Magányos farkas kalandok elemzése 4. – Szürke Csillag, a varázsló; A tiltott város
Bár
már 2020 áprilisában (egy nagyon jó áprilisi tréfával egybekötve) felkerült a
Magányos Farkas Világa lapozgató könyveinek magyar fordítása a zagor.hu
oldalra, valahogy eddig nekem ezek kimaradtak. Azonban az ünnepek lehetőséget
adtak egy picit a lazulásra (nem sok lesz mostanában), ezért ezeket a
kalandokat is lejátszottam. Most az első két részéről készítek kritikát, majd
kicsit később fogok a 3-4. epizódról is. Ezúttal a rövidebb értékelési
szisztémát és pontozási rendszert alkalmazom, amelynek szabályait itt olvashatjátok.
Szürke Csillag, a varázsló:
Történet: Egy igen hosszú előzménytörténetből megtudjuk, hogy a
Magnamund bolygón játszódik a kalandunk. A bolygót a Shiantiak találták meg
éppen akkor, amikor az emberek is felbukkantak rajta, akiknek a fejlődését a
Shianti megpróbálta felügyelni és elősegíteni. Az emberek istenként tisztelték
a Shiantit, akiknek ezáltal a tudás és a hatalomigénye egyre nőtt. Ennek jele
volt a Holdkő elkészítése, amivel azonban az íratlan isteni szabályokat szegték
meg. Ishir Istennővel végül abban állapodtak meg, hogy csak azzal a feltétellel
maradhatnak a bolygón, ha visszaküldik a Holdkövet arra a síkra, ahol készült,
elszigetelődnek az emberektől és soha többé nem avatkoznak bele az életükbe. Ez
a kompromisszum 2000 éven keresztül működött, mígnem egy újabb veszély jelent
meg. A Shadaki tartomány uralkodója Sasharak, a gonosz Wytch-király sorra
elkezdte leigázni az emberek nemzetségeit, majd Legfőbb hadúrrá koronáztatta
magát. És a Shianti faj semmit nem tehetett ez ellen, ugyanis az Ishir-rel
kötött megállapodás kötelezte őket a távolságtartásra.
Sasharak
megkoronázása napján azonban egy emberi hajóroncsot vetett a tenger a szigeteik
partjára, amelyben mindössze egyetlen élőlényt, egy emberi csecsemőt találtak.
Ez pedig megadta a lehetőségét annak, hogy a nélkül segítsenek az emberi
fajnak, hogy az esküjüket meszegnék. Ha kiképzik az ifjút, megtanítják arra a
tudásra, amit ők birtokolnak, lehet, hogy saját maga lesz képes arra, hogy
megállítsa a Wytch-királyt és visszaszerezze az emberek számára a szabadságot.
De ehhez meg kell szereznie a Holdkövet is, ami egy nagyon hosszú utazás
eredménye lehet csak.
A
kalandunk onnantól indul, hogy ifjúként már ismerjük a legtöbb mágiát, és
kellően jártasak vagyunk a mágikus bottal való küzdelemben. A kaland első
részébe meg kell találnunk a kundikat, akik segítséget adnak abban, hogy
kalandunk következő szakaszában az Árnyékkapuhoz eljussunk, ami elvezet abba a
világba, ahol a Holdkövet megtaláljuk. Szabályait tekintve a hagyományos
Magányos Farkas kötetekhez hasonlóan tízoldalú dobókockával kell játszanunk, a
harcok is azonosak (sajnos a táblázatban megjelenő aránytalanság is), új
értékként jelenik meg azonban az akaraterő-pont, amit harc közben használnunk
kell, hogy minél nagyobb sebeket tudjunk okozni, de a sima mágiáink használatához
is szükségünk van rá (kivéve az alkímiához). Ezenkívül 7 képesség közül is
választhatunk, kezdésnek rögtön ötöt, és ezeknek a képességeknek komoly szerepe
van a kaland során. A harci szabályok annyiban módosulnak még, hogy több
akaraterő-pont felhasználásával sokkal nagyobb sebeket lehet okozni az
ellenségeinknek. Elsőre aránytalannak tűnt ez a fajta erősítés lehetősége, de
az ellenfeleink azért elég szívósak ahhoz, hogy szükségünk legyen erre a
különleges képességre.
Nehézség: Szerintem e téren eléggé jól van belőve a kaland, talán
minimálisan nehezebb az optimálisnál. A kezdeti galibákból még viszonylag
könnyű kiszabadulni, csak kevés esetben, nagyon meggondolatlan lépésekkel
tudjuk a saját halálunkat okozni. Aztán azért a végefele már igencsak
megváltozik ez a helyzet, és az utolsó néhány kalandban eléggé könnyen meg
lehet halni, akár egy direkt halálpont formájában is, akár csak azzal, hogy a
sok szívósság pont-vesztés végül maga alá gyűr minket. Szerintem nagyjából
ilyen nehézségűnek kell lennie egy kalandnak. A szörnyek ereje viszont talán
kissé túl nagy, legalábbis én 18-as harci ügyességgel is gyakran úgy éreztem,
hogy szenvedek, bele sem merek gondolni, mi lett volna 12-vel…
Fény…: Szerencsére
jóval több pozitívumot tudok mondani erről a könyvről, mint negatívumot.
Összességében – ez minden kalandra igaz lesz – tetszik a szabályok
kidolgozottsága, hogy a felszerelésünk is limitált, ami ebben a kalandban a
hosszú út miatt kifejezetten indokolt. Tetszenek a speciális képességek, és az
is, hogy az elején választható még egy mágikus tárgy is. A rengeteg kisebb
varázstárgy nagyon fontossá teszi, hogy végig éberek maradjunk, figyeljünk a
felszerelésünkre, ez a harcok során is fokozottan megjelenik. Az első kalandra
visszatérve, nagyon hitelesen adta elő szerintem a könyv, hogy a kezdeti
szakaszban kicsit még úgy mozgunk az emberek világában, mint elefánt a
porcelánboltban, nehezen találjuk meg a helyünket. Bejön még nagyon a legtöbb
epizód-küldetés is a kalandban, Magri anya (csak én olvastam mindig Magdi
anyusnak? J ) börtönéből való kijutás nekem tetszett, külön vicces
volt, amikor szökés közben sikerült eljutnom abba a terembe, ahol a boszorkány
meg akart volna kínozni. Tetszett a kisebb taktikai csata is a könyv közepén,
valamint nagyon valósnak lehetett érezni mind a Quokuk, mind a katonasáskák
elleni menekülés folyamatát is, tényleg minden pillanatban ott éreztem a halál
közelségét. Ezenkívül van két társunk is, akik mindketten elég jól
kidolgozottak és a köztük feszülő kisebb ellentét is viccessé teszi a kalandnak
azt a szakaszát, ahol együtt vagyunk.
… és árnyék: De sajnos ezekhez a momentumokhoz kapcsolódnak azok a kisebb
hibák is, amiket látok ebben a könyvben. Az egyik, hogy már megint hiába vannak
társaink, relatíve gyorsan és megakadályozhatatlanul patkolnak el SPOILER!!! legalábbis ekkor még ezt
hisszük… Spoiler vége!, így nem
sokáig élvezhetjük a társaságukat. Illetve nekem a vége lett kicsit elrontva.
Oké, izgalmas a Quokuk elleni menekülés, izgalmas a katonasáskák előli
menekülés is, de sokat elvesz a kaland élményéből, hogy ez a kettő
gyakorlatilag egymás után történik egy rövidebb tavas intermezzót követően. Így
viszont a kaland második felében azt éreztem, mintha állandóan menekülnék
valami elől. Ez már a Magányos farkas kötetek első részében is zavart, és itt
sem örültem neki igazán. Szerintem ebből a kettőből az egyik bőven elég lett
volna a kalandban, és helyette befért volna valami más, intelligenciát igénylő
próba.
Értékelésem: 8/10
A könyv letölthető itt: https://zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=158
A Tiltott város:
Történet: Ezt jóval rövidebben tudom összefoglalni, mint az előzőt. A
katonasáskáktól mindket megmentő kundik táborában vagyunk, ahol a kalandunk
következő részéhez szerzünk meg információkat. Megtudjuk az Árnyak kapujának
hollétét és azt is, hogy a helye folyamatosan változik és egy átlag ember
számára láthatatlan. Jelenleg a Pusztulás völgyében található, oda kell
eljutnunk. Ehhez segítségül kapjuk Urikot, a kundi sámánt. Utunknak egy másik
fontos szakasza még Karnali városának felszabadítása, amelyet a Wytch-király
embere Kazim kő segítségével tart irányítása alatt. A küldetés során újabb két
társ csatlakozik hozzánk, a végefele pedig egy újabb fontos információval
leszünk gazdagabbak Spoiler!!! Sasharak
maga is Shianti Spoiler vége!
Nehézség: Hasonló, mint az előző, talán egy picivel könnyebb. Annak
eredményeképp, hogy az első kaland után megerősödünk, itt a csaták nem tűntek
olyan vészesnek, és nekem kevesebbnek tűnt a halálmezők száma is. Az igazán
kemény rész a város visszaszerzése volt, a Kazim kővel szembeni mentális párbaj
eléggé kimeríti az erőnket, utána féltem is attól, hogy vajon miként fogok
életben maradni a kaland hátralévő részében. Szerencsére azonban igazán extrém
küzdelemre ezt követően már nem került sor, így összességében azért eléggé
teljesíthetőnek tűnt maga a kaland.
Fény…: Először
is kiemelném, hogy Urik személyében nagyon érdekes társat kaptunk, kissé bohókás,
ahogy a nyelvünket nehezen beszéli, vicces, ahogyan gúnyolódik velünk, viszont
nem válik paródiává a karaktere, a harcokban meglepő hatékonysággal tud nekünk
segíteni, de az ellátmányok szerzésében is tud segítséget nyújtani. Tehát az ő
karaktere rengeteg ad hozzá a kalandhoz. Ráadásul azon ritka alkalmak egyike,
amikor a társunk az egész könyv során velünk marad és még túl is éli a kalandot.
Nagyon epikus volt a városért vívott küzdelem is, ahol a mentális erőnkkel
kellett diadalmaskodni, de szerepe volt a konkrét döntéseinknek is. Ezenkívül
ami nagyon tetszett, az a kaland vége, legalábbis, hogyha a történet szempontjából
néztük, öröm volt, hogy kiderült, hogy egyik korábbi társunk mégis életben
maradt, illetve a kleasá legyőzésének módja is eléggé kreatív…
…és árnyék: …volna, hogyha ennek az egésznek, kicsit több fejezetpontot
szenteltek volna, megelőzi egy kisebb összecsapás, vagy valami intellektuális
próba. Sajnos azonban így egy picikét nekem „fapados” lett, messzemenőkig nem
volt annyira nehéz legyőzni ezt a rettenetes ellenséget, mint amennyire erősnek
tűnt az első könyvben a megjelenésekor. A végjáték nekem egyébként kissé kusza
volt, össze-vissza rohangászás először vademberek elől, majd egy föld alatti
területen, ennél azért ki lehetett volna hozni jobbat. A másik bosszantó
problémám meg a kaland elején volt, örültem, hogy végre valahára van egy
rejtvény, amivel kezdjük a kalandot, erre az első fejezetpontban azonnal
magától megoldódik. Miért? Picit erőltetett volt nekem a hidas kaland, kb.
egyértelmű volt, hogy mi lesz a vége SPOILER!!!
nem is értem, hogy a kötél használata miért kötelező és nem opció Spoiler vége! Valamint nekem egy picit
sok az, hogy a 7 képességből itt már hatot használhatunk, nem nagyon ad itt már
gondolkodási lehetőséget. Több olyan fejezetpontnak örültem volna, ahol
választani kell a képességek használata között. Szerencsére ezek egyike sem
olyan durva hiba azért, ami az élményt tönkretette volna.
Értékelésem: 8/10
A könyv letölthető itt: https://zagor.hu/?oldal=konyv&konyv=159
Remélem
tetszett a két mű, hamarosan jön a folytatás a másik kettővel!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése