A Fidesz és az Európai Néppárt ügyének margójára
Tegnap
jelentette be Deutsch Tamás és Gál Kinga, hogy a Fidesz kilép az Európai
Néppárt Európai Parlamenti frakciójából, mert felháborítónak tartják a Néppárt
visszaható hatályú döntéshozatalát, meg azt, hogy miközben Magyarországon
életeket mentenek, az EPP ideológiai vitákkal foglalkozik. Az, hogy az Európai
Parlamentben egy párt kilép egy pártcsalád frakciójából, nem egyedi jelenség,
ilyennel már találkoztunk, nem is egyszer. De a kommunikáció megint olyan mélységeket
ölt, ami mindennek a legalja, mert a mellett, hogy többszörösen hazug és
manipulatív, olyan dolgokat ró fel – nem is mindig meglapozottan – az EPP-nek,
amit ők maguk sokkal durvábban szoktak országon belül csinálni. Ezeket fejtem
ki a következőkben.
Mi volt ez az Alapszabály-módosítás?
A
módosítás leginkább releváns kérdése az volt, ami az eddigi kizárási és
felfüggesztési opciókat bővítette. A frakció Alapszabálya szerint eddig csupán
tagok kizárása, illetőleg tagságuk felfüggesztésére volt lehetőség. Mostantól
ez már képviselőcsoportok esetén is meg lehet tenni.
Magam
részéről ezt nem érzem olyan drasztikus változtatásnak. Egyfelől, ha úgy
vesszük, tagonként eddig is megvolt a lehetőség egy kvázi teljes frakció
felfüggesztésére, és ehhez képest a frakció felfüggesztése csak minimális
többlethátránnyal jár. Ráadásul ennek a használata tényleg csak nagyon extrém
esetekben jöhetne szóba, amikor egy frakció kollektíve követ el kiugróan súlyos
jogsértést. Erre azért nagyon kicsi az esély, és még ha meg is történik,
továbbra is kétharmados döntés kell ehhez, amit azért egy ekkora frakcióban nem
olyan nehéz elérni. Szóval önkényes döntésekre ez az új szabály semmivel sem ad
tágabb lehetőségeket, mint a korábbi.
A
médiában megjelent egyfajta visszaható hatállyal kapcsolatos aggály. Ez abból
adódik, hogy a Fidesz képviselői 2019 óta jelenleg is felfüggesztett tagsággal
vannak (voltak…) a Frakcióban. A kérdés az, hogy erre az új szabályra
hivatkozva lehetne-e frakció szinten kizárni vagy felfüggeszteni őket. Ez
valóban egy picit aggályos, ha igen, ugyanakkor számomra ez nem következik
automatikusan, ráadásul, ahogy korábban írtam, nem érzem, hogy igazán
jelentősége az összképet tekintve.
És
ezt nem csak én gondolom így. Az Európai Néppárt frakciójának szavazói közül
(180) 148-an támogatták a javaslatot. Ez akárhogy nézzük, nemcsak kétharmados
többség, hanem még a 80 % is kényelmesen megvan. Itt tehát nem lehet arra
hivatkozni, mint a Sargentini-jelentés idején, hogy a kétharmad milyen
körülmények között keletkezett. Ráadásul itt még csak baloldali akaratról sem
nagyon lehet beszélni, hiszen az EPP alapvetően konzervatív pártok családja.
Itt tehát nagyonis el kéne gondolkodni azon, hogy nem mindenki megy épp a
Fidesz-szel szemben az autópályán…
Bagoly mondja verébnek…
Már
önmagában ez a kilépéssel fenyegetőző hiszti (és annak beváltása) meglehetősen
szánalmas volt, de ha még hozzávesszük azt, hogy mégis melyik párt az, aki ezt
reklamálta, akkor különösen így van. Ugyanis, ha megnézzük, az összes érvet,
amit most a Fidesz felró, akkor látjuk, hogy ők maguk már ugyanezeket
megcsinálták valamikor Magyarországon. Nézzük meg ezeket kicsit jobban!
A
Fidesz felrótta a Néppártnak, hogy demokratikusan megválasztott
tisztségviselőket hallgattatnak el. És arra emlékszünk-e, hogy éppen ők
vezették be a magyar országgyűlésben az ülésekről kitiltás lehetőségét a
Házszabály megsértése esetén? Ráadásul ez a házelnök egyszemélyes döntésén
alapul, még csak nem is kell hozzá semmilyen kétharmad. Erősen kettős mérce
érzése van az embernek.
Apropó,
ha már visszamenőleges hatályról beszélünk. Én még emlékszem arra az ominózus
különadó törvényre, ami kb. 10 évre visszamenőleg vetett ki adót jogtalannak
vélt végkielégítésekre. Sőt, még arra is emlékszem, hogy ezt az
Alkotmánybíróság visszadobta, éppen a visszaható hatály tilalma miatt. És
ezután mi történt? Egy alkotmánymódosítással a Fidesz kiszedte az
Alkotmánybíróság hatásköréből a döntési jogot, és megszavazta újra. Elfogadhatatlan
a visszaható hatály? Miről beszélünk?
Végül
a sérelem, hogy az EPP a vírusvédelem helyett mással foglalkozik. Nos, igen,
bármilyen meglepő, az élet nem áll meg, foglalkozni kell más kérdésekkel is. De
ha már itt tartunk, azért derék kormányunk vírusvédelem címszó alatt
módosította a választási törvényt, két hét alatt intézkedett az egyetemi vagyon
kiszervezéséről, titkosította a Budapest-Belgrád vasútvonal építésének
dokumentációját, az első veszélyhelyzet idején pedig szépen elkezdték a
Városliget projectet, amit egyébként a főpolgármester közreműködése nélkül
normális körülmények között nem tehettek volna meg. Ennek tükrében eléggé
hiteltelennek tűnik, amit most állítanak.
Mi lesz ezután?
Túl
sok változás nem lesz. A Fidesz továbbra is részét képezi az európai
Néppártnak, csak a frakciónak nem. Így azok az információk, támogatások, amik
ebből adódóan eddig a pártot megillették, ezután is meg fogják. Ezen kívül
maguk a képviselők sem veszítik el a szavazati jogaikat, sem a mandátumaikat.
A
frakciótagság elvesztése viszont érzékenyen érintheti a pártot és a képviselőket,
mind anyagi szempontból, mind felszólalások időtartamában, mind tisztségek
vállalásában. Így szinte biztosra veszem, hogy valahogyan megoldják a frakcióban
való részvétel kérdését. Jelenleg ebből a szempontból két opciót tudok
elképzelni. Az egyik, hogy csatlakoznak Európai Konzervatívok és Reformerekhez
(ECR). Bár Orbán hallgathatná egy darabig, hogy a párttársai abban a székben
ülnek, ahol korábban Bokros Lajos, de ezt leszámítva ideológiailag talán ők
állnak még mindig legközelebb a Fideszhez. A másik opció, ha alapítanak egy új
frakciót. Mivel ehhez 23 fő és 7 különböző ország képviselője kell,
gyakorlatilag a frakció fele megvan és más országokból akár 1-2 képviselő is
elég lehet, hogy ez megtörténjen. Én jelenleg ezt a két utat látom a Fidesz
előtt.
Ha
neked más a véleményed, írd meg kommentben!
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog
facebook-oldalához: https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése