Itt a piros, hol a piros (zászló)…
Mivel
most elég hosszú szünet van a Formula 1-ben (köszönhetően a Kínai Nagydíj
törlésének), egy kicsit uborkaszezon időszakba kerültünk megint. A dolog jó
oldala, hogy így némi késéssel is kiírhatom magamból az Ausztrál Nagydíjon
történteket. Maga a verseny teljesen unalmas lett volna, hogyha nincs az az
utolsó Magnussen-féle baleset, ami azonban piros zászlót hozott és az új rajt
és az utána történtek felborzolták a kedélyeket. Röviden leírom erről a
véleményem.
Mi indokolta a piros zászlót?
Alapvetően
egy piros zászlónak leginkább biztonsági okai vannak, és csak különösen
indokolt esetekben lehet igénybe venni. Ez az indok leginkább az, amikor egy
hosszú ideig tartó, de nélkülözhetetlen munkavégzés szükséges a verseny
folytatásához (pl. a gumifal vagy a korlát sérült), vagy ha a pálya teljes
szakaszát törmelék, olaj vagy más veszélyes anyag borítja, illetve még a nagyon
hirtelen jött nagy mennyiségű eső is néha indokolttá teheti a dolgot.
Ugyanakkor semmiképpen nem lehetne csak a show kedvéért ezt elrendelni.
E
téren joggal lehet felhozni, hogy picit ellentmondásba kerültem a 2021-es Abu
Dhabi véleményemmel. Ez valóban így van, így 1.5 év távlatában elismerem, hogy
ott inkább a szurkoló beszélt belőlem, egyszerűen azért, mert ott azzal
lehetett volna egy nagyjából fair versenyt tenni a végére. Ugyanis a
versenyirányítás bármit döntött így az utolsó pillanatban, azzal gyakorlatilag
odaadták valakinek a Vb címet (azt viszont fenntartom, hogy ezt a döntést ebben
a formában nem lehetett volna meghozni). Viszont egyébként az adott szituáció
ott sem indokolta volna.
Itt
ebben az esetben is azt látom, hogy bár kétségkívül sok törmelék volt a pályán,
a teljes szakaszban nem borította be a versenypályát, elég lett volna a sima
biztonsági autó. Más kérdés, hogy azzal valószínűleg a mezőny bearaszol a
célba, mert ilyen rövid idő alatt aligha lettek volna képesek eltakarítani a
romokat. De máskor is láttunk már ilyet (ne menjünk túl messze: tavaly
Monzában), és ha az ember az igazságérzetére hallgat, nem túl szép dolog, hogy
valakinek az egész hétvégés teljesítményét elcsesszük egy két körös sprinttel,
ahol lehet, hogy az új rajt során egy vétlen szituációban esik ki. Illetve
arról se feledkezzünk meg, hogy ha jogos is a piros zászló, akkor sem lenne
kötelező 2 körre újraindítani a futamot, hiszen a versenytáv 75%-át már
megtették. Ezt szintén korrektebbnek érezném, mint egy ilyen random
újraindítást.
És ami utána történt…
Az új
rajtnál meg is történt a baleset, amelyben Alonso, Stroll, Perez és a két
Alpine is pozíciókat vesztett, köszönhetően többek között Sainz baleset
okozásának is. Majd újabb piros zászló és nagy hezitálás, hogy akkor most mi
legyen, és végül meghozták a szerintem legrosszabb döntést.
Igazából
én itt két dolgot tudtam volna elképzelni a helyzet „orvoslásra”. Az egyik,
hogy úgy teszünk, mintha mi sem történt volna, és a rajtpozíció alapján
pontozunk. Ezt nyilván nehéz lett volna megmagyarázni, de legalább korrigálja a
baklövést, valamilyen szinten igazságos eredményt hoz. A másik pedig, hogy azt
mondják, hogy ha már így alakult, akkor nyeljük le a keserű pirulát és a rajt
után kialakult sorrend a végleges. Ez jogilag abszolute megmagyarázható, de az
ember igazságérzetén azért esik némi csorba.
E
helyett jött egy olyan megoldás, ami számomra sem jogilag nem érthető, sem nem
igazságos. Elképzelésem nincs, hogy ez a helyzet, hogy aki csak pozíciót veszített,
az visszakapja, de akinek az autója rommá tört, az nem, mi alapján lett
levezetve és miért korrekt. Szerintem a legkevésbé sem az, mert így különbséget
tettek még a hátrakerült autók között is, holott az, hogy a balesetben mennyire
sérült a kocsi, még annyira sem felróható a versenyzőknek, mint az, hogy ki
került balesetbe. Ez a helyzet végülis az Aston Martinoknak jött nagyon jól és
az Alpineokat sújtotta a legjobban, és én sajnálom is a rózsaszín alakulatot,
szerintem az aznapi teljesítményük alapján nem ez érdemelték.
Jogos volt Sainz büntetése?
Fentiek
mellett amit még sokan vitattak, az Carlos Sainz büntetése. Sainz ugyebár az
Alonsoval való ütközése miatt kapott büntetést, aki azonban visszakapta a
pozícióját, így felmerült, hogy miért kell megbüntetni a Ferrari pilótáját. Azt
gondolom, hogy ez az érvelés nem állja meg a helyét.
Picit
egyébként hasonló történt 2020-ban Monzában Hamiltonnal, aki akkor ment ki a
boxutcába, amikor az zárva volt. Ugyanakkor a felvételekből egyértelműen
megállapítható, hogy Hamilton nem láthatta, hogy zárva van a boxutca, mert a
jelzőtáblán akkor nem volt fenn a felirat, amikor ő elment mellette, a nem sokkal
későbbi piros zászló miatt meg az ebből adódó előnye is elolvadt, hiszen a
többiek is ingyen kereket cserélhettek. Mindezek ellenére egy Stop & Go
büntetést kapott, mivel a szabályok egyértelműen kimondják: ezért a
szabálytalanságért ez jár. Pont ugyanez a helyzet Sainznál is.
Inkább
a büntetés mértéke, ami vitatható. Eleve az időbüntetés bizonyos szempontból
nem szerencsés, hiszen van olyan, amikor pont semmi nem jelent, mert az adott
versenyző simán kiautózza a szükséges előnyt, máskor pedig – mint jelen esetben
is – a Safety Car miatt 5 másodperc akár 8-10 pozíciót jelent. Ilyen
szempontból akár egy pozíció büntetés, akár egy következő futamos rajtbüntetés
talán igazságosabb szankció lenne. Mondjuk ez is egy olyan probléma, ami már
régóta jelen van, de még nem sikerült rá megoldást találni.
Konklúzió
Összességében
úgy érzem, hogy a versenybíróság ezúttal sem állt a helyzet magaslatán. És
megint a showt előbbre helyezték, mint a versenyt. Sajnos amióta a Liberty
átvette a sportot, ez egyre gyakoribb jelenség. Remélem azért ez az eset
tanulságul szolgál arra, hogy nem mindig ez a jó irány és a jövőben ennél
következetesebb és igazságosabb döntések lesznek.
Ha
szeretnél értesülni az új cikkekről, csatlakozz a blog facebook-oldalához:
https://www.facebook.com/velemenyes/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése