Eurovíziós Dalverseny – a döntős dalok sorrendje nálam
Alig egy nap múlva eldől, melyik dal fogja
képviselni hazánkat az Eurovíziós Dalversenyen. Noha nem vagyok zenész, úgy
döntöttem, én is csinálok a 8 dalból egy listát, hogy kiket látnék szívesen
Portugáliában. Az igazat megvallva, nekem a 8 dalból egyikkel sincs különösebb
problémám, mindegyikkel megvagyok, de egy sorrendem akkor is van. Ami még
fontos, hogy nem feltétlen a személyes szimpátiám alapján állítom össze a
listát, hanem a szerint, hogy melyiket érezném esélyesnek a versenyen. Nézzük
ez alapján, hogy mit gondolok:
8. Süle Zsolt –
Zöld a május
Mielőtt bárki félreérti: én szeretem a dalt,
ellentétben sok kommentelővel, aki írt a facebook csoportokba, illetve a
youtube-ra. A népies hangszerelése nekem tetszik, a dalszöveg is jó, könnyen
megjegyezhető, és engem megfog Zsolt éneke is. Viszont egy dolog, hogy mennyire
kedvelek egy dalt és egy másik, hogy alkalmasnak érzem-e az Eurovízióra? Azt
gondolom, hogy ahhoz, hogy egy ilyen dalversenyen Magyarország jó eredményt
érjen el, vagy a zenének, vagy az előadónak nagyon ki kell tűnnie a tömegből,
és egyedinek kell lennie. Süle Zsolt, noha a válogatón kitűnik, de azért néhány
népzenei alapú produkció minden Eurovízión van, ennek pedig a dallamvilága nem
olyan egyedi, ami annyira kitűnne. Zsolt pedig egy jó énekes, de szerintem a
karaktere nem fogná meg annyira a közönséget, mint ByeAlexé vagy Pápai Jocié.
Félek, ezzel a dallal a döntőbe jutás is necces lenne. De itthon azért szívesen
hallgatom.
7. Király Viktor – Budapest Girl
Ez tipikusan egy
olyan dal, amivel úgy nagyon jól elvagyok, miközben hallgatom, a tempója nekem
oké, Király Viktor jól énekel, dallamos. Biztos, hogy a mezőnyben a jobbak
között tartanám számon. A bajom nekem az, hogy mindez ahhoz, hogy én erre
szavazzak, kevés. Ha vagyok is olyan megátalkodott, hogy szavazok a versenyen,
akkor a kedvencemre szavazok. Márpedig a kedvencem vagy egy igazán komoly
énekteljesítménnyel bíró, vagy valami nagyon egyedi hangszerelésű dal, vagy valami
– a szó pozitív értelmében vett – különleges produkció, aminek a mondanivalója
egyedi. Ez igazából egyikkel sem rendelkezik. Így nem érezném túl sanszosnak
egy jó helyre az Eurovízión.
6. Heinz Gábor Biga – Good Vibez
Igazából hasonló véleményem
van erről a dalról, mint az előzőről. Jó, kellemes, de biztos nem választanám
ki kedvencként. A dal mondanivalója valamivel jobb, mint az előzőé és Biga
karaktere számomra szerethetőbb, mint Király Viktoré (akivel szintén nincs
semmi bajom), ezért annál a produkciónál valamivel erősebbnek éreztem. De az
alapproblémáim ugyanazok.
5. Dánielfy Gergely – Azt mondtad
Alapvetően én
szeretem ezt a dalt is. Kellemes, lassú, lírai, érzelmes, és jól énekelnek benne.
Csak éppen az a baj, hogy az Eurovíziós Dalversenyen 12345 kellemes, lassú,
lírai, érzelmes dal van, amit jól énekelnek. Igaz, hogy a többségüket nők
éneklik, így egy kicsit kilóghat a mezőnyben, de megmondom őszintén: így, hogy
a magyar szöveget nem fogják érteni a nemzetközi szavazók, nem adok nagy esélyt
arra, hogy ezt értékelni fogják. Főleg azért, mert a hasonló kaliberű daloknál
nagyon sokat számít az induló ország, és ebből a szempontból Magyarországnak
nincs sok „barátja”. Ez alapján pedig, ha egy ilyen dallal indulunk, akkor egy
TOP5-ös eredményre maximum akkor van esélyünk, ha az előadó rákos beteg vagy
nővé operáltatja magát (lehetőleg a szakáll megtartásával). Egy döntőig
valószínűleg eljutna, főleg a zsűri segítségével, de tovább nem hiszem. Ezenkívül
a gesztusvilága nekem túlzottan hajaz a tavalyi győztesre, márpedig, ha az
elmúlt időszakot nézzük, akkor két hasonló dal nem nyert 2 évben egymás után.
4. AWS – Viszlát nyár
Innentől jönnek
azok a dalok, amiket már el mernék küldeni az Eurovízióra. Ez egy rétegzene, de
részemről nincs ezzel semmi probléma. Igaz, hogy vannak olyan rajongók, akik
erre tuti nem szavaznak, de van egy olyan rész, aki meg emiatt szavazna a
zenekarra. Ez még mindig egy sokkal jobb opció, mintha valami mindenkinek
tetszik, de senki nem tartja a legjobbnak. Az énekes is hiteles nekem. Akkor
viszont miért nincs előrébb a listámon? Ennek az egyik oka, hogy nekem ezt a
dalt nagyon viszi a szövege, ami nemzetközi szinten elveszik, és van egy olyan
érzésem, hogyha csak a hangszerelését kéne ennek a dalnak felismernem, akkor
nem lennék képes 10 hasonlóból felismerni, az valahogy nem maradt meg bennem. A
másik pedig az, hogy a két rockos-metalos dalból (tudom, ez két külön stílus,
de az egyszerű emberek hajlamosak ezeket összemosni) nekem a másik jobban
tetszik.
3. Horváth Tamás – Meggyfa
Egy újabb népies
vonulaton mozgó dal, de ide sokkal jobban illik, mint Süle Zsolté. Remek a
dallama, a hangszerelése, tipikusan az a dal, aminek nem kell érteni a
szövegét, csak felkelni és táncolni rá, meg remekül szórakozni. Erre ez a dal
kiváló. Szerintem egy ilyen dallal, a tavalyi évhez hasonlóan a balkáni és más
dél-európai országok szimpátiáját el tudnánk nyerni, Horváth Tamás karaktere
meg a fiatal lányokat is meg tudná fogni. Szóval én látok potenciált ebben a
dalban. A színpadképen változtatnék, akár a meggyfa maga is megjelenhetne a
háttérben, a zenészt előrébb hoznám a színpadon belül, és kihasználnám, akár
táncosnőkkel is, hogy még 2 ember szerepelhet a produkcióban.
2. Leander Kills – Nem szól harang
Ki merem mondani:
nekem ez a kedvenc dalom ebből a felhozatalból, nem csak a legjobb 8-ból, hanem
a legjobb 30-ból is. Annak, hogy miért nem az első helyre teszem, leginkább az
az oka, hogy még nem tudom, hogy a zenekar hogy oldja meg ezt az akusztikus-hegedűs
kérdést. Az én személyes véleményem az, hogy nekem nagyon tetszett az eleje de
ahol a zúzós rész és a hegedű együtt szerepelt, az egy kicsit zavaró volt már.
De összességében nekem a hegedűs magasabb szintre vitte a produkciót. A helyzet
viszont egy komoly csapda. Ha meghagyják az akusztikus részt, a zsűri szinte
biztosan nem juttatja őket a 4-be. Ha visszatérnek, akkor sincs erre garancia,
hiszen „csak” 9 pontokat kaptak a zsűritől az első körben. Nem könnyű a
helyzet. Magát a dalt viszont imádom, és főleg a hangszerelése miatt, a gitárszólam,
ami a dalban van, olyan – ellentétben az AWS-ével – amit 1.000 közül
felismernék és az első hallásra belém égett. Az ének és a szöveg itt is jó, és
ha ehhez hozzáadjuk a rétegzenei mivoltból adódó előnyöket, amiket korábban már
kifejtettem, akkor én azt mondom: simán ki merném küldeni őket Portugáliába.
1. Yesyes – I let you run away
Számomra ez a dal
Eurovíziós szempontból a legjobb. A dal refrénje egyszerű és fülbemászó, könnyen
megjegyezhető, a hangszerelést imádom, és Szabó Ádám is képes meghódítani a női
szavazókat. Az pedig, hogy még a harmonika is megjelenik, külön jó (akár kicsit többet is szerepelhetne benne). Slágergyanús dal, de az eddigi
idei eurovíziós dalokból, amiket már ismerünk, egyértelműen kitűnik. Viszont
azzal a háttérrel nem ártana valamit kezdeni, egyáltalán nem értem ezt a csápos
akármit.
Ez az én véleményem. Nem vagyok zenész, nem is nagyon értek a zenéhez,
ugyanakkor az Eurovíziós Dalverseny szavazóira ez ugyanez igaz, éppen ezért úgy
gondolom, hogy van létjogosultsága annak, hogy erről is véleményt fejtek ki.
De ha te nem értesz egyet velem, kommentben nyugodtan írd meg!
Ha szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése