A Ferrari lenullázza Leclerc esélyeit?
Az
idei első három Formula 1-es futam után szinte mindenki elkönyvelte: ez az idei
szezon unalmas lesz, a Red Bull sokat hibázik, a Ferrari erős, Leclerc
extázisban vezet, ez már behozhatatlan. Mostanra nagyot fordult a világ:
Verstappen már több ponttal vezet, mint Leclerc korábban, és nagyon nem úgy
tűnik, hogy ezt az előnyt leépítené. Noha tagadhatatlanul Leclercnek is volt
hibája – egy Imolában – a legtöbb pontvesztés egyértelműen a Ferrari sara. A
Silverstone-i eset pedig mondhatjuk, hogy egyfajta megkoronázása volt az
esetnek. A továbbiakban rövid elemzést írok a futam ezen szakaszáról és a
korábbi pontvesztésekről is.
Első komoly stratégiai hiba
A futam
egy részén úgy tűn, hogy Verstappen ezt a nagydíjat is simán bezsebelheti, ám
egy törmelék keresztülhúzta a számításait. Ezzel pedig igen jó esély
kínálkozott arra, hogy a Ferrari 1-2-ben behúzza ezt a futamot. A sorrend
ugyanakkor az egyéni Vb szempontjából nem volt optimális, ugyanis Sainz Leclerc
előtt volt, ráadásul valamivel lassabb tempót is produkált a monacoi
csapattársánál, de nem annyival, hogy az előzni tudjon. A Ferrari ekkor kivárt,
ami szerintem két szempontból is hiba volt. Egyrészt ha már Verstappen
parkolópályára került, akkor elemi érdekük lett volna a lehető legjobban
megközelíteni őt. Másrészt Hamilton szép csendesen dolgozta le a lemaradását,
ugyanis az üzemmeleg közepeseken egyértelműen gyorsabb volt Sainznál.
A
Ferrari egy korai Sainz-kiállással oldotta meg a dolgot, de ezután Lelcerc sem
tudott gyorsabb lenni Hamiltonnál, vélelmezhetően a kicsit sérült Ferrarin
kívül ebben az is közrejátszott, hogy Sainz mögött jobban fogytak a gumijai.
Ezért Leclercet is kihívták, aki így Sainz mögé került vissza és folytatódott a
korábbi játék, mialatt Hamilton a használt közepeseken továbbra is gond nélkül
hozta Sainz tempóját. Végül a Ferrari látva a helyzetet, beadta a derekát, és
helycserét követtek el, de ezt már jóval korábban meg lehetett volna lépni,
hogy Leclerc még nagyobb időkülönbséget tudjon kiépíteni.
Ezzel
együtt úgy tűnt, hogy ez a helyzet még kezelhető. Miután Hamilton is kiállt és
a gumijai felmelegedtek, körönként 6-8 tizedet hozott Sainz ellen, de ennél
jóval kevesebbet Leclerc-kel szemben. Az akkori állásból úgy tűnt, hogy
Hamilton Sainzot biztos megelőzi, ám utána körönként 5-6 tizedet legalább
hoznia kellett volna a monacoi versenyzőn, hogy a végén megpróbálkozhasson egy
előzéssel. Nem az mondom, hogy ez reménytelen lett volna, de azért közel sem garantált győzelem. Így úgy nézett ki, minden hiba ellenére a Ferrari meg tudja
szerezni Leclerc-kel a győzelmet.
Második komoly stratégiai hiba
A
verseny vége előtt 12 körrel a pályára guruló Saffety Car azonban nagyon
felbolygatta az eseményeket…és megágyazott a Ferrari legújabb óvodába illő
stratégiájának. A szituáció röviden az volt, hogy mire a boxbejárathoz értek,
Leclerc 9 másodperc előnnyel volt Sainz előtt, aki 1.5-2 másodperccel Hamilton
előtt.
Az
teljesen nyilvánvaló volt, hogy mindkét Ferrari nem maradhat kinn, mert akkor
Hamilton – aki mögött Perez nagyon messze volt – teljesen ingyen veszi fel a
friss lágy gumikat és levadássza mindkettejüket, ráadásul gyakorlatilag biztos
volt, hogy az így ajándék kerékcseréhez jutó Perez is ezt fogja tenni. Legalább
az egyik versenyzőt ki kellett hozni.
Személy
szerint azt gondolom, hogy meg kellett volna próbálniuk a double stack-et,
vagyis, hogy mindkettejüket kihozzák. Elméletileg volt akkora időkülönbség a két
versenyző, hogy ez meglegyen. Két kisebb rizikófaktora volt ennek. Az egyik,
hogyha picit rosszabbul sikerül, akkor Hamilton bevág Sainz elé, a másik, hogy
ha Hamilton kinn marad, akkor mindkettejüket megelőzi. De szerintem egyik se
volt túl nagy rizikó. Az előbbi esetben legalább Leclerc pozíciója biztonságban
van, ugyanis hiába volt nagyon jó a Mercedes és Hamilton gumikezelése, nyers
tempóban még mindig a Ferrarinál van az előny, nem valószínű, hogy azonos,
friss gumik mellett Hamilton meg tudta volna őt előzni. A másik esetben
pedig friss lágyakon támadhatták volna Hamiltont, aki kemény keveréken marad,
így jó eséllyel megelőzik. De ha nem, akkor is van egy fix 2. helye
Leclercnek, mert Sainz levédte volna őt Perezzel szemben. Szóval szerintem ez
lett volna a nyerő stratégia.
De ha
már a megosztott taktika mellett döntöttek, akkor sem értem, miért a
Vb-aspiráns pilótájuknál döntöttek a kockáztatás mellett. Binotto a
nyilatkozatai során két választ is adott erre a kérdésre. Az egyik, hogy
reménykedtek, hogy a lágy gumik elfogynak, a másik, hogy hasonló volt a
szituáció, mint Abu Dhabiban Hamilton esete. Az elsőt nem is tudom, hogy
gondolta, 12 kört, felgumizott pályán, könnyű kocsikkal a lágy keverék (ami
egyébként az ötféle keverékből itt csak a 3. leglágyabb) ki kell, hogy bírjon.
Az Abu-Dhabi eset meg teljesen más volt. Ott ugyanis Latifi balesete után
törmelék került a pályára és mindösszesen 5 kör volt vissza, tehát a Mercedes
megalapozottan feltételezhette, hogy nem indítják újra a futamot (sőt, ahogy
korábbi cikkemben írtam, ha követik a szabályokat, nem is lett volna szabad
újraindítani). Itt azonban a baleset után 12 kör volt vissza, Ocon kocsija
meg nem szórt törmeléket a pályára, így kb. biztosak lehettünk benne, hogy 2-3
kör után tovább fog menni a futam. Így viszont odavetették Leclercet a friss
lágyakon jövő versenyzők elé. Gratulálok!
Nem az első alkalom
Ha
belegondolunk, az elmúlt 5 futamból mindegyikben vesztett pontot Leclerc
önhibáján kívül. Spanyolországban tönkrement az autó alatta, Monacoban szintén
briliáns stratégiát adtak neki, majd Azerbajdzsánban a visszatett spanyol motor
(!) ment tönkre ismételten, majd Kanadában emiatt új elemekre volt szükség,
amiért rajtbüntetés járt, most meg ez. Még viszonylag pesszimista számítással
is azt mondom, hogy minimum 80 pontot vesztett ezekkel Leclerc, miközben
Verstappen minimum Spanyolországban és Monacoban profitált ezekből. Persze
tény, hogy Verstappen is bukott már több helyen pontok, elég az Ausztrál vagy a
Bahreini futamra gondolni, illetve a mostanira. Ám ezek a pontveszteségek
töredékei a Leclerc által elveszítettnek (főleg, mert az első 2 kiesése során
aligha lett volna esélye a győzelemre), így valószínűleg egy nagyon Vb-állásunk
lenne.
Így
viszont picit egyértelműnek tűnik az idei szezon. A Red-Bull a technikai hibáit
úgy tűnik megoldotta, Verstappen nagyon jól vezet, a stratégiája a csapatnak
szinte mindig jó. A Ferrari ellenben technikailag instabilabbnak tűnik és bár
Leclerc szintén fantasztikus, stratégiailag meg komplett dilettanizmus a csapat.
Ez így nem fog menni.
Persze
ahogy volt már az évben egy fordulat, mi akadálya lehet annak, hogy egy újabb
megtörténjen? Talán…
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Sok az elütés, szavak kimaradtak...érdemes lenne átolvasni. A Stroll pedig Ocon volt.
VálaszTörlés