Kettős győzelmek a XXI. században
Egy
olyan rendhagyó eset áll fenn az idei szezonban eddig, amire ebben az
évszázadban még nem került sor: sem a konstruktőri első, sem a második csapat
nem szerzett még kettős győzelmet. A mellett, hogy ez még inkább felértékeli a
két bajnokaspiráns teljesítményét, lehet, hogy egyedülálló rekord lesz belőle.
Ugyanakkor matematikailag akár az is lehet, hogy az eddigi legtöbb csapat ér el
kettős győzelmet. Mai cikkemben megnéztem, hogy a XXI. században mikor fordult
elő, hogy a konstruktőri vagy az egyéni bajnok nem dicsekedhetett kettős
győzelemmel, és melyik szezonban mennyit kellett várni az első olyan alkalomra,
amikor a dobogó két legfelső fokát egy csapat két versenyzője teljesítette.
2001: Ebben
az évben a Ferrari nagyon dominált, alig-alig volt olyan futam, amit valaki más
tudott nyerni (szám szerint három). Ennek megfelelően a Michael
Schumacher-Rubens Barichello kettős már a második futamon (Malaysiában)
megszerezte a Ferrari az első kettős győzelmét. Ugyanakkor maga a verseny nem
volt annyira egyértelmű. Bár a Ferrarik úgy tűnt, dominálják a futamot, a
megérkező esőben mindketten visszacsúsztak. Ám utána úgy mentek végig a
mezőnyön, mintha álltak volna. Ebben az évben más csapat nem tudott kettős
győzelmet aratni.
Kettős kicsúszás után kettős győzelem
2002: Az
idei év még inkább Ferrariról szólt, ugyanis összesen két futamon tudták őket
megverni. A sors iróniája azonban, hogy ebből az egyik egy kettős győzelem
volt, méghozzá rögtön a második futamon, méghozzá a Williamses Ralf
Schumacher-Juan Pablo Montoya sorrendben. Ugyanakkor a Ferrari párosa sem
váratott sokáig magára, a negyedik futamon ismét bejött a Schumacher-Barichello
sorrend is. Az utolsó futamgyőzelem David Coulthard nevéhez fűződött, de ebből
nem lett kettős győzelem.
2003: Az
idei év jóval kiegyensúlyozottabb volt, négy különböző csapat is nyert, ám
valahogy minden egyes csapatban kiemelkedett az egyik pilóta, akinek a szintjét
nem tudta hozni a másik. Emiatt mindösszesen egy kettős győzelem született az
egész szezonban. Ez pedig a szezon kilencedig futamán történt, szintén a
Williamsnél, Ralf Schumacher-Montoya sorrendben. Ez volt az első olyan év,
amikor a világbajnok csapat nem tudott kettős győzelmet aratni.
2004: Sok
kérdés nem volt ebben az évben. A Schumacher-Barcihello páros már az első futamon
kettős győzelmet aratott és még jó néhány volt a szezonban. De senki más nem
tudta ezt megtenni.
2005: Idén
is a Schumacher-Barichello kettős ünnepelte az első kettős győzelmet, de kb.
semmiben nem hasonlított az egy évvel korábbira. Itt ugyanis a kilencedik
futamon szerezte meg ezt a vörös csapat, ez volt az egyetlen kettős győzelmük,
ráadásul azon az ominózus indianapolisi 6 autós futamon szerezték, ami valljuk
be, nem volt egy nagy kihívás. Az első „teljes mezőnyös” kettős győzelemre a
17. futamig kellett várni, amikor a Raikkönen-Montoya páros – sok lepattanó
után – végre egyszer megszerezte az 1-2. helyet. A világbajnok Fernando
Alonsonak és a Renaultnak ez ugyanakkor nem sikerült.
A Ferrari történetének leginkább keserédes kettős győzelme
2006: A
Renault a tavalyi csorbáját kiköszörülve már a második futamán megszerezte a
kettős győzelmet, ami talán picit meglepő, hogy mindez Fisichella-Alonso
sorrendben történt meg. A nagy rivális Ferrari ebben az évben is
Indianapolisban szerezte meg az első kettős győzelmét ezúttal Schumacher-Massa
sorrendben.
2007: Az
első kettős győzelemre ezúttal is a második futamon került sor, és megint
Alonso szerepelt benne, ám minden más változott. Ezúttal a spanyol az első
helyet szerezte meg immáron a McLaren színeiben, mögötte második helyen pedig
egy bizonyos Lewis Hamilton szerepelt, aki élete második versenyén második
dobogóját szerezte meg. A bajnoki címet azonban végül nem ők, hanem a Ferrrarik
szerezték meg, akiknek várniuk kellett az első kettős győzelemre egészen a
nyolcadik futamig, ahol viszont Raikkönen-Massa sorrendben befutottak.
2008: Az
egyetlen olyan év a XXI. században eddig, amikor az egyéni világbajnok nem a
konstruktőri világbajnok csapatból került ki. És a kettős győzelmek
tekintetében is nagy ilyen téren az eltérés. A csapat-világbajnok Ferrari már a
harmadik futamon megszerezte az első kettős győzelmét Massa-Raikkönen
sorrendben. A későbbi világbajnok Lewis Hamilton csapatának, a McLarennek
azonban az egész évben nem sikerült. Nem úgy a konstruktőri harmadik BMW-nek,
akik Hamilton kanadai hibáját kihasználva megszerezték a gyári BMW első (és
egyetlen) győzelmét, ami rögtön kettős volt.
2009: A
szezon első felében a Brawn GP dominált, majd a másodikban a Red-Bull volt a
legerősebb, ezt részben tükrözi a kettős győzelmi statisztika is. A Brawn
ugyanis már a legelső futamon duplázni tudott Button-Barichello sorrendben. A
Red Bull viszont a vártnál korábban meg tudta ismételni a 2009-es
meglepetéscsapat teljesítményét, konkrétan a harmadik futamon, ahol a kínai
esőversenyt kihasználva Vettel-Webber sorrendben értek célba.
2010: Az
évszázad eddigi rekordja, ugyanis rögtön három csapat is képes volt kettős
győzelmet hozni, ráadásul mindhárom legalább kettőt. A Ferrari ezt már az első
futamon megtette Alonso-Massa sorrendben, ám a harmadik versenyen a Red Bull is
rákontrázott Vettel-Webber sorrendben, majd jött megint egy kínai esőfutam,
ahol ezúttal a McLaren Button-Hamilton sorrendben tudott nyerni. Később
mindegyik csapat meg tudta ismételni a bravúrt és a Ferrarin kívül fordított
sorrendben is le tudták hozni a kettős győzelmet.
2011: Már
2010-ben is nagy volt a Red Bull fölénye, de ott technikai-, csapat- és vezetői
hibák miatt a bajnokság sokáig izgalmas maradt. 2011-re azonban kimaxolták a
lehetőségeket és a futamok kb. kétharmadát behúzva nyertek bajnokságot. A
kettős győzelemre mondjuk a negyedik futamig várni kellett, de utána jött még
több is. Más csapatnak ez a bravúr nem jött össze.
2012: Az
előző két évhez kicsit kiegyenlítődött a csapatok erőviszonya, viszont
mindhárom élcsapatban az egyik pilóta kiemelkedett, így hiába nyert valaki,
annak csapattársa általában lemaradt. Az első futamot ezzel együtt a McLaren
majdnem behúzta, ám egy Hamilton számára rosszkor érkező SC révén Vettel
elcsípte a brit második helyét. A kettős győzelemig egészen a 16. futamig
kellett várni (ez az időszakon belül rekord), amikor a Red Bull Vettel-Webber
sorrendben megcsinálta a szezon egyetlen duplázását.
2013: Ki
ne emlékezne az ominózus Multi 21-re, amikor a csapatutasításra fittyet hányó
Vettel a maláj futam végefelé megelőzte Webbert? Ez volt a szezon első kettős
győzelme rögtön a második versenyen. Ezután bár a Red Bull még produkált párat
– főleg a szezon második felében – de rajtuk kívül más csapatnak nem sikerült.
Kívülről sima volt, belülről koránt sem
2014-2016: A három évről felesleges külön-külön értekezni: a Mercedes
legdominánsabb időszaka volt egyértelműen, 3 szezon alatt összesen 8 olyan futam
volt, ahol egyáltalán kiadták az Ezüstnyilak a kezükből a győzelmet. Ebből
kifolyólag az első kettős győzelmek 2015-ben és ’16-ban már a szezonnyitón
megtörténtek, és 2014-ben is csak Hamilton technikai hibája miatt kellett a
második futamig várni. Más csapatok ebben az évben alig rúgtak labdába, bár
2016-ban Malaysiában összejött egy Red-Bull kettős győzelem
Ricciardo-Verstappen sorrendben, amikor Rosberg rajtbalesetet szenvedett,
Hamiltont pedig az élen egy technikai hiba fosztotta meg a győzelemtől (és
lehet, hogy a VB-címtől is).
Ami Hamiltonnak dráma volt, a Red-Bullnak öröm
2017: Az
előző évek után picit kiegyenlítettebb küzdelem volt, az első 5 futam
Mercedes-Ferrari csatáiban senki nem tudott kettős győzelmet szerezni. A
hatodik futamon Monacoban viszont a Ferrarinak bejött Vettel-Raikkönen sorrendben,
majd egy futammal később Kanadába jött egy Hamilton-Bottas duplázás is. Ezeknek
a csapatoknak az év során voltak további kettős győzelmeik, más csapatnak
azonban nem.
2018: Még
mindig egyértelmű Ferrari-Mercedes küzdelmek voltak, ám ebben az évben a
Ferrari nem tudott kettős győzelmet hozni. A szezon elején Kimi maradt le
rendszeresen Vetteltől, a második felében meg a német versenyző hibái (is)
akadályozták a duplázást. A Mercedesnek viszont sikerült, amire az ötödik
futamig kellett várni, a sorrend megint Hamilton-Bottas volt.
2019: A
Mercedes már az első futamon megszerezte a kettős győzelmet, ám ezúttal
Bottas-Hamilton sorrendben. A második futamon ez majdnem a Ferrarinak is
sikerült, ám végül az is Mercedes duplázás lett, köszönhetően Vettel megforgásának
a Hamilton elleni harcban és Leclerc technikai hibájának. A Ferrari ezzel
együtt Szingapúrban végül megszerezte a hőn áhított kettős győzelmet, igaz, a
Bahreinivel ellentétben itt Vettel-Leclerc sorrendben. Más csapat ebben az
évben sem büszkélkedhetett ezzel, bár „félig-meddig” azért volt egy, mivel a
Verstappen-Gasly páros is az első 2 helyen végzett Brazíliában, csak épp a
francia pilóta akkor már a Toro Rossoban szerepelt.
2020: Hamilton
első futamos hibája és büntetése miatt a Mercedes „csak” a második versenyen
szerezte meg a kettős győzelmet – ezúttal Hamilton-Bottas sorrendben – ám ezt
utána még több követte. Más csapatnak azonban erre nem volt sansza, főleg
azért, mert Albon nem tudott felnőni Verstappen szintjére.
2021: Idén
megint sokat kellett várni az első kettős győzelemre, ám a McLarennek ez a 14.
futamon összejött Ricciardo-Norris sorrendben. Ezzel 11 év után duplázott a
csapat és egy olyan rekordot is tartanak, amiről szerintem szívesen
lemondanának: a XXI. században a konstruktőri negyedik helyezett csapat még
sosem ért el kettős győzelmet. De arra sem volt példa, hogy a TOP 3-ból, vagy a
TOP 2-ből egyik sem éli át ezt. Hogy az előbbi ne történjen meg, azért akár a
McLaren is tehet, ha megelőzik a Ferrarit a harmadik helyért folyó csatában, a
másik rekord viszont a Red Bull és a Mercedes kezében van.
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése