Vissza a múltamba 33. – Gyíkbőrben
Nemrégiben
jelent meg Mannász Viktor legújabb kötete, a Gyíkbőrben, melynek alapötlete
több mint 15 évet ült a fiókban, amikor is a Vindgardia sorozatban végül
kiadásra került. Hogy őszinte legyek, ezzel a könyvvel nem tudok teljesen
elfogulatlan lenni, hiszen magam is részt vettem az előkészítő munkában,
többször lejátszottam, leírtam a véleményem és még pár helyen módosítás is
történt ez alapján (viszont alapvetően a játszhatósági szempontokat néztem, a
történetbe nem akartam beleszólni, ezt meghagytam a szerző szabadságának). A
könyv a hagyományos pontozási szisztémámba tettem, azzal, hogy mivel nem KJK
szabályrendszer, így toplistára nem kerülhet.
Történet (4): A történet kezdetén Varefardot, az öreg varázslót
testesítjük meg, a szebb időket is megélt Lomor Birodalomban. És tulajdonképpen
rögtön bele is vágunk a kalandba, mert már az első fejezetpontban azon kapjuk
magunkat, hogy a várunkat ostromolják. Az első feladatunk kivédeni az ostromot,
ám még ha sikerrel járunk is, nagyon hamar kiderül, hogy Tihlokon kívül az
összes varázsló odaveszett a támadásba, így egy új varázslógenerációt kell
kiképeznünk. Ám mielőtt még felocsúdnánk, valakinek az ármánykodása révén egy
szörnyű átalakuláson megyünk keresztül és egy gyíkember testébe kerülünk, majd
megvádolnak minket a főmágus megölésével és az Örök Börtönbe száműznek, ahonnan
aztán vissza kell jutnunk és bosszút állnunk. Ezzel kicsit belespoilereztem a
történetbe, de ez a folyamat elkerülhetetlen, ráadásul e nélkül nem tudnám
igazán értékelni a kalandot, szóval ennyi alapot meg kellett adnom. A kaland
nagy része a Börtönben játszódik, ahol egy kisebb civilizációt már sikerült
kialakítani. De ne szaladjunk ennyire előre, először nézzük meg a
szabályrendszert: az alapértékeink a klasszikus harcos-képzelet szabályok
szerint alakulnak, némi változással, dupla hatos fixen sebez, dupla egyes fixen
nem, illetve érdekesség, hogy a sikertelen szerencsepróbák után kapunk egy
szerencsepontot. Ezzel én félig-meddig értek egyet, az a része tetszik, hogy
sikertelen szerencsepróbánál nem csökken még eggyel a szerencse pontunk is, a
növekedés néhol a ló másik oldala, 1-2 szituációban ennek tükrében konkrétan
jobb elveszíteni a próbát, mint megnyerni (bár azért az eredeti verzióhoz
képest mostanra ilyen téren sokat javult a kaland). Alapból tanulhatunk
mágiákat, amiket aztán gyíkként elveszítünk, cserébe kapunk hasznos mutációkat.
Ugyanakkor megjelenik az önkép pontunk is, amivel azt mérik, hogy mennyire
tudjuk a saját identitásunkat a torz külsőben megőrizni. Ez egy érdekes része
végig a játéknak, hiszen a túléléshez az kellene, hogy minél jobban idomuljunk
a gyík-alakunkhoz, viszont a későbbi visszajutáshoz meg elengedhetetlen, hogy
azért több-kevésbé megőrizzük emberi mivoltunkat. Nem egyszerű a helyzet,
’szerencsére’ azért némi kompromisszum belefér. Nagyon sokszor egyébként az
ellenfeleink is rendelkeznek extra tulajdonságokkal, amit bevetnek a harcban,
ezt mindenki meg tudja ítélni, hogy örül-e neki vagy felesleges túlbonyolítás,
én szeretem, legalább jobban beleélem magam a küzdelembe, ad egy egyediséget az
ellenfeleimnek is. A kaland során számos kisebb feladatot és küldetést kell
megoldani, ezeknek mind megvan a maga hangulata, de engem személy szerint
jobban érdekelt a körülöttem lévő világ, és események. A saját világunkba
visszatéréshez egyébként megfelelő komponenseket kell összegyűjteni, ezek
megszerzése közben kerülünk különböző kalandokba. Ami magát az írói munkát
illeti, az egész magas szintű, részletes, mindent szépen kibont, de nem éreztem
így sem azt, hogy felesleges szócséplés vagy túlírás lenne. Vannak kifejezetten
megmaradt momentumok nekem, aranyos, ahogy visszautal egyszer a könyv
Átokszipolyra, a jövőről megjelenő jóslat a végjáték tükrében zseniális, az
amerikai párbaj (méregpohár-kihívás) megvalósítása szintén nagyon jó (én
kutattam is ezt a témát, szóval hozzám közel is áll). Számomra egy picit furcsa
volt 1-2 név, a Mulligan egyes gyűjtögetős kártyajátékokban az újrakeverés
szabálya, és Uwallah is (majdnem ugyanígy leírva) megjelenik egy hatalomkártya
lapként is, de ezek lehet csak véletlenek. Néhány apróság volt, ami viszont egy
kicsit jobban zavart. Szerintem a történet túl könnyen odaadta nekünk azt az
információt, hogy ki az áruló, aki ezt tette velünk. Egy nyomozós kaland akkor
jó, ha tényleg van több, potenciális gyanúsított, és mindegyiknek megvan a
célja, indítéka, de mégis ki lehet logikázni, hogy melyik a „nyerő”. Ez például
a Fenevad nyomában történetében remekül működik, viszont a Monarakh titkánál
meg nagyon nem, hiszen már az első pillanattól lehetett tudni, mi a megoldás és nyomoztunk a nagy büdös semmi
után. Itt azt éreztem, hogy miközben lehetett volna potenciálisan 3-4 olyan
személyt megnevezni, akinek érdekében áll ez a merénylet, ebbe nem ment bele a
kaland, pedig érdekes rész lehetett volna ennek felderítése. Persze lehet azért
van ez, mert limitálni kellett a fejezetpontokat, de ezzel együtt picit
hiányzott. Az írás stílusa felnőttes, néhol már a bujtatott (vagy nem is igazán
bujtatott) erotika is megjelenik benne, de nem lép át egy olyan szintet, ami
zavaró lenne; az öncsonkítós fejezetpont viszont nekem már egy kicsit sok volt.
A végén pedig muszáj néhány szót szólnom Véres Sergar titkairól, ami az egyik
legambivalensebb rész számomra, nem csak ebben a könyvben, hanem nagyjából az
eddigi összes lapozgatós könyvben, amit olvastam SPOILER!!! ez legjobban a 198-as fejezetpontban csúcsosodik ki,
igaz, ez egy halálmező Spoiler vége!.
Egyszerre tartom zseniálisan kreatív és váratlan húzásnak, ami szabályosan
arcon vágja a játékost – és egyszerre történet-idegennek és picit feleslegesnek
is (arra gondolok, hogy oké, hogy baromira meglep, de igazából egyáltalán nem
lett volna hiányérzetem, ha ez így nincs benne). Még nagyon sok mindent tudnék
a történeti részbe belevenni, de most már ugrok, mert rengeteget írtam :).
Gondolkodás/Szerencse (4): Nagyon szeretem azt, amikor egy kaland igényli az
odafigyelést, a fejezetpontokban is el vannak rejtve olyan információk, amik
később hasznosak lehetnek. Ez a könyv bővelkedik az ilyenben. Szeretem azt is,
amikor vannak erkölcsi dilemmák. És amikor a racionalitás és az erkölcs úgy
ütközik egymással, hogy mind a kettő mellett vannak komoly érvek, na az nálam
ezekben a kalandokban a csúcs. És itt ez szinte végigmegy a kalandon. Az önkép
pontok azok leginkább, amivel a szerző elérte, hogy sokszor gondolkodóba essek:
inkább a rövidtávon kényelmes megoldást válasszam, kockáztatva, hogy később
ezzel akár bajba is kerülhetek, vagy vállaljam be a veszélyeket akár az életem
árán is. És ezek a helyzetek nem ad hoc pillanatokban bukkannak fel, hanem
tényleg végigmegy az egész könyvön. Ehhez jön hozzá a büszkeség kérdése: mint
főmágus elvárható lenne, hogy megőrizzük büszkeségünket, de itt, ahol a túlélés
számít, néha félre kell tenni. De félre lehet, vagy még inkább félre szabad
tenni teljesen? Ezt a kérdést is sokszor firtatja a játék, és elég jól teszi
meg mindezt (amikor meg a büszkeségünk megőrzése a halált jelenti, az még egy
külön dilemma). Vannak még más gondolkodtató szituációk, például az áldozás a
bosszú istenének is egy ilyen. Ami kicsit gyengít a képen nálam, az leginkább
az, hogy a sikeres visszatérésünk is jó eséllyel egy kockadobás eredménye, ez
azért zavaró (bár van lehetőség csökkenteni a szerencse faktorát, de még így is
egy objektívebb rendszernek jobban örültem volna), valamint a
dobókockás-versenyes jelenetekből lett talán kicsit sok, bár hangulatában én
ezt szeretem, de azért nagy kreativitást vagy gondolkodást nem igényel. Azt
csak megjegyezném, hogy az első fejezetpontban lévő harcnál eredetileg az
ellenfelünk dupla hatossal azonnali halált okozott volna, de örülök, hogy ez
végül nem így lett, így sikerült kiszedni egy csalásgenerátort.
Nehézség (5): Szerintem sikerült optimálisra belőni, szóval gratulálok a
tesztelőknek :) . Komolyra fordítva a szót, szerintem egy akár elsőre is
teljesíthető, de azért nem a sikert alibire adó kaland lett belőle. Igazából a
játék nagy része a szükséges komponensek megszerzéséről szól, amelyek azonban
előbb-utóbb fixen meglesznek, olyan véget nem is láttam, hogy nem sikerül őket
megszerezni (illetve egyet, de ott amúgy meg elvesztenénk egy csatát és csak
azért éljük túl, mert nem halálig megy a harc, szóval a lényegen nem
változtat). Igazából olyan nagyon direkt kötelező tárgy sem kell hozzá, bár
hasznos eszközöket azért szerezhetünk. Ami nehezíti a kalandot az egyrészt az,
hogy vannak benne kemény harcok, másrészt néha 1-1 rossz döntéssel akár meg is
halhatunk (de az nagy pozitívum, hogy ezek nem jobbra-balra menős, hanem szituatív
döntések, és azért a legtöbbnél, ha gondolkodunk, akkor sejtjük mi a helyzet).
E mellett a korábban említett önkép-pontok rossz játékkal azért elég gyorsan
tudnak fogyni, aminek meglehet a maga következménye, ugyanis, ha nem elég
stabil az önképünk, akkor egy ösztönlénnyé változunk…vagy ha bizonyos dolgok
megvannak, akkor akár egy hatalmas sárkánnyá is. Na, erről nehezen tudom
eldönteni, hogy sikernek vagy kudarcnak számít-e.
Játékélmény (5): Az egész egy nagyon lüktető kaland, aminek másodpercekig
sincs üresjárata, amit untam volna (és ez már első olvasásra így volt). Az
ostrom rész nagyon pörgős, szinte már rohanós, de ez pont illik egy ostromhoz
és a jelen lévő veszélyhelyzethez. Utána is sok helyen folytatódik a kaland
hasonló tempóval, de mégis sokszor van arra lehetőség, hogy kicsit megálljunk
és megismerjük a körülöttünk lévő világot, embereket. E közben a ránk váró
feladatok is élvezetesek, változatosak.
Végül egy rövid, de annál velősebb és izgalmasabb rész vár ránk, amikor
a bosszúnkat teljesítjük be. Szóval tényleg, minden pillanata szórakoztató a
játéknak. Ami még számomra külön érdekes volt, hogy két olyan elem is megjelent
a kalandban, amit korábban más könyveknél kifejezetten negatívnak értékeltem,
itt viszont sikerült pozitívvá változtatni. Az egyik ilyen, hogy egy izgalmas
karaktert szinte a játék elején elveszítünk, hogy kapjunk helyette valami mást.
Ez a Mágusvadászban jött ki nekem nagyon rosszul, de itt sokkal jobban
sikerült. Egyrészt azért, mert itt legalább egy keveset játszhattam az eredeti
karakterrel, nem arról volt szó, hogy megalkottam, aztán el is tűnt. Másrészt,
mert itt kaptunk helyette egy másik, legalább annyira izgalmas karaktert,
akivel élmény volt játszani, és a lelki világunkat is sokkal jobban tükrözte ez
a könyv, mint az. A másik a végjátékkal kapcsolatos, így átmegyek spoilerbe. SPOILER!!! Épp a legutóbbi kritikámban
a Zamarra hercegnőjében jegyeztem meg, hogy nagyon nem tetszett, hogy egy új
testben, hazugságban kell leélni az életet. Itt ugyanez a helyzet, de ez mégsem
zavar. Egyrészt azért nem, mert itt nincs más választás, hiszen a saját testünk
már elpusztult. Másrészt azért nem, mert itt azért egy hozzánk hasonló karakter
bőrébe bújunk. Harmadrészt pedig azért nem, mert miután a tanítványunk egy
testmódosító trükkel bánt el velünk, stílszerű volt ugyanígy bosszút állni. Így
itt ezzel semmi bajom nem volt. Azt azért megjegyezném, hogy az nem tetszik,
hogy a kaland a legörömtelibb bosszúnak az öncsonkítást és karóba húzást tette.
Oké, az eredeti karakterünkhöz illet, de a párbaj férfi és férfi között
szerintem ennél sokkal elegánsabb. Spoiler
vége! És a végére még kapunk egy kis
meglepetést, ha megtaláltunk egy bizonyos tárgyat, ami nem releváns a sikeres
vég szempontjából, de azért jót mosolyogtam rajta.
Összességében: 18/20
A
könyv megrendelhető itt.
Hamarosan
érkezem majd egy újabb irodalmi feldolgozással, a „Hol terem a Magyar vitéz”-zel.
Itt jegyzem meg, hogy már folyamatban van Nagy Ádáméknak 2 újabb irodalmi
feldolgozásos lapozgatós könyve is, amikben már kérték a segítségem, így kíváncsian
várom ezeket a munkákat is.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése