikor
Tholdur báróval találkoztam A városi rész sem volt rossz, és tetszettek az
illúziók is, amik néhol jelen voltak a könyvben. Bejöttek az akaratpróbák is,
bár szerintem a félelempróba talán szerencsésebb elnevezés lett volna, illetve
1-2 helyen olyan szituációkban kellett ezt a próbát tenni, ahol egy sokat
próbált harcosnál ezt nem feltétlen éreztem indokoltnak. Mindent egybevetve nem
rossz, de azért igazán kiemelkedőnek sem tudom nevezni.
Összességében: 13/20
Pár
hét múlva a Nekromanták éjszakájával, az Élőholtak szigetével és a
Vihargyilkossal fogom folytatni. Kettővel már végeztem, az az érzésem, hogy a
mostaniaknál magasabb pontok fognak születni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése