Az elmúlt időszak Formula 1-es büntetéseiről
Bár
már a katari időmérő edzésen is túl vagyunk, a kedélyek nem csillapodtak a
brazíliai büntetések, illetve azok elmaradása miatt. Emiatt úgy döntöttem, én
is leírom, melyik esetről mit gondolok, belefért-e a büntetés vagy annak
hiánya, esetleg elmaradt valami. Nyilván mindenki szurkol valakinek, ennek
ellenére próbálom objektíve elmagyarázni, hogy mit gondolok az esetekről
külön-külön. Nézzük is mi borzolta a kedélyeket:
Hamilton és a szárnynyílás
Az
első vizsgálat Lewis Hamilton ellen irányult, egészen konkrétan azért, mert a
DRS-e – illetve annak egy része – a megengedett 85 mm-nél 0.2 mm-rel
szélesebben nyílt. A vita talán itt volt a legnagyobb, egyesek szándékos
csalást és még szigorúbb szankciókat kiáltottak, mások aránytalannak érezték a
büntetés mértékét a szabálytalanság mértékéhez képest.
Magam
részéről egyik véleménnyel sem értek egyet. A szándékos csalással kapcsolatos
érvelések több szempontból is nevetségesek. Az egyik, hogy minden autó előzetes
ellenőrzéseken is átesik, amelyen többek között a DRS-t is figyelik. Ha az
edzés előtt ez a hiba megjelent volna, akkor már ott észlelik a
sportfelügyelők. Ezenkívül az az előny, amit a picit tágabb rés okozott, még
századmásodpercben sem mérhető, kizárt, hogy ennyiért csalni próbálnának. Itt
egyszerűen történt egy figyelmetlenség (azóta tudjuk, 2 lazult csavar), ami az
egész incidens okozója lett.
Ettől
függetlenül a büntetés jogos, ehhez nem férhet kétség. Az autó paraméterei elég
egyértelmű szabályok, ha ezek nincsenek meg, akkor szabálytalan a kocsi, ennek
pedig csak az utólagos kizárás lehet a következménye. Szóval akármennyire tűnik
az előny mértékéhez képest szigorúnak ez a szankció, itt nem volt a versenybíróságnak
mérlegelése jogköre.
Verstappen esete a Parc Fermé-vel
Az
előző eset nagy mérlegelést nem igényelt volna, ám egy bizonyos körülmény miatt
elég sokat vártak vele. Ez pedig az, hogy a Vb-rivális Max Verstappen az
időmérő után több alkalommal megérintette Hamilton Mercedesét, többek között
ott is, ahol a szabálytalanságot észlelték. Ez pedig rögtön két kérdést is
felvetett. Egyrészt megkérdőjelezte Hamilton kocsijának szabálytalanságát,
másrészt ez egy önmagában szankcionálandó cselekmény.
Az
előbbi kérdés volt, ami miatt a vizsgálatok ennyi ideig tartottak. Ugyanis, ha
kiderült volna, hogy Verstappen érintése miatt alakult ki az ominózus 0.2 mm-es
különbség, akkor onnantól kezdve Hamilton nem lett volna büntethető, részben
azért, mert az eltérés sem neki, sem a csapatának nem lett volna felróható,
részben pedig azért, mert ezesetben az edzésen még egyértelműen szabályos lett
volna a DRS. A felvételek azonban azt erősítették meg, hogy Verstappen
mozdulatai nem voltak hatással az ominózus alkatrészre.
A
szankcionálás bizonyos szempontból érdekes kérdést vetett fel, ugyanis bá a
Parc Fermé szabályok egyértelműek, a gyakorlatban nem egy és nem két esetben
láttuk már, hogy versenyzők megérintik más pilóták autóit és eddig ezek nem
voltak szankcionálva és vizsgálva sem. Tipikus eset, amikor egy létező írott
szabályt sosem tartanak be. Most is azt gondolom, hogyha nincs a
Hamilton-vizsgálat, akkor ez fel sem merül. Ugyanakkor a szabály itt is
egyértelmű volt. Ami különbség, hogy itt mérlegelhetett a versenybíróság a
büntetés tekintetében. Végülis az 50.000 Euró, amit Verstappen kapott, bizonyos
szempontból egy kedvező ítélet volt, mert akár a versenyre vonatkozó büntetést
is kaphatott volna, azonban ha tényleg nem volt hatással Hamilton autójára,
akkor első alkalommal szerintem ez egy elfogadható döntés, de az biztos, hogy a
jövőben ezt a szabályt szigorúbban fogják figyelni.
Verstappen kitereli Hamiltont…és saját
magát
A
harmadik incidens a futam közben történt, amikor Hamilton a 4-es kanyarban
támadta meg Verstappent, aki azonban nemcsak a Mercedes versenyzőjét terelte ki
a pályáról, hanem saját maga sem tudta bevenni az ominózus kanyart –
köszönhetően a manőverének. A Mercedes rögtön büntetését kiabált, a Red Bull
szerint hagyni kell versenyezni a pilótákat.
Noha
a RB nyilván nem mondhatott mást, azt gondolom, hogy ez a szituáció egyértelműen
büntetendő lett volna. Mivel Verstappen irányt váltott a védekezés során, csak
úgy jöhetett volna vissza, hogy megadja az egy autónyi helyet Hamiltonnak. De
nem csak neki nem maradt helyen, hanem Verstappen maga is elhagyta a pályát
azért, hogy elől maradjon. Egyértelmű szituáció, nyilvánvalóan elmaradt
büntetéssel.
Az
egy más kérdés, hogy helyes lett-e volna ezt utólag szankcionálni. A pályán
kiszabott büntetésekkel lehet kalkulálni, taktikázni, viszont az utólagos
szankciók már váratlanabbul érik a versenyzőt Egy egyszerű példa: lehet, hogyha
Verstappen a futamon kap egy szankciót, ki tud autózni annyit, hogy azzal
együtt is Bottas előtt érjen célba, de ha a futamon a végén már motort kímél,
és kicsit magára engedi a finnt, és utólag kap egy büntetést, amivel pozíciót
veszít…no az finoman szólva sem méltányos. Ebből a szempontból én örülök, hogy
a futam után már nem történt semmi.
Verstappen cikázása
Mielőtt
Hamilton megelőzte volna Verstappent, még volt egy incidensük. Szintén a négyes
kanyar előtt Max több alkalommal váltott irányt – köznyelviesen: cikázott – Hamilton
előtt.
Érdekes,
hogy ez a cikázás dilemma először éppen Hamiltonnál jelent meg még 2010-ben,
amikor Malaysiában használta ezt a módszert, hogy ne tudjon ellene Petrov
visszatámadni. Akkor kikeltek ellene, de az FIA nem tudta büntetni az esetet,
mert a kétszeri irányváltás tilalma akkor még egy szóbeli egyezmény volt a
versenyzők között, de a szabályban nem szerepelt.
A
helyzetet azóta korrigálták, most már egyértelmű szabály, amit hol súlyosabban,
hol enyhébben szankcionálnak. A fehér-fekete zászlóval Verstappen egy enyhébb
büntetést kapott, ami egyébként igazodik az FIA elmúlt időszakban tanúsított
gyakorlatához. Ez szerintem egy elfogadható döntést, bár tegyük hozzá, ha
legalább ennyit kap az első incidens után is, akkor itt már ez az opció nincs
meg…
Dupla sárga zászló ignorálása
A
cikket még be se fejeztem, máris új vizsgálatokról hallunk, mi szerint
Verstappen, Sainz és Bottas a katari időmérő utolsó szakaszában Gasly
baleseténél figyelmen kívül hagyta a sárga jelzést. Azóta már azt is tudjuk,
hogy Bottas 3 rajthelyes büntetést kapott és szerintem percek kérdése, hogy a
másik két pilóta is hasonló szankciót kapjon (UPDATE: azóta már tudjuk, hogy
Sainz megúszta).
Olvasok
ilyeneket a fórumon, hogy ilyenkor miért nem veszik el az utolsó kört, hiszen
Verstappen a nélkül is második lenne. Csakhogy itt két külön szabálytalanságról
beszélünk. Köridő-elvétel rendszerint a pályahatárok figyelmen kívül hagyása
miatt jár. A sárga zászló figyelmen kívül hagyása fix. rajtbüntetés. Ez
egyébként már régóta így van, Lewis Hamilton pl. 2011-ben Indiában a dupla
sárga zászló szabadedzésen (!!!) történő figyelmen kívül hagyásáért kapott 3
rajthelyes büntetést. Ez szankcionálandó, egyértelműen. Szóval azt kell
mondani, hogy ez megint teljesen jogos.
Volt
még egy incidens, Hamilton pénzbírsága a biztonsági öv kikapcsolásáért, ami
egyébként a szabályok szerint teljesen jogos, de annyira jelentéktelen, hogy
nem szeretnék vele részletesebben foglalkozni. Az viszont látható, hogy a
szezon végére megint megsokasodott a versenybírák feladata, ami egy ilyen
szoros harcban elfogadható. Azt viszont remélem, hogy a versenybírák sem
szigorúbban, sem kesztyűs kézzel nem fognak bánni a VB-aspiránsokkal, mert
ellentétben sok véleménnyel, szerintem pont akkor szólnának bele a
világbajnokságért folyó harcba, ha a szabályokat nem alkalmaznák következetesen.
A Szaúdi futamot nem elemzed így ki? :D :D
VálaszTörlés