Lewis Hamilton pályafutásának 10 legszebb győzelme
A mai
napon tölti be a 36. életévét a Formula 1 immáron legeredményesebb pilótája,
Lewis Hamilton. A hétszeres világbajnok elmúlt évei nagy technikai fölényben
teltek, de ez nem volt mindig így, ráadásul a csapattársai is nem egyszer
komoly kihívás elé állították. Most, hogy a világrekordok tekintetében
beállította, győzelmek tekintetében pedig megdöntötte a korábbi nagyágyú,
Michael Schumacher rekordját, úgy gondoltam, írok róla egy cikket, amelyben a
10 legkiemelkedőbb győzelméről ejtek pár mondatot. A lista írása során
törekedtem azokat a futamokat összegyűjteni, ahol a versenyzői kapacitásokra is
szüksége volt, és igyekeztem nem tenni a listára két olyan futamot, ami hasonló
érvelés mentén kerülne rá. A lista természetesen szubjektív, ha valaki
valamiben nem ért egyet, nyugodtan írja meg kommentben!
10. Osztrák nagydíj, 2016
Hamilton
ezen a futamon nem vétett hibát, a csapata ellenben olyan szintű stratégiai
dilettanizmust mutatott be, amit nem is értettem. Először is több mint 20 kört
tett meg az ultralágy gumin, és bár kibírta, de stratégialiag ez abszolute nem
volt előnyös, olyannyira nem, hogy Nico Rosberg meg is előzte őt ezzel a
hetedik helyről rajtolva. Ez persze még mindig megadta volna a lehetőséget
Hamiltonnak, mert a rendelkezésre álló két kemény keverékkel simán stratégiával
meg lehetett volna előzni Rosberget (Rosbergnek el kellett nyújtani mindenképp
a középső etupját, hogy meglegyen a 2 kiállás). A csapata azonban ezt sem tette
meg, e helyett szinte egyidőben hívta ki őket. Ezt követően azonban Hamilton a
pályán megoldotta azt, amit kellett. Bár csak az utolsó körben lett meg az
előzési pozíció, azt könyörtelenül kihasználta és Rosberg még egy szabálytalan
manőverrel sem tudta megállítani. Ez pedig emlékezetessé tette a futamot.
9. Német nagydíj, 2011
A
2011-es év eléggé nagy fekete folt volt Hamilton karrierjében, rengeteg
hibával, gumikezelési és magánéleti problémával, és abszolute nem meggyőző
teljesítménnyel. Talán öröm az ürömben, hogy mindez egy olyan évben történt,
ahol a Red Bull technikai fölénye és Vettel kiváló teljesítménye miatt a Vb-cím
egy 100%-os Hamiltonnak sem sikerülhetett volna. Ebben az évben kevés dolgot
lehet kiemelni Hamiltonnál, de a nürburgringi futam mindenképp ezek közé
tartozik. Az egész verseny egy óriási versenyfutás volt közte, Webber és Alonso
között, nem túlzás, amit Czollner Gyula mondott a közvetítésben, hogy itt három
azonos erejű autó küzdött. Ami döntött, az pedig nem a stratégia volt, hanem
Hamilton kérlelhetetlen manőverei. Egy remek rajttal a vezetést is megszerezte,
majd amikor a verseny elején Webber – egy sárga zászló miatt erősen
véleményesen – megelőzte, Lewis azonnal visszatámadott és visszaszerezte a
pozícióját. Ezután pedig bár Webber elévágott, a második kerékcseréje után a
hideg gumikon védte ki Webber támadását, majd egy körrel később előzte meg a
csetepaté miatt elé visszaérő Fernando Alonsot. Hatalmas lélekjelenléttel és
kiváló manőverekkel hozta le ezt a futamot, ami az adott évben a legjobb
teljesítménye volt. Hasonló történt egyébként egyébként 2012-ben Kanadában is a
Hamilton-Vettel-Alonso trióval, de ott végül az is közrejátszott a győzelemben,
hogy a Ferrari és a Red Bull sikertelenül próbálta meg az egy kiállásos
stratégiát, így összességében a két hasonló jellegű győzelemből nálam ez többet
ért.
8. USA Nagydíj, 2012
Ha a
2011-es szezonról úgy beszélünk, mint Hamilton gyenge éve, akkor 2012-ről
pedig, mint a legbalszerencsésebb éve kell, hogy szót ejtsünk. Egy
gyakorlatilag hibátlan szezont futva lett csupán negyedik a bajnoki
pontversenyben leginkább azért, mert a balszerencse és a saját csapata
folyamatosan üldözte. Két első helyről kiesés technikai hiba miatt, 3 vétlen
baleset, egy csapathiba miatti utolsó helyre száműzés, egy tengelytörés, egy
törmelékek miatti kiesés, valamint megszámlálhatatlan mennyiségű elrontott
kerékcsere egyengette ebben az évben az útját, melynek vége a csapattal történő
szakítás lett. A többi már történelem…
Visszatérve
a történetelem első austini nagydíjára, nem hozott egy extrém látványos
versenyt, cserébe viszont egy óriási ideg-ideg összecsapást kaptunk Hamilton és
Vettel között. A második helyről induló Hamiltont már a rajtnál megelőzte
Webber, de vissza tudta szerezni a pozícióját, majd bár Vettel előtt állt ki,
át kellett verekednie magát a még kinn maradó Raikkönenen és Webberen, akiket a
későbbi cserével Vettel már átugrott. Hamilton ezt követően utol tudta érni a
német versenyzőt, de az egyenes szakaszban a DRS-sel sem tudott elég tempót
menni, a kanyarokban meg a Red-Bull gyorsabb volt. Így nehéznek tűnt az előzés,
biztos volt, hogy nem lesz sok esélye. Az egyetlen helyzetet, ami megadatott,
Karthikeyannak is köszönhette, akit pont a pálya olyan szakaszán ért utol
Vettel, ahol nem tudta őt elengedni (az előzetes megbeszélések is erről
szóltak). És Hamilton ezt a lehetőséget kihasználta. Ezt követően a futam végén
védekeznie kellett, mert a használtabb gumijai hamarabb elkoptak, de
megoldotta. Egy egyenlő felek közötti nagyon kemény küzdelem volt ez egy
teljesen új pályán, és Hamilton győzelmével még életben tartotta Alonso
világbajnoki esélyeit. Más kérdés, hogy a spanyol végül nem tudott ezzel élni.
7. Német Nagydíj, 2008
2008 is érdekes év volt Hamilton karrierjében, amelyet elég sok kapitális baromság, viszont e mellett még több csodás futam övezte, és ez a verseny is ezek közé tartozott (és még lesz a listán 2008-as produkció). Egy olyan futamról beszélünk, ahol Hamilton normális körülmények között simán nyert volna, ám egy Saffety Car bekavart. A 2008-as szabályok szerint a SC bejövetelkor a boxutcát le kellett zárni és csak később nyitották ki, így aki kiállt, rögtön a mezőny végére került. Ekkor jóformán a teljes mezőny kiment a boxba (így Massa alig vesztett pozíciót), Hamilton viszont nem tudott, mert ő még nem tetetett fel lágy gumikat, és egy lágy szettel nem lehetett a maradék 37 kört megtenni. Így néhány körrel a SC végét követően ki kellett állnia és csak a negyedik helyre tért vissza. Ezután viszont nem kegyelmezett, és bár Kovalainen inkább elengedte őt, Massával és az SC előtt közvetlenül kiálló Piquetvel szemben kemény csatában nyert. Ez utóbbi azért is volt jelentős, mert Massa nem tudta megelőzni honfitársát, így a SC hiába hozta helyzetbe Massát, nem tudta legyőzni Hamiltont, sőt, még Piquet ellen is pozíciót vesztett, vagyis 2 ponttal rosszabbul járt, mintha nincs is a biztonsági autós fázis. Hogy ez a két pont mit jelentett, ahhoz elég megnézni a szezonvégi tabellát…
6. Török Nagydíj, 2020
Nem
rágtuk le a körmünket a VB-címért folyó harc izgalmától az elmúlt 2 évben, de
azt gondolom, ez a nagydíj bele kell, hogy kerüljön a Hamilton-krónikába. Az
újraaszfaltozott pályával a Mercedesnek komoly gondjai adódtak, az esővel meg
még inkább, és az időmérőn látszódott, hogy most nincs meg az a fölény, mint
eddig. A futamgyőzelmet így is behúzta, nem akármilyen intelligens
versenyzéssel. Nem vállalt be rizikós manővereket, nem sietett sehova, azonban
pont ezek miatt nem is vétett jelentős hibákat, ráadásul életben tudta tartani
a gumijait, hogy aztán a lekopott intermediate-abroncsokkal egy extrém hosszú
és extrém gyors etupot produkáljon. Itt már nem a fiatal, bevállalós
manővereiről híres Hamiltont láttuk, hanem egy taktikus higgadt és okos
versenyzőt, aki tudta, mikor mit kell kiadni magából a győzelemért. És bár
tény, hogy a felszáradó pályán a vélhetően inkább száraz pályára beállított
Merci technikai fölénye már jobban kijött, de ha itt a Red Bull versenyzői nem
hibáznak, simán hozhatták volna a futamot. És ha már technika: a csapattársa
ugyanezzel a technikával hol is végzett?
5. Monaco, 2008
Hamilton
első esős monacoi futama nem teljesen úgy indult, ahogy tervezte, egy kisebb
hiba után boxba kellett állnia és pozíciókat vesztett. Ugyanakkor megint jött a
már korábban említett visszás SC szabály, ami miatt a kerékcserénél megtankolt
autójával gyakorlatilag az élre ugrott. Ezt követően azonban olyan tempót
produkált, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Azzal a négy keréken
guruló benzintartállyal, amit vitt magával, 54 másodpercet vert Felipe Massára
a kerékcseréje előtt. Bár egy második SC a boxkiállás utáni előnyét eliminálta,
a győzelme innentől már nem forgott veszélybe. Igaz, kicsit ironikus, hogy épp
egy hiba kellett ahhoz, hogy ekkora előnye legyen, de a tempó, amit ment a
felszáradó pályán, ismét bemutatta, miért nevezik sokan esőmenőnek. És senkinek
ne legyen kétsége: ezt a futamot a hibája nélkül is nyerte volna!
4. Bahreini Nagydíj, 2014
A
kvalifikáción Hamilton ugyan a csapattársa mögött végzett, ám a futam elején az
élre tört és úgy tűnt, Rosberg nem lesz képes megfogni. Ezért a német egy
alternatív stratégiával próbálkozott: a középső etupján ment keményebb
gumikkal, hogy a végén a lágyakon támadhassa Hamiltont. A taktikáját a Saffety
Car is segítette, ugyanis a 41. körben a biztonsági autó lenullázta Hamilton
előnyét és Rosberg az opciós keverékeken támadhatta a maradék versenyen
keresztül a keményebb gumikkal menő Hamiltont. Hamilton azonban kegyetlenül
agresszíven, de még a szabályosság keretein belül védte Nico összes támadását,
és a végén meg tudta őrizni az előnyét. Hasonló történt egyébként Hamiltonnal
2017-ben is, amikor Vettel került ugyanebbe a helyzetbe, ráadásul ő kettővel
lágyabb szettel mehetett Lewis ellen. Hamilton azt is kivédekezte, de akkor jobban
segítette őt az, hogy egyenesekben a Mercedes egyértelműen gyorsabb volt, mint
a Ferrari. Itt viszont a technológiai háttér kiegyenlített volt, úgy került
gumihátrányba. Épp ezért, ez a nagydíj mindenképp Hamilton legkiemelkedőbb
versenyeik közül való.
Rosberggel számos összecsapása volt, de a 2014-es Bahreini az egyik legnagyobb
Különdíj: Magyar Nagydíj, 2013
Nagyon
sok top-listámra teszek be egy olyan helyezettet, ami pusztán a szabályok
mentén haladva nem biztos, hogy beférne, de valami oknál fogva mégis azt érzem,
hogy helye van. 2013-ban a szezon elején a Mercedes gyakran járt be egy sajátos
utat: időmérőt az egy körön leggyorsabb autóval elhozták, majd futamon
folyamatosan estek hátra a csapnivaló gumikezelés miatt. Az egyetlen futam,
amin kb. borítékolható volt a győzelmük, az a Monacoi verseny, amit viszont
Rosberg elhappolt Hamilton elől, így olybá tűnt, hogy Hamilton elveszti azt a
sorozatát, hogy minden szezonban futamot nyer. A magyar pályán azonban kibírták
az abroncsok és ő maga is remek tempót produkálva képes volt erőből megverni
Vettelt, és ezáltal megmaradt a rekordja, amely a mai napig nem ért véget. Emiatt
a rekord miatt gondolom, hogy ennek a versenynek helye van a listán, még ha
kicsit a partvonalon is.
3. Kanadai Nagydíj, 2007
Lewis
Hamilton pályafutásának ez volt a legelső győzelme, de nem (csak) ezért van
ilyen előkelő helyen ezen a listán. Már az is nagy fegyvertény volt, hogy
legyőzte Fernando Alonsot az időmérőn úgy, hogy ezen a futamon a stratégiai
előny a spanyolnál volt. Utána volt ezen a futamon minden, óriási baleset,
ütközések, kicsúszások, taktikázás a gumikkal, Sato váratlan előretörése, de
egy dolog állandó maradt: Hamilton az élen volt. Nem ritka jelenség, hogy az
első futamgyőzelem lehetőségénél egy pilóta keze beremeg, nos, Hamiltonnál
ennek a nyomát sem láttuk. Nagyon stabilan, egy másodpercig sem kiengedve
vezette végig a McLaren Mercedesét, amely végül a győzelmet szerezte meg, és
innentől egyértelmű jelét adta: kész felvenni a versenyt Fernando Alonsoval
minden tekintetben.
Az első győzelem öröme |
2. Német nagydíj, 2018
Sokszor
mondják, hogy Hamilton csak a poleból tud nyerni. Na, ez a nagydíj bizony igen
erőteljesen rácáfolt erre a tézisre, ugyanis Lewisnak a 14. helyről kellett
feljönnie. De amit onnan hozott, az önmagában kimagasló. 14 kör után már az
ötödik helyen állt, mindezt úgy, hogy ő tartotta legtovább életben a gumijait
(tovább, mint jópáran a keményebbet), mialatt az egyik legjobb tempót mente.
Aztán amikor elkezdett esni az eső, az ultralágyakon felzárkózott a mezőnyre.
Majd jött Vettel óriási hibája, amely megadta neki a lehetőséget arra, hogy a futamot
is behúzza. Ez a futam önmagában is nagyon erős volt tőle, de a lélektani
jelentősége talán még annál is nagyobb. Az időmérő után úgy tűnhetett, hogy
Vettel egy megnyugtató előnyt kiépíthet Hamiltonnal szemben ezen a versenyen,
erre ő nullázott saját hibájából, miközben brit riválisa begyűjtötte a 25
pontot. A futam után persze sokan kritizálták Lewist, részben a boxutcából
visszaérkező manővere miatt, ami sokak szerint büntetést kellett volna, hogy
érjen, részben amiatt, mert a Mercedes nem engedte Bottasnak, hogy támadja
(utóbbi szerintem jogos volt, vizes pályán ne rizikózzanak biztos 1-2. helyen),
de azt gondolom, hogy mindezek semmit nem vonnak le Hamilton kiváló
teljesítményéből.
Az időmérőn még Lewis kocsiját vitték daruval... |
1. Brit Nagydíj, 2008
Szerintem
a legtöbb szurkoló számára nem volt kérdés, hogy ez a futam lesz a lista élén.
A negyedik helyről rajtoló Hamilton már az ötödik körre átvette a vezetést, és
onnantól kezdve nem volt megállás. Már a felszáradó pályán is képes volt
viszonylag stabilan őrizni az első helyét (bár Raikönen ekkor még komoly
veszélyt jeltett rá), de amit az újból nekiinduló esőben produkált, az ember
feletti teljesítmény volt. Egyetlen nagyon aprócska kicsúszást leszámítva
stabilan maradt az élen, és eszméletlenül gyors konstans tempót diktált. Sokat
elmond a futamról, hogy a dobogós helyezetteket leszámítva mindenki kört kapott
tőle, és a 2-3. helyezett versenyzők is egy percen kívül voltak tőle. Ezt még a
legdominánsabb Mercedesében sem sűrűn volt képes hozni. Márpedig itt
dominanciáról szó sem volt, persze, erős volt a versenygépe, de ismételten azt
mondom: nézzük meg a csapattársát, hogy ugyanazzal a kocsival mit hozott! A
2007-es kínai futamon sokan megkérdőjelezték, hogy Hamilton mit is tud esőben,
de ebben az évben a monacoi futam után ismételten bebizonyította, miért ő a
vizes pályák királya! Azt gondolom, hogy a mai napig ez a győzelem ragyog a
legfényesebben Hamilton győzelmei közül.
A víz sem állt az útjába hazai versenyén |
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése