Vissza a múltamba 20. – Farkaséhség
Nemrégiben
jelent meg a zagor.hu-n egy újabb rajongói lapozgatós könyv, a Farkaséhség fordított
verziója. Azóta már le is játszottam, így természetesen a kritika sem marad el.
A címe alapján azt hittem, hogy a Vérfarkas üvöltésének lesz valamilyen sajátos
folytatása, vagy előzménye, ám végül egy másik örök klasszikus, a Skorpiók mocsara előzménytörténete keveredik egy leszámolással. Hogy ez miként sikerült,
arról hamarosan olvashattok, az az érzésem, hogy sokat, mert van miről írnom.
Pontozás most is lesz, ezúttal a 400 fejezetpontos szisztémát használom, amiről
itt olvashattok.
Történet (3): Egy barbár törzs vezetői voltunk és magasztos terveinket
szőttük, amikor egyik vezérünk, Saul, elárult minket. Keresztre feszítve a
Skorpiók mocsara mellett várjuk a halált, amikor egy prémekbe bújt alak –
akiről hamar kiderül, hogy a Farkasok mestere – kiszabadít minket. Innentől
kezdve célunk, hogy bosszút álljunk Saulon. A kaland során előbb vagy utóbb kiderül,
hogy a Farkasok mestere is Saul halálát kívánja, és más tervei is vannak
velünk. De ne szaladjunk ennyire előre! A kaland tulajdonképpen négy nagyobb
szakaszra osztható. Az egyik a Skorpiók mocsarából való kijutás, és a
felkészülés az utunkra. Ezt követi a Ximoranba vezető út, ahol minél többet
tudunk meg Saul terveiről, annál jobb helyzetben leszünk később. Ezt követi
maga az ostrom, ami nekem az egyik kedvenc részem ebből a kalandból. Végül
pedig egy váratlan meglepetésben lesz részünk: a Farkasok mestere megátkozott
minket, ezért miután beteljesítettük a bosszúnkat Saul ellen, magunk is
farkassá válunk, és a szolgái leszünk. Innentől kezdve a farkasként hozott
döntéseink, valamint a korábban szerzett tapasztalataink döntik el, hogy
öntudatra ébredünk-e és bosszút állunk a gazdánkon, vagy pedig örök életre a
szolgái maradunk. A könyvnek vannak olyan részei, amik egyértelmű koppintások.
A Mocsáron belüli ellenségek gyakorlatilag egy az egyben másolatai az
előzménykötet szörnyeinek (mondjuk ugyanott vagyunk, szóval valahol oké),
ezenkívül az ember-ork elleni küzdelem is egy átemelése a Vértengerek
küklopsz-csatájának (ez annyira nem zavart, mert szerettem azt a küzdelmet).
Van benne ugyanakkor pár olyan elem, ami kifejezetten egyedi, maga a kiinduló
küldetés tetszik, az ostrom jelenetét jól sikerült megoldani és az utazás során
is számos izgalmas rész van. Külön tetszik az, hogy bár Saul elárult minket, a
seregben még mindig vannak hozzánk lojális katonák, így sosem tudhatjuk
biztosan, hogyha egy egykori katonánkkal találkozunk, hogy segíteni próbál-e
majd nekünk, vagy meg akar ölni. Tetszett a barbár karakter is, akinek a bőrébe
bújhatunk, erős, büszke, bár szerintem a múltjához képest túlságosan is jó
szamaritánus, mert azért lássuk be, Saul előtt nem épp a Világbékét akarta
elhozni, ehhez képest sok helyen segít.
Gondolkodás/szerencse (4): Aminek nagyon örülök, hogy nincs olyan random
ösvényválasztás, ami egyből a halálunkat okozza, vagy megkerülhetetlen tárgyat
adna nekünk. Ami kötelező tárgy/információ, azt olyan helyen találhatjuk meg,
amit fixen be tudunk járni, minden mást pedig ösvényválasztástól függetlenül
valamennyi úton meg lehet szerezni. Gondolkodós részek azonban vannak.
Leginkább ilyen téren az aranygazdálkodás emelhető ki, messze nem lesz annyi
pénzünk, hogy mindent megszerezzünk, amit akarunk, így nagyon végig kell
gondolnunk, mire szánunk pénzt és mire nem. De Ximoranban is jó, hogyha okosan
felépítjük, hogy mit akarunk csinálni és mit nem. Ezenkívül a Békák mesterénél
még egy kis rejtvény is vár minket, ahol az agyunkat kell használni. (Bár ennek
a logikáját továbbra sem értem, ha valaki segíteni akar, miért nem teszi meg,
ha nem akar, miért áll velünk egyáltalán szóba.) Ami kicsit ellentart ennek a
pontszámomnak, az a viszonylag sok próbadobás, rengeteg ügyesség- meg
szerencsepróba van (az mondjuk pozitív, hogy a szerencsepontjaink száma a
kaland során gyakran növekedhet), illetve még pár random kockadobás is
színesíti a kalandot. A kaland (főleg az ostrom) kaotikus hangulatához ezek
egyébként illettek, de úgy éreztem, itt azért muszáj megemlítenem ezt is.
Nehézség (4): Egész jól lett belőve, bár egy picit végletes, vannak a
kalandnak nagyon könnyű és nagyon nehéz részei. Az elején a Mocsárban azért
több opció is van arra, hogy ott hagyjuk a fogunkat, itt keményebbnek tűnik a
lápvidék, mint az elődjében. Ez kicsit ellentmondásosnak is tűnhet akár, de ne
feledjük, hogy ott egy fontos varázstárggyal vagyunk olyan erősek, amilyenek,
ami itt nincs meg. Cserébe viszont barbárok vagyunk, akinek képességei egy
átlagember felett állnak. A következő részek nem olyan vészesek, azonnali halál
csak alig van pár, és ezekhez is nagyon meggondolatlannak kell lenni,
ugyanakkor a sok harc miatt ebben a szakaszban azért jócskán benne van, hogy
becsületesen játszva ott hagyjuk a fogunkat. Talán a legszűkebb keresztmetszet
ebben a kalandban egyértelműen a vége. Ott ugyanis ahhoz, hogy öntudatra
ébredjünk kell, hogy egy szó meglegyen nekünk (optimális esetben 2, de az egyik
szerencse próbával kiváltható), valamint egy fontos döntés is szükséges SPOILER!!! az óriás sas ellen szembe
kell szállni, hogy elvigyen minket és megpróbáljon rávenni arra, hogy
emlékezzünk Spoiler vége! És még
utána sem árt minél több segítséget szerezni, mivel a legvégén ha Fenris-szel
és a Farkasok mesterével is meg kell küzdenünk 10-es ügyességgel, akkor maximum
a szerencse vagy a csalás istene segíthet nekünk. Összességében azért
teljesíthető kaland, de egyszerűnek nem mondanám, ráadásul azt gondolom, hogy
minimum 10-es ügyesség kell a sikeres végigjátszáshoz. A kalandnak egyébként
lehet pár speciális vége, erdei tündérek házőrzőivé válhatunk, vagy a Kertek
mestere legjobb barátjává lehetünk. Utóbbi kifejezetten humánusnak tűnik a
másik két lehetséges úrhoz képest, de igazi sikernek azt sem lehet tekinteni, mert
így is életünk végéig farkasok maradunk.
Játékélmény (4): Ahogyan említettem négy különböző szakaszát tudtam
megkülönböztetni a kalandnak, és ebből három összességében nagyon tetszett, egy
azonban jóval kevésbé. A Skorpiók mocsarában való kezdeti bolyongás és a
láphatári kalandok nekem tetszettek. Előbbi jóleső nosztalgia volt az egyik
kedvenc klasszikus KJK könyvem irányába, utóbbi pedig izgalmas
információgyűjtés, de tetszett az ember-orkkal való birkózás és az íjászverseny
is. A végén a ló megszerzésének különböző módozatai is jók SPOILER!!! nem ajánlom rákölteni a 30 aranyat a piacon, a többi
szerzésmód sokkal izgalmasabb Spoiler
vége! A városig vezető út is kellőképpen kalandos, tetszenek a benne lévő
epizódok, amint egyre több mindent derítünk ki az ostromról, ahogy találkozunk
különböző katonáinkkal, és a végén a városba jutás is meglehetősen izgalmasra
sikerül. A Ximoranban játszódó rész is nagyon izgalmas. A Tanács előtti jelenet
érdekes, az is tetszik, hogy – jobb esetben – választhatunk, hogy íjászok vagy
gyalogosok leszünk az ostrom során, de az ostrom előestéjén történő barangolás
is jó, külön kiemelendő, ahogyan a háborús helyzetet leírja a könyv, hogy a
kereskedő vételi és eladási árai között milyen horribilis a különbség, hogy a
katonáknak csak milyen étel jár, a fogadók árai mekkorák. Aztán az ostrom maga
a tetőpont. Bár tény hogy sok benne a kockadobás, de a leírások, és a kialakult
szituációk miatt nagyon feszült része ez a kalandnak, és végül az egész
kicsúcsosodik a Saul elleni küzdelemben, ami ugyan csak egy sima csata, de ide
nem is kellett több. És az is lehet, hogyha itt lezárul a történet, akkor a
játékélményre megadom a maximum pontot. De jött az utolsó szakasz, a
farkas-kaland, és bizony ez nem zárta magát a szívembe. Az elgondolás, hogy
farkasként küzdünk, még akár jó is lehetett volna extra pontokkal,
képességekkel, vagy bármi hasonlóval. De itt összesen egyetlen változás volt,
hogy fixen 10/14-es értékeink lettek. Őszintén kérdezem: mit adott ez hozzá a
kalandhoz? Szerintem semmit. Ezenkívül pedig kb. az egyetlen dolog, ami arra
emlékeztetett, hogy farkas vagyok, az az, hogy nem tudtam beszélni. Ráadásul
itt a Farkasok nagymesterének kell teljesítenünk egy küldetést a mocsárban. De
most komolyan: bejártuk egyszer már a Skorpiók mocsarát az eredeti könyvben.
Körülnéztünk már egyszer benne a kaland elején. Ki akart harmadszor is
visszamenni, hogy itt teljesítsünk egy küldetést? Abszolute
motiváció-vesztettnek éreztem magam a kalandnak ezen a részén. Az öntudatra
ébredés után valamilyen szinten azt éreztem, visszatér a lelkesedésem, de a
végén azért belegondoltam, hogyha ez nincs, akkor teljesítünk egy extra
küldetést, hogy a végén egy halálponttal zárjunk…anyád hogy van? Azt gondolom
egyébként, hogy ezt a történeti elemet lehetett volna jobban kivitelezni,
kétféleképpen is. Az egyik, hogy a játék elején kicsit hosszabb a mocsári rész
és a kaland közben derül ki (jobb esetben), hogy a Farkasok mestere megátkozott
minket. És ha valahogy meg tudjuk törni az átkát, akkor a végén megküzdhetünk
vele (vagy csak elmegyünk), ha nem, akkor farkassá változunk és kudarc. Ebben
az esetben a farkasos kaland elmaradt volna, de ebben a formában talán annyira
nem is hiányozna. Ha pedig a szerző ragaszkodik ehhez a részhez, akkor én ezt
korábbra tettem volna, mondjuk, hogy a nagymester már az elején farkassá
változtat minket, teljesítünk egy küldetést, valamiféle erőpróbaként, majd
visszaváltoztat minket emberré, hogy végezzünk Saullal és megígéri, hogyha
megtesszük, visszakapjuk végleg emberi alakunkat. Persze hazudna, de a kaland
közben valahogy lehetne találkozni a Madarak és a Kertek mesterével, akik
megvédenek minket az újabb visszaváltozástól. Nem akarok elmenni könyvírónak,
de úgy érzem, ilyen történetben jobb ívet lehetett volna adni a kalandnak, mert
így az volt az érzésem, hogy Saul legyőzése az igazi tetőpont, utána már lefelé
ívelt a játék, és kicsit lerontotta azt a kiváló kalandot, ami addig fel lett
építve. Ugyanez volt az érzésem a 400-as fejezetpontnál is. (Apropó, a Skorpiók
mocsarában női karaktert alkotunk? A történet alapján kétlem.) Ez a „megöltem,
de mégsem és jobb elmenekülni” egyáltalán nem volt egy dicsőséges vég. Persze
értem én, hogy nem halhatott meg a mester, mert az ellentmondás a folytatással,
de mivel ez nem „kánon”, csak egy rajongói mű, én megbocsájtottam volna ezt a
kis logikai bukfencet. De hogy ne érezzétek, hogy nagyon negatív vagyok, és
hogy érzékeltessem, hogy összességében azért tetszett a könyv, mindenkit kérek,
hogy zárásul vizuálisan képzelje el a 387-es fejezetponton történő eseményeket!
Összességében: 15/20
A könyv letölthető itt.
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről,
csatlakozz a blog facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Lényegében mindennel egyetértek,a történet felépítése sajnos nem a legjobb.
VálaszTörlésNekem jobban tetszett volna,ha farkasként kezdünk,megszerezzük a tárgyat a pókmestertől,azután válunk emberré.A farkasok mestere ezután küldene Saul után,mivel,ahogy írtad az ostrom a csúcspont,így nem kapunk kielégítő befejezést.
Értem,kellett a csavar,de ilyen alapon beszélhetnénk Saullal,mielőtt kinyírjuk, és megtudnánk,ki volt korábban.Azután dönthetnénk a továbbiakról. :)
A békák mestere szerintem azért köti feltételhez a segítségét,mert nem biztos benne,hogy érdemes-e miattunk konfrontálódni. "Nem segíthetek minden idiótának"
Ha úgy ítéli,hogy úgysincs esélyünk győzni,mert nem vagyunk elég okosak,akkor nem pazarolja ránk az erejét.
Végülis így is értelmezhető :)
TörlésMaga a történet talán az egyik legjobb rajongói írás, amit a Zagor.hu kiadott, mégis amikor eredetiben olvastam, meg aztán fordításban is, hát bizony én is több helyen hümmögtem. A mocsaras rész az elején lehetett volna kevésbé másolat, mert így hiányzott az eredetisége a kalandnak. Úgy is lett volna elég ráutalás S. Jackson klasszikusára, ha nem a könyv klasszikusaiból válogat az író. Elvégre a Skorpiók mocsarának is biztosan van olyan része, amit mások előttünk nem jártak be. Aztán végre a fogadóban kezdtem azt érezni, végre valami újdonság is van. Na persze itt is voltak apróbb fenntartásaim, hogy mit és honnét is ollózott össze a kedves író. Ha már barbárok vagyunk, kemények, durvák, kötekedőek, megvetjük a varázslókat és a varázslatokat, én bevezettem volna egy jellem pontot. Éppen azért, mert barbár kalandorunk kissé túl sokat segít másokon, ami nem épp "barbáros". Egy jó kis kocsmai verekedést simán kezdeményeztem volna, aztán még inkább több küzdelembe hajtottam volna a kalandort. Vasöklű bunyókat szervez? Hát, egy szimpla kereskedőről ezt aligha gondolnám. A várostrom kifejezetten és maga Ximoran kifejezetten jó rész lett, noha barbár hord aligha szövetkezne orkokkal és madáremberekkel. (illetve ez nem bevett szokás!) Valóban a végjáték pedig mint egyfajta keretet akarna adni a történetnek, csak olyan semmilyen lett. Én a grafikával sem vagyok annyira kibékülve, noha az én pálcikaemberkéim még sokkal rosszabbul festenének a kalandban. Valahogy nem mindig sikerült a szöveghez a megfelelő rajzot párosítani, de nyilván a művész is él a művészi szabadsággal! A borítónál pedig talán jobb lett volna egy már meglévő képet keresni, de nyilván mások ezt is másképp látják. Amúgy elég bőkezű voltál a pontozással, de az is igaz, ha meg kevesebbet adsz rá, azzal gyengébb kalandokat hoznál jobb pozícióba.
VálaszTörlésÉn nem éreztem túlzónak a pontszámot. Kiegyensúlyozott kaland, van mélysége, érdekes, vannak izgalmas epizódok. Nem tökéletes, de bőven jó. Én azt nem éreztem akkora gondnak, hogy Vasöklű mit szervez, mert ahogyan él abból nem csak egy kereskedő, hanem kis túlzással egy úr is, nekik meg szokásuk az ilyesféle szórakozás. Nekem a szövetségekkel sem volt különösebb gondom, nyilván bele lehet kötni, ha nagyon akarunk, de a játékélménybe nem ront bele
TörlésSzemély szerint viccesnek találtam,hogy Saul tkp. jobb vezér,mint mi.A kereskedőket fosztogató hordánkból összehozott egy sereget,amivel megostromolhatja Ximorant,szövetségeseket szerzett,hadi gépei vannak...
TörlésAzért jó lett volna tudni,mi baja van velünk.Át akarja venni a posztunkat,rendben.Szúrjanak le orvul,ha túlélem,megyek bosszút állni,de mi indokolja a keresztre feszítést?
Vasöklűnél inkább az a bajom,hogy túl sok a viadal.Pénzhez kell juttatni a JK-t,legyen íjászverseny,harcolhatunk az arénában,megküzdhetünk a félorkkal...Egymás után ez túlzás.A barbár feeling sajnos valóban nincs meg(elnézést kérek a kocsmában?!lelkiismeret furdalásom van,mert lovat loptam?!zavar,hogy nem tudok segíteni?!).
Jó,reflektálnak a dologra itt-ott,de erről a Conan remake jutott eszembe,mikor Jason Momoa elvileg barbár vadállat karaktere odaszól a lengén öltözött papnőnek "Úgy nézel ki,mint egy szajha!" :)
Az illusztrációk többnyire jók,csak az arányok/perspektívák nem mindig stimmelnek(meg ellentmondanak néhol a szövegnek),nekem 70-30 arányban tetszettek.