Kettős győzelmek a XXI. században

 

Egy olyan rendhagyó eset áll fenn az idei szezonban eddig, amire ebben az évszázadban még nem került sor: sem a konstruktőri első, sem a második csapat nem szerzett még kettős győzelmet. A mellett, hogy ez még inkább felértékeli a két bajnokaspiráns teljesítményét, lehet, hogy egyedülálló rekord lesz belőle. Ugyanakkor matematikailag akár az is lehet, hogy az eddigi legtöbb csapat ér el kettős győzelmet. Mai cikkemben megnéztem, hogy a XXI. században mikor fordult elő, hogy a konstruktőri vagy az egyéni bajnok nem dicsekedhetett kettős győzelemmel, és melyik szezonban mennyit kellett várni az első olyan alkalomra, amikor a dobogó két legfelső fokát egy csapat két versenyzője teljesítette.

 

2001: Ebben az évben a Ferrari nagyon dominált, alig-alig volt olyan futam, amit valaki más tudott nyerni (szám szerint három). Ennek megfelelően a Michael Schumacher-Rubens Barichello kettős már a második futamon (Malaysiában) megszerezte a Ferrari az első kettős győzelmét. Ugyanakkor maga a verseny nem volt annyira egyértelmű. Bár a Ferrarik úgy tűnt, dominálják a futamot, a megérkező esőben mindketten visszacsúsztak. Ám utána úgy mentek végig a mezőnyön, mintha álltak volna. Ebben az évben más csapat nem tudott kettős győzelmet aratni.

 

Kettős kicsúszás után kettős győzelem

2002: Az idei év még inkább Ferrariról szólt, ugyanis összesen két futamon tudták őket megverni. A sors iróniája azonban, hogy ebből az egyik egy kettős győzelem volt, méghozzá rögtön a második futamon, méghozzá a Williamses Ralf Schumacher-Juan Pablo Montoya sorrendben. Ugyanakkor a Ferrari párosa sem váratott sokáig magára, a negyedik futamon ismét bejött a Schumacher-Barichello sorrend is. Az utolsó futamgyőzelem David Coulthard nevéhez fűződött, de ebből nem lett kettős győzelem.

 

2003: Az idei év jóval kiegyensúlyozottabb volt, négy különböző csapat is nyert, ám valahogy minden egyes csapatban kiemelkedett az egyik pilóta, akinek a szintjét nem tudta hozni a másik. Emiatt mindösszesen egy kettős győzelem született az egész szezonban. Ez pedig a szezon kilencedig futamán történt, szintén a Williamsnél, Ralf Schumacher-Montoya sorrendben. Ez volt az első olyan év, amikor a világbajnok csapat nem tudott kettős győzelmet aratni.

 

2004: Sok kérdés nem volt ebben az évben. A Schumacher-Barcihello páros már az első futamon kettős győzelmet aratott és még jó néhány volt a szezonban. De senki más nem tudta ezt megtenni.

 

2005: Idén is a Schumacher-Barichello kettős ünnepelte az első kettős győzelmet, de kb. semmiben nem hasonlított az egy évvel korábbira. Itt ugyanis a kilencedik futamon szerezte meg ezt a vörös csapat, ez volt az egyetlen kettős győzelmük, ráadásul azon az ominózus indianapolisi 6 autós futamon szerezték, ami valljuk be, nem volt egy nagy kihívás. Az első „teljes mezőnyös” kettős győzelemre a 17. futamig kellett várni, amikor a Raikkönen-Montoya páros – sok lepattanó után – végre egyszer megszerezte az 1-2. helyet. A világbajnok Fernando Alonsonak és a Renaultnak ez ugyanakkor nem sikerült.

 

A Ferrari történetének leginkább keserédes kettős győzelme

2006: A Renault a tavalyi csorbáját kiköszörülve már a második futamán megszerezte a kettős győzelmet, ami talán picit meglepő, hogy mindez Fisichella-Alonso sorrendben történt meg. A nagy rivális Ferrari ebben az évben is Indianapolisban szerezte meg az első kettős győzelmét ezúttal Schumacher-Massa sorrendben.

 

2007: Az első kettős győzelemre ezúttal is a második futamon került sor, és megint Alonso szerepelt benne, ám minden más változott. Ezúttal a spanyol az első helyet szerezte meg immáron a McLaren színeiben, mögötte második helyen pedig egy bizonyos Lewis Hamilton szerepelt, aki élete második versenyén második dobogóját szerezte meg. A bajnoki címet azonban végül nem ők, hanem a Ferrrarik szerezték meg, akiknek várniuk kellett az első kettős győzelemre egészen a nyolcadik futamig, ahol viszont Raikkönen-Massa sorrendben befutottak.

 

2008: Az egyetlen olyan év a XXI. században eddig, amikor az egyéni világbajnok nem a konstruktőri világbajnok csapatból került ki. És a kettős győzelmek tekintetében is nagy ilyen téren az eltérés. A csapat-világbajnok Ferrari már a harmadik futamon megszerezte az első kettős győzelmét Massa-Raikkönen sorrendben. A későbbi világbajnok Lewis Hamilton csapatának, a McLarennek azonban az egész évben nem sikerült. Nem úgy a konstruktőri harmadik BMW-nek, akik Hamilton kanadai hibáját kihasználva megszerezték a gyári BMW első (és egyetlen) győzelmét, ami rögtön kettős volt.

 

2009: A szezon első felében a Brawn GP dominált, majd a másodikban a Red-Bull volt a legerősebb, ezt részben tükrözi a kettős győzelmi statisztika is. A Brawn ugyanis már a legelső futamon duplázni tudott Button-Barichello sorrendben. A Red Bull viszont a vártnál korábban meg tudta ismételni a 2009-es meglepetéscsapat teljesítményét, konkrétan a harmadik futamon, ahol a kínai esőversenyt kihasználva Vettel-Webber sorrendben értek célba.

 

2010: Az évszázad eddigi rekordja, ugyanis rögtön három csapat is képes volt kettős győzelmet hozni, ráadásul mindhárom legalább kettőt. A Ferrari ezt már az első futamon megtette Alonso-Massa sorrendben, ám a harmadik versenyen a Red Bull is rákontrázott Vettel-Webber sorrendben, majd jött megint egy kínai esőfutam, ahol ezúttal a McLaren Button-Hamilton sorrendben tudott nyerni. Később mindegyik csapat meg tudta ismételni a bravúrt és a Ferrarin kívül fordított sorrendben is le tudták hozni a kettős győzelmet.

 

2011: Már 2010-ben is nagy volt a Red Bull fölénye, de ott technikai-, csapat- és vezetői hibák miatt a bajnokság sokáig izgalmas maradt. 2011-re azonban kimaxolták a lehetőségeket és a futamok kb. kétharmadát behúzva nyertek bajnokságot. A kettős győzelemre mondjuk a negyedik futamig várni kellett, de utána jött még több is. Más csapatnak ez a bravúr nem jött össze.

 

2012: Az előző két évhez kicsit kiegyenlítődött a csapatok erőviszonya, viszont mindhárom élcsapatban az egyik pilóta kiemelkedett, így hiába nyert valaki, annak csapattársa általában lemaradt. Az első futamot ezzel együtt a McLaren majdnem behúzta, ám egy Hamilton számára rosszkor érkező SC révén Vettel elcsípte a brit második helyét. A kettős győzelemig egészen a 16. futamig kellett várni (ez az időszakon belül rekord), amikor a Red Bull Vettel-Webber sorrendben megcsinálta a szezon egyetlen duplázását.

 

2013: Ki ne emlékezne az ominózus Multi 21-re, amikor a csapatutasításra fittyet hányó Vettel a maláj futam végefelé megelőzte Webbert? Ez volt a szezon első kettős győzelme rögtön a második versenyen. Ezután bár a Red Bull még produkált párat – főleg a szezon második felében – de rajtuk kívül más csapatnak nem sikerült.

 

Kívülről sima volt, belülről koránt sem

2014-2016: A három évről felesleges külön-külön értekezni: a Mercedes legdominánsabb időszaka volt egyértelműen, 3 szezon alatt összesen 8 olyan futam volt, ahol egyáltalán kiadták az Ezüstnyilak a kezükből a győzelmet. Ebből kifolyólag az első kettős győzelmek 2015-ben és ’16-ban már a szezonnyitón megtörténtek, és 2014-ben is csak Hamilton technikai hibája miatt kellett a második futamig várni. Más csapatok ebben az évben alig rúgtak labdába, bár 2016-ban Malaysiában összejött egy Red-Bull kettős győzelem Ricciardo-Verstappen sorrendben, amikor Rosberg rajtbalesetet szenvedett, Hamiltont pedig az élen egy technikai hiba fosztotta meg a győzelemtől (és lehet, hogy a VB-címtől is).

 

Ami Hamiltonnak dráma volt, a Red-Bullnak öröm

2017: Az előző évek után picit kiegyenlítettebb küzdelem volt, az első 5 futam Mercedes-Ferrari csatáiban senki nem tudott kettős győzelmet szerezni. A hatodik futamon Monacoban viszont a Ferrarinak bejött Vettel-Raikkönen sorrendben, majd egy futammal később Kanadába jött egy Hamilton-Bottas duplázás is. Ezeknek a csapatoknak az év során voltak további kettős győzelmeik, más csapatnak azonban nem.

 

2018: Még mindig egyértelmű Ferrari-Mercedes küzdelmek voltak, ám ebben az évben a Ferrari nem tudott kettős győzelmet hozni. A szezon elején Kimi maradt le rendszeresen Vetteltől, a második felében meg a német versenyző hibái (is) akadályozták a duplázást. A Mercedesnek viszont sikerült, amire az ötödik futamig kellett várni, a sorrend megint Hamilton-Bottas volt.

 

2019: A Mercedes már az első futamon megszerezte a kettős győzelmet, ám ezúttal Bottas-Hamilton sorrendben. A második futamon ez majdnem a Ferrarinak is sikerült, ám végül az is Mercedes duplázás lett, köszönhetően Vettel megforgásának a Hamilton elleni harcban és Leclerc technikai hibájának. A Ferrari ezzel együtt Szingapúrban végül megszerezte a hőn áhított kettős győzelmet, igaz, a Bahreinivel ellentétben itt Vettel-Leclerc sorrendben. Más csapat ebben az évben sem büszkélkedhetett ezzel, bár „félig-meddig” azért volt egy, mivel a Verstappen-Gasly páros is az első 2 helyen végzett Brazíliában, csak épp a francia pilóta akkor már a Toro Rossoban szerepelt.

 


2020: Hamilton első futamos hibája és büntetése miatt a Mercedes „csak” a második versenyen szerezte meg a kettős győzelmet – ezúttal Hamilton-Bottas sorrendben – ám ezt utána még több követte. Más csapatnak azonban erre nem volt sansza, főleg azért, mert Albon nem tudott felnőni Verstappen szintjére.

 

2021: Idén megint sokat kellett várni az első kettős győzelemre, ám a McLarennek ez a 14. futamon összejött Ricciardo-Norris sorrendben. Ezzel 11 év után duplázott a csapat és egy olyan rekordot is tartanak, amiről szerintem szívesen lemondanának: a XXI. században a konstruktőri negyedik helyezett csapat még sosem ért el kettős győzelmet. De arra sem volt példa, hogy a TOP 3-ból, vagy a TOP 2-ből egyik sem éli át ezt. Hogy az előbbi ne történjen meg, azért akár a McLaren is tehet, ha megelőzik a Ferrarit a harmadik helyért folyó csatában, a másik rekord viszont a Red Bull és a Mercedes kezében van.


Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gondolataim a Horror-Cirkuszról

10 olyan lapozgatós könyv, ami sokkal jobb lett, mint amire az alaptörténete után vártam

5 vetélkedő, ami hiányzik a mai repertoárból